Plen
Ședința Camerei Deputaților din 25 aprilie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.81/29-04-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 25-04-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 aprilie 2016

6. Ora Guvernului - Dezbateri politice cu participarea ministrului sănătății, domnul Patriciu- Andrei Achimaș-Cadariu, la solicitarea Grupului parlamentar al PSD, cu tema "Accesibilitatea pacientului cu cancer la diagnostic și tratament în România".

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Revenim la punctul 2. Din partea Guvernului, Excelența Sa, domnul ministru al sănătății, Patriciu Achimaș-Cadariu.

Având în vedere prevederile Regulamentului, vă prezint procedura de desfășurare a dezbaterilor și timpul maxim care trebuie să fie alocat participanților, după cum urmează: reprezentantul grupului parlamentar care a solicitat dezbaterea - cinci minute pentru prezentarea temei; reprezentantul Guvernului - cinci minute; grupul parlamentar care a solicitat dezbaterea - trei minute pentru lămuriri suplimentare; fiecare grup parlamentar - câte trei minute; reprezentantul deputaților neafiliați - un minut. În final, domnul ministru mai are cinci minute.

Dacă sunt obiecții, comentarii? Nu.

Atunci supun votului aceste propuneri.

Voturi pentru? 61 de voturi pentru.

Abțineri? Nu sunt.

Voturi împotrivă? Nu sunt.

Deputați prezenți care nu doresc să-și exprime votul? Nu sunt.

Mulțumesc foarte mult.

În unanimitate a fost aprobat.

Îi dau cuvântul domnului deputat Buicu, președintele Comisiei pentru sănătate, din partea Grupului parlamentar al PSD.

Aveți cinci minute pentru a vă prezenta opinia.

Video in format Flash/IOS

Domnul Corneliu-Florin Buicu:

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Domnule ministru al sănătății,

Stimate colege și stimați colegi deputați,

4% din pacienții cu cancer de pancreas supraviețuiesc la 5 ani. Rata de supraviețuire a cancerului de ficat la 5 ani este de 8%. Este a treia cauză de mortalitate, prin cancer, din lume. Rata de supraviețuire la 5 ani pentru cancer de plămân este de 2 până la 10% și provoacă cele mai multe decese, mai multe decât cancerul de sân și prostată la un loc. Cancerul de esofag are o rată de supraviețuire de 13% la 5 ani. Acestea sunt cifrele.

Strategia Națională de Sănătate pentru perioada 2014-2020, aprobată de Guvernul Ponta în noiembrie 2014, este angajamentul Partidului Social Democrat și al României de a asigura și promova sănătatea, ca determinant-cheie al unei dezvoltări durabile a societății românești, inclusiv din punct de vedere social, teritorial și economic, ca motor de progres și prosperitate a națiunii, reprezentând documentul-cadru menit să elimine punctele slabe identificate în sectorul de sănătate; reducerea inegalităților, optimizarea utilizării resurselor în condiții de cost-eficacitate și îmbunătățirea capacității administrative și a calității managementului la toate nivelurile.

Factorii esențiali pentru succesul acestei strategii sunt, în viziunea Partidului Social Democrat, asumarea, implicarea și acțiunea actorilor instituționali și specialiștilor. Reușita depinde de succesul în promovarea unei noi paradigme, pe care Partidul Social Democrat o susține, în care omul sănătos trebuie să fie obiectivul sistemului de sănătate.

Conform acestui cadru strategic, viziunea este reprezentată de o națiune cu oameni sănătoși și productivi, prin accesul la servicii profilactice, de urgență, curative și de reabilitare, în condițiile utilizării eficace și eficiente a resurselor disponibile.

Principiile de bază ale acestei strategii asumate sunt: accesul echitabil la serviciile esențiale, cost-eficacitate, fundamentarea pe dovezi, optimizarea serviciilor de sănătate cu accent pe serviciile și intervențiile cu caracter preventiv, dar și parteneriat cu toți actorii ce pot contribui la îmbunătățirea stării de sănătate.

Capacitatea de a răspunde nevoilor beneficiarilor este un aspect esențial al sistemului de sănătate.

Obiectivul 3, punctul 2 al acestei strategii, aprobate deja, prevede reducerea poverii cancerului în populație, prin depistarea în fazele incipiente de boală și reducerea pe termen mediu și lung a mortalității specifice, prin intervenții de screening organizat.

Direcțiile strategice și măsurile stabilite de Programul Partidului Social Democrat vizau: creșterea capacității de planificare și coordonare în domeniul controlului cancerului; consolidarea programului de screening pentru cancerul de col uterin, pentru atingerea în cel mai scurt timp a standardelor minimale de performanță programatică recomandate la nivel european și implementarea acestuia pe plan național, dar și dezvoltarea de proiecte-pilot cu bază populațională pentru dezvoltarea capacității tehnice și organizatorice în domeniul depistării precoce a cancerelor la sân și colorectal, conform ghidurilor europene pentru perioada 2014-2016 și evaluarea adecvată a acestor intervenții anterior extinderii pe plan național sau subnațional pentru perioada 2017-2020.

Domnule ministru,

Să fii pacient și mai ales să fii pacient cu cancer, în România, trebuie să însemne respect din partea sistemului de sănătate, trebuie să însemne asigurarea condițiilor și dreptul la viață.

Vă solicităm, domnule ministru, să asigurați, prin politicile promovate, accesul la servicii medicale, la metode de diagnostic și tratament modern pentru pacienții României.

Vă solicităm, domnule ministru, de asemenea, să adoptăm la nivel național Carta Drepturilor Pacienților Europeni bolnavi de cancer, care prevede dreptul fiecărui pacient, al fiecărui cetățean de a primi informațiile cele mai exacte și de a fi implicat proactiv în propria sa îngrijire.

Cetățenii români trebuie să beneficieze de politici publice de sănătate, bazate pe dovezi care să prevină cancerul, servicii de screening și de diagnosticare de calitate superioară care să fie acreditate și armonizate pentru a stabili standardul optim de îngrijire, dreptul de acces la toate informațiile cu privire la starea proprie de sănătate și dreptul de participa proactiv la luarea deciziilor cu privire la tratamentul personal, un plan clar și transparent de îngrijire personalizată pentru boală, înainte de începerea oricărui tratament, cu dreptul de a solicita o a doua opinie.

Domnule ministru,

Pentru toate acestea, vă rugăm, prin specialitatea pe care o aveți, să fiți alături de pacienții cu cancer din România.

Mulțumesc.

(În continuare, conducerea ședinței a fost preluată de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Îl invit în continuare la tribună pe domnul ministru Patriciu Achimaș-Cadariu.

Domnule ministru, aveți cinci minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Patriciu-Andrei Achimaș-Cadariu (ministrul sănătății):

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Vă mulțumesc, domnule președinte al Comisiei pentru sănătate.

Stimate doamne deputat,

Stimați domni deputați,

Vă mulțumesc că îmi dați ocazia să vă vorbesc despre subiectul care face obiectul preocupărilor mele de zi cu zi înainte de a ajunge ministru, care reprezintă o prioritate pentru mine, și mă bucur că ați amintit două elemente: prima, Strategia Națională de Sănătate, și a doua, Carta Drepturilor Pacienților Europeni.

Am să mă explic.

Știți părerea mea despre Strategia Națională de Sănătate, mi-am exprimat-o în repetate rânduri. Cred că este un document extrem de valoros, îl apreciez în mod particular și mi-am însușit-o.

În contextul Strategiei Naționale, problematica cancerului este fără doar și poate una de mare importanță și, așa cum s-a subliniat, mai ales prin prisma mortalității, reprezintă o problemă importantă de sănătate. Mai mult, anumite tipuri de cancer, altfel rezolvate în țări din Europa de Vest, reprezintă încă mari probleme de sănătate în România, cum ar fi problema cancerului de col uterin.

Să mă refer și la Carta Drepturilor Pacienților. Tocmai despre acest lucru este vorba. După cum știți, săptămânile trecute am prezentat Planul integrat național comprehensiv de control al cancerului. Știu că sună foarte pompos și nu acesta este scopul discursului meu. Ca să traduc, este, în fond, un plan de acțiune care se bazează întru totul pe Strategia Națională de Sănătate și care este elaborat după toate regulile europene în materie, fiind ultima țară care elaborează un astfel de plan de acțiune.

Ce trebuie el, în fond, să facă? Să transpună în practică, după modelul european, firește, și acest model - aș face doar o mică mențiune - este rezultatul colaborării între organizațiile de pacienți și profesioniști, și tocmai de aceea și-a dovedit atât de bine utilitatea și a reprezentat un model și pentru alte specialități care au preluat acest tip de colaborare.

De fapt, ce aduce el în plus față de situația în care ne aflăm, deoarece o să trec în revistă diversele subcapitole ale planului, unde vom recunoaște, firește, elemente de care dispunem deja.

Este un plan comprehensiv și integrat, în sensul în care definește în capitole extrem de bine precizate toate punctele pe care trebuie să le atingem pentru a da pacienților noștri cea mai bună șansă la viață, pentru a oferi pacienților noștri cea mai bună calitate a vieții și acest lucru, firește, nu în ultimul rând, prin formare de personal.

Planul național se adresează și populației sănătoase cu risc de a face cancer, firește, căreia îi sunt adresate măsuri de prevenție primară, prin diseminare de informații, combaterea factorilor de risc, vaccinuri, dar și prin prevenție secundară, screening.

Primul set de măsuri identificat în plan se referă la o mai bună înregistrare a bolnavilor de cancer, la registrele de cancer.

Sigur, în urma unui program mai vechi al Băncii Mondiale, s-a explicat că ele trebuie să fie regionale, s-a ajuns la această concluzie, unele funcționează, unele mai puțin. De ce este foarte important să le avem, dincolo de importanța lor excepțională, din punct de vedere științific? Ele ne vor ajuta foarte mult în planificare și mai ales în bugetare. N-am să insist, deoarece timpul este limitat. Voi reveni cu explicații, dacă veți considera necesar.

Al doilea set se referă la măsurile de prevenție primară, și aici ne intersectăm cu Planul de educație pentru sănătate. Am vorbit pe larg despre acesta cu o altă ocazie, așa că nu voi insista în acest moment.

Al treilea set de măsuri, prevenția secundară, și conform recomandărilor europene în domeniu, aici sunt trei localizări pentru care avem într-adevăr indicația de screening, respectiv cancerul de col uterin, cancerul mamar și cancerul colorectal.

Așa cum s-a subliniat, screeningul pentru cancerul de col uterin a debutat, este departe de a fi unul nu perfect, ci cel puțin acceptabil.

Aici ne confruntăm cu două probleme mari: una este formarea de personal; cealaltă, dezvoltarea rețelei, deoarece screeningul de cancer uterin nu înseamnă pur și simplu recoltarea unui examen Babeș-Papanicolau, înseamnă rețele, înseamnă laboratoare de referință, înseamnă control de calitate, lucruri care se construiesc în timp, pentru care am identificat finanțare extrabugetară în liniile 4.8 și 4.9.

De asemenea, exact conform recomandării din Strategia de Sănătate, am identificat finanțare pe fonduri europene, pentru a demara un pilot pentru screeningul cancerului mamar și un pilot pentru screeningul cancerului colorectal, sigur, la ambele sexe.

Al patrulea set de măsuri vizează accesul îmbunătățit al pacienților la diagnostic pozitiv și diagnostic stadial, diagnostic imagistic, citologic, anatomo-patologic. Aici marea problemă este standardizarea și identificarea laboratoarelor de referință, este un proces îndelungat, este un plan care, de altfel, împreună cu întregul plan, va fi în transparență și va putea fi citit și comentat, firește.

Al cincilea set de măsuri se referă la standardizarea, îmbunătățirea, uniformizarea procesului de diagnostic și tratament individualizat, în același timp reabilitarea, reintegrarea, paliația, creșterea calității vieții bolnavului cronic de cancer.

Aceste lucruri vor rezulta și mai clar consecutiv finalizării mapării nevoilor de sănătate, deoarece...Sigur, aici aș putea să vorbesc multe minute, am să mă refer, sigur, la punctele arzătoare: chirurgia care, fiind specialitatea mea, am să o evit acum, radioterapia și problema lipsei de aparate, programul Băncii Mondiale se desfășoară - și particip la toate aceste întâlniri pentru identificarea buncărelor unde pot fi finanțate aceste aparate - și, firește, medicamentele oncologice.

Un cuvânt doar despre paliație. Consecutiv mapării nevoilor de sănătate va rezulta foarte clar și acest lucru, după cum știm, mai ales atunci când tratăm stadii avansate, cum se întâmplă încă și se va mai întâmpla în anii care vin; 70% din pacienți au nevoie la un moment dat de servicii de paliație.

Al șaselea set de măsuri se referă la asistența și suportul social - și aici vom colabora cu Ministerul Muncii.

Al șaptelea set de măsuri. Asigurarea calității formării personalului sanitar în oncologie. La anumite aspecte m-am referit deja în zona de profilaxie secundară. Celelalte fac obiectul reglementărilor privind specialitățile la nivel european și subspecialitățile.

Și al optulea set de măsuri vizează cercetarea în oncologie, în colaborare cu Ministerul Învățământului și Cercetării.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Pentru trei minute are cuvântul, din partea Grupului PSD, doamna deputat de Galați, Roșca Lucreția.

Vă rog, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Lucreția Roșca:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule ministru,

Subiectul despre care facem vorbire astăzi noi, parlamentarii, și dumneavoastră, ministru în funcție, este un subiect extrem de grav. Este grav, pentru că vorbim de oameni, pe care dacă nu-i ajutăm, bineînțeles viața le este în pericol.

Am să vă spun că într-un editorial gălățean de astăzi titlul mare era următorul: "Lipsa medicamentelor împotriva cancerului se acutizează". Și în articolul ca atare se specifică următorul lucru, că la Galați de două luni lipsesc mai multe medicamente din seria citostaticelor, dar aceste medicamente...

Deci declarația îi aparține șefei Colegiului farmaciștilor din Galați. Domnia Sa spunea că s-a sesizat și Avocatul Poporului, care a constatat că lipsesc medicamentele împotriva cancerului, cele ieftine, pentru că furnizorii nu le mai comercializează, nefiind suficient profitul pe care îl aveau.

Sigur că dumneavoastră știți lucrurile acestea, dar pentru că lucrurile se întâmplă de două luni, adică de când dumneavoastră sunteți ministru, trebuie să ne spuneți ce măsuri luați și când se va regla din nou piața acestor medicamente, pentru că, sigur, două luni pentru un pacient care-și modifică schema de terapie, înseamnă foarte mult timp pierdut în favoarea bolii. Așadar, întrebarea este: ce măsuri și cât de rapid le veți pune în aplicare?

Și pentru că tot vorbim despre subiectul cancer și radioterapie, mai am următoarele întrebări: când se vor publica prețurile pentru medicamentele din Canamedul pus spre transparență decizională pe site-ul ministerului la 28 martie, care a fost deja dezbătut? Sunt prețuri și medicamente care așteaptă publicarea de șase luni, după cum bine știți.

Și o altă întrebare, la care parțial dumneavoastră ați răspuns când ați luat cuvântul - spuneați așa: "Particip la Programul Băncii Mondiale și identific buncărele pentru plasarea aparatelor de radioterapie".

La Galați există un centru care deservește șase județe, căruia i se promite de cel puțin trei ani lunar că vine aparatul de radioterapie. După cum știți, în ultimele luni a picat și cel de la Constanța, solicitările au devenit - bănuiesc că știți -, greu de dus de centrul de la Galați, buncărul există, specialiști există, spații există... aparatul însă nu este.

Vă mulțumesc. Aștept răspunsurile.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Din partea Grupului PNL, dacă sunt intervenții? Nu.

Grupul UNPR, intervenții? Nu.

Din partea Grupului ALDE, dacă sunt intervenții? Nu.

Din partea minorităților naționale? Vă rog, domnul secretar Mircovici.

Video in format Flash/IOS

Domnul Niculae Mircovici:

Domnule ministru,

Doamnelor și domnilor,

Vorbesc ca membru al Grupului parlamentar al minorităților naționale, dar vă rog să luați demersul meu ca un demers personal al unuia care am înțeles astăzi că se înscrie în categoria celor care au speranța de viață de 5 ani, între 2 și 10 la sută, având un cancer pulmonar în stadiul 4, deci, stadiu terminal, deși eu am convingerea că în lupta asta cu boala nu neapărat statistica întotdeauna iese învingătoare. Și am senzația că peste 6-7 ani vom mai sta de vorbă.

Dar, domnule ministru, demersul meu este următorul: dumneavoastră sunteți în această specialitate oncologică și sunteți o somitate în materie. Dumneavoastră v-ați făcut un crez din lupta cu cancerul, un crez de viață, și nu din activitatea de ministru, în primul rând, în activitatea aceasta de medic oncolog.

Problema pe care eu vreau să v-o ridic este următoarea: în foarte multe situații, bolnavii de cancer depistați cu acest diagnostic sunt obligați, în prima fază, până când li se aprobă dosarul de către Casa de Asigurări de Sănătate, să-și sponsorizeze propria lor boală.

Știți dumneavoastră mai bine decât mine valoarea tratamentelor care se fac. Eu personal am avut experiența plății a 20 de mii de RON pentru cele două chimioterapii făcute, ceea ce înseamnă în limbajul omului de rând 200 de milioane de lei, după care mi s-a aprobat dosarul în Casa de Asigurări de Sănătate. Mulțumesc lui Dumnezeu că la primul CT de control s-a observat o reducere de aproape 60 la sută a tumorilor pe care le am.

Problema se pune, însă: nu ar fi moral și corect, la cheltuielile care se fac, nu pentru mine, pentru omul pentru care contează foarte mult cei 20 de mii de RON, de exemplu, ca, în momentul în care dosarul respectiv se aprobă și omul s-a împrumutat pentru a-și începe tratamentul, acești bani să fie cuprinși în firescul pe care-l asigură statul pentru tratament și ei să fie asigurați prin compensarea de către Casa de Asigurări de Sănătate a acestor cheltuieli? Mi se pare corect și normal și va fi încă un punct de încredere pentru bolnavul de cancer că va putea și va avea sprijinul statului în lupta cu această boală nemiloasă.

Vă rog să vă gândiți la acest aspect. Ar trebui să ne gândim și noi, domnilor, și, dacă nu există soluție din partea raportului dintre Casa de Asigurări de Sănătate și Ministerul Sănătății, să o facem noi, prin lege, astfel încât bolnavul de cancer să aibă plenitudinea tratamentului pe care-l asigură acest program și pentru activitatea viitoare, nu numai pentru momentul de dinaintea morții, să-l aibă din momentul în care începe lupta cu această boală.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Alte intervenții din partea deputaților neafiliați? Nu sunt.

Domnule ministru, vă rog, aveți cuvântul pentru următoarele 5 minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Patriciu-Andrei Achimaș-Cadariu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimate doamne și domni deputați,

Da, într-adevăr, sunt deficiențe în funcționarea programului de oncologie. Este departe de a fi perfect și îmi însușesc observațiile dumneavoastră și tocmai de astăzi avem un nou președinte, interimar, e drept, la Casă, cu care urmează, astăzi ne-am întâlnit pentru a pune la punct primele idei și ne întâlnim constant în zilele care urmează pentru a lămuri aceste aspecte.

În ceea ce privește problema medicamentelor și a radioterapiei, la Galați, de altfel, este o problemă națională și vă mulțumesc că ați sesizat-o. Punctual, dacă se referă la Tamoxifen, Tamoxifenul este la Unifarm și săptămâna aceasta va fi publicat și Canamedul.

Da, această problemă a apărut pe perioada mandatului meu. Nu caut scuze pentru această situație. Sigur, numărul personalului este foarte redus și este foarte dificil să găsim personal de specialitate. Am publicat mai multe concursuri, la care nu s-au înscris participanți și va trebui să găsim o soluție pentru acest lucru. De săptămâna aceasta, problema Tamoxifenului va fi rezolvată, dar asta nu înseamnă că nu vor apărea noi și noi probleme, fără doar și poate.

Pe termen scurt, sigur, soluția este una punctuală pentru fiecare medicament în parte. Pe termen mediu și lung, există o comisie numită și care a apărut pe site-ul Ministerului Sănătății și care lucrează la elaborarea unui nou Ordin 75 și se fac simulări pentru a vedea varianta cea mai bună.

În ceea ce privește problema radioterapiei, am văzut că lucrurile nu progresează deloc și de aceea, la ultima videoconferință cu reprezentanții Băncii Mondiale din Bruxelles și America, am participat personal și am spus că voi urmări modul în care verifică fiecare buncăr în parte, fiindcă au fost și sunt multe solicitări de care nici nu se știa, acolo a fost o suprapunere de comisii, sau a fost o comisie inițială care, sigur, plătea o consultanță, pe urmă a fost o comisie de la Agenția Europeană Atomică de la Viena. În final, trebuie să putem acoperi cât mai mult regiuni ale țării, fără a concentra, sigur, pentru Constanța am găsit o variantă în care am adus pacienții la București, dar asta nu se poate repeta la nesfârșit. Trebuie să ducem medicina lângă pacient, nu să ne apucăm să mutăm pacienții dintr-o parte în alta, în funcție de aparate care funcționează.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule ministru.

Am încheiat dezbaterile politice de astăzi.

Urmează primirea de răspunsuri orale la întrebări și prezentarea interpelărilor.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 21 noiembrie 2019, 9:06
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro