Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of October 25, 2016
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.152/31-10-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
04-12-2019
02-12-2019 (joint)
27-11-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2016 > 25-10-2016 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 25, 2016

2. Dezbaterea Proiectului de Lege privind eliminarea unor taxe, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative (PL-x 473/2016) (rămas pentru votul final)
 
see bill no. 473/2016

   

După pauză

   

În partea a doua a ședinței, lucrările au fost conduse de domnul deputat Florin Iordache, președintele Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Ion-Marcel Ciolacu și Dragoș Gabriel Zisopol, secretari ai Camerei Deputaților.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Stimați colegi,

Continuăm lucrările ședinței de astăzi și vă anunț că din totalul celor 353 de deputați, și-au înregistrat prezența un număr de 165.

Programul de lucru: dezbateri asupra problemelor înscrise pe ordinea de zi; la ora 12,00 - vot final; la finalizarea ședinței de vot final - ședința de Birou permanent și, apoi, de la ora 13,30 - activitate în comisiile permanente.

Dacă sunt observații la program sau la ordinea de zi? Nu.

Avem două rapoarte astăzi.

Primul dintre ele - este vorba de Proiectul de Lege privind eliminarea unor taxe, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative. Este vorba despre PL-x 473, procedură de urgență.

Din partea inițiatorilor, domnul președinte Dragnea.

A, procedură. Vă rog. Vă rog, domnule președinte Știrbu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gigel-Sorinel Știrbu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Este a nu știu câta oară când Biroul permanent al Camerei nu sesizează comisiile de specialitate atunci când este vorba de anumite inițiative legislative care țin, efectiv, de domeniul acestor comisii de specialitate. Iată și acest PL-x 473, la care dumneavoastră ați făcut referire mai devreme, niciuna dintre comisiile de specialitate, cu excepția Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, nu a fost sesizată pentru aviz. Este a nu știu câta oară, domnule președinte, și sper din toată inima să fie ultima, ultima dată când procedați de asemenea manieră.

Vă mulțumesc mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Sunteți în eroare. Imediat, domnule președinte. Sunteți în eroare. Comisia juridică, de disciplină și imunități a fost cea sesizată pentru aviz. Membrii Biroului permanent nu au considerat să trimită la aviz și la Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă, colegii dumneavoastră din Biroul permanent. Și, în plus, dumneavoastră, ca președinte al Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă, aveați posibilitatea să solicitați. Dacă dumneavoastră, în calitate de președinte al Comisiei pentru cultură, solicitați Biroului permanent, fără îndoială vă înaintam și dumneavoastră acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Continui. Inițiator, domnul președinte Dragnea. Vă rog, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Această lege, pe care sper să o votăm astăzi, este o lege care le poate da încredere românilor, și celor care-și cumpără o mașină din munca lor, și celor care trebuie să plătească anumite taxe și care nu mai vor să piardă timpul la cozi, să nu mai fie umiliți, să-și folosească timpul pentru muncă sau pentru a se odihni.

De asemenea, această lege va da încredere românilor din afara țării că va fi mai ușor să-și rezolve problemele legate de taxele consulare și să aibă o relație mult mai simplă, mult mai eficientă cu ambasadele și consulatele noastre.

Eliminarea acestor taxe va da încredere românilor că ceva începe să se schimbe bine în această țară, și aici este vorba de toate partidele reprezentate în Parlament.

Ani la rând, românii, inclusiv noi, ne-am consumat nervii și timpul stând la cozi interminabile, ani la rând cetățenii acestei țări au suportat umilința de a fi trimiși de la un ghișeu la altul pentru a plăti tot felul de taxe, timbre, tarife și orice alte invenții care au fost de-a lungul ultimilor douăzeci și ceva de ani. Iar, în cele mai multe cazuri, știți bine, valoarea acestor taxe este ridicol de mică și ridicol de puțin importantă în comparație cu cozile interminabile la care trebuie să stăm pentru a le plăti. Toți românii au trecut prin acest calvar; toți românii au trecut de la indignare la furie, apoi, de la deznădejde la resemnare.

Românii nu sunt foarte afectați de nivelul acestor taxe, dar nu mai suportă insulta de a-și irosi timpul, banii, nervii și liniștea la cozile sistemului public.

Eliminarea acestor taxe reprezintă 90% din timpul pierdut de români pentru plata obligațiilor către stat. Poate fi votarea acestei legi o rază de speranță care le poate da încredere românilor că, într-adevăr, România poate să înceapă să devină o țară normală, o țara în care se pune rânduială, o țară așa cum ne-o dorim cu toții.

De aceea, vă spun încă o dată și vă rog să lăsăm deoparte conflictele politice și să facem astăzi împreună ceva pentru toți românii. Să le oferim o soluție concretă, nu doar bune intenții care rămân scrise pe o hârtie.

Vreau doar în câteva cuvinte să răspund la unele întrebări și temeri pe care eu le-am tratat cu foarte multă atenție, și eu, și colegii mei, care am inițiat această lege, și anume impactul bugetar.

Pentru un calcul matematic exact, pe care l-am mai prezentat, vă prezint câteva date dintr-un material pe care l-am mai prezentat și în Senat, și public.

Taxele cu impact direct asupra bugetului de stat, de exemplu, taxele consulare, peste 220 de milioane de lei; o parte din taxele extrajudiciare, taxele Ministerului de Interne, taxe de pașaport suplimentare și altele de genul acesta, peste 60 de milioane de lei.

Prin această introducere de lege, prin această reducere de taxe, din bugetul de stat vor trebui acoperite aceste sume. Dacă la aceste sume adăugăm și taxa radio-tv, și taxele de la Registrul Comerțului, acestea depășesc 600 de milioane de lei.

Adunând toate aceste sume, impactul asupra bugetului de stat este de 0,1%. Dar, pentru cei care știu de fapt că nu trebuie realizată o abordare strict contabilă, ci economică, acest 0,1% se duce într-un impact net de 0,07%.

De asemenea, un răspuns pentru cei care au vrut să afle, pe bună dreptate, ce se întâmplă cu bugetele celor care ar putea fi afectați de această reducere de taxe.

Punctual: s-a spus că prin eliminarea timbrului de mediu, AFM, Agenția Fondului de Mediu, ar pierde 48% din venituri. Este adevărat, dar cealaltă jumătate din venituri este colectată astăzi la un nivel mai mic de 40%.

Deci, îndemnul meu către cei de la Agenția Fondului de Mediu este: la treabă și colectați aceste taxe pe care trebuie să le colectați. Sau, poate decidem să susținem Agenția Fondului de Mediu doar din accize, fără însă a le mări, așa cum a propus doamna ministru Palmer, ci din cele care sunt deja și în niciun caz nu susținem o alt taxă pentru autoturisme.

În ceea ce privește firmele auto, producătorii și dealerii care u ridicat problema reducerii activității, nu o să fie cazul, pentru că am pregătit un pachet de măsuri fiscale de încurajare a firmelor, dar și direct, pentru stimulare a producerii de mașini în România.

În același timp, eu cred că din punct de vedere al poluării trebuie să dăm și vom da o importanță mai mare Registrului Auto Român, pentru că ceea ce ne interesează este ca o mașină verificată de către această societate, această agenție, atunci când iese de acolo să fim siguri că ea nu reprezintă un pericol pentru siguranța circulației și, de asemenea, nu depășește normele de poluare.

Noi toți știm câte mașini înmatriculate în Bulgaria circulă în România, știm doar din cauza acestui timbru de mediu.

De asemenea, vorbim foarte pragmatic. Toți cei care au dat în judecată statul român pentru acest timbru de mediu au câștigat și nu au câștigat doar banii pe care i-a plătit, ci și dobânzile și penalitățile, pe care le-a plătit, cine? Tot bugetul de stat.

În ceea ce privește preocuparea care vine din rândul consulatelor care, prin aceste reduceri, pierd o parte din veniturile pe care le încasau din taxa de urgență de 5% care se adaugă taxelor consulare. Propunerea noastră este - și sunt absolut convins că toate grupurile parlamentare, și cele din actualul Parlament, și cele din viitorul Parlament vor fi de acord - ca, pentru consulate, pentru a ne asigura că activitatea lor va fi mult mai bună și serviciile prestate pentru cetățenii români care au legătură și contact cu aceste consulate să crească an de an cu cel puțin 20 de milioane de lei și pentru o mai bună reprezentare, dar și pentru a acoperi acest minus din taxa de urgență care, oricum, nu depășește 10 milioane de lei.

Pentru Uniunea Practicienilor în Insolvență, practicienii în insolvență trebuie să știe că, odată cu eliminarea taxelor de la Registrul Comerțului, veniturile lor nu se vor diminua, pentru că ele vor fi plătite tot de către Registrul Comerțului, dar vor fi suportate de către bugetul de stat.

Pentru Casa de pensii și autoritățile publice locale, reducerile vizavi de sumele care nu se vor mai încasa sunt neglijabile.

Stimați colegi,

În încheiere, vreau să vă spun și știți foarte bine că astăzi o țară întreagă se uită la noi, la acest vot, sunt oameni care ne-au acordat încrederea fiecăruia dintre noi, și celor de la PSD, și celor de la PNL, și celor de la UDMR, sau PMP, UNPR și minorități, tuturor celor care am fost în fața lor acum 4 ani de zile și o să mergem din nou în fața lor în decembrie. Iar acești oameni vor să aibă încredere că le va fi bine la ei în țară, dar, pentru asta, au nevoie de dovezi clare, acțiuni, nu doar bune intenții.

De aceea, vă rog ca astăzi toți să votăm pentru acest proiect de lege.

Vă mulțumesc mult. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Viorel Ștefan, președintele Comisiei pentru buget, finanțe și bănci. Vă rog să prezentați raportul comisiei.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Ștefan:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, comisia noastră a fost sesizată spre dezbatere pe fond în procedură de urgență cu Proiectul de Lege privind eliminarea unor taxe, precum și cu modificarea și completarea unor acte normative, transmis cu adresa PL-x 473 din 18 octombrie 2016.

Conform prevederilor art.75 din Constituție, art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră, a adoptat prezentul proiect de lege, proiect care a fost avizat favorabil și de către Consiliul Legislativ.

Proiectul supus dezbaterii are ca obiect reglementarea, eliminarea unor taxe și tarife prin abrogarea, modificarea și/sau completarea corespunzătoare a dispozițiilor din actele normative prin care acestea au fost instituite, cu scopul eficientizării activității instituțiilor publice prin simplificarea și fluidizarea proceselor interne.

Printre taxele propuse spre eliminare, se regăsesc: taxa radio-tv, taxa de timbru pentru autovehicule, taxele percepute de Oficiul Național pentru Registrul Comerțului, taxele pentru cazierul fiscal, cazierul judiciar, taxe consulare, taxa pentru pierderea sau modificarea actelor în vederea publicării în Monitorul Oficial, taxe extrajudiciare de timbru, taxe pentru eliberarea permiselor de pescuit recreativ-sportiv.

În conformitate cu prevederile art.61 din Regulamentul Camerei, membrii comisiei au examinat proiectul în ședința din 24 octombrie 2016.

La dezbateri au fost prezenți reprezentanți ai Guvernului, ai ministerelor implicate în gestionarea acestor taxe care, în principiu, au fost de acord cu proiectul de lege, exprimându-și unele observații privind în principal taxele consulare.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să spună spre dezbatere și adoptare plenului Camerei Deputaților Proiectul de Lege privind eliminarea unor taxe, precum și modificarea și completarea unor acte normative, cu amendamentele admise prezentate în Anexa nr.1.

În cursul dezbaterii, comisia a respins amendamentele care se regăsesc în Anexa nr.2 la raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Încă o dată, pentru mai multă coerență, ați analizat și punctul de vedere al Guvernului.

Domnul secretar de stat, Ministerul Finanțelor, dumneavoastră ați înaintat un punct de vedere, da? Vreți să-l susțineți. Înțeleg că ați susținut cu observații... sau cum? Păi, spuneți la microfon, că ați înaintat un punct de vedere din partea Guvernului, ați susținut cu observații că anumite taxe au fost susținute și de Guvern. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Attila György (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Într-adevăr, Guvernul susține eliminarea anumitor taxe și tarife, în măsura în care acestora li se asigură sustenabilitate financiară.

Guvernul a înaintat un punct de vedere, în care a susținut, cu observații, punctul de vedere a fost prezentat în detaliu în Comisia pentru buget, finanțe și bănci, de ieri.

Față de raportul comisiei, nu susținem această formă, având în vedere că nu coincide sau nu au fost preluate toate observațiile Guvernului.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Dezbateri generale, grupurile parlamentare.

Grupul parlamentar al PNL. Un vorbitor, doamna Andreea Paul... sau cine? Hotărâți-vă!

Da. Domnul Nicolăescu. E procedură de urgență, un singur vorbitor de grup.

Domnul Nicolăescu. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Este mare păcat că un asemenea proiect de act normativ, care se referă la o activitate foarte importantă, și anume debirocratizarea, reducerea poverii financiare de pe umerii cetățenilor și, în general, a contribuabililor, este mare păcat că un asemenea act normativ se dezbate în campanie electorală. Nu putem decât să-i dăm nuanța de demagogie, de oportunism și de dorință de a mai frapa în fața electoratului cu ceva, în condițiile în care știm foarte bine că în acest an Guvernul, deja a luat o decizie importantă pe linia debirocratizării și este un program care este în curs de derulare și care sperăm noi că va avea efecte benefice pentru noi, pentru toți.

PNL nu se opune, ca să se înțeleagă bine, debirocratizării și reducerii numărului de obligații financiare pe care le au cetățenii. Noi spunem numai că acest proiect de lege capătă o turnură populistă electorală, fiind depus acum. Dacă el era depus acum doi ani, acum trei ani, la începutul acestui an, probabil că aveam timp suficient să-l dezbatem, aveam timp suficient să-i analizăm, să-i evaluăm impactul, să vedem, cu adevărat, ceea ce este bine, ceea ce este rău în acest proiect de lege.

Din nefericire, nu am avut această posibilitate și, după cum ați văzut, proiectul de lege a trecut într-o viteză cum rar se vede în Parlamentul României, ca în două săptămâni un proiect de lege să ajungă la votul final în Camera Deputaților, după ce a trecut și prin Senat.

Drept pentru care, nu pot să-mi exprim decât o speranță moderată că în cursul dezbaterilor de astăzi pe proiectul de lege, pe amendamentele care au fost discutate în Comisia pentru buget, finanțe și bănci, PSD-ul va fi rațional, va da dovadă de responsabilitate și că o serie de amendamente respinse vor putea fi luate în considerare, ceea ce, din punctul nostru de vedere, ar face mai realist proiectul de lege și l-ar apropia mai mult de scopul pentru care a fost inițiat.

Este foarte greu de acceptat să vii cu o reducere masivă de asemenea obligații financiare fără să ai un studiu de impact. Cine știe cum vor funcționa anumite instituții de mâine încolo, de când, sigur, de când legea va fi în vigoare? Cum vor fi afectați toți cetățenii, ca urmare a anulării unor asemenea obligații financiare, care au fost fără discernământ anulate?

Repet: suntem de acord să se reducă toate obligațiile financiare numite taxe parafiscale, care îngreunează viața cetățenilor și a contribuabililor.

Un singur lucru vreau să mai spun: vom participa la aceste dezbateri și le vom trata cu toată răspunderea, cu toată responsabilitatea și pot să spun chiar de acum că suntem foarte preciși în a spune că vrem să se reducă numărul de taxe parafiscale, că toți dorim acest lucru, dar trebuie să și atenționăm ce riscuri se nasc din adoptarea acestui proiect de lege.

Vom vota pentru reducerea taxelor și impozitelor, vom susține toate aceste idei generoase, dar trebuie să vă mai spun încă un lucru, că atunci când PNL va fi la guvernare și va avea majoritate parlamentară va face o evaluare foarte serioasă și va interveni acolo unde astăzi se fac greșeli majore.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Popa. Și, apoi, se pregătește domnul Máté András-Levente.

Domnul Octavian Popa.

Video in format Flash/IOS

Domnul Octavian-Marius Popa:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Un antevorbitor spunea că e, într-adevăr, în prag de campanie. Poate că e adevărat, și poate că ar fi trebuit ca aceste propuneri să vină mai devreme. Asta însă nu înseamnă că nu sunt niște propuneri bune și, indiferent când ar veni o propunere bună - după campanie, înainte de campanie, la mijlocul perioadei - eu, unul, o s-o votez, pentru că așa trebuie să procedeze un parlamentar.

Cineva făcea analiza unor taxe și a unor oportunități și vorbea că dacă grupul din care face parte va veni la putere va reanaliza oportunitatea scoaterii acestor taxe. Poate că ar fi fost mai curajos din partea Domniei Sale să se pronunțe acum, să spună care taxe trebuie introduse, eventual mărite, și nu să ne lase într-o ceață pe noi și pe cetățenii României.

Am încă o nemulțumire. Mă bucur foarte tare că, pe de o parte, legea asta a trecut în două săptămâni. Asta dovedește că se poate. Ar trebui să ne punem întrebarea: de ce nu se poate și altă dată? Și poate vom reuși să trecem mai repede anumite taxe, anumite legi și să scoatem mai repede anumite taxe.

Eu personal am depus un proiect de lege acum aproape patru ani de zile pentru eliminarea taxei de timbru pentru mediu și am arătat atunci, cum am mai arătat și în mandatul trecut, că sunt taxe care, paradoxal, produc pagube atât bugetului local, cât și bugetului de stat și am arătat, pentru că românii sunt inteligenți și atunci când vrei să-i împovărezi cu taxe găsesc metode pentru a evita acest lucru, că sunt foarte multe. Nu vreau să estimez, nu vreau să pronunț o cifră, că, de exemplu, ar putea să fie între unu și două milioane de mașini înmatriculate în alte țări, respectiv în Bulgaria, care a dezvoltat o întreagă industrie pe această înmatriculare a mașinilor datorită acestei taxe. Și, astfel, bugetele locale au pierdut ani de zile impozitele pe aceste mașini. De asemenea, bugetul de stat a pierdut patru surse, constând în TVA și impozitul pe profit de la asigurări și TVA și impozitul pe profit de la societățile care fac inspecția tehnică, ca să nu zic că creșterea pieței autovehiculelor poate fi un element de negociere exercitat de ASF și cu societățile de asigurări care împovărează cetățeanul cu RCA. Sunt multe de comentat.

Părerea mea de rău este că această lege - mă bucur că acum a trecut și nu contează autorul, să-i fac cinste domnului Dragnea cu prima ocazie, când o s-o am. Mă bucur că această taxă, pe care nu aș vrea să o denumesc în niciun fel, a fost scoasă.

Părerea mea de rău este că în Parlament, legi bune zac - acesta e cuvântul potrivit -, zac ani de zile, fără a fi introduse și fără a fi puse în dezbatere. Și, de asemenea, părerea mea de rău se îndreaptă către un megieș de peste Dunăre, președintele Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, care a blocat în comisia respectivă această propunere legislativă luni de zile. Dar, să sperăm că toate se vor sfârși cu bine și, poate, din acest exercițiu de voință, Parlamentul va învăța ceva.

O să mă uit către colegii mei liberali și o să le spun următorul lucru: îmi pare rău că cineva a părăsit sala, pentru că, asta vreau să le spun, nu vă uitați la lider, votați după conștiința voastră, iar acelei persoane, cărei nu-i pronunț numele, o să-i ofer o diplomă pentru ipocrizie.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Grupul parlamentar al UDMR, liderul Grupului parlamentar al UDMR, domnul Máté András-Levente. Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Máté András-Levente:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În ceea ce privește procedura de urgență a acestei inițiative, nu cred că este vreo problemă.

În Parlamentul României au fost multe legi inițiate aproape de fiecare grup parlamentar care a primit procedura de urgență cu acordul liderilor, conform Regulamentului și votului din Biroul permanent. Deci, faptul că este o procedură de urgență, cred că nu este nicio problemă. Ba, din contră, dacă țineți minte, au fost foarte multe legi care au fost adoptate în acest fel.

În ceea ce privește fondul problemei, credem că este un proiect care trebuie susținut. Într-adevăr, în România sunt multe taxe pe care le-am fi putut elimina mai demult și este bine că măcar acum, în ultimele ședințe ale Parlamentului, se votează eliminarea unor asemenea taxe. Sunt prea multe taxe care, chiar dacă sunt plătite de cetățeni, bugetul statului suportă mai mult decât încasează și e bine dacă ne gândim din acest punct de vedere.

De regulă, atunci când se vorbește de anumite proiecte care au impact bugetar, s-a solicitat de unii sau de alții sau de membrii Guvernului impactul asupra bugetului. Dar țin minte că am votat, nu demult, în Parlamentul României, o inițiativă prin care am lăsat fără a fi limitată alocația de copil, pentru creșterea copilului și nu a fost niciun impact calculat asupra bugetului de stat.

Pe fondul problemei, vom susține această inițiativă, acest proiect de lege. Vom vota la votul final pentru proiect, dar știu că aici vorbim de taxe, dar să ne gândim în viitor și la alte asemenea inițiative.

Noi am solicitat reducerea, sau chiar eliminarea impozitului - și acum vorbesc de modificarea eventuală a Codului fiscal, și nu eliminarea unor taxe -, am solicitat eliminarea impozitului pentru clădiri monumente istorice care, din păcate, au rămas impozitate în noul Cod fiscal.

Și dacă ne gândim și ne întoarcem la taxe, gândiți-vă că am redus TVA-ul la anumite utilități. De exemplu, la apă, când primim apă potabilă prin robinet, plătim TVA redus, iar atunci când eliminăm din gospodărie această apă uzată, plătim un TVA mai mare. Și acolo cred că ar trebui eliminate aceste taxe. Dar, pe fond, susținem proiectul de lege în forma în care s-a prezentat.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Alte intervenții? Minoritățile.

Domnul Merka.

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian-Miroslav Merka:

Stimați colegi,

Să spunem că facem ceva pentru România sau pentru popor pentru noi e un lucru bun. Și întotdeauna când vine cineva cu o propunere și ceilalți o susțin, cum este acum susținerea Grupului parlamentar al minorităților naționale, nu o facem pentru că avem o afinitate față de o persoană sau față de un grup. Avem o datorie de a asculta colegii, de a consulta ceea ce au pus pe hârtie, propunerile cu care au venit. Într-adevăr, cum spunea și colegul de la Grupul UDMR, sunt multe propuneri și multe viziuni, dar cred că acum unele s-au îngemănat în această propunere care a venit și, uneori, suntem și noi datori să spunem da, este necesar, pe repede înainte, poate, dar de ce nu se încheie anul, indiferent de ce urmează să fie... Și lumea așteaptă un pas poate mai rapid din partea noastră.

Sper că, într-adevăr, vom putea de mai multe ori să facem acest pas, să fim în mijlocul acestor probleme necesare, aceste scutiri.

Încă o dată, Grupul parlamentar al minorităților naționale a sprijinit, a conlucrat și speră să fie și în continuare la fel de activ.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Ultimul vorbitor, Grupul PSD, domnul Dragnea. Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Aș vrea să dau, eventual, un răspuns sau câteva răspunsuri la unele întrebări care au apărut în aceste dezbateri.

De ce acum? Dincolo de faptul că nu cred că este o abordare corectă. Atunci când se întâmplă un lucru bun, este important că se întâmplă. Ca să discutăm de ce nu s-a întâmplat mai devreme, o facem și pe asta.

Și o spun cu toată sinceritatea, așa cum am spus de la acest microfon anul trecut, când am cerut colegilor mei să susțină Guvernul Cioloș. Atunci am cerut și - am sperat că se va întâmpla - începerea unui proces de debirocratizare, de simplificare a administrației și de analiză privind descentralizarea, lăsând noi, la Guvern, un pachet complet în acest domeniu. Și au și apărut anunțurile din partea Guvernului, care, la vremea respectivă, m-au bucurat foarte mult, că au în minte, în plan un program de debirocratizare. Și l-am tot așteptat. Din păcate, nu a venit până la momentul inițierii acestei legi și motivul pentru care am insistat și am rugat și rog în continuare s-o aprobăm este ca acest proiect de lege să fie aprobat înainte de Legea bugetului de stat pentru anul viitor, pentru ca tot ceea ce eliminăm ca venituri la bugetul de stat sau bugetele altor instituții să poată să fie prins în bugetul de stat. Asta este explicația.

De asemenea, vreau să vă mai spun ceva. Ce a spus colegul nostru de la minorități, sunt 100% de acord. Și asta a fost și abordarea mea, cel puțin de când sunt președintele partidului.

Au fost situații în care colegi de la PNL mi-au solicitat ca Grupul PSD să susțină anumite proiecte de legi și nu m-a interesat că a venit de la PNL, nu m-a interesat că, poate, o parte din cetățenii României, datorită acelui proiect de lege, aduc mai multe voturi PNL-ului. Pentru că acele proiecte de legi am crezut în ele și le-am considerat bune. Și așa voi face și în continuare.

Dacă vom reuși, cel puțin începând cu viitorul mandat, dincolo de disputele politice, dincolo de disputele pe programele politice, pe abordările doctrinare, atunci când sunt proiecte de legi importante pentru români, să ținem mai puțin cont de inițiator, de faptul că este de la alt partid politic și, poate, în următorii ani, pe mari proiecte, pe mari teme ale societății putem lăsa la o parte disputele politice.

În încheiere, vreau să aduc în discuție taxa radio-tv. Știu că ieri, în comisie, am și discutat cu colegii mei ca amendamentul privind scoaterea eliminării taxei radio-tv să fie aprobată în comisie.

Am mai discutat cu mulți oameni aseară, azi noapte și astăzi de dimineață și cu mulți colegi de-ai mei. Am văzut și reacțiile de la cele două instituții, pe care, culmea, prin propunerea noastră, vrem să le ajutăm să aibă un parcurs predictibil și sigur și pentru instituții și pentru salariații de acolo.

Haideți să vedem ce se întâmplă astăzi, pentru că discuțiile și nesusținerea sau propunerea lor să fie eliminată această eliminare a taxei s-a bazat pe faptul că dacă fondurile pentru funcționarea celor două instituții vor fi alocate de la bugetul de stat, atunci acele două instituții ar fi sub un control politic. De aceea, ei spun că, dacă vin bani de la bugetul de stat la cele două instituții, înseamnă că asta este egal cu control politic.

Să vedem cum stăm astăzi. Peste 40% din bugetul radioului public, aproape 48%, și aproximativ 30% din cel al televiziunii publice, astăzi, sunt suportate de la bugetul de stat prin votul în Parlament la fiecare proiect de lege a bugetului de stat.

Deci, acest "odios" Parlament - pentru că eu n-am văzut, dar am înțeles că duminică, la TVR, apăreau niște cartoane negre - acest "odios" Parlament, care a votat Consiliul de administrație de la TVR, care a aprobat o sumă mare din bugetul public pentru bugetul TVR-ului, în viziunea dumnealor este odios, neexplicând, poate această imaginație, care e folosită pentru o manipulare a opiniei publice și nu numai, ar fi putut fi folosită pentru a prezenta un plan de redresare a TVR-ului și pentru a mări interesul românilor pentru această televiziune publică.

Restul, în afară de banii de la bugetul de stat, vine din taxa radio-tv: 2,5 lei aproximativ la radio - dacă nu greșesc - și 4 lei la tv. Pentru firme costurile sunt mai mari și cred că știți majoritatea dintre dumneavoastră. La firme se plătește mai mult și dacă cumva vreo firmă nu plătește, amenzile merg până la 200 de milioane de lei vechi.

Cum se plătesc aceste taxe? Aproape cu japca, putem spune. Pentru că ele se plătesc când plătești factura la energie electrică. Ce se întâmplă dacă un om, dacă un român, nu vrea să plătească această taxă? I se taie curentul. Rămâne fără energie electrică.

Românii își pun această întrebare: De ce? Și pun și eu această întrebare. Banii care vin la bugetul acestor instituții din taxa plătită de oameni nu sunt tot bani publici? Atunci când au fost numite aceste conduceri de la radio și TVR cum au fost numite? Prin concurs? Nu cumva printr-un vot politic în Parlament, pentru că așa este firesc?

Cred că nici conducerea de la radio, nici conducerea de la TVR nu au dat concurs, cum am propus și cum sper să adoptăm toți, să fim de acord toți, anul viitor, la o dezbatere serioasă despre funcționarea acestei instituții, pentru că toți ne dorim și românii își doresc să avem două instituții publice de media foarte serioase și foarte sănătoase.

Radioul are venituri - din care, repet, aproape jumătate sunt de la bugetul de stat - de aproximativ 95 de milioane de euro. Și, într-adevăr, la un asemenea buget, care face invidios orice post de radio privat, nu are datorii. TVR-ul depășește 100 de milioane de euro și are datorii de peste 150 de milioane de euro.

Soluțiile care au venit în ultima perioadă, în ultimul an, poate chiar de doi ani, chiar de anul trecut, pot spune eu sigur, care veneau din partea în special a TVR-ului, soluția era creșterea taxei tv. Adică ni se propunea ca un management prost, cu rezultate dezastruoase în ultimii ani de zile să fie suportat de către cine? Tot de către cei care primesc acasă factura de energie electrică sunt obligați să plătească această neperformanță. Asta era propunerea. Mărim birul. Nu gestionăm bine, dar mărim birul.

Și încă o dată spun: nu este vina angajaților din TVR. Este vina tuturor celor care s-au implicat în a numi acele conduceri, neurmărind după aceea dacă cei care au primit votul de încredere în Parlament chiar fac ce trebuie acolo.

Noi propunem altă soluție. Pentru că discutăm, trebuie să discutăm cinstit, discutăm tot de bani publici. Pe de o parte, acum se ia taxa radio-tv din buzunarul stâng al românului, iar de la bugetul de stat se ia din buzunarul drept al românului, pentru că și bugetul de stat se face tot din taxele și impozitele pe care le plătesc românii ca persoane fizice sau ca firme.

Noi propunem ca finanțarea să fie una predictibilă. Atunci, într-adevăr, nu mai au teamă de control politic și de influență politică. Și anume, față de tarifele care sunt acum stabilite, începând cu anul viitor, prin Legea bugetului de stat în Parlament, să aprobăm un nivel de tarif de 21 de lei aferent fiecărui cetățean român pentru radio, ceea ce înseamnă un buget de 420 de milioane de lei, iar pentru televiziune alocarea propusă este de 34 de lei în numele fiecărui cetățean român, asta însemnând un total de 680 de milioane de lei.

De asemenea, este nevoie rapid, la începerea viitoarei sesiuni parlamentare, să înceapă o analiză serioasă, o dezbatere serioasă și, într-adevăr, nu pe un proiect de lege care să zacă în Parlament foarte mult timp, pentru a stabili care sunt modificările legislative necesare pentru ca TVR-ul, poate și radioul, să funcționeze predictibil și stabil și să înceapă să fie mult mai apreciate de cetățeni pentru a-și atinge obiectivul. Pentru că, dacă românii nu se uită la TVR, atunci care este scopul? Se mai atinge scopul pentru care se susține o televiziune publică dacă sunt puțini oameni care se uită la ea? Pentru că, într-adevăr, este o instituție în care eu cred foarte mult și pe care trebuie s-o dezvoltăm.

În acest context, eu îl rog pe liderul Grupului parlamentar al PSD să ceară o pauză de consultări, pentru că aș vrea să spun atenției păstrarea eliminării taxei radio-tv în acest proiect de lege.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Pâslaru, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin-Costin Pâslaru:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Și eu cer o pauză de consultări de cinci minute cu liderii celorlalte grupuri parlamentare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Cinci minute pauză de consultări.

   

După pauză

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, stimați colegi.

Vă rog să luați loc.

Vă rog să luați loc, stimați colegi, să putem începe dezbaterile la proiectul de lege.

Avem 17 amendamente admise.

Rog liderii de grup și colegii să urmărească raportul.

Avem 17 amendamente admise, șase amendamente respinse.

Vă rog puțină coerență, să urmărim raportul, da?

1 marginal, este vorba de titlul legii, dacă sunt observații? Nu. Adoptat.

2 marginal, este vorba de art. I, dacă sunt observații? Nu. Adoptat.

3 marginal, este vorba de art. II, dacă sunt observații? Nu. Adoptat.

4 marginal, este vorba de art. III, dacă sunt observații? Nu.

Art. V, supun votului dumneavoastră, este vorba de propunerea prin care, în comisie, s-a propus eliminarea. Cine este pentru eliminare? Supun votului dumneavoastră propunerea de eliminare a taxelor radio-tv. Vă rog să votați.

Cine e pentru?

Deci se propune eliminarea. Eliminarea articolului. Eu merg pe raport.

Stimați colegi, marginal 5 înseamnă raportul comisiei care propune eliminarea art. IV. Asta supun votului dumneavoastră.

Cine este pentru eliminarea conform raportului? Cine este pentru eliminare?

Vă rog, ce doriți? După vot vă dau cuvântul. Suntem în procedură de vot.

Voturi pentru eliminare? 39.

Împotrivă? 109.

Abțineri? Trei.

Colegi care nu și-au exprimat votul? Nu.

Propunerea de eliminare nu a întrunit numărul de voturi.

Supun votului dumneavoastră, stimați colegi, art. IV așa cum a fost inițial și cum a venit de la Senat.

Cine este pentru art. IV în forma inițiatorului? Mulțumesc. 109.

Împotrivă? 38.

Abțineri? Trei.

Colegi care nu-și exprimă votul? Nu.

A fost adoptat art. IV în forma inițiatorului.

Vă rog, doamna deputat, Grupul PNL.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Acest vot este o uriașă greșeală a Parlamentului României.

Nu există un artist mai mare, în România, ca Partidul Social Democrat, care să-i păcălească pe români.

Și am să mă justific. Vine președintele PSD, vă promite eliminarea taxei radio-tv și, în egală măsură, vă promite că, după trecerea campaniei electorale...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Nu suntem la explicarea votului, doamnă.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Despre asta și vorbesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Păi nu suntem la explicarea votului, îmi pare rău.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Ba da, suntem exact la explicarea votului.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Păi nu suntem la explicarea votului, doamnă.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Vă rog să-mi permiteți.

...și ne promite că, anul viitor, adică după trecerea campaniei electorale, vine cu noi taxe: 21 de lei și 34 de lei pentru radio și tv. Or, așa ceva este o păcăleală.

Ceea ce vă doriți este să puneți pumnul în gură radioului și televiziunii publice. Este inadmisibil. Ați venit să vă plângeți aici, de la prezidiul Parlamentului, că sunteți criticați de televiziunea și radioul public.

Nu se poate cumpăra...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, mulțumesc, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

...libertatea presei.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

La explicarea votului, la final, la explicarea votului, vă rog.

Alte intervenții dacă sunt? Nu sunt.

Mergem mai departe.

Marginal 6, este vorba de art. V, dacă sunt intervenții? Nu.

7 marginal, art. VI, dacă sunt intervenții? Nu.

8 marginal, art. VII.

Da, vă rog, Grupul PNL, domnul deputat Horga, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Amendamentul pe care eu l-am propus se referă la faptul că, și mă adresez inițiatorilor acestei legi, să gândească cu seriozitate la ceea ce voi spune eu. Este în legătură cu anularea taxelor pentru evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români.

Dumneavoastră ați propus, prin abrogarea Legii nr. 117/1999, ca anexa la această lege să fie abrogată - legea și anexa ei - unde erau prevăzute și aceste taxe pentru domiciliu, evidență și acte de identitate...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnule deputat, cu tot respectul, noi discutăm de art. VII, iar dumneavoastră...

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

Ăsta e.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Numai puțin, aveți posibilitatea să interveniți atunci unde aveți amendament. Aveți amendament, că nu ați urmărit, vă rog, la art. XIV, acolo.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

Deși în comisie, în comisie, ieri, s-au regândit aceste...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vorbiți în microfon. În microfon.

Amendamentul dumneavoastră, v-am spus unde se regăsește.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

La art. XIV se regăsește, dar în comisie s-a stabilit că el, de fapt, privește art. VII, acolo unde se abrogă Legea nr.117/1999 și de aceea am intervenit aici.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Bine.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

Nu e nicio problemă, pot să intervin și acolo. El a fost pus la art. XIV, pentru că acolo se terminau articolele cu anulările de taxe, abrogările de taxe pe care le-au propus inițiatorii prin inițiativa respectivă. Dar, discutând în comisie, s-a revenit și acolo am stabilit noi că este locul lui. De aceea am intervenit acum.

Pot să continui?

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, vă rog.

Stimate coleg,

Eu voi supune votului art. VII pe forma raportului, să știe colegii ce votează. Când voi ajunge la XIV, acolo voi susține amendamentul dumneavoastră.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

Bine! Nu-i nicio problemă. Deci îl susțin acolo, dacă așa spuneți...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Colegii, când vor vota, să știe ce votează, stimate coleg.

Deci acum voi supune votului art. VII. Când ajungem la XIV, cu tot respectul, vă dau cuvântul și susțineți amendamentul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

E-n regulă, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Corect?

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

E corect.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Deci art. VII, dacă sunt intervenții? Nu. Adoptat.

9 marginal, este vorba de VIII, dacă sunt intervenții? Nu. Adoptat.

10 marginal IX dacă sunt intervenții? Nu.

Art. X? Nu.

Art. XI, XII marginal vorbesc.

La 13 marginal este vorba de un art. XI reformulat în comisie, dacă sunt observații? Nu.

14 marginal dacă sunt intervenții? 14 marginal. Nu. N-am ajuns încă la... este vorba de art. XII. Intervenții? Nu.

15 marginal, discutăm de art. XIII dacă sunt intervenții? Nu.

Acum suntem la 16 marginal. Este Vorba de art. XIV.

Aveți amendament respins?

Îl supun votului dumneavoastră, este un amendament respins al domnului... Vreți să interveniți? Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

XIV îl supuneți la vot așa cum este, urmează XIVą, acolo discutăm.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

OK! Dar vreți să mai interveniți? Nu.

XIV potrivit raportului, intervenții? Nu.

XIVą, un amendament respins. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

Deci nu voi mai relua. Deci s-a abrogat Legea nr. 117/1999 unde, în anexe, erau prevăzute aceste taxe pentru actele de identitate, schimbare de domiciliu și evidența populației.

Ulterior Legii nr. 117 a fost emisă Ordonanța nr. 84/2001 privind organizarea serviciilor publice de evidență a populației, unde, la art. 20, 21ą și 22 au fost impuse, prin această ordonanță, taxe pentru aceste servicii.

Aceste taxe, prin ordonanță, s-a stabilit că vor fi puse prin hotărâre de Guvern, cu acordul Consiliului Concurenței. Eliminând Legea nr. 117, care n-are nicio legătură cu Ordonanța nr.84, oricând aceste taxe vor putea fi reluate prin hotărâre de Guvern, dacă nu astăzi sunt reluate deja.

Așa că, eliminând o lege și lăsând o ordonanță care dă posibilitatea Guvernului să stabilească alte taxe pentru aceste servicii, nu am făcut absolut nimic cu legea respectivă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Supun votului dumneavoastră amendamentul respins al comisiei.

Cine este pentru amendamentul de la XIVą? Cine este pentru? Vă rog să votați. 38.

Voturi împotrivă? 109.

Abțineri? 5 abțineri.

Colegi care nu-și exprimă votul? Nu.

Deci a fost respins.

17 marginal, discutăm de art. XV, dacă sunt observații? Nu.

Cu acestea fiind spuse, stimați colegi, rămâne la votul final la ora 12,00.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie vendredi, 6 décembre 2019, 3:23
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro