Sorin-Avram Iacoban
Sorin-Avram Iacoban
Sittings of the Chamber of Deputies of October 11, 2016
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.144/17-10-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2016 > 11-10-2016 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 11, 2016

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.7 Sorin-Avram Iacoban - declarație politică "Guvernul interimar tehnocrat ne pregătește ceva «strategic»?";

   

Doamna Steluța-Gustica Cătăniciu:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Din partea Grupului parlamentar al PSD, invit la cuvânt pe domnul deputat Sorin-Avram Iacoban.

Se pregătește, din partea Grupului parlamentar al PNL, domnul Virgil Guran.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Dragi colegi,

Astăzi, declarația politică "Guvernul interimar tehnocrat ne pregătește ceva «strategic»?"

De abia am lansat în aceste zile viitorul Program de guvernare al Partidului Social Democrat, că imediat tonomatele de serviciu au început să își justifice din nou, cu patos, existența. Domeniul analizat acum este privatizarea.

Din păcate, privatizarea, în varianta românească, diferă foarte mult de conceptul de privatizare care se predă studenților la cursurile de specialitate. Dacă specialiștii în domeniu ne asigură că prin "privatizare" se înțelege transmiterea activelor statului sau a societăților comerciale cu capital majoritar de stat către investitorii privați, în scopul rentabilizării sau creșterii rentabilității economico-sociale, românii, în general, au avut de-a face nu cu acest gen de privatizare, ci cu un concept regional cunoscut sub numele de "privatizare strategică".

Dacă facem un rezumat al reușitelor și nereușitelor privatizărilor românești, ajungem la concluzia că tabloul sumbru al "privatizărilor strategice" poate fi definit ca un proces în care statul român pierde în majoritatea cazurilor în detrimentul intereselor companiilor străine. Acest concept românesc de privatizare pare a fi acceptat și de Guvernul tehnocrat interimar care, deși nu are o legitimitate reală în ceea ce privește reprezentativitatea față de cetățenii României, consideră că poate lua măsuri tocmai în contul acestor cetățeni.

Astfel, un proiect de lege depus de un coleg de-al nostru, Șerban Nicolae, senator, a ajuns ținta ironiilor răutăcioase ale tonomatelor de serviciu care, probabil, au găsit un nou prilej de a mai face ceva "încasări".

Nimeni însă nu aduce aminte de ingineriile financiare care au patronat de la cel mai înalt nivel acest domeniu, în fapt escrocherii care au vizat, cu exclusivitate și dedicație, avutul public.

Așa cum bine este definită privatizarea în tratatele de specialitate, ea este făcută cu scopul rentabilizării sau creșterii rentabilității economico-sociale și atunci ne întrebăm, de ce să fie "rentabilizate" companiile care înregistrează profit în domeniile strategice? Motivul adevărat al politicii tehnocrate să fie oare exportul de capacități financiare către alte "orizonturi"?

Dragi colegi, România nu este o colonie occidentală. Suspendarea privatizării în domeniile considerate a fi strategice este o măsură foarte bună pentru țară. Noi vorbim despre suspendarea privatizării din domeniile strategice, nu de naționalizarea anumitor companii.

Am făcut această distincție importantă pentru a înțelege că democrațiile europene au mers mult mai departe, găsind ca măsură principală la criza economică naționalizarea anumitor companii sau sectoare de producție.

Să considerăm că Marea Britanie a greșit atunci când a naționalizat cinci bănci pentru salvarea țării de la colaps?

Ceea ce au înțeles ei, dar nu am înțeles noi, este că Uniunea Europeană este uniunea națiunilor, în care fidelitatea față de țară nu este un concept căzut în desuetudine.

Întreb Guvernul interimar tehnocrat: Ce se întâmplă în cazul privatizărilor care au fost considerate definitiv și irevocabil de instanțele naționale ca fiind făcute fraudulos? Cine răspunde pentru aceste privatizări? De ce să nu privatizăm companii aflate în dificultate și care, prin infuzie de capital străin, să fie rentabilizate?

De ce pe toți așa-zișii mari investitori străini îi interesează doar companii profitabile, strategice și care administrează resursele României? Cimentul românesc nu mai este românesc de mult. Sarea românească se vrea și ea a fi înstrăinată.

Și, cu toate acestea, privatizarea nu este obligație față de Uniunea Europeană.

Cum explică Guvernul așa-zis tehnocrat procentul de absorbție a fondurilor europene puse la dispoziție de Uniunea Europeană, care este în dreptul cifrei 0, și faptul că nicio companie românească nu a beneficiat de măsuri specifice domeniului ajutoarelor de stat, în timp ce șase companii străine au beneficiat de astfel de măsuri.

Și, în aceeași ordine de idei, ne întrebăm dacă nu cumva Guvernul tehnocrat se face partizanul doctrinei "întâi le omorâm și apoi le rentabilizăm".

Cui servește acest Guvern tehnocrat, dragi colegi?

Așteptăm cu interes răspunsul la această întrebare, știut fiind faptul că, după terminarea mandatului, miniștrii, cu siguranță, se vor întoarce la cabinetele de traducere de la Bruxelles pentru continuarea muncii întrerupte de scurta vizită de la Palatul Victoria.

Și de aici este lesne de înțeles din ce cauză proiectul de lege depus de colegul nostru senator a trezit din amorțire miniștrii tehnocrați, cu tot cu tonomatele lor de serviciu, deoarece atunci când slujești interesul străin nu poți sluji și țara cu fidelitatea reclamată de Constituție.

Fapt pentru care, în concluzie, doar patru cuvinte: "Demisia de rușine, domnilor!" Că onoarea nu a mai rămas deloc.

Vă mulțumesc.

Deputat de Iași, Sorin-Avram Iacoban.

Video in format Flash/IOS

Doamna Steluța-Gustica Cătăniciu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mercredi, 22 janvier 2020, 15:36
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro