Plen
Ședința Camerei Deputaților din 30 martie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.60/07-04-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 30-03-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 30 martie 2016

  1. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea art. 2 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor (PL-x 569/2015), a Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor (PL-x 347/2013) și a Propunerii legislative pentru completarea și modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor (Pl-x 533/2013). (rămase pentru votul final.)
 
consultă fișa PL nr. 533/2013

   

Ședința a început la ora 11,15.

Lucrările au fost conduse de domnul deputat Valeriu Ștefan Zgonea, președintele Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Ion Marcel-Ciolacu și Laurențiu Chirvăsuță, secretari ai Camerei Deputaților.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Liderii grupurilor parlamentare îi rog frumos să-și invite colegii în sală.

Continuăm lucrările Camerei Deputaților.

Suntem la punctul 2 al ordinii de zi. Proiectul de Lege pentru modificarea art.2 alin.(3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor.

Caracter ordinar. Și mai avem două pe care le respingem odată cu aceasta. Proiectul de lege are caracter organic. Scuzați-mă! Are 37 amendamente admise și 3 amendamente respinse. Și se vor respinge, dacă-l aprobăm pe PL-x 569, vor fi respinse PL-x 347/2013 și Pl-x 533/2013.

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Domnul președinte Solomon. Vă rog frumos să prezentați raportul Comisiei pentru muncă și protecție socială.

Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian Solomon:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport de înlocuire asupra Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, PL-x 347, Pl-x 533 și PL-x 569.

În urma reluării dezbaterilor în data de 29 martie 2016, membrii comisiei au hotărât cu unanimitate de voturi adoptarea proiectului de lege cu amendamente. Menționăm că prezentul raport înlocuiește raportul comisiei depus anterior cu nr.4 C/7/217 din data de 16 martie 2016.

Cele trei inițiative legislative au ca obiect de reglementare modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr.132/2011, cu modificările și completările ulterioare, urmărindu-se îmbunătățirea cadrului normativ pentru asigurarea unui sprijin real în vederea creșterii și îngrijirii copiilor.

Astfel, inițiativa legislativă cu nr. PL-x 347 din 2013 vizează includerea în categoria beneficiarilor indemnizației și concediului pentru creșterea copilului și a părinților care au realizat venituri supuse impozitului timp de 12 luni în ultimii doi ani anteriori nașterii copilului, iar indemnizația să se calculeze raportat la ultimele 12 luni în care au realizat venituri în acești doi ani.

Inițiativa legislativă cu nr. Pl-x 533 prevede acordarea unei indemnizații în cuantum de 0,5 ISR bunicului care supraveghează zilnic nepotul după împlinirea de către copil a vârstei de un an, respectiv doi ani, precum și introducerea unor categorii de venituri cu o condiție pentru acordarea sau suspendarea indemnizației sau stimulentului de inserție.

Inițiativa legislativă cu nr. PL-x 569 din 2015 are în vedere eliminarea obligației părinților de a opta pentru concediul de un an, respectiv doi ani, pentru creșterea copiilor și stabilirea unor plafoane distincte pentru indemnizațiile corespunzătoare celor doi ani.

Proiectul de Lege cu nr. PL-x 347 a fost adoptat de Senat în ședința din 2 octombrie 2013. Pl-x 533 a fost respins de Senat în ședința din 19 noiembrie 2013, iar proiectul de lege PL-x 569 a fost adoptat de Senat în ședința din 1 septembrie 2015.

PL-x 347 face parte din categoria legilor ordinare. Pl-x 533 face parte din categoria legilor organice. PL-x 569, aprobat de comisie cu amendamente, face parte din categoria legilor organice, conform prevederilor art.73 alin. (3) din Constituția României, republicată.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma finalizării dezbaterilor, comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea cu amendamente a proiectului de lege cu nr. PL-x 569 din 2015 și respingerea proiectului de lege cu nr. PL-x 347 din 2013, întrucât prevederile acestuia au fost preluate ca amendamente admise în prezentul raport, respectiv, respingerea propunerii legislative cu nr. Pl-x 533 din 2013, întrucât măsurile propuse contravin prevederilor Directivei 2010/18/Uniunea Europeană, transpusă în legislația națională prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.111/2010.

Amendamentele sunt redate în anexele care fac parte integrantă din prezentul raport.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc.

Dragi colegi,

Vă reamintesc că dezbatem pe fond PL-x 569/2015. Celelalte PL-x-uri, dacă-l aprobăm pe acesta cu amendamentele admise, automat cele două propuneri legislative vor merge la respingere și acesta la aprobare.

Dezbateri generale.

Doamna deputat Pocora. Aveți cinci minute.

Video in format Flash/IOS

Doamna Cristina-Ancuța Pocora:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Suntem astăzi încă în luna martie și mă bucur că reușim să dezbatem în plen și să dăm votul final pe o lege care are raportul comisiei încă din 8 martie, într-o lună în care vorbim despre femeie, despre mamă, despre cât de mult ar trebui să le susținem pe mamele și pe femeile din România.

De asemenea, este un moment important în care putem să ieșim sau să depășim stadiul de discurs de a pune problema demografiei, cât e de important să găsim măsuri pentru problemele demografice și pentru viitorul României. Astăzi suntem în situația în care putem face ceva concret în acest sens, și anume avem acest proiect de lege care cumulează trei propuneri legislative, două dintre ele aparținând parlamentarilor Grupului Partidului Național Liberal, fiind semnatari ai acestor proiecte, comasate toate aici, amendate în cadrul Comisiei pentru muncă de colegii din întreg spectrul politic, și avem astfel ocazia să dăm un semnal important în ceea ce privește prioritatea pe care noi, Parlamentul, o acordăm creșterii demografiei în România, susținerea natalității, susținerea familiei.

În ceea ce privește Partidul Național Liberal, noi avem o politică susținută și o acțiune susținută în acest sens. Avem demersuri și și-a arătat susținerea, în acest sens, din momentul în care încă era candidat, Președintele Klaus Iohannis, care era candidatul Partidului Național Liberal. Am revăzut acum unul dintre documente. În acel document, un proiect pentru 10 ani, Președintele Iohannis numea una dintre direcțiile de acțiune pentru orizontul 2015-2020, ce vizează ieșirea din mentalitatea de austeritate atunci când vine vorba de concediu și indemnizația pentru creșterea copilului și adoptarea unor măsuri care să încurajeze natalitatea.

În acest sens a fost și acțiunea pe care, vă aduceți aminte, acum un an, am avut-o împreună aici, și anume dublarea alocației pentru copii. Opoziția Guvernului de atunci, a PSD-ului, în comisie, a picat amendamentul și, totuși, aici, împreună, am reușit să dublăm alocația pentru copii la 84 de lei.

Astăzi, venim și vă cerem votul și susținerea tuturor colegilor din spectrul politic pentru acest proiect de lege, pentru eliminarea plafonului în ceea ce înseamnă indemnizația pentru creșterea copilului, pentru concediul pentru creșterea copilului de doi ani, pentru o indemnizație minimă egală cu salariul minim, pentru un venit de inserție mai mare, pentru că susținem și vrem să stimulăm munca. Și atunci venim cu un venit de inserție mai mare care să le încurajeze pe mame să se întoarcă la muncă.

Sunt amendamente foarte importante pe care vă rog să le votați, să le citiți și să le povestiți mamelor și cetățenilor, pentru că ele sunt importante și cu ele vrem să facem un pas în susținerea familiei și creșterea natalității. Le susținem pe mamele care au un venit bun, dar în același timp prin aceste amendamente le susținem pe mamele care au o indemnizație minimă tocmai prin creșterea acesteia. De fapt, susținem mamele, familia, tații, toți cei care vor intra în concediu pentru creșterea copilului.

Prin urmare, în încheiere, vă rog, stimați colegi, să votăm acest proiect de lege, să facem un pas concret în susținerea natalității. Fac o paranteză, legat de surse bugetare, mă uitam și îmi arăta și colegul meu Gigi Ialomițianu, pe site-ul Ministerului de Finanțe, un excedent bugetar în perioada 1 ianuarie-28 februarie 2016 de 788 de milioane de lei. Deci, acest excedent bugetar ar putea constitui una dintre sursele de finanțare pentru acest proiect de lege.

Haideți să votăm acest proiect de lege, haideți să facem ceva pentru familiile și tinerii din România, pentru demografie și mai ales pentru viitorul nostru ca nație, pentru că dacă noi astăzi nu luăm măsuri să creștem natalitatea, pensiile noastre, viitorul nostru și al copiilor noștri nu va avea de cine anume să fie asigurat.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Doamna deputat Rovana Plumb, Grupul parlamentar al PSD.

Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Rovana Plumb:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimate colege și stimați colegi,

Astăzi vorbim despre o lege pe care o adoptăm în prezent, dar care are efecte în viitor. Mai mult decât atât, proiectul pe care-l discutăm astăzi este fundamental din perspectiva semnalului pe care Parlamentul României îl poate da cu privire la determinarea de a propune și susține măsuri de stimulare a natalității.

România, după cum bine știți, se confruntă cu o problemă pe care nu o putem nega și trebuie să luăm măsuri și să acționăm acum.

În al doilea rând, dar nu mai puțin important, vorbim despre un proiect prin care putem demonstra faptul că suntem alături de familii. Am încercat în anii trecuți, după ce România a fost supusă unui regim drastic de austeritate, să facem o serie de reparații sociale în cazul drepturilor care au fost luate tinerelor familii, inclusiv prin măsuri care au vizat reîntregirea indemnizației pentru mame. Astăzi, putem să facem un pas în plus.

Stimate colege și stimați colegi,

Nu putem să deplângem problema natalității în România, iar când se pune problema unor măsuri concrete care să atace această problemă, să devenim imediat contabili și să invocăm lipsa fondurilor. O astfel de abordare ne va ține tot timpul pe loc, iar într-o țară normală trebuie să luăm măsuri cu gândul la oameni și nu la cifrele seci pe care le scriem sau le punem pe hârtie.

Vă reamintesc faptul că au existat astfel de abordări și când s-a pus problema altor măsuri sociale sau a unor scăderi de taxe. În final, s-a dovedit că dreptatea a stat de partea celor care au avut curajul să adopte și să aplice aceste măsuri.

Discuția despre sursele de finanțare este una falsă. Sursele de finanțare există și sunt la îndemâna Guvernului. Iată că rezultatele implementării prevederilor din Codul fiscal au adus numai pe primele două luni ale anului un excedent bugetar de 800 de milioane de lei ca urmare a colectării taxelor, a TVA-ului, a impozitului pe profit. Într-adevăr, din acești bani se poate finanța această creștere a indemnizației, practic, eliminarea plafonului și mărirea plafonului inferior, fiind vorba de o sumă de aproape 200 de milioane de lei impact bugetar pe trimestrul II.

Sunt mulți tineri, zeci de mii de tineri care așteaptă acest proiect de lege. Este nedrept să-i obligăm pe acești tineri să se gândească tot timpul dacă întreruperea serviciului timp de doi ani le va mai permite, în condițiile restricțiilor impuse de venituri, să-și crească copiii așa cum își doresc. De asemenea, este nedrept să-i punem pe acești tineri în fața opțiunii de a nu petrece alături de copil sau de copii primii pași în viață ai acestora.

De aceea, stimați colegi, vă rog ca astăzi să dăm un vot al responsabilității, astfel încât familiile și copiii din România să poată beneficia de o indemnizație corectă și aici vorbim nu numai de problemele asistenței sociale, ci vorbim de cei care muncesc.

În concluzie, sunt convinsă că votul astăzi va fi unul de responsabilitate și că acest proiect de lege va fi votat.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Din partea Grupului parlamentar al UDMR.

Domnule deputat, aveți cuvântul 5 minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Kerekes Károly:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Prin această măsură legislativă, noi încercăm o îmbunătățire serioasă a Ordonanței de urgență nr.111/2010. Prin această măsură legislativă am operat o serie de modificări, începând de la modul de a stabili cuantumul indemnizației numai folosind ISR-ul până la condiția de a beneficia sau condiția de a înceta beneficierea de această indemnizație.

M-aș opri la o modificare esențială. Am reușit prin acest proiect de lege să eliminăm modul diferențiat de a stabili cuantumul alocației de stat în acele cazuri în care mama optează pentru un an sau pentru doi ani de concediu pentru creșterea copilului. Prin această eliminare a cuantumului superior diferențiat, noi cred că am făcut o echitate, pentru că nu ne putem permite o inechitate și în acest sens.

Fără îndoială, această modificare a legislației privind creșterea copilului, respectiv concediul și indemnizația de creștere a copilului, ocupă un loc meritoriu, deloc neglijabil, o poziție bună și pe plan european. Noi, într-adevăr, trebuie să recunoaștem că adoptăm o serie de legi care nu sunt performante, dar cred că în acest caz am îndeplinit bine. Și să nu uităm, așa cum au accentuat și colegii mei, această inițiativă legislativă contribuie esențial la creșterea natalității.

Pentru aceste motive, Grupul parlamentar al UDMR va vota această lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul președinte Solomon.

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian Solomon:

Stimați colegi,

Suntem astăzi într-un moment în care putem spune că reușim să scoatem copiii și mamele din România din criza economică care dădea semne de sfârșit anul trecut și se pare că a venit momentul și pentru această categorie.

Spun acest lucru pentru că o parte a Partidului Național Liberal, în 2010, când era la guvernare, a transformat indemnizația pentru creșterea copilului dintr-un drept de asigurare socială într-un drept de asistență socială. Și noi toți am spus lucrul ăsta în momentul respectiv și nimeni nu ne-a auzit. Legând cuantumul indemnizației pentru creșterea copilului de ISR, l-ați dus către asistență socială. De aici și confuzia în capul tuturor, de la fostul președinte până la actualul premier, care vorbea nu mai demult de săptămâna trecută, despre alocații pentru săraci, indemnizații pentru mame, de nu mai știai despre ce programe discută premierul în funcție al acestei țări.

Prin urmare, ați reușit în 2010 să legați un drept de asigurare socială, pentru că indemnizația vine să înlocuiască salariul, nu vine să i se dea o prestație socială mamei care a născut, ci îi înlocuiește salariul pe perioada cât, de bună voie, decide să rămână în preajma copilului timp de doi ani. În 2013, doamna ministru liberal, pe atunci, doamna Câmpeanu, a făcut altă nedreptate: a împărțit mamele în două categorii, cele care stau doi ani acasă, cele care stau numai un an acasă, dând cuantumuri diferențiate de indemnizație pentru creșterea copilului și, totodată, făcând și acea plafonare la 3400 de lei.

Ce am făcut noi în comisie - și trebuie spus că, dincolo de inițiator, e vorba de ce a reieșit în urma dezbaterilor din comisie: am făcut să readucem indemnizația în drepturile sale firești, și anume, acelea de asigurare socială și nu de asistență socială, am reușit să dezlegăm cuantumul indemnizației de indicatorul social de referință, care din 2010 a rămas la 500 de lei și nu l-a mai crescut nimeni, și să-l legăm de un indicator mai fezabil, și anume, venitul minim garantat în plată, care în ultimii ani a crescut continuu și după ultimele declarații se pare că va crește în continuare.

Prin urmare, ajunsesem în acest moment să avem indemnizații de creștere a copilului mai mici decât salariul minim, ceea ce este o nedreptate profundă făcută mamelor care aveau dreptul să primească. Și nu primesc toate mamele din România, ci doar cele care au avut venituri salariale sau de altă natură înainte de a naște copilul.

Prin urmare, facem dreptate și facem dreptate revenind la acel spirit al legii din 2003, când mamelor li se acorda o indemnizație de 75% din salariul mediu brut aflat în acel moment în plată.

Ce mai facem noi astăzi? Facem o lege care să se aplice, sper eu, mulți ani de acum încolo, pentru că sunt de acord, înțeleg și colegii liberali, acum după mai mulți ani, au văzut și ei care este cu adevărat sensul indemnizației de creștere a copilului și sper ca împreună să dăm un semnal acestui guvern care, mai nou, nu are bani nici pentru pensii, nici pentru mame, nici pentru salariați, nu are bani pentru cetățenii țării acesteia, într-un cuvânt. Facem, zic, un front comun, arătând Guvernului că trebuie să găsească soluțiile bugetare pentru aplicarea acestei legi.

Dacă vom vedea din partea Guvernului contestații la Curte, din partea Președintelui reîntoarcerea la Parlament pentru nu știu ce dezbateri suplimentare, nu va fi decât o blocare cu bună știință și bună cuviință a acestor drepturi pe care de la 1 iulie mamele trebuie să le primească.

Prin urmare, sursa bugetară este, chiar colegii au spus-o anterior, excedentul bugetar de peste 800 de milioane de lei, nouă nu ne trebuie decât 200 de milioane pentru jumătate de an. Domnul Cioloș să facă bine să prioritizeze acel excedent și către mamele și copiii acestui popor.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Doamna Varga. Doamna deputat Varga.

Video in format Flash/IOS

Doamna Lucia-Ana Varga:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Partidul Național Liberal va vota acest proiect de lege, ca un partid responsabil, conștient că trebuie să investim în viitorul acestei țări investind în creșterea copiilor. Această lege este, de fapt, un prim act normativ dintr-un pachet de legi de care România are nevoie, pachet de legi prin care să venim în sprijinul familiilor active din România pentru refacerea echilibrului demografic.

Astăzi, sper ca atât Partidul Național Liberal, cât și celelalte partide să voteze acest act normativ și sper, totodată, ca în viitor, atunci când vom supune dezbaterii acest pachet de legi privind refacerea echilibrului demografic prin sprijinirea familiilor active, să avem deschidere din partea tuturor partidelor politice, să ajungem la un consens politic pe probleme extrem de importante pentru societatea românească, iar atunci când vorbim despre refacerea echilibrului demografic, vorbim de fapt de o problemă vitală a acestei națiuni.

Prin urmare, este un moment de responsabilitate asumat de toate partidele politice. Noi, Partidul Național Liberal, dorim să continuăm acest efort de sprijinire a familiilor active din România, astăzi fiind, așa cum v-am spus, un prim pas. Și în luna iunie sper să vă alăturați Partidului Național Liberal în această dezbatere publică a pachetului de legi privind sprijinirea familiilor active pentru refacerea echilibrului demografic.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu mai sunt intervenții.

Intrăm pe amendamente. Vă propun în calupuri de câte 10. Sunteți de acord? Mulțumesc. Aprobat.

De la 1 la 10. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 11 la 20. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 21 la 30. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 31 la 37. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

Proiectul de lege merge la votul final.

Vă reamintesc că Pl-x 533/2013 și 347/2013 au raport de respingere, iar PL-x-ul pe care l-am discutat, 569/2015, are raport de adoptare. Caracter organic.

Proiectul de Lege pentru completarea art.1 din Legea nr.8/2006 privind instituirea indemnizației pentru pensionarii sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite și recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică.

Inițiatorii. Nu doresc să ia cuvântul.

Domnul președinte Solomon. PL-x 813/2015, raportul, vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian Solomon (din sală):

Nu am 813.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu aveți raportul la 813/2015?

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian Solomon (din sală):

E retrimis la comisie, de ieri.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Păi, da, dar nu trebuia să-l aduceți astăzi? Era termen până astăzi, pentru astăzi. Nu aveți raportul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian Solomon:

Pentru lămurire. În urma intervenției domnului deputat Márton Árpád, s-a cerut dezbaterea întregului raport, nu numai a acelui amendament, iar ieri nu am avut timp, în jumătate de oră, să le facem pe ambele. Astăzi discutăm, și marțea viitoare va fi în plen.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles.

Deci, atunci mergem mai departe. Deci punctul 3 nu îl avem, dumneavoastră ați cerut ieri, până astăzi, să faceți raportul suplimentar.

Mergem mai departe.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 15 noiembrie 2019, 23:37
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro