Plen
Ședința Camerei Deputaților din 26 aprilie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.84/05-05-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 26-04-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 26 aprilie 2016

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:

 

Ședința a început la ora 8,40.

Lucrările ședinței au fost conduse în prima parte de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților, înlocuit de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

Partea a doua a ședinței a fost condusă de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, vicepreședinte al Camerei Deputaților, înlocuit de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților, și de domnul Valeriu Ștefan Zgonea, președintele Camerei Deputaților, asistați de domnii deputați Niculae Mircovici și Laurențiu Chirvăsuță, secretari ai Camerei Deputaților.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Bună dimineața, stimați colegi.

Declar deschisă ședința de astăzi, 26 aprilie, consacrată declarațiilor politice și, pentru început, îl invit pe domnul deputat Ion Eparu, Grupul PSD. Se pregătește domnul deputat Aurelian Mihai, Grupul PNL.

 
Ion Eparu - declarație politică cu titlul Înscrierea la clasa pregătitoare, primul rateu al sistemului de învățământ românesc;

Domnul Ion Eparu:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Mărturisesc că îmi propusesem să nu mai dau citire acestei declarații politice, în urma unor discuții pe care le-am avut cu domnul ministru Curaj și, de asemenea, a unor interpelări pe care i le-am adresat.

Modul în care domnul ministru a considerat necesar să-mi răspundă la întrebările directe, precum și răspunsurile primite la interpelări m-au determinat, însă, să revin asupra hotărârii și, ca atare, dau citire acestui material: "Înscrierea la clasa pregătitoare, primul rateu al sistemului de învățământ românesc".

Stimați colegi,

Problema pe care vreau s-o semnalez astăzi este una care de la an la an se agravează, în contextul unor previziuni, din păcate, deloc optimiste. Știm cu toții că orice părinte își dorește accesul propriului copil în cea mai bună școală. Pentru că legea prevede anumite condiții pentru înscriere, soluția nu a întârziat să apară: mutarea reședinței, în acte, în circumscripția dorită. Fenomenul a căpătat amploare, astfel încât situația riscă să fie scăpată de sub control. În Ploiești, de exemplu, de la 25 de locuri aprobate în mod obișnuit pentru o clasă pregătitoare, s-a ajuns la 34 de copii, în condițiile în care spațiul disponibil este același, la fel și resursa umană.

În același timp, tot în Ploiești, uneori chiar în aceleași cartiere, cu unități de învățământ care abia mai fac față solicitărilor, sunt și școli care nu reușesc să acopere nici măcar jumătate din clasă. Ajungem astfel la dilema părinților cu copii preșcolari să aleagă o școală bine cotată, cu performanțe confirmate de-a lungul anilor sau o școală obișnuită capabilă să asigure condiții decente de studiu tuturor copiilor înscriși? Pentru că, mai nou, prestigiul fiecărei unități de învățământ se măsoară în funcție de cât de înghesuiți vor sta elevii care la toamnă iau pentru prima dată contact cu școala.

Este dreptul fiecăruia să decidă pentru viitorul copilului său și, în mod evident, vedem aplicat în educație un principiu testat deja de foarte multă vreme în economie, ceea ce nu este rău. În schimb, este nepermis ca factorii decizionali să nu reacționeze la aceste tendințe și să ducă astfel la crearea unui blocaj care înseamnă, în esență, risipă de resurse și compromiterea calității procesului instructiv-educativ, tocmai în cazurile în care această calitate a atins probabil cel mai înalt nivel pentru țara noastră.

Înțeleg că acesta este prețul pentru prestigiul unității de învățământ. Însă trebuie reevaluat sistemul și îndreptate cauzele care generează astfel de dezechilibre. În prezent, conform prevederilor art. 104 alin. (3) și (4) din Legea educației naționale nr. 1/2011, "finanțarea de bază a unei unități școlare rezultă prin multiplicarea costului standard per elev, cu coeficienți specifici unității școlare și cu numărul de elevi și se aprobă anual prin hotărâre a Guvernului".

Dacă întrebați un director de școală de la o unitate dintre cele mai bine cotate... să le spunem, veți afla că tocmai acesta are probleme financiare uriașe, pentru că are de plătit cele mai mari salarii și de asigurat resurse pentru cei mai mulți copii. Vorbim despre legi și salarizare în funcție de performanță, încercând să impunem criterii externe, când în acest domeniu, cel puțin, ele există, au apărut de la sine și le avem în față an de an în fiecare statistică întocmită de minister.

Avem școli cu zero solicitări de înscriere, avem școli cu zero candidați la admitere, avem școli cu zero promovabilitate la evaluarea națională și bacalaureat și avem școli care, în ciuda acestor rezultate, care au devenit regulă, nu nefericită excepție, funcționează de multe ori în clădiri supradimensionate, cu un colectiv complet de profesori și, mai ales, fără nicio strategie de a scăpa de eticheta care le-a fost pusă.

Stimați colegi,

Este necesară realizarea unei noi formule de calcul pentru bugetele școlilor și este necesar să începem să gândim altfel modul în care structurăm rețeaua școlară. Nu sugerez deloc desființarea fizică a acestor unități de învățământ care nu au făcut și nu fac performanță, ci sugerez o echilibrare a sistemului în funcție de principiul enunțat anterior. Și educația este tot o investiție, poate cea mai importantă, pentru că este o investiție în cunoaștere și în viitor, în următoarele generații.

Vă mulțumesc.

Prof. univ. Ion Eparu, deputat de Prahova.

 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Aurelian Mihai - gânduri legate de solidaritatea românilor în vederea alegerilor și urări de pace și realizări în așteptarea Sărbătorii Pascale;

Îl invit, în continuare, pe domnul deputat Aurelian Mihai, Grupul PNL, se pregătește domnul deputat Sorin Iacoban, Grupul PSD.

 

Domnul Aurelian Mihai:

Bună dimineața, domnule președinte.

Stimați colegi,

A început Săptămâna Patimilor, o săptămână care, la propriu și poate și la figurat, pentru câțiva colegi politicieni este una deosebită, după ambiția și, mai târziu, priceperea acestor colegi care astăzi se prezintă în fața electoratului depunându-și candidaturile pentru a fi consilieri locali, județeni, primari, președinți de consilii județene, în speranța că vor convinge electoratul pentru a le acorda votul de care vor avea nevoie pe 5 iunie... și după pricepere am spus.

Într-o clasă politică în care în ultima vreme constat că se face mai puțină politică acolo unde ar trebui să se facă și mai puțină administrație la nivelul primăriilor și consiliilor județene, parcă ar fi mai utilă decât oricând mobilizarea la vot a cetățenilor, pentru că în aceste alegeri care vor urma, cu siguranță, mai mult decât partidele politice care-și vor prezenta ofertele electorale și candidații care vor solicita votul în iunie și pe tot cuprinsul campaniei electorale, cu siguranță vor avea de câștigat cetățenii care vor dori să iasă la vot.

După 11 ani trăiți în diaspora, am constatat că în acele orașe unde am locuit și în Spania, îndeosebi unde am trăit o mare parte din timp, diferența o dau întotdeauna toți cei care votează în acea zi, în care puterea de vot este una importantă pentru societatea civilă și pentru societate, în ansamblu. Această chestiune face diferența. Câștigă întotdeauna cei care ies la vot: cetățenii.

Eu le urez succes atât candidaților din România pentru alegerile locale, cât și românilor care se prezintă la vot în alegerile parțiale, locale, în Italia, fie că vorbim de cei din Roma, din Torino, și bine ar face să ne ceară sprijinul, pentru că noi am prezentat disponibilitatea noastră de a-i ajuta înainte de a începe campania electorală și înainte de a veni pe ultima sută de metri când, practic, se încheie campania electorală, pentru a le sări în ajutor, dacă este nevoie, pentru a-i ajuta cu un sfat sau, pur și simplu, pentru a ne consulta, spre folosul și pentru binele cetățenilor din diaspora.

Mulțumesc tuturor celor care zilele trecute în Zaragoza, în Lerida și în Barcelona au făcut tot posibilul pentru a mă întâlni cu cât mai mulți români și a le explica atât elementele necesare privitoare la Legea votului prin corespondență și avantajele legislative pe care în această legislatură Parlamentul României, și mai mult Camera Deputaților, a făcut tot posibilul ca acești români din diaspora să aibă în vedere și să poată beneficia de aceste mici victorii, poate pentru prima dată într-un Parlament de după Revoluție.

Urez, așadar - pentru că nu voi mai avea ocazia fiind Săptămâna Mare, fiind Săptămâna Patimilor - tuturor celor care sărbătoresc Sfintele Paști în afara țării să aibă parte de multă pace în suflet, liniște sufletească, bineînțeles, și dorul să nu-i îngenuncheze, pentru că țara este departe și familiile nu sunt aproape, iar visele dumnealor să se realizeze oriunde s-ar afla, cu voia lui Dumnezeu.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

 
Sorin-Avram Iacoban - declarație politică cu tema Pericolul ascuns din spitalele românești;

Îl invit pe domnul Sorin Iacoban. Se pregătește domnul deputat Anton Doboș, Grupul PNL.

 

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colegi,

Astăzi vom vorbi despre "Pericolul ascuns din spitalele românești".

Așa cum am aflat din mass-media românească a ultimelor zile, infecțiile intraspitalicești sunt favorizate de calitatea îndoielnică a dezinfectanților folosiți sau din cauza diluării premeditate a acestora.

Raportul anchetei jurnalistice dezvăluie faptul că dezinfectanții folosiți în spitale au o concentrație mai mică decât cea standard, de 3 până la 9 ori.

Diluarea acestor dezinfectanți este produsă de cele mai multe ori chiar de distribuitor, probabil dintr-un motiv economic, care însă expune la un risc major viețile bolnavilor tratați în spitale, care oricum au deficiențe ale aparatului imunitar, tocmai din cauza stării de sănătate precare.

Procedura licitațiilor pentru aceste materiale de dezinfecție este una simplistă și care nu oferă garanția produsului licitat. Într-adevăr, la licitațiile de profil, distribuitorii sau producătorii de dezinfectanți prezintă mostre conforme care trec prin filtrul calității standard al produsului, însă ceea ce livrează efectiv diferă foarte mult de mostra prezentată. Nu înțelegem de ce managerii de spitale, la preluarea produsului licitat, nu îl supun unei verificări amănunțite care să confirme parametri trecuți în caietul de sarcini și verificați cu ocazia analizei acestei mostre.

Nu înțelegem de ce nicio instituție abilitată în domeniu nu s-a sesizat încă și nu verifică concentrația dezinfectanților și conformitatea lor cu documentele de licitație.

Nu înțelegem de ce românii care se prezintă la unitățile spitalicești trebuie să fie supuși unui risc major de îmbolnăvire cu bacterii, care au suferit mutații, devenind aproape imune la orice schemă de tratament cu antibiotice.

De ce managerii din spitale nu manifestă rol activ în această problemă, nu putem ști cu adevărat. Pot fi și dumnealor victimele unor angajați, proprii părtași la această mega afacere, ori victimele unor presiuni față de care nu pot rezista, sau pur și simplu ne întrebăm, sistemul românesc de sănătate este bolnav? Cu ce preț?

Prețul plătit este unul care ar putea pune în pericol siguranța națională. În sistemul de sănătate românesc se tratează și medicii, fie ei directori de spitale sau nu.

Nu trebuie să uităm că de nenumărate ori medicii români garantează rezultatul intervenției chirurgicale, însă nu pot garanta evoluția pacientului postoperator, tocmai din cauza dobândirii de infecții intraspitalicești.

Din această cauză am ajuns în situația de a fi pe primul loc în țările Uniunii Europene la numărul de decese cauzat de infecțiile intraspitalicești. Ce a făcut Guvernul tehnocrat? Guvernul tehnocrat se războiește mai nou cu pacienții, pare că îi ceartă că suprasolicită în mod abuziv sistemul medical. Guvernul tehnocrat a găsit soluția pentru criza financiară a sistemului, renunțând la decontarea serviciilor medicale pentru 4.100 de paturi, numai în acest an, fără să înțeleagă faptul că pacienții, de cele mai multe ori, stau câte doi în pat, că numărul de îmbolnăviri și internări nu a scăzut în ultimii 2 ani.

Domnule prim-ministru, ce se întâmplă cu dezinfectanții diluați? De ce nu sesizați chiar dumneavoastră instituțiile abilitate ale statului, să cerceteze aceste lucruri?

Dragi colegi,

Situația descoperită de jurnaliștii din presa românească trebuie să fie un semnal de alarmă pentru toată societatea românească. Sistemul medical românesc pare a fi sugrumat de operațiuni financiare în care profitul joacă rolul principal, în detrimentul integrității și sănătății românilor. În această situație, nu greșim dacă afirmăm că există elemente care să ne conducă la concluzia că România se confruntă cu un fenomen de iresponsabilitate majoră din partea celor care sunt numiți să aibă grijă de sănătatea noastră, a românilor.

Poate că autoritățile statului ar trebui să manifeste un rol activ, cât mai urgent, pentru ca situația să nu scape complet de sub control. Statul român are obligația asigurării unor condiții suficiente pentru ca toți cei ce apelează la sistemul public de sănătate să poată să se însănătoșească sau să își amelioreze suferința. Or, aceasta înseamnă că în situația de criză ca cea a dezinfectanților neconformi, folosiți cu bună știință, statul are obligația să intervină de urgență, în situația deosebit de gravă reclamată care, din păcate, se manifestă și a făcut deja numeroase victime.

Vă mulțumesc.

Deputat de Iași, Sorin-Avram Iacoban.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Anton Doboș - declarație politică intitulată Riscăm să avem două Românii, dacă nu se începe autostrada Moldova-Transilvania;

Îl invit, în continuare, pe domnul deputat Anton Doboș. Se pregătește doamna deputat Ana Birchall, Grupul PSD.

 

Domnul Anton Doboș:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Apreciez inițiativa domnului prim-ministru Dacian Cioloș de a purta discuții cu parlamentarii din Moldova.

La întâlnirea de ieri, de la Iași, cu o parte a membrilor Guvernului, s-a discutat despre cele mai importante probleme și proiecte pentru regiunea Moldovei.

Cu siguranță, cea mai dezbătută problemă a fost cea a autostrăzii care leagă Moldova de Transilvania.

Această autostradă nu este un proiect cu miză electorală cu care să se laude un parlamentar în colegiu sau un partid într-un județ. Miza este una enormă, este vorba de viitorul românilor ca națiune. De ce spun asta?

Dacă ne vom uita pe harta autostrăzilor peste câțiva ani, vom vedea două Românii: una formată din Sud și Vest, foarte bine conectată prin autostrăzi de vestul Europei, de la Constanța până la Lisabona sau Oslo; cealaltă Românie, formată din partea de Est și de Nord, care este total ruptă de restul țării și are aceleași legături cu Europa, cum are și cu fostele state URSS. Nu vreau să acceptăm ideea ca la 100 de ani de la Marea Unire să avem de fapt două Românii.

Regiunea de Nord-Est are nevoie imediat de introducerea pe lista de investiții pentru perioada 2014-2020, în Masterplanul General de Transport al României, MPGT, a Tronsonului de autostradă Târgu Mureș - Târgu Neamț, fără condiționare de derogare de deficit pentru România din partea Uniunii Europene.

Nu există niciun motiv pentru care acest lucru să nu se facă, decât dacă nu se vrea. Acest studiu și proiectul tehnic vor dura foarte mult, fiind vorba de o zonă foarte dificilă și o procedură de avizare a soluțiilor tehnice pe partea de mediu, foarte lungă, deoarece traseul traversează Siturile Natura 2000. La aceasta se mai adaugă timpul necesar procedurilor de licitație pentru aceste servicii.

Dacă procedurile pentru demararea proiectului s-ar demara acum și s-ar lucra intens, tot se va ajunge în 2021 cu procedura de licitație pentru lucrările de execuție, deci suntem deja în întârziere.

Ce este important pentru Moldova, atât pentru investitorii care vor să vină, cât și pentru cetățenii care nu mai văd niciun viitor în această zonă și se gândesc să emigreze din Moldova spre Vestul Europei sau alte părți ale țării, este un semnal serios că se începe acest proiect de traversare a munților.

Premierul Dacian Cioloș și-a luat angajamentul la Iași că va trimite un proiect de lege în septembrie care să specifice clar că există două mari priorități pentru infrastructura din România care să lege cele trei provincii istorice: Pitești-Sibiu și Iași-Târgu Mureș. Până atunci, așteptăm să se îndeplinească promisiunea de a da drumul studiului de fezabilitate și pentru Autostrada Montana.

Vă mulțumesc pentru atenția acordată.

Deputat Anton Doboș.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

 
Ana Birchall - declarație politică intitulată Sărbătoarea Învierii - o reîntoarcere la rădăcinile creștine ale neamului românesc;

O invit pe doamna deputat Ana Birchall. Se pregătește doamna deputat Florica Cherecheș, Grupul PNL.

 

Doamna Ana Birchall:

Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

În Săptămâna Mare pe care o traversăm în aceste zile cel mai potrivit lucru este să vorbim despre ce înseamnă Învierea sau Sărbătoarea Pascală pentru fiecare dintre noi și cum ne pregătim pentru întâmpinarea ei. Valorile creștine capătă valențe deosebite în preajma Sfintei Sărbători a Paștelui.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Pentru noi, românii, Paștele sau Învierea Domnului este una dintre cele mai importante sărbători creștine, alături de Crăciun și de Rusalii, fiind în esență o sărbătoare a pătimirii, a jertfei și a triumfului Mântuitorului asupra morții de care beneficiază întreaga creație.

Fiecare dintre noi ne pregătim pentru această sărbătoare care ne definește credința, printr-o introspecție mai profundă, printr-o mai mare apropiere de cele sfinte și prin îngăduință și dragoste sporite față de cei de lângă noi.

Dincolo de dimensiunea religioasă a sărbătorii care ne stă înainte la sfârșitul Săptămânii Patimilor, regăsim în praznicul pascal o conștientizare a importanței familiei, a comunităților locale și a frumoaselor tradiții care împodobesc creștinismul ortodox românesc.

Obiceiurile legate de sărbătoarea Paștelui ne dezvăluie ansamblul de valori frumoase care împodobesc chipul acestui popor: încondeiatul ouălor ne trimite cu gândul la comunitate, la familie; bucatele tradiționale pregătite în gospodărie ne vorbesc despre dragostea față de cei din jur, de hărnicie, de cultul muncii sau de dimensiunea comunitară a existenței pe aceste meleaguri; curțile bisericilor și ale mănăstirilor, inundate de lumina lumânărilor miilor de credincioși, vorbesc despre rădăcinile creștine ale acestui popor, despre valorizarea trecutului și despre legătura dintre generații.

Aceste valori, bazate pe credința în Dumnezeu și dragostea față de cei din jur, reprezintă un factor de coeziune în comunitățile românești și un permanent model la care te poți raporta ori de câte ori rătăcești calea pe care trebuie să o urmezi.

Apelul la tradiție și întoarcerea la adevăratele valori ale poporului român constituie un tezaur important al cărui potențial trebuie mai bine pus în valoare.

Anul acesta voi sărbători Paștele într-o mănăstire de la mine din colegiu, de pe frumoasa Vale a Tutovei, în mijlocul unor oameni dăruiți și chemați de Dumnezeu la slujire cu timp și fără timp. Întotdeauna am găsit liniștea și energia de care am nevoie, și aveam nevoie, ori de câte ori am pășit pragul Mănăstirii Nașterea Maicii Domnului din comuna Alexandru Vlahuță din județul Vaslui. Aici timpul pare că s-a oprit în loc și, alături de credincioșii minunați din colegiul meu, de pe plaiurile vasluiene mângâiate de undele Tutovei, simt că sunt martor al perenității valorilor și tradițiilor românești din Grădina Maicii Domnului.

Săptămâna Patimilor, cea care premerge praznicul Învierii Domnului, este un îndemn pentru fiecare dintre noi la căință sinceră, la recunoștință față de Dumnezeu și la slujirea plină de dragoste și jertfă față de aproapele nostru.

În aceste zile este un bun prilej să lăsăm în spate vanitatea și războaiele personale și să încercăm împreună cu familiile noastre și cu cei dragi să redevenim, în comportament și în fapte, creștinii autentici pentru care s-a răstignit Hristos.

Păstrarea minunatelor tradiții pascale, cum sunt încondeiatul ouălor, coptul păștilor sau prepararea mielului pentru masa de Paște, înseamnă raportarea permanentă la trecut, la moștenirea lăsată de strămoșii noștri și la tezaurul spiritual pe care trebuie să îl dăruim mai departe copiilor noștri.

Nesocotirea rădăcinilor creștine ale neamului românesc ne face mai vulnerabili, mai divizați și mai expuși eșecului, ca popor, în raport cu provocările istoriei cărora trebuie să le facem față.

Sărbătoarea Paștelui este un prilej să ne gândim și să ne privim în oglinda sufletului, și să gândim, și să vedem dacă ne-am ridicat la înălțimea valorilor autentice pe care Creștinismul le presupune, și dacă ne raportăm la ele nu doar declarativ, ci și existențial.

Vă doresc un Paște liniștit, plin de lumină, alături de familiile dumneavoastră și de cei dragi dumneavoastră, și fie ca Bunul Dumnezeu să vă dea tot ceea ce este mai bun și mai frumos pentru dumneavoastră și familiile dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

Ana Birchall, Colegiul nr. 5, Vaslui.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

 
Florica Cherecheș - declarație politică: E timpul să trecem de la vorbe la fapte;

O invit pe doamna deputat Florica Cherecheș, Grupul PNL.

 

Doamna Florica Cherecheș:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Declarația mea politică de astăzi se intitulează: "E timpul să trecem de la vorbe la fapte".

În ultimul timp se vorbește de necesitatea și oportunitatea dezvoltării învățământului profesional, mai ales a celui în sistem dual, dar, practic, nici Guvernul PSD și nici Guvernul actual nu a luat măsuri concrete în acest sens. Mai mult, în necunoștință de cauză, se încearcă acum aplicarea unei ordonanțe de urgență, emisă în decembrie 2014 de ministrul Sorin Cîmpeanu, act normativ elaborat în pripă, fără consultarea agenților economici.

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 94/2014 dă o interpretare denaturată conceptului de învățământ dual, punând doar o etichetă falsă pe un produs fără nicio legătură cu originalul. Am cerut de mai multe ori adoptarea cu amendamente a ordonanței sau abrogarea ei de urgență, deoarece aduce confuzie și birocrație inutilă și împiedică deprinderea unei meserii pentru tineri.

Învățământul profesional de tip dual constituie formare profesională inițială și nu trebuie să fie limitat doar la un învățământ de tip "a doua șansă", așa cum din nefericire îl consideră și ministrul Adrian Curaj. Conform declarațiilor sale la o emisiune televizată recent, elevii care merg la liceu și realizează în clasele terminale că nu au șanse să ia bacalaureatul pot să opteze pentru a-și continua studiile în învățământul profesional. Nu s-ar ajunge aici dacă elevii ar fi consiliați și orientați profesional încă din gimnaziu, pentru că nu e obligatoriu să facă toți liceul, și elevilor ar trebui să li se prezintă opțiunile în clasa a VIII-a. Este timpul să trecem de la declarații la fapte concrete și să dăm o șansă acelor elevi care nu au un nivel ridicat academic, dar ar putea face performanță în învățământul profesional cu posibilitatea continuării studiilor în viitor. Este esențial să oferim elevilor în gimnaziu o consiliere profesională de calitate pentru a-i ajuta să-și descopere abilitățile naturale și pentru a lua o decizie rațională în ceea ce privește viitorul lor profesional.

De asemenea, trebuie ca Ministerul Educației să aloce resurse pentru promovarea intensivă a învățământului profesional, pentru că de specialiști calificați într-un domeniu căutat pe piața muncii va fi întotdeauna nevoie, și astfel copiii noștri ar avea un viitor în România și nu ar fi nevoiți să plece din țară să-și facă un rost.

Stimați membri ai Guvernului, vă rog să vă consultați cu agenții economici pe tema organizării cât mai adecvate a sistemului de formare profesională în România, pentru a înțelege ce anume se caută pe piața muncii și cum puteți colabora pentru a asigura forța de muncă pe care aceștia și-o doresc!

Există nenumărate exemple de bună practică în țările europene pe care România le poate adapta realităților noastre și le poate transforma în modele de succes, dar este esențială colaborarea permanentă dintre sistemul de învățământ și mediul economic.

Am remarcat în răspunsurile exhaustive pe care le-am primit la întrebările mele parlamentare legate de acest subiect că ministerele implicate, al economiei și al educației, înțeleg importanța învățământului profesional în sistem dual și că "între prioritățile strategice pentru 2016 ale Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice, în calitate de coordonator național pentru elaborarea și implementarea strategiilor unitare și coerente în domeniul educației și cercetării, se înscrie și reglementarea și implementarea la scara națională a învățământului profesional dual".

Din păcate, ceea ce s-a transpus în actul normativ din decembrie 2014 nu ajută deloc învățământul profesional și nu are nicio legătură cu ceea ce au dorit reprezentanții angajatorilor consultați în martie 2014 pe această temă.

Între timp, aștept cu nerăbdare, apariția la jumătatea lunii mai, a documentului pe care ministrul Curaj l-a anunțat recent cu privire la ce înseamnă "formarea post clasa a VIII-a".

Mulțumesc frumos.

Florica Cherecheș, deputat PNL de Oradea.

 
 

(Conducerea ședinței a fost preluată de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, vicepreședinte al Camerei Deputaților.)

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Virgil Guran - declarație politică despre produsele românești;

Domnul Guran.

 

Domnul Virgil Guran:

Vă mulțumesc.

Despre produsele românești.

Este un concept care nu a apărut la noi prima dată. Acest concept a apărut în alte țări, în Germania, imediat după război, și s-a dovedit că a ajutat foarte mult economia acelei țări. Cred că trebuie să facem un efort conjugat pentru a conștientiza cetățenii români că, dacă vom consuma produse românești, vom ajuta mult economia, de fapt, vom ajuta ridicarea nivelului de trai pentru toți românii.

Din păcate, este greu, s-a mai încercat, dar nu trebuie să abandonăm, trebuie să-i învățăm că a consuma produse românești înseamnă locuri de muncă, înseamnă profit pentru firmele din România, înseamnă impozite pentru stat și înseamnă dezvoltare, până la urmă.

Din păcate, odată cu relaxarea fiscală și cu o mică creștere salarială, și o mică creștere a pensiilor, a crescut importul, cu alte cuvinte surplusul de bani existenți pe piață, puterea de cumpărare a românului s-a reflectat în a importa produse din alte țări.

Ce se întâmplă atunci? Îi ajutăm pe cei din Germania, din Franța, din Olanda să-și vândă produsele, de fapt, să se dezvolte ei.

Încercăm să insuflăm această idee. Este și o lege care sperăm să se aplice cât mai repede, care spune că produsele de bază românești trebuie să se afle în hipermarketuri în proporție de 51%.

Deci prin tot ceea ce facem încercăm să promovăm această idee și încercăm să conștientizăm românii că sunt câteva axe pe care trebuie să mergem pentru a ne dezvolta ca țară. Una din aceste axe este cea a consumului intern, a produselor realizate în România.

Vă mulțumesc.

Deputat al PNL, Guran Virgil.

 
Radu Zlati - considerații referitoare la scandalul de la Opera Română;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Zlati.

 

Domnul Radu Zlati:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Scandalul de la Operă ia proporții hipertrofiate o dată cu trecerea zilelor și o dată cu dovedirea o dată, și încă o dată, a faptului că ministrul culturii nu este capabil să pună lucrurile pe făgașul lor normal. Ca dovadă, într-o lună de zile, domnul Vlad Alexandrescu a schimbat de patru ori directorii și directorii adjuncți ai Operei Române.

Aflu ieri, citind presa, că în spatele protestului balerinilor români și a personalului care li s-a alăturat în demersul lor de protest, acești balerini sunt de fapt manipulați de la Moscova, prin servicii specializate. Te doare mintea!

Oricum, dincolo de posibilele scenarii pe care le poate croi oricine, îl voi cita pe Ion Caramitru, proaspăt desemnat Ambasador Cultural Shakespeare în România, care, sâmbăta trecută, la Craiova, în cadrul Festivalului Shakespeare, la finalele unui prestigios experiment de cultură, spunea: "E o rușine ce se întâmplă acum în cultura română. E un coșmar pe care-l trăim de patru luni și jumătate. M-aș bucura să vă anunț că acest coșmar s-a terminat".

Din păcate, coșmarul nu se va termina decât o dată cu demiterea domnului ministru al culturii, care sperăm să fie cât mai aproape în timp de Săptămâna Patimilor.

Zlati Radu, deputat al PNL.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Ovidiu-Cristian Iane - exprimarea unor opinii despre Guvernul Cioloș;

După pauză

 

(În continuare, conducerea ședinței a fost preluată de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Îl invit pe domnul deputat Iane, Grupul PSD, la ultima declarație politică.

Vă rog, domnule deputat.

 
 

Domnul Ovidiu-Cristian Iane:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

N-aș fi ieșit la microfon astăzi, dar am auzit o vorbă spusă de domnul președinte Iohannis că se dezice de Guvernul acesta și de miniștrii care conduc acest Guvern. Am să spun doar atât, și am să citez dintr-o postare pe care am pus-o pe Facebook de dimineață: "Experimentul tehnocrat a eșuat."

Cum era de așteptat, domnule Iohannis, experimentul dumneavoastră a eșuat. La nici șase luni de la învestire, Guvernul Cioloș manifestă semnele bolii de care suferă, și anume "iresponsabili incompetentia".

Acest lucru s-a văzut de la criza bebelușilor, cu anunțarea unor măsuri economice de criză, cu incoerența pe legea salarizării bugetare, cu protestele de stradă și exemplele continuă.

Nici măcar cu excedent de la buget și cu plan corect de creștere economică lăsat de Ponta, Guvernul dumneavoastră nu a fost în stare măcar să păstreze ceea ce primise de la Guvernul anterior. Ați început să schimbați miniștrii? Păi unde este "competența tehnocraților"?

Acum ce faceți? Vă deziceți de "Guvernul meu"? Serios? Păi dacă pentru dumneavoastră și pentru PNL chestiunea în cauză nu are importanță, vă spun că pentru români o guvernare bună este esențială. Este esențială pentru viața și starea lor economică, pentru un loc de muncă, pentru respect din partea autorităților.

Domnule președinte, vă rog să vă plimbați pe banii românilor, să faceți plajă la Miami, să vă puneți ce ambasador doriți pe oriunde, să vă pregătească cu dedicație excursiile în străinătate pe banii noștri, sau să vă ocupați de rotirea candidaților la Primăria Capitalei... dar, domnule președinte, colegi liberali, vă rog să nu mai faceți experimente atât de costisitoare pe seama poporului român.

Vă mulțumesc.

 
Remus-Florinel Cernea - declarație politică intitulată Cum sunt protejați în Parlamentul României preoții care au colaborat cu Securitatea comunistă.

Domnul Florin Iordache:

Da. Și din partea deputaților neafiliați, domnul deputat Remus Cernea.

Vă rog, domnule deputat.

 

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Declarația mea politică se intitulează "Cum sunt protejați în Parlamentul României preoții care au colaborat cu Securitatea comunistă".

Cunoașterea adevărului istoric, inclusiv cu privire la momentele de umbră ale trecutului țării noastre, este esențială pentru înțelegerea acestora și pentru a putea trage învățămintele necesare, dar și pentru a diminua riscul ca ele să se repete în viitor. Coșmarul trăit în România în regimul comunist trebuie dezvăluit, mai ales atunci când el privește teme precum deconspirarea securității și impactul produs asupra vieții cetățenilor de către organele represive ale dictaturii.

Din nefericire, în legea actuală a fost introdus un amendament, în anul 2008, care îi exceptează practic pe preoți de la posibilitatea de a fi verificați dacă au colaborat sau nu cu Securitatea comunistă. Pentru a repara acest abuz, am inițiat, alături de alți 7 parlamentari, Propunerea legislativă pentru modificarea prevederilor art. 3, lit. u și art. 32 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.24 din 5 martie 2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității, Pl-x nr. 42/2016.

Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității, CNSAS, a transmis un punct de vedere în susținerea proiectului. Consiliul Legislativ 1-a avizat favorabil, Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale a dat cu unanimitate un aviz favorabil. Chiar și Patriarhia Bisericii Ortodoxe Române a emis un punct de vedere, că nu se opune aflării adevărului cu privire la preoții care au colaborat cu Securitatea.

A fost șocant să văd însă cu câtă lipsă de scrupule s-a acționat la Comisia juridică, de disciplină și imunități pentru a se evita cu orice preț chiar și dezbaterea asupra propunerii legislative și pentru a se obține un raport negativ, chiar cu prețul încălcării brutale a prevederilor Regulamentului Camerei Deputaților, iar autorul acestor nereguli este domnul deputat Ciprian Nica, găsit drept colaborator al Securității de către CNSAS și având un verdict definitiv în acest sens al Înaltei Curți de Casație și Justiție în aprilie 2014.

Am transmis Biroului Permanent al Camerei Deputaților o sesizare cu privire la încălcarea gravă a art. 52, 56, 57, 61, 66 și 67 din Regulamentul Camerei Deputaților, dar acesta nu s-a întrunit ieri din lipsă de cvorum.

În fapt, în data de 5 aprilie 2016, am fost prezent la ședința Comisiei juridice de disciplină și imunități pentru a susține, în calitate de inițiator, propunerea legislativă respectivă. În conformitate cu litera și spiritul articolelor menționate mai sus, ar fi trebuit să existe o examinare a inițiativei legislative, iar eu aveam dreptul la cuvânt pentru a prezenta membrilor comisiei temeiurile propunerii legislative.

În loc să fie urmată procedura firească și regulamentară de dezbatere și examinare a propunerii, la începutul ședinței, fără a mi se da cuvântul, deși eram în sală, a fost supusă în câteva secunde la vot propunerea de raport negativ, care a fost adoptată de membrii comisiei. Dar orice propunere pentru raport favorabil ori negativ ar fi trebuit precedată de dezbatere și examinare a propunerii legislative, așa cum prevede Regulamentul, întrucât acesta este rostul și rolul comisiilor. Am așteptat ca dezbaterile de la următorul punct de pe ordinea de zi să se încheie, dezbaterea respectivei propuneri legislative durând aproximativ o oră și jumătate și desfășurându-se conform Regulamentului, inițiatorii fiind audiați și existând o reală dezbatere și examinare, pentru a cere totuși cuvântul și a-mi exprima protestul față de cele întâmplate.

Am explicat ceea ce s-a întâmplat și în ședința de plen a Camerei Deputaților din 13 aprilie, iar plenul a decis unanim retrimiterea la comisie. Dar, imediat după ședința de plen, propunerea legislativă a fost discutată la comisie, deși a fost singurul punct pe ordinea de zi, iar ședința trebuia convocată cu cel puțin o zi înainte, conform art. 52 din Regulament.

Îmi doresc ca astfel de abuzuri să nu se mai repete în Parlamentul României, iar cel responsabil pentru acestea, adică domnul deputat Ciprian Nica, să fie sancționat și de către Camera Deputaților și de către opinia publică.

Am precizat la finalul declarației politice, am citat articolele din Regulament pe care mă bazez în drept în sesizarea pe care am făcut-o la Biroul permanent. Nu le mai dau citire acestora.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
 

(În continuare, lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Niculae Mircovici și Laurențiu Chirvăsuță, secretari ai Camerei Deputaților.)

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Închidem ședința consacrată declarațiilor politice.

Într-un minut începem ședința de dezbateri.

 
   

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 18 noiembrie 2019, 7:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro