Mihai Deaconu
Mihai Deaconu
Ședința Camerei Deputaților din 11 octombrie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.144/17-10-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 11-10-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 octombrie 2016

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.15 Mihai Deaconu - despre "Legea dării în plată, la patru luni după aplicare";

   

Doamna Steluța-Gustica Cătăniciu:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Din partea colegilor deputați neafiliați, invit la cuvânt pe domnul deputat Mihai Deaconu.

Se pregătește, din partea Grupului parlamentar al PSD, doamna deputat Natalia-Elena Intotero.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Deaconu:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Dragi colegi,

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Legea dării în plată, la patru luni după aplicare".

Legea dării în plată cred că poate fi considerată legea cea mai controversată a acestui an și care a ajuns să fie promulgată de Președintele României, după ce în Parlament a fost intens dezbătută și a stârnit și interesul societății civile și al reprezentanților băncilor. Afirm acest lucru în cunoștință de cauză, după sutele de mesaje pe care le-am primit pe adresa de e-mail de la cetățenii interesați care îmi cereau insistent să votez această propunere legislativă.

Aparent, legea ar trebui să fie simplă și să vină în sprijinul unor consumatori de credite ipotecare imobiliare care nu își mai pot achita ratele, dar care trebuie să îndeplinească niște condiții. Numai că, încă de dinaintea adoptării ei, mai multe rapoarte privind impactul acesteia au apărut și au atras atenția asupra unui fenomen menit să servească intereselor unei categorii restrânse, care, de fapt, prin darea în plată, își poate salva pielea în urma unei afaceri imobiliare care acum nu mai este profitabilă.

Mulțumită studiilor făcute de Institutul de Politici Publice, înțelegem că notificările de dare în plată a imobilelor, deși într-un număr foarte mic, circa 4.000 față de preconizarea inițiatorilor legii, au generat o serie de contestații în instanță și sesizări de neconstituționalitate din partea instituțiilor bancare, care nu văd cu ochi buni această măsură legislativă, fără să se remarce un impact pozitiv asupra politicilor de fond locativ, țara noastră fiind unul dintre puținele state membre ale Uniunii Europene care nu au o politică locativă coerentă.

Institutul de Politici Publice, și citez, "..conchide că Legea dării în plată nu este o soluție pentru românii care nu își mai pot plăti ratele, deoarece presupune costuri suplimentare, iar debitorii rămân fără locuință". De altfel, potrivit unui sondaj IRSOP, citat în acest raport, 96% dintre români spun că, dacă ar avea probleme financiare, ar prefera o lege care să oblige banca să negocieze cu debitorii o soluție convenabilă, astfel încât aceștia să-și poată păstra locuința.

Personal consider că nu aceasta este soluția pentru a rezolva problema spațiului locativ, în special pentru categoriile care nu își pot achiziționa o locuință cu bani cash, deoarece cei care au apelat la un credit imobiliar în trecut, când piața imobiliară era mult mai scumpă, oricum nu vor renunța la locuința cumpărată și pentru care au plătit până acum sume importante de bani, neavând o altă soluție de locuință, iar pentru tineri a provocat o creștere a avansului pe care trebuie să îl achite pentru achiziționarea unei locuințe prin Programul "Prima Casă", care este, de asemenea, unul nerentabil datorită creșterii artificiale a prețului locuințelor, conform plafonului stabilit de bănci și care ar putea deveni la fel de periculos ca și creditele în franci elvețieni.

Este evident faptul că, în condițiile creșterii numărului de notificări de dare în plată, băncile vor înăspri condițiile de acordare a creditelor ipotecare, inclusiv prin creșterea comisioanelor de acordare și a dobânzii, ducând astfel la îngreunarea obținerii unor astfel de credite, în special de către familiile tinere și cu venituri mici. Deci impactul social nu este nici pe departe cel așteptat, procedura dării în plată generând costuri suplimentare, fiind în același timp destul de greoaie.

De aceea, în opinia mea, este necesară o analiză foarte serioasă a repercusiunilor acestei legi asupra consumatorilor de credite, care se află în situația reală de a nu putea achita creditul acordat, făcută de către autoritățile implicate, analiză în urma căreia să se găsească soluții simple și avantajoase atât pentru consumatorii de credite, cât și pentru instituțiile creditoare.

Vă mulțumesc.

Deputat Mihai Deaconu, Argeș.

Video in format Flash/IOS

Doamna Steluța-Gustica Cătăniciu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 28 februarie 2020, 11:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro