Plen
Ședința Camerei Deputaților din 9 martie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.39/18-03-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 09-03-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 martie 2016

7. Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la propunerea de Directivă a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei 91/477/CEE a Consiliului privind controlul achiziționării și deținerii de arme COM(2015) 750 (PH CD 18/2016). (rămas pentru votul final)

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

9. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la propunerea de Directivă a Parlamentului European și a Consiliului, bineînțeles, de modificare a Directivei 91/477, scuzați-mă, controlul achiziționării și deținerii de arme.

Doamnă președinte, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Ana Birchall:

Mulțumesc mult, domnule președinte.

Comisia pentru afaceri europene și-a întemeiat opinia pentru COM 750/2015, pe proiectul de opinie adoptat de Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională, raportul întocmit de Ana Birchall, nota Ministerului Afacerilor Externe, nota Ministerului Afacerilor Interne, contribuțiile reprezentanților instituțiilor sus-menționate în cadrul dezbaterilor, raportul din noiembrie 2015 al Comisiei Europene către Consiliul și Parlamentul European privind Directiva nr.91 și Directiva nr.51/2008, Rezoluția Parlamentului European din 9 iulie 2015, Rezoluția Parlamentului European din 11 februarie 2015, opiniile avizate, motivate ale Parlamentului Suediei, Finlandei, Portugaliei, Senatul Poloniei, Camerei Deputaților din Cehia care au examinat propunerea de directivă, contribuțiile secretariatului propriu și fișa de informare și contribuțiile Direcției pentru Uniunea Europeană a Camerei Deputaților.

Astfel, în opinia noastră, comisia a reținut că propunerea de directivă amendează cadrul legislativ actual în sensul înăspririi regulilor aplicabile achiziționării și deținerii armelor de foc, dar s-au manifestat rezerve cu privire la rolul armelor deținute legal în atacurile teroriste și alte acte de criminalitate gravă.

A observat că invocarea de către Comisia Europeană a recentelor atacuri teroriste ca justificare pentru renunțarea la studiul de impact din motive de urgență a reglementării a fost criticată, pentru că în lipsa datelor statistice care să exprime nivelul utilizării în acțiuni teroriste și activități de criminalitate gravă a armelor de foc deținute legal nu se poate evalua valoarea adăugată a propunerii de directive.

De asemenea, Comisia pentru afaceri europene a semnalat că, în cazul în care datele statistice ar dovedi că actele criminale sunt în proporție covârșitoare înfăptuite cu arme obținute sau deținute în mod ilegal, atunci ar fi trebui ca acțiunea de reglementare a comisiei să se concentreze pe astfel de arme.

Având în vedere că precauțiile privind circulația și deținerea legală a armelor de foc au sens doar dacă infractorilor nu le este mai ușor să le obțină ilegal, comisia noastră a subliniat că fermitatea statelor membre de a aplica legile proprii în normele Uniunii Europene în sensul combaterii traficului de arme reprezintă o necesitate absolută.

De asemenea, noi am subliniat că, în România, legislația în materie este mai restrictivă decât în alte state și că țara noastră se află pe unul din ultimele locuri în Europa în privința numărului de arme pe locuitor, din totalul armelor letale deținute de persoane fizice, majoritatea fiind arme de vânătoare. Și am reținut că statele membre care-și axează apărarea națională pe conceptul înarmării permanente a rezerviștilor invocă securitatea națională pentru a critica propunerea de directivă sub aspectul reducerii capacității lor de apărare.

Noi am recomandat ca aceste state să beneficieze de excepție, eventual prin asimilarea rezerviștilor ca personal militar.

De asemenea, am subliniat că dincolo de îngrijorările mai sus exprimate, convertibilitatea armelor de alarmă, cu gloanțe oarbe în arme de foc adevărate clarifică cerințele pentru marcarea armelor de foc pentru a îmbunătăți trasabilitatea lor.

De asemenea, am semnalat că necesitatea de adaptare la viitoarele evoluții tehnologice nu se reduce la imprimarea în 3D și la vânzări on-line, ci ar putea să includă arme aflate încă în stadiu experimental.

Opinia, așa cum a fost elaborată și dezbătută de comisia noastră, inclusiv cu recomandarea ca România să fie luată ca stat unde bunele practici sunt la ele acasă și pot și alte state din Uniunea Europeană să le ia în considerare în ceea ce privește regimul armelor, a fost dezbătută în ședința comisiei noastre din 1 martie 2016 în prezența a 14 din cei 22 de membri, fiind adoptată în unanimitate.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog, aveți cuvântul.

După aceea, domnul Iacoban.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian-Radu Surugiu:

Bună ziua, mulțumesc.

Noutățile acestei directive sunt structurate pe două nivele, impactul propunerilor regăsindu-se atât la nivelul tehnic al prevederilor prin înăsprirea condițiilor armelor de foc, cât și la nivel politic, prin întărirea procesului de coordonare între statele membre, în sensul formalizării unui sistem de schimb de informații cu privire la piața armelor de foc.

Având în vedere că aspectele de securitate abordate de această directivă privind armele de foc sunt de natură transfrontalieră, numai instituirea unui sistem la nivelul întregii Uniunii Europene putând asigura cooperarea care este necesară între statele membre pentru a controla și urmări uzul civil al armelor de foc desfășurat pe teritoriul Uniunea Europeană.

Ca o paranteză, oricum, legislația națională a României este mult mai restrictivă decât această directivă, așadar, Partidul Național Liberal susține adoptarea ei.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul Iacoban.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte,

Dragi colegi și colege,

Proiectul de hotărâre, așa cum spuneau și colegii înainte, vizează domeniul controlului achizițiilor și deținerii de arme de foc în Uniunea Europeană.

Este vorba de înăsprirea regulilor care guvernează domeniul achiziției și deținerii armelor de foc, pe fondul înmulțirii atacurilor teroriste, care au evoluat de la atacuri clasice - cu arme artizanale și explozibili artizanali - la atacuri cu arme cu putere de foc crescută și care oferă o eficiență maximă, dar și datorită pregătirii militare de care beneficiază mai nou grupurile teroriste.

Proiectul de hotărâre vizează noile linii directoare în materia achiziționării de arme de foc, linii stabilite la nivel european și care doresc să întărească progresiv securitatea colectivă în cadrul Uniunii Europene.

Tot în acest proiect de hotărâre sunt vizate și actele de criminalitate gravă, realizate tot prin intermediul armelor de foc, ceea ce a dus la o nouă analiză și împărțire pe categorii a acestor arme, fiecare cu un regim propriu de achiziție și deținere, în funcție de putea de foc și scopurile pentru care, teoretic, ar putea fi întrebuințate.

Din acest punct de vedere se apreciază că legislația românească în domeniu este mai restrictivă față de legislația altor state europene, cazurile de atacuri armate fiind mult mai puține și datorită faptul că, raportat la numărul de locuitori, avem o incidență mai mică de arme de foc.

Nu trebuie să trecem cu vederea și reglementările propuse astfel încât Internetul să nu mai reprezinte piața de vânzare sau achiziționare pentru armele de foc.

Având în vedere cele precizate, Grupul PSD vă propune adoptarea acestui proiect de hotărâre.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Alte opinii? Nu sunt.

Nefiind alte chestiuni, merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 15 noiembrie 2019, 16:15
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro