Costel Lupașcu
Costel Lupașcu
Ședința Camerei Deputaților din 19 aprilie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.63/27-04-2017
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 19-04-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 19 aprilie 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.22 Costel Lupașcu - declarație politică având ca obiect "Dezvoltarea învățământului tehnic și profesional prin organizarea de școli de meserii în funcție de specificul socio-economic al fiecărui județ din țară".  

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Costel Lupașcu:

"Dezvoltarea învățământului tehnic și profesional prin organizarea de școli de meserii în funcție de specificul socio-economic al fiecărui județ din țară"

Principalul obiectiv al Guvernului condus de Sorin Grindeanu și de majoritatea parlamentară PSD-ALDE în ceea ce privește piața muncii constă în oprirea urgentă a exodului tinerilor din țara noastră. În același timp, ne-am luat angajamentul că în cei patru ani de guvernare vom crea șanse reale pentru tinerii români de a face parte din clasa de mijloc.

De aceea, consider că avem nevoie de dezvoltarea unui învățământ tehnic și profesional de calitate în fiecare județ din țară.

Prioritatea pentru fiecare unitate administrativ-teritorială din România trebuie să fie programele pentru tineri în vederea însușirii unei profesii. Cu toate că am inclus în programul de guvernare alocarea de finanțări de la bugetul de stat și din fonduri europene pentru realizarea de programe de ucenicie pentru învățarea unei meserii și stagii pentru obținerea de experiență profesională dedicate absolvenților de studii superioare cu vârsta între 20-24 ani, avem nevoie și de organizarea școlilor de meserii. Astfel, în fiecare oraș din țară trebuie să includem în strategia de dezvoltare locală aceste tipuri de unități prin care fiecare tânăr să aibă șansa de a se califica într-o meserie și apoi de a dobândi un loc de muncă.

În prezent, capacitatea unităților de învățământ de pe plan local din anumite zone ale țării de a furniza forță de muncă calificată este limitată. Piața locală a muncii a cunoscut modificări majore în ultimul deceniu, pe fondul apariției a noi investitori și a declinului ramurilor industriale tradiționale. În acest sens, oferta educațională nu este integral adaptată la cerințele mediului de afaceri local.

Proiectul pe care îl propun, în legătură cu școlile de meserii, are în vedere asigurarea corelării dintre oferta educațională și cerințele mediului de afaceri local, prin adaptarea curriculei, înființarea de noi specializări și sprijinirea activităților de ucenicie, mentorat și practică ale elevilor din învățământul tehnic și profesional în unitățile economice din fiecare județ și oraș.

Consider că administrația publică locală, împreună cu inspectoratele școlare județene și agențiile pentru ocuparea forței de muncă trebuie să colaboreze pentru a integra cât mai mulți tineri pe piața muncii la nivel local.

De aceea, consider important ca fiecare administrație publică locală să realizeze un studiu privind necesarul de forță de muncă pe piața locală, astfel încât să sprijine dezvoltarea unei școli de meserii administrată de primărie.

Școala se va baza pe un parteneriat între primărie și diverși agenți economici care sunt în căutare de forță de muncă calificată pe un anumit domeniu.

În cadrul acestei școli, primăria va asigura calificarea corespunzătoare, pe pozițiile vizate de agentul economic. Agentul economic își va asuma menținerea locurilor de muncă nou create pentru o anumită perioadă de timp. În caz contrar, va fi obligat să achite costurile primăriei privind calificarea persoanelor.

Această propunere pe care v-am făcut-o astăzi, stimați colegi, am transmis-o și Ministerului Educației Naționale și Ministerului Muncii și Justiției Sociale. După primirea răspunsurilor de la autoritățile centrale vă solicit sprijinul pentru a colabora la instituirea cadrului legal prin care să creștem nivelul de integrare al tinerilor pe piața muncii. Acest proiect va completa măsurile din programul de guvernare al PSD, care au început să fie puse în practică de fiecare minister în parte: programele de internship, subvenționate de stat cu 1.000 de euro pentru fiecare angajat prin care aceste stagii se transformă în contracte de muncă pe o perioadă minimă de 2 ani; programe tip pasarelă, care presupun realizarea de locuri de muncă temporare în sectorul public pentru dobândirea de competențe profesionale, prin care se urmărește realizarea de 10.000 de joburi în următorii 2 ani; acordarea de ajutoare de stat în valoare de 500 de euro pe an pentru fiecare ucenic, pentru realizarea tranziției de la școală la muncă pentru firmele care au sub 50 de salariați și angajează minim cinci ucenici pentru o perioadă de 2 ani.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 22 noiembrie 2019, 21:35
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro