Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 octombrie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.142/14-10-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
11-12-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 10-10-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 octombrie 2016

13. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr.51/2006 (PL-x 674/2015) (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 674/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

11. Următorul este... poziția 11... da, este vorba de PL-x 674 - Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006.

Dacă inițiatorii doresc? Nu.

Îl rog pe domnul președinte Iulian Iancu să prezinte raport comun, Comisia pentru industrii și Comisia pentru administrație publică.

Vă rog, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În această sesiune am avut câteva acte normative extrem de importante. Acum avem în dezbatere unul dintre ele, este vorba despre Legea pentru modificarea și completarea Legii serviciilor comunitare de utilități nr. 51/2006.

A fost sesizată atât Comisia pentru industrii și servicii, cât și Comisia pentru administrație publică.

Stimați colegi, Senatul a adoptat proiectul de lege; la fel, Comisia pentru transporturi și Comisia pentru buget au avizat favorabil acest proiect.

Proiectul, în esență, reglementează și consolidează, în materia serviciilor comunitare de utilități publice, cadrul juridic, în sensul alinierii legislației naționale la principiile și exigențele Uniunii Europene în domeniul serviciilor publice.

În urma examinării inițiativei, membrii comisiilor au decis cu majoritate de voturi să propună plenului adoptarea proiectului de lege cu amendamente respinse, prezentate în anexele la prezentul raport.

Aș vrea să subliniez că, prin obiectul de reglementare și noul conținut, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

La dezbateri generale. Să începem.

UDMR-ul. Da, domnule deputat Cseke Attila.

Vă rog, domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cseke Attila-Zoltán:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Este un proiect legislativ important, într-adevăr. Și dezbaterile pe care le-am avut în Comisia pentru administrație împreună cu Comisia pentru industrii au fost dezbateri ample. Unele dintre problemele semnalate de noi au fost rezolvate, altele nu au fost soluționate în modalitatea în care credem noi că ar trebui să arate această lege. Drept urmare, în această formă, Grupul UDMR nu va susține adoptarea acestui proiect de lege.

Este vorba de câteva chestiuni care sunt discutabile, din punctul nostru de vedere, și anume, trecerea ANRSC-ului pe venituri proprii, strict pe venituri proprii, fără a mai veni în Parlament cu bugetul, cum veneau până acum și exista un anumit control asupra acestei autorități prin votarea bugetului de stat în care era inclus și bugetul ANRSC-ului, credem că ar putea să creeze probleme.

De asemenea, n-am văzut punctul de vedere scris al structurilor asociative, al orașelor, comunelor, municipiilor și consiliilor județene. Deși ni s-a spus că acest punct de vedere ar exista, nu l-am văzut, nu l-am identificat, deși în proiectul de lege sunt câteva chestiuni care eu cred că nu sunt în favoarea autorităților locale.

Printr-un amendament propus de Ministerul Fondurilor Europene s-a introdus o răspundere, aș spune, exclusivă a autorităților locale, în cazul unui infringement împotriva României, care mai mult ca sigur va veni, ca să vorbim despre realități. România și-a asumat prin Tratatul de aderare să atingă o anumită țintă în ce privește rețeaua de apă și rețeaua de canalizare, care țintă se pare că nu va putea fi atinsă. Și atunci s-a introdus un amendament, că autoritățile locale, pe fonduri europene, răspund pentru eventualul prejudiciu creat pe infringementul care ar putea veni. Atenție, infringementul acesta ar putea ajunge până la 35 de miliarde de euro, nu vorbim de sume mici!

De asemenea, avem un amendament pe care o să-l susținem, legat de numărul de posturi din cadrul ANRSC.

Dar principala noastră problemă este aceea că noi credem că prin acest proiect legislativ, așa cum este el astăzi în raport, se va arunca vina pentru nerealizarea rețelei de apă și canalizare la nivelul promis de România pe autoritățile locale, ceea ce, din punctul nostru de vedere, este de nepermis.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Alte intervenții? Nu mai sunt.

Mulțumesc.

Avem 77 de amendamente admise. Rog colegii...

Avem și două amendamente respinse.

Dacă când ajungem la amendamentele respinse vreți să le susțineți, nu avem o problemă.

Deci de la 1 la 10. Dacă avem observații? Nu.

De la 11 la 20. Dacă avem observații? Nu.

De la 21 la 30. Dacă aveți?

Vă rog, domnul Cseke.

Este vorba de art. 15 sau care?

Da, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cseke Attila-Zoltán:

Mulțumesc, domnule președinte.

Deci, la nr. crt. 22, amendamente admise, am un amendament respins. E vorba de art. 18 alin. (1), în care este vorba despre o suplimentare de posturi la nivelul ANRSC-ului.

Noi am propus menținerea numărului de posturi așa cum ne-a venit de la Senat, în forma Senatului, la 135. Comisia a votat 175 de posturi. Am întrebat, în cadrul ședinței, pentru ce sunt necesare aceste 40 de posturi. Am primit răspunsul că acestea sunt pentru personal cu atribuții de verificări și control.

Și aici noi credem că avem o problemă. În primul rând, de la ANRSC, prin acest proiect legislativ, anumite atribuții trec la ANRE, deci, vor fi mai puține atribuții și totuși se solicită un număr suplimentar de posturi.

În accepțiunea noastră, ar trebui noi să întărim activitatea, dacă vreți, de prevenire, de coordonare, de tot ceea ce înseamnă experiență profesională, nu activitatea de verificări și control. Deci, dacă noi vrem să avem 40 de posturi în plus, care să meargă să controleze primăriile și autoritățile locale, nu cred că vom soluționa problema.

Ținta noastră trebuie să fie ca legea să fie respectată, nu aceea trebuie să fie ținta, să sancționăm autoritățile locale.

Deci, vă propun să fim de acord cu numărul maxim de posturi 135 în loc de 175.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Supun votului dumneavoastră...

Tot pe acest...?

Da, vă rog, președintele Comisiei pentru administrație, domnul Victor Paul Dobre.

Vă rog, domnule președinte, susțineți același amendament, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Da, susținem amendamentul colegilor de la UDMR. Și cred că trebuie să avem înțelepciunea cu toții să dimensionăm corect instituțiile statului. Mi se pare excesiv ca fiecare instituție să se dezvolte ea tot timpul, să se mărească numărul de posturi tot timpul și pe urmă ne întrebăm de ce stăm cum stăm.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Alte intervenții?

Supun votului dumneavoastră amendamentul colegilor... este amendamentul 2, este vorba de art. 181.

Cine este pentru?

Domnule Ciolacu, vă rog, luați loc.

Cine este pentru acest amendament?

31. Da, 32, cu domnul Ialomițianu.

Cine este împotrivă? 39.

Abțineri? Abțineri? Nu sunt.

Colegi care nu-și exprimă votul? Nu.

Amendamentul a fost respins. Rămâne forma din raport.

Mergem mai departe.

De la 31 la 40. Dacă sunt observații? Nu.

De la 41 la 50. Dacă sunt observații? Nu.

De la 51 la 60? Nu.

61-70?

A, la 61... Vă rog. Vă rog, domnule deputat Cseke, la 61, vă rog. Dar nu mai aveați amendament respins.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cseke Attila-Zoltán:

O observație, domnule președinte.

Este amendamentul acela prin care se instituie această răspundere a autorităților locale. Și această chestiune este incorectă și dintr-un alt punct de vedere. Ministerul Dezvoltării Regionale, în septembrie, pe Ordonanța nr.28, a emis o circulară prin care a oprit fondurile deja alocate pe rețeaua de apă și canalizare, ceea ce... ce înseamnă? În timp ce statul, prin Ministerul Dezvoltării, oprește finanțările, deci, în loc să ajutăm să nu intrăm în procedura de infringement, oprim finanțările și cele actuale. Pe de altă parte, prin acest text legislativ vrem să aruncăm răspunderea pentru 2018, când ar putea să vină infringementul, pe autoritățile locale. Nu este corect.

Observația noastră este aceea că acest amendament, venit de la minister, ar trebui eliminat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Da, domnul Victor Paul Dobre.

Știți foarte bine, stimate coleg, că neavând amendament de eliminare, nu am putut să-l supun la vot.

Vă rog, domnule Victor Paul Dobre.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte,

Mie mi se pare problema ridicată de colegul, domnul deputat Attila Cseke, foarte importantă. Și fac un apel la colegii de la PSD.

Deci, Ministerul Dezvoltării finanțează aceste investiții. Ministerul Dezvoltării, când nu mai are bani, îi anunță că nu e finanțare: opriți-vă! Peste doi ani, vine infringementul și plătesc autoritățile locale, care nu sunt vinovate de buna gestionare a acestor bani, pentru că gestiunea o face ministerul. Și ne ducem și îi sancționăm aprig. Și sunt sancțiuni ale Uniunii Europene.

Deci, discutăm un lucru deosebit de important. Vă asumați în fața primarilor dumneavoastră - și aveți aproape două treimi din ei - aceste sancțiuni, domnule președinte?

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Procedură, domnul Márton Árpád.

Vă rog, domnule deputat, procedură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Într-adevăr, conform prevederilor noastre regulamentare, se supun votului prima dată amendamentele de eliminare, amendamentele respinse. Numai că mai avem și o altă prevedere regulamentară, că... se consideră amendamente acele amendamente admise ca fiind admise de plen care nu au fost supuse unor discuții, dar dacă cineva ridică problematica unui amendament admis, acel amendament trebuie să fie supus votului. Așa prevede regulamentul.

Este adevărat, nu eliminarea, ci trebuie să fie supus votului acel amendament și dacă nu trece, a fost eliminat. Asta este procedura. Cine este pentru, dacă este majoritate, bine, dacă nu, dacă abținerile și voturile împotrivă sunt mai multe, atunci amendamentul este eliminat.

Deci, această prevedere procedurală este în regulament, trebuie să ne ținem de ea, mai ales că trebuie să vă spunem, cu toții avem o responsabilitate, chiar și față de primarii noștri, care ne vor lua la rost.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, domnule coleg. Ați văzut, eu am supus la vot amendamentele respinse, colegul dumneavoastră a făcut un comentariu la art. 61. Am întrebat dacă de la 61 la 70. Neavând amendament, nici de eliminare, nici de respingere, nu am avut... eu am supus cine este pentru de la 61 la 70. Când am întrebat, de la 61 la 70, cine este pentru, s-a făcut un comentariu, dar votul a fost pentru. Deci, comentariul...

Încă o dată. Eu nu am o problemă să supun la vot, dar... numai puțin... eu am două amendamente respinse, un singur amendament respins l-am supus votului, a fost respins amendamentul, iar la 61...

N-am o problemă să supun, haideți să depășim momentul, la 61, că înțeleg că 61 îl invocați dumneavoastră, e o observație de eliminare. Bun. Supun votului dumneavoastră propunerea de eliminare.

Cine este pentru eliminare? Că înțeleg că ați invocat-o.

Vă rog. 16.

Cine este împotrivă? În forma din raport. 20.

Mulțumesc.

Abțineri? Nu.

Colegi care nu-și exprimă votul? Nu.

Deci, rămâne forma din raport.

Domnule Iancu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Ne-am pronunțat prin vot, dar e bine să avem o înțelegere corectă a ceea ce s-a întâmplat.

Aceeași discuție a fost și în plenul comisiilor reunite. Așa cum s-au prezentat problemele, ar părea că noi, practic, intervenim asupra deciziei unității administrativ-teritoriale și-i impunem ceva. Este exact pe dos față de ce spune textul. Textul ce spune? România are niște ținte pe care și le-a asumat, iar dacă unitatea administrativ-teritorială utilizează - vorbim de utilizarea fondurilor, adică i s-au dat niște bani de la buget - după ce i-a dat - deci, bani de la Uniunea Europeană, fonduri - după ce i-a primit, i se cere să-i utilizeze în scopul pentru care i-a primit, primit și în termenele și în condițiile prevăzute în contract. Bun, nu face chestia asta. Ce-i spunem noi aici? Domnule, vei fi notificat de minister și te rog, în 30 de zile, totuși să intervii și să corectezi. Adică, nu pot să intervin în ceea ce decide el, dar încerc să-l ajut să înțeleagă că trebuie să utilizeze corect banii care i-au fost destinați. Nu o face...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

...îl notific, asta înțeleg.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

S-a depășit...

Da, vă rog.

Da, două intervenții.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Deci, să fim bine înțeleși: finanțarea o asigură ministerul. Finanțarea se face cu fonduri europene. Responsabilitatea ar trebui să fie a ministerului și ministerul, prin acest articol, o pasează autorităților locale. Îi anunță frumos că nu mai are bani și când o veni 2018 și n-o să fie realizată investiția, n-are nicio responsabilitate. Responsabilitatea e integrală la local.

Din aceste considerente, nu vom vota acest proiect de lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Vă rog, procedură, domnul Cernea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Domnule președinte,

Mai devreme am filmat voturile și am încercat repede să număr. Voturile celor de la PNL plus voturile celor de la UDMR au fost mai multe decât voturile celor de la PSD. La primul vot pe care l-ați spus, la primul amendament pe care l-ați supus la vot, au fost 30 și ceva de voturi pentru amendament...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Procedură, domnule...

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Procedură. Nu s-a numărat corect.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Ar fi trebuit să fi cerut apel nominal. Din nou... E deplorabil oricum că suntem atât de puțini în sală. Și o să fac un selfie cu sala...

Dar vă spun că iarăși nu s-a numărat corect. Și o să-i invit pe colegii, fie de la UDMR, fie de la PNL, să ceară apel nominal.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Uitați-vă, sunt doar 15-20 de voturi PSD, iar acolo, PNL plus UDMR sunt mult mai multe.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Bine. Mulțumesc.

71-77. Dacă sunt...(Rumoare, vociferări.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Ați auzit exprimarea unui chestor, ați auzit limbajul neregulamentar.

Dacă numărați și jurnaliștii din spate, poate că ies mai multe voturi la PSD, dar eu vă spun...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

... că votul a fost fraudat. Și este trist pentru România că se întâmplă asta.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Rămâne la votul final, mâine, în funcție de când va hotărî Biroul permanent.

Mergem mai departe.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 12 decembrie 2019, 8:57
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro