Plen
Ședința Camerei Deputaților din 6 martie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.34/13-03-2017
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 06-03-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 martie 2017

5. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.81/2016 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011 (PL-x 11/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 11/2017

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

8. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2016 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011; în procedură de urgență.

Guvernul?

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Király András György (secretar de stat, Ministerul Educației Naționale):

Mulțumesc frumos, domnule președinte de ședință.

Stimate doamne, stimați domni deputați,

Proiectul actului normativ prevede modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.

Demersul legislativ are în vedere instituirea unor măsuri privind accesul la o gamă variată de oportunități de formare profesională pentru absolvenții de gimnaziu; organizarea unității de învățământ de stat cu personalitate juridică cu efective mai mici de elevi, dar nu mai puțin de 100; redefinirea învățământului dual, ca formă de organizare a celui profesional și tehnic; admiterea, durata și programele de pregătire pentru asemenea formă de învățământ autorizat, acreditat; operatorii economici implicați în formarea profesională, cât și stabilirea condițiilor de ocupare a posturilor didactice și catedrelor vacante și rezervate.

Bineînțeles, susținem ordonanța de urgență.

Și, vă rugăm, un vot favorabil.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Comisia pentru învățământ?

Doamna Gavrilă.

Video in format Flash/IOS

Doamna Camelia Gavrilă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Ne aflăm în fața unui moment extrem de important, deși este doar prima Cameră sesizată. Dar faptul că discutăm despre învățământul dual, acest aspect deschide perspective extrem de importante pentru momentul selecției și al opțiunii pe care tinerii îl fac pe traseul lor educațional.

E vorba de absolvirea clasei a 8-a, alegerea traseului postgimnazial spre învățământul profesional, spre învățământul tehnic, organizate toate în sistem dual.

În fața Comisiei pentru învățământ s-a aflat raportul - și a fost avizat - asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență. Este vorba de PL-x 11 din februarie 2017, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență nr. 81/2016 privind modificarea și completarea Legii educației naționale.

Proiectul de lege aflat în fața noastră are în vedere instituirea unor măsuri privind accesul la o gamă variată de oportunități de formare profesională pentru absolvenții învățământului gimnazial, organizarea de unități de învățământ de stat cu personalitate juridică, cu efective mai mici de elevi.

Dar important este de precizat că parteneriatul cu agenții, cu operatorii economici este foarte bine statuat, cu contracte de parteneriate semnate și cu asumarea unor responsabilități în monitorizarea stagiilor de practică ale elevilor.

De asemenea, se autorizează, se acreditează operatorii economici implicați în formarea profesională, textul de lege stabilește condițiile de ocupare a posturilor didactice.

În funcție de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, potrivit prevederilor art. 73.

La lucrările comisiei au fost prezenți 15 deputați. S-a avizat, în unanimitate, acest proiect.

Camera Deputaților este prima Cameră sesizată.

Există însă amendamente admise și respinse pe care, domnule președinte, vă rugăm să le supuneți atenției plenului.

Încă o dată subliniez importanța majoră în pregătirea absolvenților de gimnaziu prin învățământul dual, care poate fi profesional sau tehnologic, o stabilire de comun acord a acestui curriculum, alături de operatorii economici, existența unor burse profesionale, existența unor stagii de practică și a unui tutore de practică, toate foarte bine organizate, și o altă oportunitate de încadrare pe piața muncii a absolvenților acestui tip de învățământ.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Grupurile parlamentare? În ordine. În ordinea înscrierii.

Domnul Oros? Nu?

Domnul Bichineț.

Video in format Flash/IOS

Domnul Corneliu Bichineț:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Cred că suntem în fața unui proiect de lege foarte, foarte bun și util, apărut însă, din nefericire, cu întârziere.

Grupul PMP va susține acest proiect de lege, pentru că li se dă posibilitatea copiilor de 14-15 ani, după ce termină clasa a 8-a, să meargă spre meserii care sunt căutate, spre meserii care să le asigure posibilitatea să trăiască din ele, în timpul vieții lor.

Astfel, și agenții economici cu potențial, cu vocație au cum să-și selecteze din vreme viitorii angajați, prin burse, prin susținere economică și mai ales prin practică.

Este un proiect de lege pe care eu îl susțin cu mare plăcere.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ganț.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Vreau să salut, în numele Grupului parlamentar al minorităților naționale, această inițiativă și să vă spun de la bun început că grupul nostru parlamentar va vota în favoarea adoptării proiectului respectiv.

S-a spus aici că discutăm despre învățământ dual. Acuma, sigur că putem să facem o asemenea afirmație, prin abuz de limbaj. Corect ar fi să vorbim despre învățământ profesional cu caracter dual. Pentru că sistemul de învățământ dual a fost inventat în Germania și în Austria și presupune formare la nivelul întreprinderilor și al unor camere de comerț și industrie, respectiv a unor camere de meșteșugari care, din păcate, în România nu există.

Proiectul de Lege privind înființarea Camerelor meșteșugarilor, care să ateste aceste calități profesionale ale absolvenților, e îngropat undeva, în Comisia pentru industrii și servicii, de ani de zile, de vreo 10. Și, din păcate, deși e un proiect foarte bun, nu a fost încă resuscitat. Dar n-am abandonat această speranță.

În ceea ce privește actualul proiect. E un lucru foarte bun că în sfârșit statul, prin Ministerul Educației, reacționează la inițiativele care au avut loc deja, cu ani în urmă, la Brașov, la Timișoara, la Cluj, la Sibiu și în alte părți, acolo unde preponderent investitori germani și austrieci au creat sute de locuri de muncă, investiții care au o mare contribuție la produsul intern brut al României.

Aceste inițiative au fost generate de o necesitate acută de forță de muncă calificată, inexistentă pe piața forței de muncă la momentul respectiv, în acele regiuni.

Este o șansă deosebită pentru acei tineri care doresc să urmeze acest drum în viață, să se pregătească teoretic în sistemul de stat, dar care să facă practică și să învețe meseria pe mașini și utilaje de ultimă generație, care se folosesc astăzi în Europa și în lume, pentru a produce cele mai noi mașini, cele mai noi autoturisme ș.a.m.d., care se produc în țara noastră.

Nu există astăzi niciun autoturism de producție germană care să nu aibă componente produse în România. Și asta trebuie să pricepem atunci când vorbim cu multă nonșalanță despre investitorii străini și autohtoni.

Pe piața comună europeană suntem toți producători europeni și contribuim împreună la realizarea acestor produse vandabile pe plan mondial.

Închei spunând încă o dată: e foarte bine că statul a reacționat. Sper ca Senatul, în calitate de Cameră decizională, să aprobe proiectul și realmente să trecem pe scară largă la implementarea acestui învățământ cu un oarecare caracter dual.

Vă mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Cherecheș.

Video in format Flash/IOS

Doamna Florica Cherecheș:

Vă mulțumesc.

Partidul Național Liberal va vota pentru adoptarea acestui proiect de lege.

Este un proiect pe care l-am susținut în ultimii ani și sperăm doar să nu aibă aceeași soartă cu Ordonanța nr. 94/2014, pe care în urmă cu 2 ani o adoptam aici, în Camera Deputaților, cu amendamentele însușite din partea Comisiei pentru învățământ. Pentru că în acest moment avem un vid legislativ. Deocamdată în România nu avem definit învățământul profesional în sistem dual decât prin aceste ordonanțe care au prevederi care se cam bat cap în cap.

Acest învățământ este extraordinar de important într-o Românie în care tinerii sunt debusolați, nu beneficiază de suficientă orientare în carieră, fac alegeri greșite și, din păcate, nu sunt ajutați și învățământul profesional nu este deloc promovat, în sensul că oferă posibilitatea angajării tinerilor, atunci când ei termină școala. Avem peste 700.000 de tineri care nu știm pe unde sunt, pierduți, în ultimii ani, și o bună parte dintre ei, probabil, ar putea deja să aibă un loc de muncă dacă i-am fi orientat cum trebuie.

Susținem acest proiect de lege. Susținem necesitatea promovării parteneriatului între operatorii economici și unitățile școlare și administrațiile publice.

Și cred că deja avem suficiente lecții pe care le putem învăța din experiențele care s-au dezvoltat, în primul rând, în Brașov, dar și în Oradea, de unde provin, și în alte localități din țară, și care vedem că au șansa de a scădea abandonul școlar și de a crește gradul de angajabilitate a tinerilor. Pentru că asta ne dorim, să corelăm oferta școlară cu nevoile pieței muncii.

Am să iau cuvântul și mai departe, pe amendamente.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna deputat Bran.

Video in format Flash/IOS

Doamna Ioana Bran:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Acesta este momentul când putem contribui cu toții la operaționalizarea învățământului dual în România.

După cum știți, învățământul dual presupune formarea elevilor, atât în școală, cât și în câmpul muncii.

Ani la rând s-a vorbit, inclusiv în Parlament, despre nevoia de a educa elevii într-o formă cât mai practică posibil, de a promova din școală direct într-un loc de muncă, fără luni de căutare, și, nu în ultimul rând, despre nevoia de a-i determina pe tineri să creadă în capacitatea școlii de a le asigura o meserie și o viață mai bună.

Învățământul dual este unul dintre răspunsurile la aceste așteptări ale tinerilor, ale părinților lor, dar și ale pieței muncii din România.

Această curriculă combinată pune în contact direct elevii cu angajatorii și cu cerințele practice ale meseriei pe care au ales-o.

Prin urmare, avem nevoie de cât mai multe școli profesionale cu astfel de programe, care să țină cont de dinamica nevoilor României.

Doamnelor și domnilor deputați,

O piață a muncii de calitate este condiția unei economii atractive și competitive, la baza căreia stă educația, dar educația aplicată.

Grupul parlamentar al PSD susține acest proiect legislativ, pentru că avem nevoie de tineri bine pregătiți, educați și care să-și găsească un loc de muncă aici, în România.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dacă mai sunt inter...?

Domnul deputat de la ALDE, domnul Anton.

Video in format Flash/IOS

Domnul Anton Anton:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

De la bun început vreau să vă spun că mă bucur că am ajuns să votăm acest proiect de lege.

Eu sper ca până la urmă să se și concretizeze.

Și mă bucur pentru un singur motiv: noi prea am standardizat învățământul și am încercat să-l băgăm în niște cutiuțe și câteva cutiuțe, fără să ne gândim la faptul că viața este complexă și extrem de diversă. Și acesta este un proiect care vine în sprijinul acestei idei.

Nu vreau să insist asupra faptului, prezentat foarte frumos de domnul deputat Ganț, că noi avem tot felul de experiențe pe care le-am făcut aici, în țară, legate de învățământul dual.

Cred că proiectul acesta se poate îmbunătăți, dar sigur e nevoie de el, ca să avem o bază de plecare.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Mai sunt intervenții de ordin general? Nu.

Înțeleg că... doamnă președinte, aveți o mențiune de făcut.

Video in format Flash/IOS

Doamna Camelia Gavrilă:

Mulțumesc, domnule președinte.

O să rog, la stenogramă, să se consemneze o completare și o corecție. Dintr-o eroare materială, apare la anexă, la nr. crt. 10, punctul 3 din textul Comisiei, la art. I pct. 6, alin. (5) al art. 33 se modifică și va avea următorul cuprins: "Absolvenții învățământului profesional pot continua studiile în ciclul superior al învățământului liceal, în condițiile stabilite prin metodologia aprobată prin ordin al ministrului educației naționale". Eliminăm deci sintagma "în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi", pentru că un text de lege nu se poate aplica retroactiv. Și, de altfel, până va putea produce efecte acest tip de învățământ va mai dura.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Avem 4 amendamente respinse și 32 admise.

Vă rog, dacă până la primul amendament respins sunt obiecții? Dacă nu, sunt adoptate.

Dacă la primul amendament admis susține cineva?

La respinse?

Vă rog, doamnă Cherecheș.

Video in format Flash/IOS

Doamna Florica Cherecheș:

Primul amendament respins este la art. 32 alin. (5). Și propunerea mea este: "Operatorii economici care încheie contract de parteneriat cu unitățile de învățământ profesional în sistem dual beneficiază de facilități la plata impozitelor, taxelor și contribuțiilor datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale, bugetului fondurilor speciale sau bugetelor locale, potrivit prevederilor legale". Practic, înlocuim sintagma "pot beneficia" cu "beneficiază", având în vedere că în cârca operatorilor economici se pun o mulțime de sarcini care presupun costuri și având în vedere că noi nu obligăm și nu spunem specific care sunt acele prevederi legale.

Dacă se va impune o modificare a Codului fiscal, aceasta se va face. Dar potrivit prevederilor legale, operatorii economici beneficiază de facilități.

Vă rog frumos să susțineți acest amendament.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Da.

Mulțumesc.

Vot.

Video in format Flash/IOS

86 de voturi pentru, 77 împotrivă.

   

(Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Doamna Florica Cherecheș:

Am vrut doar să vin să vă mulțumesc, pentru că ați înțeles și susțineți acest amendament important.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

La nr. crt. 2. Dacă susține cineva? Nu.

La nr. crt. 3. Dacă susține cineva? Nu.

La nr. crt. 4. Dacă susține cineva?

Mulțumesc.

Legea merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 19 noiembrie 2019, 8:20
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro