Plen
Ședința Camerei Deputaților din 17 mai 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.96/25-05-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 17-05-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 mai 2016

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:

     

Ședința a început la ora 8,35.

Lucrările ședinței au fost conduse în prima parte de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

A doua parte a ședinței a fost condusă de domnul deputat Valeriu Ștefan Zgonea, președintele Camerei Deputaților, și de domnul deputat Mihai Alexandru Voicu, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistați de domnii deputați Cristian Buican și Ion-Marcel Ciolacu, înlocuit de domnul deputat Niculae Mircovici, secretari ai Camerei Deputaților.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Bună dimineața, stimați colegi.

Declar deschisă ședința noastră de astăzi, 17 mai, pentru a prezenta declarațiile politice. Această ședință este dedicată, la această oră, declarațiilor.

 
Video in format Flash/IOS Sorin Constantin Stragea - declarație politică intitulată 15 mai - Ziua Internațională a Familiei;

Îl invit, pentru început, pe domnul deputat de Timiș, din partea PSD, Sorin Constantin Stragea.

Vă rog, domnule deputat, aveți 3 minute.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Sorin Constantin Stragea:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Ziua Internațională a Familiei a fost instituită de Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite la 20 septembrie 1993, în baza Rezoluției 47/237.

Deci, după cum v-ați dat seama, declarația mea politică de astăzi se intitulează "15 mai - Ziua Internațională a Familiei", sărbătorită pe întreaga planetă, începând cu anul 1995, cu scopul de a sensibiliza opinia publică și de a sublinia importanța familiei.

Accentul este pus pe dezvoltarea și implementarea politicilor în acțiunile pentru reducerea sărăciei familiilor, asigurarea locurilor de muncă și a echilibrului familiei, promovarea integrării sociale și a solidarității între generații.

Guvernele, agențiile Organizației Națiunilor Unite, organizațiile societăților civile, instituțiile academice și sectorul privat sunt încurajate să contribuie la consolidarea rolului familiei în societate, în general, și în particular pentru fiecare membru al familiei.

La propunerea Institutului Român pentru Drepturile Omului, propunere susținută și de Patriarhia Română, ziua de 15 mai a devenit oficial Ziua familiei române.

Familia este înțeleasă drept cea mai însemnată uniune socială de care depind dezvoltarea, stabilitatea și mai ales existența întregii societăți. Ea ocupă un loc tot mai important în preocupările tuturor factorilor responsabili de viitorul omenirii. Această zi ar trebui să reprezinte pentru noi toți o ocazie de sărbătoare, de liniște și pace în cadrul fiecărei familii.

Sărbătorirea acestei zile are o mare importanță pentru comunitatea internațională, care acordă sprijin în mod constant și contribuie la îmbunătățirea cadrului legislativ și social, în vederea creșterii rolului familiei în viața socială.

Deputat al PSD, Sorin Stragea, Colegiul nr. 7, Lugoj, Timiș.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc mult.

 
Video in format Flash/IOS Tudor Ciuhodaru - declarație politică Ce înseamnă 3 minute?;

Îl invit în continuare pe domnul deputat, tot din partea PSD, Tudor Ciuhodaru, de la Iași.

Vă rog, domnule doctor, să vedem ce ne mai spuneți.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Mă întreb astăzi: Ce înseamnă 3 minute?

Pentru unii dintre noi înseamnă o declarație politică. Pentru Patrick Ekeng a însemnat diferența dintre viață și moarte.

Dar dacă 3 minute vi se par multe, cum vi se par 26 de minute? Academicianul Cotea a murit la Iași, așteptând 26 de minute SMURD-ul. Inhalase o portocală, aspirase o portocală.

După 26 de minute, pe o distanță cam de aici până în fața Parlamentului, o distanță care se putea face mai repede pe jos, a fost ajutat, la o oră de vârf de sâmbătă, de doi pompieri care, evident, nu au avut ce să-i facă, fără niciun fel de pregătire medicală. După alte 7 minute, un echipaj al Salvării a reușit să-l intubeze și să-l resusciteze.

Din păcate, 26 de minute e mult prea mult. Asta trage încă o dată un semnal de alarmă: sistemul de urgență trebuie reorganizat, pentru că aici este vorba de viața noastră. Și dacă avem un megadepartament de situații de urgență care întotdeauna știe să găsească greșelile altora, poate că ar trebui să ne gândim cu toții să punem din nou bazele unui adevărat sistem de urgență românesc.

26 de minute... e mult prea mult!

 
Video in format Flash/IOS Florin Iordache - declarație politică despre o nouă lege a sportului;

Domnul Florin Iordache:

(De la tribună.)

Stimați colegi,

Am și eu o declarație de făcut vizavi de o nouă lege a sportului.

În ultima perioadă, ați văzut - în handbal, în gimnastică, în tenis - România a avut o serie de rezultate foarte bune.

Din punctul meu de vedere, ar trebui - Ministerul Sportului, oamenii de sport, dar și cei care pot sprijini toate disciplinele, pentru că până la urmă s-a demonstrat că cei mai buni ambasadori ai României în plan extern sunt sportivii, sunt oamenii fără culoare politică, dar care au reprezentat și care reprezintă în continuare cel mai bine România - din punctul meu de vedere, ar trebui să ne aplecăm mult mai aproape pentru a sprijini sportul, indiferent de ramurile sportive, pentru că s-a constatat în ultima perioadă că avem în ramuri de tradiție o anumită scădere a performanței.

De aceea, cred că ar trebui să ne aplecăm mult mai bine și mult mai aproape de fenomenul sportiv și, fără culoare politică, să sprijinim mișcarea sportivă prin noua Lege a sportului.

Vă mulțumesc mult.

(Revine la prezidiu.)

Video in format Flash/IOS Iacob Pușcaș - declarație politică cu titlul Pansament pentru sănătate;

Din partea deputaților neafiliați, domnul deputat Iacob Pușcaș.

Vă rog, domnule deputat, aveți 3 minute.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Iacob Pușcaș:

Mulțumesc, domnule președinte.

"Pansament pentru sănătate"

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Asistăm de o bună perioadă de timp la o situație gravă pentru țară, dacă privim din interior, și o poziție dezonorantă, dacă privim din exterior. Este vorba despre situația creată în sistemul de sănătate prin scoaterea la iveală a unor nereguli deosebit de grave pentru sănătatea populației. Din punctul meu de vedere, poate fi catalogat drept atentat la neam și țară, cei vinovați putând fi acuzați de crime cu premeditare.

A trebuit ca un guvern tehnocrat să scoată la iveală o asemenea grozăvie, deși sunt convins că și guvernele precedente au avut cunoștință de situația existentă, dar nu au reacționat în niciun fel. Regretabil este totodată faptul că acest Guvern nu a fost capabil să-și gestioneze situația creată, stângăciile de care a dat dovadă au dus în final la vacantarea scaunului de ministru al sănătății.

O problemă însă este nerezolvată, și anume achiziționarea produselor folosite de către spitale în vederea dezinfectării, și nu numai.

Mă întreb: oare câte astfel de nereguli mai sunt în sistemul de sănătate și nu numai și când vor fi acestea scoase la lumină.

Stimați colegi,

Vin de această dată în fața dumneavoastră cu o soluție care va evita pe viitor o astfel de situație, și anume: la procedura de achiziție care are ca obiect furnizarea de produse să fie desemnați nu unul, cum este în prezent, ci trei câștigători, însă unul să fie considerat furnizor principal, cu pondere de 70% din valoarea contractului, ceilalți doi fiind furnizori secundari, cu pondere de 15% fiecare. O situație cum se prezintă astăzi, când sistemul de sănătate a rămas fără furnizor, nu ar mai fi posibilă, capacitatea de furnizare fiind preluată de ceilalți doi câștigători, unul dintre aceștia devenind astfel furnizor principal.

Sigur că sisteme asemănătoare sunt folosite și în alte părți ale lumii cu succes, succes de care cred că se va bucura și la noi.

Pentru a realiza așa ceva, vă invit, domnule prim-ministru, să elaborați urgent o ordonanță, justificată, de această dată, împreună cu specialiștii dumneavoastră și cu specialiștii comisiilor din Parlament, și să implementați un astfel de sistem atât de necesar.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Grigore Crăciunescu - declarație politică cu titlul Haos legislativ privind Nomenclatorul domeniilor și specializărilor/programelor de studii universitare în cadrul facultăților de medicină dentară;

Domnul Florin Iordache:

Din partea Grupului PNL, domnul deputat Grigore Crăciunescu.

Vă rog, domnule deputat, aveți cuvântul, aveți 3 minute.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Grigore Crăciunescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică se intitulează "Haos legislativ privind Nomenclatorul domeniilor și specializărilor/programelor de studii universitare în cadrul facultăților de medicină dentară".

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Directiva 36/2005 a Parlamentului European privind recunoașterea calificărilor profesionale nu impune statelor membre obligația de uniformizare a denumirii titlurilor de calificare și a titlului profesional, cerința obligatorie este de a asigura condiții minime de formare pentru respectiva profesie, așa încât titularul să beneficieze de recunoașterea astfel reglementată în toate statele Uniunii Europene. În cazul României, termenul consacrat pentru instituția de învățământ din cadrul Universității de Medicină era Facultatea de Stomatologie, iar absolvenții acestei facultăți aveau titulatura de "doctor medic stomatolog".

În 2004, în momentul negocierii privind aderarea României la Uniunea Europeană, cei care au negociat în numele României nu au comunicat Comisiei Europene denumirea consacrată în România pentru absolvenții facultăților de stomatologie, și anume aceea de "doctor medic stomatolog". S-a acceptat, la propunerea reprezentanților României, ca instituția de învățământ să se numească "Facultatea de Medicină Dentară", iar titulatura pentru absolvenții acestei facultăți să fie de "medic dentist".

Colegiul Medicilor, toți absolvenții acestor facultăți, toți studenții din aceste facultăți nu sunt de acord cu această titulatură și au făcut demersuri pe lângă Guvernul României pentru revenirea la titulatura de "doctor medic stomatolog".

Ca urmare a solicitărilor Colegiului Medicilor Dentiști din România, s-a emis Hotărârea de Guvern nr. 580/2014 privind Nomenclatorul domeniilor și specializărilor, a programelor de studii universitare, precum și aprobarea titlurilor conferite absolvenților învățământului universitar de licență înmatriculați în anii 2011-2014, care prevede acordarea din nou a titulaturii de "doctor medic stomatolog", începând cu promoția 2016.

Această hotărâre de Guvern se află în vigoare și a fost emisă fără consultarea Ministerului Sănătății. Această hotărâre de Guvern lasă generații întregi de absolvenți fără titlul profesional recunoscut în Uniunea Europeană și implicit fără dreptul de a practica această meserie pe teritoriul statelor membre. Această modificare a denumirii titulaturii profesionale s-a făcut, de asemenea, cu încălcarea dispozițiilor Directivei 36/2005 a Parlamentului European, unde se precizează "... Comisiei Europene îi sunt notificate de fiecare stat membru actele cu putere de lege și actele administrative pe care le adoptă în materie de eliberare a titlurilor de calificare în domeniul reglementat în prezentul capitol".

În 2015 s-a emis Ordonanța de Guvern nr. 43/2015 privind modificarea Legii nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România. În această ordonanță a Guvernului se menține denumirea de "medic dentist".

Întrebarea firească se pune în felul următor: cu ce titulatură vor fi eliberate diplomele absolvenților Facultăților de Medicină Dentară, promoția 2016, de "medic dentist" sau "doctor medic stomatolog"?

În acest moment, pe parcursul legislativ, în Parlamentul României, este un proiect de lege care are ca subiect titulatura de "doctor medic stomatolog", care a fost aprobat de Senat. Comisia pentru sănătate din Camera Deputaților a dat raport de respingere în urma punctului de vedere al Guvernului, care precizează că Ministerul Sănătății nu a fost consultat nici atunci când s-a elaborat Hotărârea de Guvern nr. 580/2014 și nici proiectul de lege care a fost dezbătut în Senat.

Stimați colegi,

Consider că menținerea acestui haos legislativ în domeniu aduce grave prejudicii atât profesiei de medic dentist, împiedicând recunoașterea acesteia în celelalte state membre, cât și României, prin încălcarea angajamentelor luate în perioada de preaderare.

Întrucât Colegiul Medicilor Dentiști din România, toți cei care au diploma de medic dentist, toți studenții din Facultățile de Medicină Dentară își doresc din nou titlul de "doctor medic stomatolog", singurul lucru firesc este ca în plenul Camerei Deputaților să votăm legea aprobată în Senat, care prevede această titulatură și care este în concordanță cu Hotărârea de Guvern nr. 580/2014, și apoi să facem notificare la Uniunea Europeană pentru ca hotărârea de Guvern și legea să poată fi aplicate. Dacă vom aplica hotărârea de Guvern și dacă vom vota legea în Camera Deputaților, România va intra în procedură de infringement, ceea ce nu este de dorit.

Vă mulțumesc.

Deputat de Iași, Grigore Crăciunescu.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Andrei Daniel Gheorghe - declarație politică despre impactul Scutului antirachetă asupra rolului geopolitic pe care îl joacă România;

Îl invit, din partea Grupului PNL, pe domnul deputat Daniel Andrei Gheorghe.

Domnule deputat, aveți cuvântul, aveți 3 minute.

Se pregătește domnul deputat Ion Eparu, din partea Grupului PSD.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Astăzi voi vorbi despre impactul amplasării Scutului antirachetă asupra rolului geopolitic pe care îl joacă România.

Fără doar și poate amplasarea Scutului antirachetă, conceput și construit de Statele Unite, partenerul strategic al României, la Deveselu, în județul Olt, reprezintă un pas spre reconfigurarea rolului geostrategic, militar și politic al României în Europa și în lume.

Fără să ne mai îndoim, este cert că în acest ansamblu de apărare colectivă reprezentat de NATO, rolul pe care îl joacă țara noastră va fi de acum încolo unul mult mai important, iar responsabilitatea pe care noi trebuie să ne-o asumăm, ca țară de frontieră pe acest flanc estic al NATO, va fi mult mai mare.

Ceea ce este important de precizat în acest moment este faptul că odată cu amplasarea acestui Scut antirachetă, rolul României trebuie regândit. Avem nevoie de o Românie care să-și regândească raporturile cu NATO, raporturile cu partenerul strategic, Statele Unite, și cu ceilalți aliați din cadrul Blocului Nord-Atlantic.

Și spun acest lucru, deoarece inclusiv riscurile de securitate colectivă care sunt asumate de România în acest moment sunt mult mai mari, importanța pe care România o joacă în acest ansamblu este mult mai mare și misiunea pe care o are România în acest proiect transcontinental de apărare colectivă, reprezentat de NATO, este una mult mai importantă decât a fost până acum.

Cred că trebuie să înțelegem că a venit momentul în care să investim mai mult în ceea ce înseamnă dezvoltarea capabilităților militare și totodată partenerii noștri - și mă refer, în primul rând, la Statele Unite - să conștientizeze că România nu este doar o țară de frontieră a civilizației occidentale, ci este un aliat care are dreptul de a-și afirma și a-și pune în valoare propriile sale resurse, și a-și apăra propriile sale interese.

De aceea, unul dintre lucrurile foarte importante, în perspectivă, - și dacă mă gândesc bine, văzând și reacțiile pe care Rusia le-a avut până acum la amplasarea Scutului antirachetă în România, văzând această revenire militară chiar neașteptată a Federației Ruse - o reprezintă prioritatea înarmării României. Și spun a înarmării, deoarece înarmarea, în primul rând, descurajează un potențial conflict, dincolo de a fi o cauză a unui conflict interstatal.

Dar trebuie să gândim, să vedem care vor fi principalii pași spre a ne recâștiga un anumit prestigiu și a ne deroba de acest rol marginal pe care l-am avut până acum în acest ansamblu euroatlantic.

De acum încolo, România este mult mai importantă și cred că ar trebui tratată ca atare, inclusiv de Statele Unite, care au avut până acum o prezență politică poate mult dimensionată, sub anumite aspecte, care țin de politica internă și relațiile instituționale din România. Și avem nevoie de două componente principale de dezvoltare în raport cu aliații noștri nord-atlantici: componenta economică, care, din păcate, a fost a fost neglijată în ultimii ani și mai ales componenta militară, componenta dezvoltării capabilităților militare și componenta schimburilor care țin de acea capacitate a noastră de a ne regăsi ca o armată puternică și o armată care poate să țină piept oricărei amenințări, indiferent din ce direcție ar veni ea.

De aceea, în NATO, România trebuie să joace rolul unui pivot regional, un pivot regional care să construiască un ansamblu de apărare colectivă în această zonă estică a Alianței Nord-Atlantice, alături de națiuni precum ar fi, să spunem: Polonia, Cehia, Slovacia, Bulgaria, de ce nu chiar Grecia, Țările Baltice, un ansamblu, un cordon, dar nu un cordon sanitar, ci un cordon de securitate regională, care să coboare de la Marea Baltică și să ajungă până la Mediterana și spre nordul Africii chiar. Spun acest lucru deoarece, în perspectivă, avem alte riscuri regionale, cauzate de degradarea situației politice dintr-o țară foarte importantă, membră a NATO - și mă refer la Turcia, care parcurge un proces de islamizare și care nu mai poate fi, din păcate, pe termen scurt - la cum se prezintă viața politică de acolo - un aliat sigur al Occidentului; ne referim la această reafirmare a intereselor geopolitice ale Rusiei, o Rusie care, cel puțin militar, își revine, în ciuda faptului că economico-social este măcinată de o serie de discrepanțe puternice și ne referim la necesitatea de a asigura această zonă a Balcanilor. Și, chiar în perspectivă, cred că NATO ar trebui să se gândească și spre integrarea Serbiei, dincolo de animozitățile care au fost în trecut și de Războiul din Kosovo din 1998-1999.

Ca atare, România trebuie să devină un factor activ în NATO, România trebuie să ridice capul sus și trebuie să investească în ceea ce înseamnă dezvoltarea capabilităților de apărare și a resurselor de siguranță națională.

De aceea, cred că România nu mai trebuie să fie băiatul care mătură frunzele în curtea unității NATO.

Vă mulțumesc.

Daniel Gheorghe, deputat PNL de Ilfov.

 
Video in format Flash/IOS Ion Eparu - declarație politică intitulată Copiii de școală, între extremele lumii în care trăim;

Domnul Florin Iordache:

Îl invit, în continuare, pe domnul deputat Ion Eparu, Grupul PSD.

Aveți 3 minute, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ion Eparu:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Două sunt motivațiile care m-au determinat să iau cuvântul astăzi de la microfonul Camerei Deputaților.

Prima dintre motivații este una cu caracter general și este una care întotdeauna mi-a produs o apăsare în suflet.

Când ne gândim că în secolul XXI, secolul în care trăim, există copii, foarte mulți, după cum vom constata din ceea ce am să citesc, implicați sub o formă sau alta în diverse forme de conflict, este o situație, repet, care în opinia mea ar trebui să dea de gândit tuturor factorilor de decizie la nivel național și mondial.

Așa cum am precizat, am să încerc să punctez astăzi modul extrem în care resimt copiii de vârstă școlară procesul de învățământ, în ideea de a evita extremele negative și de a tinde cât de mult este posibil către extremele pozitive.

De altfel, declarația politică am intitulat-o "Copiii de școală, între extremele lumii în care trăim".

În plan mondial, extremele sunt reliefate, pe de o parte, de viața școlarilor din zonele de conflict, iar de cealaltă parte, de viața școlarilor din Finlanda, de exemplu. În ultima vreme s-a tot dat exemplul acesta în ceea ce privește sistemul educațional. M-am oprit la Finlanda, pentru că are, așa cum se știe, unul din cele mai performante sisteme de educație din lume.

Prăpastia dintre cele două lumi este oglindită de un raport întocmit recent de UNICEF, raport care arată că aproximativ 75 de milioane de copii, aflați în zonele de criză din lume, au nevoie urgentă de sprijin educațional. Raportul UNICEF precede Summitul Mondial Umanitar de la Istanbul, care va avea loc în perioada 23-24 mai 2016.

Special pentru acest summit, secretarul general al ONU a întocmit un raport intitulat "O umanitate, răspundere comună", în care atrage atenția asupra erodării nerușinate și brutale a nerespectării drepturilor omului, referindu-se la atacurile asupra spitalelor și mai ales a școlilor. În aceste condiții, în zonele de conflict devine o utopie ideea de școală, nicidecum de școală performantă.

În plan național, extremele sunt atinse, pe de o parte, de cei aproximativ 100.000 de copii cu vârste cuprinse între 6 și 16 ani, care nu merg la școală, iar de cealaltă parte, de la olimpicii noștri, a căror dificultate este să ajungă la concursuri, nu să le câștige.

Ideea intervenției de astăzi, așa cum vă spuneam, a avut două motivații. Una am prezentat-o. Cealaltă motivație este legată de o idee pe care am găsit-o postată pe o rețea de socializare, de către echipa CADON, din municipiul Câmpina, din județul pe care îl reprezint.

Echipa, formată din elevi ai Liceului Energetic și respectiv din profesoara îndrumătoare, a reușit pentru a doua oară consecutiv calificarea în finala unui concurs internațional de programare, care va avea loc pe data de 28 mai 2016 în Statele Unite ale Americii.

Pentru a ajunge la acest concurs au nevoie de aproximativ 15.000 de euro, din care bugetul local al municipiului Câmpina asigură doar jumătate. Acești copii sunt mult peste medie și își consumă energia nu pentru a se pregăti pentru competiție, ci pentru a strânge suma necesară pentru drumul la competiție. Și ca ei sunt mulți alții.

Este adevărat că atunci când vorbim despre performanță în sistemul nostru de învățământ trebuie să ne raportăm la context, însă așa cum spuneam la începutul intervenției, eforturile noastre trebuie să se îndrepte în două direcții: pe de o parte, evitarea extremelor negative și pe de altă parte, atingerea extremelor pozitive.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Deputat Ion Eparu, Colegiul nr. 10, Prahova.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Virgil Guran - declarație politică despre realizarea de autostrăzi;

Tot de la Prahova, îl invit pe domnul deputat Virgil Guran, Grupul PNL.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Virgil Guran:

Mulțumesc, domnule președinte.

Acum o lună și jumătate am trimis o interpelare la Ministerul Transporturilor și ceream să-mi dea situația cu ce s-a construit în privința autostrăzilor de la 1 ianuarie până în prezent.

Am primit un răspuns, pot să spun, puțin hazliu, așa cum ni se dau nouă răspunsurile, parlamentarilor, când ne interesează ceva, ca să putem să vedem cu ce putem interveni legislativ sau cum se pot rezolva problemele, ceva de genul că nu știu ce s-a realizat, pentru că se realizează pe etape, pe structuri și așa mai departe și nu au o evidență în acest sens.

Un astfel de răspuns îmi dă de gândit și ajung la următoarea concluzie: ori într-adevăr n-au nicio evidență și n-au nicio treabă cu ce se construiește la autostrăzi în ziua de astăzi, sau nu fac nimic și n-au ce să raporteze.

Când am văzut această lipsă de comunicare și de seriozitate în comunicare cu noi, cu Parlamentul, m-am hotărât și de atunci, în fiecare săptămână, le trimit aceeași interpelare, să văd ce s-a mai realizat în ultimul timp.

Văd că nici măcar răspunsurile nu mai vin de o lună și ceva încoace și asta m-ar duce la concluzia că autostrăzi nu vom avea în România foarte curând și asta aduce o concluzie clară că nu avem, CNADNR-ul, cel puțin, nu știe ce face în momentul de față, iar ministrul transporturilor, cred eu, că nu are ca obiectiv realizarea de autostrăzi, de fapt un lucru extrem de important pentru România.

Sper ca, în viitor, să se întâmple și această minune și să existe ca preocupare prioritară pentru țara noastră realizarea de autostrăzi, pentru că o dezvoltare economică, o țară modernă fără autostrăzi nu există.

Mulțumesc.

Deputat PNL, Guran Virgil.

 
Video in format Flash/IOS Lucia-Ana Varga - referiri la urgența reducerii poluării în marile orașe din România;

Domnul Florin Iordache:

O invit la microfon pe doamna deputat Lucia-Ana Varga, deputat PNL de Bihor.

Aveți trei minute, doamnă deputat, vă rog.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Lucia-Ana Varga:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Declarația mea politică de astăzi se referă la necesitatea aplicării de urgență a unor măsuri de reducere a poluării aerului în marile orașe din România.

Săptămâna trecută, Organizația Mondială a Sănătății avertiza că în marile orașe ale lumii calitatea aerului este necorespunzătoare, amenințând sănătatea cetățenilor.

Comisia Europeană avertizează, printr-o scrisoare de infringement, România că nu asigură calitatea aerului corespunzătoare pentru cetățenii săi.

Mai mult decât atât, ministrul mediului, doamna Palmer, recunoaște într-un răspuns la interpelarea pe care i-am adresat-o că în Iași, Brașov și București sunt depășite frecvent limitele maxime admise la indicatori precum pulberi în suspensie și bioxid de azot. Se mulțumește, însă, doamna ministru la a constata că sunt aceste depășiri și la a enumera o serie de măsuri pe care autoritatea locală ar trebui să le ia.

Însă ce facem, dragi colegi, cu problema care rămâne, aceea a unui aer irespirabil în marile orașe, a unui aer poluat, care duce, în final, la îmbolnăviri, la boli cardiorespiratorii ale copiilor, ale bătrânilor, ale femeilor gravide, ale cetățenilor acestei țări.

Am venit astăzi în fața dumneavoastră pentru a vă propune să nu stăm pasivi și doar să asistăm la aceste îngrijorări ale autorităților de la nivelul cel mai înalt, ci să facem pași concreți în a elabora o politică publică de reducere a poluării aerului în marile orașe.

Și, pe această cale, vă anunț că Partidul Național Liberal va depune un proiect de lege prin care să extindem suprafața de spații verzi în România, în marile orașe, pentru că mai multe parcuri în marile orașe înseamnă un aer mai bun, înseamnă o reducere a poluării.

De asemenea, fac apel la dumneavoastră în a avea un dialog pentru a elabora împreună o politică publică de înnoire a parcului auto în marile orașe în ceea ce privește transportul în comun, de trecere de la acest parc auto poluant la parcuri auto nepoluante, așa cum se întâmplă în multe orașe din Europa, de luare de măsuri concrete de dirijare a traficului în afara zonelor aglomerate din orașe spre centurile ocolitoare din orașe, astfel încât să contribuim, prin această politică, la reducerea poluării aerului în România.

Numai printr-un dialog între toate forțele politice, printr-un consens vom putea aplica pe termen scurt, mediu și lung o astfel de politică și vom contribui cu toții la respectarea drepturilor cetățenilor din România, dreptul la un mediu curat și vom contribui la o asigurare a calității vieții corespunzătoare pentru acești cetățeni.

Vă invit, deci, dragi colegi, pe toți, indiferent de culoarea politică pe care o aveți, să fiți parteneri cu noi în această dezbatere publică pe care o lansăm pentru politica publică de îmbunătățire a calității aerului în marile orașe.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Sorin-Avram Iacoban - declarație politică PNL sau instituționalizarea pomenilor electorale;

Îl invit în continuare pe domnul deputat Sorin-Avram Iacoban, Grupul PSD.

Domnule deputat, aveți trei minute.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Astăzi despre: "PNL sau instituționalizarea pomenilor electorale".

Dragi colegi,

Iată că schimbarea legislației electorale și simplificarea acesteia din punctul de vedere al mijloacelor de propagandă electorală nu a diminuat corespunzător și incidentele electorale, iar acest fapt se datorează, evident, numai și numai "eforturilor" Partidului Național Liberal. Vizibil îngrijorați de barometrul opiniei publice, șefii PNL au început o ofensivă în toată regula, ofensivă care a vizat ansamblul de legi electorale, căutând, cu iscusința unui avocățel la început de carieră, toate chichițele avocățești ale unor dispoziții legale clare, după care să proclame: "Evrica, i-am păcălit și pe ăștia!". Și cum distanța de la "i-am ciuruit" la "i-am păcălit" este demnă de raționamentul unui avocățel pentru care legea reprezintă cel mai "nobil" hobby, iată că ne-am văzut puși în situația de a face o retrospectivă a primelor zece zile de campanie.

Atacul colegilor de la PNL a avut ca țintă directă "sâmbăta morților". Evident, aceasta nu e o glumă și nici măcar o satiră, fiind rezumatul tuturor eforturilor PNL-ului de a confisca electoral tradiționalele pomeni. Noi putem înțelege faptul că toată lumea, inclusiv politicienii, are dreptul la un hobby, numai că unii mai și abuzează de acest lucru și nu ne-ar mira ca, în scurt timp, colegii din PNL să vină cu o inițiativă legislativă în care "sâmbăta pomenilor electorale" PNL-iste să devină și zi de sărbătoare național-liberală.

Și cum cutuma spune că, în aceste zile de sărbătoare, oficialitățile statului trebuie să exprime anumite puncte de vedere, iată că domnul ministru al afacerilor interne, dar nu în rezonanță cu poziția PNL-ului, a ieșit în media românească cu o frază inspirată parcă din efectele de Disneyland. Citez: "Principalul meu mesaj pentru toți cei care sunt implicați în organizarea alegerilor este echidistanța și fermitatea în aplicarea legii." Am încheiat citatul. În situația în care domnul ministru tehnocrat, care și-a însușit cu drepturi de autor principalele dispoziții legale, inițiind sfaturi în "regie proprie", a ales să ne aducă la cunoștință faptul că echidistanța și fermitatea sunt principalii stâlpi ai aplicării legii, colegii noștri liberali au înțeles să aplice aceasta prin organizarea de secții de votare în birourile personale ale primarilor liberali, prin proliferări de amenințări și interdicții stabilite în nume proprii pentru ceilalți competitori electorali.

În pofida faptului că politicienii așa-ziși de dreapta se chinuiesc să deturneze de la efectul firesc dispozițiile legii electorale, ultimele măsurători confirmate ale institutelor publice relevă o realitate dureroasă pentru PNL, și anume Domniile Lor ar pierde alegerile chiar dacă ar candida singuri, lucru greu de acceptat pentru un PNL-ist convins, dar ușor de înțeles pentru un "avocățel de weekend".

Dragi colegi,

În disperare de cauză, PNL-ul a apelat în această campanie la - ce credeți dumneavoastră? - șepci cu numele candidatului, mașini inscripționate în acest sens, tricouri cu sigla de partid, în care săgeata liberală atârna cu vârful în jos, direct proporțional cu pierderea de capital electoral. Astfel, stăm și ne întrebăm: a elaborat AEP-ul un alt ghid de campanie pentru colegii noștri liberali? A interpretat BEC-ul altfel dispozițiile legale la sesizările colegilor noștri liberali? A lansat în media un alt punct de vedere domnul ministru Tobă pentru colegii noștri de la PNL?

Sunt întrebări pentru care ne poate răspunde, printr-o pledoarie autentică de dreapta, doar un avocățel mai sus menționat, titular absolut al brevetului de liberal, în situația în care, nici după zece zile de campanie, autoritățile nu par a avea vreo reacție.

În încheiere, dragi colegi, doar unele concluzii mai pe înțelesul colegilor de dreapta, titulari ai instituționalizării abuzului electoral. Suntem în situația în care schițele lui Caragiale se vor rescrie. Vor apărea noi Cațavenci, noi Brânzovenești care vor transforma campania electorală într-o situație inevitabilă de umor. Aceasta din cauza faptului că este imposibil de acceptat să fii mereu într-o continuă sâmbătă a pomenilor electorale.

Și atunci vine fireasca întrebare: Ce veți mai face, domnilor colegi liberali, după data de 6 iunie? Pe cine veți mai "pomeni"?

Vă mulțumesc.

Deputat de Iași, Sorin-Avram Iacoban.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Aurelian Mihai - consemnarea unor situații care impun atitudine și demers oficial în sprijinul românilor din diaspora;

În continuare, din partea Grupului PNL, domnul deputat Aurelian Mihai.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Aurelian Mihai:

Bună dimineața!

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Spuneam și acum o lună și acum două luni și trei luni și la începutul anului despre cazul acesta atât de cunoscut al familiei Bodnariu și mai aminteam că nu este singurul caz, cel puțin în Europa, al unor familii de români care și-au pierdut, poate definitiv, tutela copiilor, români care trăiesc în diaspora, evident.

Și iată că, atât presa din România, cât și cea din comunitățile românești din afara țării semnalează un nou caz, cel din Marea Britanie. Cazul unei familii care, evident, pierzând dreptul de a-și crește copiii în fața autorităților statului britanic, se regăsește în situația pe care o descriam, așa cum am spus, lunile anterioare, de a-și vedea copiii dați către adopție unor familii formate din persoane de același sex - de gay, de lesbiene etc. Nu știu cât de moral și cât de corect este aplicată legea de acest stat, dar, ținând cont de faptul că structura unei familii tradiționale este una destul de bine cunoscută și mai ales educația pe care o primesc copiii în familiile care, într-adevăr, sunt cu adevărat creștine, consider eu că este o eroare foarte gravă.

Mai nefericită este situația în care statul român nu reacționează, iar în acest punct de vedere, ca parlamentar al diasporei, îmi fac datoria de a semnala această situație și de a îndemna Guvernul României să ia atitudine, pentru că nu este una din situațiile plăcute prin care trec românii din diaspora.

Al doilea punct pe ordinea de zi în aceste declarații politice și în declarația pe care eu o fac este cea legată de numărul parlamentarilor diasporei. Nu degeaba am solicitat dublarea numărului de parlamentari pentru românii din diaspora de la șase la 12, șase fiind în actualitate, cei pe care îi avem astăzi Parlament, senatori și deputați. Însă o spun cu toată strângerea de inimă că nu este o situație nici comodă pentru noi, nici pentru românii din diaspora și nici una echitabilă.

Având în vedere că numai în colegiul meu se află peste 4 milioane de cetățeni și mai ales că în 2012, la alegerile parlamentare care au avut loc în acel decembrie, cam toate județele României au avut parte de o redistribuire și evident suplimentare a numărului de deputați și senatori. Diaspora nu.

Avem în Parlamentul României un grup al deputaților care reprezintă minoritățile din România și foarte bine, ne mândrim cu acest lucru. România este un stat model. Dar, iată, pentru diaspora nu s-a găsit înțelegere.

Astăzi, însă, vom vota această modificare a Legii nr.208/2015 privind alegerile electorale pentru Camera Deputaților și Senat în speranța că dumneavoastră, colegii noștri, veți înțelege demersul pe care îl avem. Este imposibil cu o reprezentare de 1%, cât actualmente există în Parlamentul României pentru diaspora, este imposibil ca noi să sperăm că acele legi pentru care le aducem înaintea dumneavoastră și acele propuneri de legi să aibă o șansă de a fi dezbătute corect în comisiile parlamentare, de a obține susținere în plenul Camerei Deputaților și Senat și, evident, de a fi adoptate și ulterior promulgate pentru ca românii din diaspora să se bucure în sfârșit de o șansă mult mai bună și, de ce nu, de demnitate în fața colegilor dumneavoastră parlamentari.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Ana Birchall - declarație politică cu tema Campania electorală pentru alegerile locale;

Din partea Grupului PSD o invit pe doamna deputat Ana Birchall, deputat de Vaslui.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Ana Birchall:

Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

În declarația politică de astăzi vreau să mă refer la campania electorală pentru alegerile locale.

Pe 5 iunie, locuitorii satelor și orașelor din România vor fi chemați la urne să își aleagă reprezentanții în administrația publică locală și județeană.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Ne dorim cu toții ca în acest scrutin să alegem oamenii cei mai buni, mai competenți și mai gospodari, care să reprezinte interesele cetățenilor și să vină cu proiecte care răspund în mod real provocărilor și oportunităților din administrația localităților noastre.

În continuare, îmi exprim speranța ca în această perioadă să avem și vom avea dezbateri serioase, pornind de la temele care contează pentru români atunci când vorbim despre administrația publică, și anume ce s-a făcut, ce mai trebuie făcut la nivelul fiecărei localități.

Însă, este regretabil faptul că nici măcar în ceasul al douăsprezecelea, când subiectul modului de organizare a alegerilor este unul închis, liberalii nu vor să accepte principiul că nu putem schimba regulile în timpul jocului.

Chiar și după începutul campaniei, chiar și astăzi, după ce avem o decizie a Curții Constituționale, reprezentanții PNL încă afirmă că își fac calcule cu privire la organizarea alegerilor în două tururi de scrutin, în pofida oricărei evidențe.

Campania electorală trebuie să urmărească planurile candidaților pentru dezvoltarea localităților și îmbunătățirea calității vieții și a nivelului de trai al locuitorilor: proiectele de infrastructură, școli mai bune, spitale mai curate și mai pregătite, curățenia localităților sau transparența în alocarea banului public, doar ca să enumăr câteva dintre asemenea proiecte. Or, ca să putem alege oamenii cei mai bine pregătiți, trebuie să avem dezbateri pornind de la soluțiile pe care le propune fiecare candidat.

În ceea ce privește sistemul electoral, cred că în primul rând trebuie să avem coerență și predictibilitate. Fiecare sistem de organizare a alegerilor are avantajele și dezavantajele sale, dovadă că în România au fost organizate alegeri și într-un singur tur de scrutin și în două tururi, iar în alte state democratice funcționează cu succes atât alegerile într-un singur tur de scrutin, cât și în două tururi.

Noi am spus de fiecare dată și am spus de la bun început că nu ne opunem alegerilor în două tururi, dar considerăm că ar fi un precedent periculos să schimbăm legea electorală chiar în mijlocul calendarului electoral.

Este un demers populist din partea liberalilor să ceară modificarea regulilor în timpul jocului și sper ca și PNL, într-un final, să dea dovadă de consecvență și să înțeleagă că deciziile Curții Constituționale se respectă, nu se comentează.

Sistemul de vot într-un singur tur a fost dezbătut în Parlament, legea a fost votată de toate partidele și promulgată de președinte, iar contestațiile la această lege au fost respinse de către Curtea Constituțională.

Astfel, putem să ne întrebăm dacă toate aceste încercări repetate de a forța modul de organizare a alegerilor așa cum le convine lor nu trădează cumva faptul că liberalii nu au proiecte concrete pentru administrația localităților din România.

Primul pas către o schimbare autentică este acela de a îmbrățișa civilizația în dezbaterea politică, de a înlătura ura și dezbinarea din discursul public și de a veni în fața electoratului cu idei și proiecte, al căror scop unic este în beneficiul tuturor românilor.

Anul 2016 este unul important în planul deciziilor ce privesc evoluțiile viitoare atât în România, precum și la nivel internațional, iar țara noastră are bazele pe care putem să construim mult mai bine pentru viitor.

PSD merge cu fruntea sus în fața românilor în aceste alegeri, pentru că ne-am respectat promisiunile și vrem să arătăm că faptele sunt mult mai importante decât vorbele. Ne-am asumat acum datoria să susținem ritmul de creștere economică și să continuăm dezvoltarea în sensul în care aceasta răspunde nevoilor tuturor cetățenilor, într-o societate incluzivă.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Apelul meu către dumneavoastră este să respectăm această perioadă de campanie electorală în care intrăm, să pășim civilizat pe terenul de luptă politică, să avem dialog și o dezbatere reală pornind de la provocările cu care se confruntă locuitorii din satele și orașele din România și să ieșim cu demnitate dintr-o competiție democratică pe un ton civilizat, pe un ton european.

Avem nevoie ca, în continuarea campaniei electorale, să avem o abordare constructivă din partea tuturor partidelor și a candidaților, să vorbim despre proiecte și politici publice fără populism, fără demagogie și să ne întoarcem la agenda reală a cetățeanului.

Doar în acest fel vom alege cei mai buni oameni, cei mai gospodari primari pentru consiliile locale, pentru primăriile și pentru consiliile județene.

Vă mulțumesc.

Ana Birchall, Colegiul nr. 5, Vaslui.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, doamnă deputat.

 
Video in format Flash/IOS Ionaș-Florin Urcan - declarație politică: Ludușenii plătesc pentru marea incompetență a actualului primar;

În continuare, din partea Grupului PNL, domnul deputat Urcan Ionaș-Florin, deputat de Mureș.

Vă rog, domnule deputat.

Se pregătește domnul deputat - tot din partea Grupului PNL - Radu Zlati.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ionaș-Florin Urcan:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Vin astăzi în fața dumneavoastră cu o declarație politică intitulată sec, zic eu: "Ludușenii plătesc pentru marea incompetență a actualului primar".

Doresc pe această cale să condamn public de la tribuna Parlamentului României și să cer socoteală conducerii Primăriei orașului Luduș, județul Mureș, pentru incompetența și incapacitatea de a gestiona un proiect vital pentru comunitate, ce are ca efect negativ plata din banii cetățenilor acestui oraș a sumei de 35 de miliarde de lei vechi.

În urmă cu mai bine de un an, am atras atenția asupra pericolului de a se pierde un proiect important pentru orașul Luduș, ce urma să fie susținut financiar din fonduri europene nerambursabile în valoare de 1.600.000 de euro, respectiv "Modernizarea, echiparea și dotarea Ambulatoriului de specialitate din cadrul Spitalului Dr. Valer Russu al orașului Luduș".

După ce, prin adrese scrise, a refuzat banii europeni - acum, când cu toții doresc să-i acceseze, nu să-i respingă - primarul orașului Luduș s-a trezit în ceasul al XIII-lea și, cu o întârziere de aproape jumătate de an, a binevoit a relua proiectul, semnând contractul de finanțare în mijlocul lui 2015.

Dar, așa cum procedurile au cerut-o, termenul de finalizare a proiectului fiind de 31.12.2015, aspect îndeplinit doar parțial, deoarece partea de achiziții de aparatură medicală fiind tărăgănată prin vârtejuri procedurale, aspectul a împins finalizarea proiectului după data amintită. Costuri: 35 de miliarde de lei vechi, bani care trebuie susținuți din bugetul local, adică din banii voștri, ai ludușenilor. Încă astăzi, acest proiect nu este recepționat, iar dacă această procedură nu este îndeplinită până la 30 iunie - repet, 30 iunie - întreg bugetul proiectului va fi susținut din banii dumneavoastră, ai ludușenilor: 1.600.000 de euro.

Mă întreb retoric câte străzi, câte parcuri, câte locuri de joacă s-ar fi putut realiza dacă nu ar fi existat dezinteres și incompetență din partea conducerii primăriei Luduș. Să suporți din banii cetățenilor astăzi 35 de miliarde de lei doar pentru că nu ai știut să acționezi la timp, să nu știi și să nu vrei să-ți dedici tot interesul pentru atragerea fondurilor nerambursabile pe care le dorim cu toții sunt lucruri de neînțeles pentru oricine. Sigur, acești bani se pot imputa și sunt sigur că autoritățile competente o vor face la un moment dat.

Trag acest semnal de alarmă și mă adresez tuturor autorităților locale să fie extrem de vigilente în ceea ce privește atragerea și gestionarea fondurilor europene, tocmai ca beneficiarii finali, cetățenii, să nu aibă de suferit.

Trag acest semnal de alarmă și mă adresez tuturor cetățenilor să nu mai accepte și să desemneze prin vot oameni care nu știu, nu sunt capabili și nu pot să dovedească eficiență totală în ceea ce privește gestionarea corectă a localităților ce cu cinste și competență ar trebui să le reprezinte.

Mulțumesc.

Deputat Florin Urcan, Mureș.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Radu Zlati - declarație politică cu tema Prostia nu doare. Din fericire.;

Îl invit pe domnul deputat Radu Zlati, deputat de Cluj. Se pregătește, din partea Grupului PSD, domnul deputat Gheorghe Florin.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Radu Zlati:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Prostia nu doare. Din fericire. Dacă ar durea, atunci, din toate colțurile patriei noastre iubite, s-ar înălța răcnete. Că unele ar aparține unor persoane cu educație mai puțină, n-ar fi o problemă. Dar multe ar aparține unor licențiați, masteranzi și, după moda mai veche, chiar unor doctoranzi. Nu o spun eu.

O spune Curtea de Conturi într-un audit făcut pe sistemul de învățământ universitar. Una dintre concluziile acestui audit fiind următoarea: dacă nu introducem corecții mari și rapide în sistem și în universități - e vorba despre cele de stat - riscăm să avem universități tot mai puțin performante, diplome tot mai multe, competențe profesionale de tip individual tot mai puține și, în final, o lipsă cronică de competitivitate europeană.

Nu trebuie să ne-o spună Curtea de Conturi că suntem lipsiți de competitivitate. Avem 103 universități de stat. Din cele 103 universități de stat, cinci, în unii ani, șase universități se strecoară în Topul 1000 al universităților din lume. Mai avem încă vreo zece universități care reușesc să se strecoare în Top 2000. Trebuie să recunoaștem că, pentru o țară ai cărei locuitori sunt mândri de sistemul educațional românesc este jenant de puțin, este penibil.

Căror cauze se datorează această situație? Sigur, cauzele sunt multiple, începând de la sistemul de finanțare. România și Rusia sunt singurele două state din lume care încă mai mențin un sistem dual, adică unii studenți la stat nu plătesc nicio taxă, în timp ce ceilalți sunt plătitori integrali de taxe, până la sistemul de alocare a fondurilor din partea bugetului național. Readuc aminte că, prin ordonanțe de urgențe succesive, Guvernul Ponta a măcelărit și puținul avut în Legea nr.1/2011, mai ales în domeniul educației universitare. Pentru că, dacă inițial Legea nr.1/2011 spunea că banii se dau și pe calitatea educațională oferită de către universități, cu alte cuvinte se făcea o evaluare a acesteia, guvernele succesive de după 2012, miniștrii care au ocupat onorantul loc de pe Strada Berthelot, au eliminat, practic, această clauză. Ba chiar în situația unor universități mici, regionale sau chiar locale - că s-a ajuns și acolo, diferiți baroni de partid și-au făcut universități în municipiile reședință de județ pentru plăcerea lor proprie - ei bine, atunci când aceste universități, datorită slabei calități, care nu atrăgea studenți, au ajuns în grave dificultăți financiare, ministerul le-a resuscitat prin infuzii de fonduri, fără a lăsa ca piața muncii, ca piață educațională să decidă și ceea ce nu merită să trăiască, să moară, evident.

Ei bine, ziceam că prostia nu doare. Din fericire, din prostie nici nu se moare, cel puțin nu la modul direct, că dacă s-ar fi murit am fi avut și noi un "Colectiv" al educației românești sau un scandal cum este acela Hexi Pharma, în care se vinde pe bani buni o marfă proastă, și atunci și sistemul de învățământ românesc, marfa aceasta proastă care este educația românească oferită sistemului preuniversitar și universitar, ar fi generat un scandal, dar așa cu toții ne complacem în situația de față.

Ce este de făcut? Poate să vină un Ionică să strige cât poate de tare: "Uite lupul!" și lumea să-l creadă, pentru că, altfel, domnii mei, ne vom trezi la un apus de soare că lupul vine. Cu alte cuvinte, că noi vom rămâne solid implantați, pe ultimul loc, nu penultimul pe care-l ocupăm deocamdată, în ceea ce privește educația în Europa. Și odată ce l-am ocupat nu vom mai ieși cel puțin pe ratele actuale alocate din bugetul național educației naționale.

Vă mulțumesc.

Radu Zlati, deputat de Cluj.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Florin Gheorghe - declarație politică intitulată: Decizie istorică luată de Parlamentul României pentru un sector economic;

Îl invit pe domnul deputat Gheorghe Florin. Se pregătește doamna deputat Carmen-Eleonora Hărău.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Declarația politică de astăzi se intitulează: "Decizie istorică luată de Parlamentul României pentru un sector economic".

În această lună, Camera Deputaților, în calitate de Cameră decizională, a adoptat o propunere legislativă cu privire la reglementarea condițiilor de practicare a acvaculturii marine în România.

Deputații au dat un vot istoric atât pentru constănțeni, cât și pentru sute de agenți economici din România, adoptând inițiativa legislativă propusă de subsemnatul, în anul 2015, care reglementează condițiile de practicare a acvaculturii marine în apele teritoriale ale Mării Negre. Decizia este extrem de importantă dacă luăm în considerație faptul că numai în ultimii ani au crescut la cote inimaginabile importurile de produse marine, în condițiile în care noi avem Marea Neagră și potențialul ei uriaș, însă nu putem să-l valorificăm.

Până la votul din această lună, România era ultimul stat din Uniunea Europeană care nu permitea agenților economici interesați să practice acvacultura în condiții de siguranță pentru mediu. Se permitea în schimb pescuitul, deși se cunoaște că pescuitul de multe ori este necontrolat și reduce substanțial efectivele în apele Mării Negre.

Cred că efectele favorabile ale acestei legi se vor vedea în numai câțiva ani, poate chiar în doi-trei ani să putem să începem să culegem roadele acestei legi.

În primul rând, mă aștept la o creștere a numărului locurilor de muncă în acest domeniu nou al acvaculturii marine și la o creștere a efervescenței agenților economici care au așteptat ani de zile o lege care să le permită acest lucru. Apoi, sper ca cei care au concesionat suprafețe de apă și vor construi viviere să apeleze la fondurile europene în vederea dezvoltării și a unor unități de producție pentru produsele din pește, scoici, alge și așa mai departe.

De asemenea, vreau să cred că producția de la Marea Neagră va reduce semnificativ importurile, va asigura necesarul pentru consumul intern și chiar le va oferi producătorilor din Constanța șansa de a exporta ei către spațiul comunitar.

Nu în cele din urmă, după cum bine se cunoaște, acvacultura în viviere contribuie în mod semnificativ la repopularea mediului natural, știindu-se că la Marea Neagră unele state vecine au practicat un pescuit intensiv extrem de dăunător pentru efectivele din mare.

Deputat PSD de Constanța, Florin Gheorghe.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Eleonora-Carmen Hărău - declarație politică referitoare la Complexul Energetic Hunedoara;

O invit în continuare pe doamna deputat Carmen Hărău, deputat de Hunedoara, Grupul PNL.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Eleonora-Carmen Hărău:

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte.

Stimați colegi,

E campanie electorală și iar se vorbește în Hunedoara pătimaș și cu mare, mare aplomb despre Complexul Energetic Hunedoara. Este Complexul Energetic Hunedoara o structură economică pe punctul de a se prăbuși, o structură economică despre care vorbesc în fața dumneavoastră cel puțin din februarie 2015, când am auzit în Comisia pentru buget, finanțe, în discuție cu Fondul Monetar Internațional, Comisia Europeană și Banca Mondială, sintagma "lichidare Complex Energetic Hunedoara".

Oamenii sunt acolo bombardați din nou cu promisiuni: "Vine marele popor chinez", "Vin investitorii" - depinde de Domniile Lor să vină investitorii și sunt trași de urechi miniștrii tehnocrați care nu aduc repede și degrabă investitorii pe care i-au ochit colegii noștri care au girat Guvernul Ponta, la vremea când Guvernul Ponta îngropa, pregătea groapa, adică, Complexului Energetic Hunedoara.

Dragi prieteni,

Aflu cu oarecare satisfacție că acești 900 de oameni care, probabil, că vor pleca în acest an din Complexul Energetic Hunedoara vor primi salarii compensatorii, iar Ordonanța nr. 36/2013 privind aplicarea în perioada 2013-2018 a unor măsuri de protecție socială acordată persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate pe baza planurilor de disponibilizare s-a modificat. Prin aceste modificări, Executivul a stabilit ca, pe lângă măsurile de protecție socială acordate de companii pentru atenuarea impactului social, angajații disponibilizați ca urmare a reducerii activității celor două societăți energetice să primească și venit lunar de completare. E vorba despre Complexul Energetic Hunedoara și Complexul Energetic Oltenia.

Venitul de completare se acordă lunar, pe perioade stabilite diferențiat, respectiv 12 luni pentru persoanele care au o vechime în muncă cuprinsă între 3 ani și până la 10 ani, 20 de luni pentru persoanele care au o vechime în muncă cuprinsă între 10 ani și până la 15 ani, 22 de luni pentru salariații care au o vechime în muncă cuprinsă între 15 ani și până la 25 de ani și 24 de luni pentru salariații care au o vechime în muncă de cel puțin 25 de ani.

E bine sau e rău că se face lucrul acesta? Bineînțeles că e bine, atenuându-se dezastrul social prin care oamenii aceștia vor trece. Dar nu mă pot împiedica să nu constat că o luăm de la început. O luăm de la început plătind niște oameni obligați să-și părăsească locurile de muncă.

Stau și mă întreb, cu amărăciune, când vom începe să solicităm sprijin adevărat, sprijin real în guvernele politice pentru relansarea economică a zonei? Când vom începe să folosim acești bani ca să plătim munca, nu nepriceperea politicienilor de a menține locurile de muncă?

Menționez că este pentru mine o continuă uimire faptul că structura politică, Partidul Social Democrat, care ar trebui să apere interesele muncitorilor, să le apere efectiv, nu să-i transforme în asistați social, pe parcursul zecilor de ani decimează tocmai clasa muncitoare.

Dragi colegi de județ Hunedoara, indiferent de formațiunea politică din care faceți parte, este nedrept să încercați să adunați, din nou, voturi pe seama disperării oamenilor, împrăștiind speranțe deșarte. Noi va trebui să muncim cu toții responsabil, nu să-i amăgim din nou cu investiții care mai de care mai fantasmagorice.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă rog să concluzionați.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Eleonora-Carmen Hărău:

Reușesc să înțeleg, deși nu-mi pică bine, nemulțumirea ministrului Grigorescu, care este pur și simplu taxat ca unul care a generat dezastrul, când el s-a trezit în plin dezastru în ministerul pe care-l conduce și încearcă din răsputeri, conștient fiind de faptul că această resursă energetică - cărbunele - trebuie declarată resursă strategică națională.

Vă mulțumesc frumos.

Carmen Hărău, deputat liberal de Hunedoara.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Mihai Deaconu - declarație politică cu tema Iresponsabilitate la încheierea contractelor de mediu;

În continuare, din partea deputaților neafiliați, domnul deputat Mihai Deaconu.

Domnule deputat, aveți trei minute. Vă rog.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihai Deaconu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică de astăzi se intitulează: "Iresponsabilitate la încheierea contractelor de mediu".

Stimați colegi,

În urmă cu 3 luni vorbeam de la tribună despre aria protejată Valea Vâlsanului (nr. 2.125) și atrăgeam atenția asupra faptului că această rezervație nu a beneficiat de proiecte de dezvoltare a zonei, astfel încât să li se ofere și celor aproximativ 10.000 de locuitori din satele adiacente o șansă la un trai mai bun, prin desfășurarea de activități specifice zonei rezervate și cu respectarea standardelor de mediu.

Între timp am așteptat un răspuns de la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor pentru a afla mai multe detalii despre custodele acestei rezervații, despre ce activități specifice s-au întreprins în zona respectivă de către acesta. Am aflat de la doamna ministru că în 2010 a fost atribuită în custodie Fundației Freies Europa Weltanschauung din Cluj, prin convenția de custodie nr. 145/2010, partea din rezervație care se suprapune cu partea de nord a rezervației Valea Vâlsanului, precum și partea care se află la sud. În același an, prin contractul de administrare nr. 7/2010 situl Natura 2000, din Munții Făgăraș, a fost atribuit Ocolului Silvic Rășinari SA și Ocolului Silvic Izvorul Florii, care se suprapune peste rezervație.

De aproape un an, custodia către fundația din Cluj a încetat de drept, iar contractul de administrare se află pe rolul instanțelor judecătorești, ceea ce face ca rezervația să rămână de la acel moment în coordonarea Agenției de Protecție a Mediului Argeș.

Aceasta din urmă este cea care a constatat că Fundația Freies Europa a desfășurat activități de cercetare științifică în zone din afara limitelor sitului pe care l-au avut în custodie, precum zona montană baraj, poienile Vâlsanului, neîndeplinindu-și nici pe departe atribuțiile de management al zonei, în termenele legale stipulate în Convenția de custodie.

Cu toate acestea, nu-mi explic cum Agenția de Protecție a Mediului Argeș, care recunoaște că fundația respectivă nu și-a respectat deloc clauzele contractuale, nu a sesizat până acum organele abilitate pentru a lua măsurile necesare ca cei implicați să fie trași la răspundere pentru cei 5 ani în care au administrat Rezervația Naturală Valea Vâlsanului, ani pierduți pentru dezvoltarea teritoriului, care merită o atenție sporită pentru caracterul specific al faunei și florei.

Sugerez pe această cale Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor să efectueze o anchetă prin intermediul organelor de control intern pentru a vedea legalitatea Convenției de custodie, efectele acesteia pe perioada încheierii, precum și care sunt eventualii vinovați pentru nerespectarea ei.

Vă mulțumesc.

Deputat Mihai Deaconu, Colegiul nr. 3, Circumscripția nr. 3, Argeș.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Mulțumesc, stimați colegi.

Încheiem aici prima parte a ședinței.

De la ora 10,00, continuăm cu ordinea de zi a plenului.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 14 noiembrie 2019, 22:37
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro