Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 29 iunie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.110/12-07-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 29-06-2017 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 29 iunie 2017

  1. Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru.

 

Ședința a început la ora 16.10.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul senator Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu, președintele Senatului, și domnul deputat Liviu-Nicolae Dragnea, președintele Camerei Deputaților, asistați de domnul senator Ioan-Iustin Talpoș, înlocuit de domnul senator Ion Marcel Vela, secretari ai Senatului, și doamna Ioana Bran, secretar al Camerei Deputaților

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Vă rog să luați loc în sală pentru a putea începe ședința.

Permiteți-mi să încep.

Domnule președinte al Camerei Deputaților,

Domnule candidat desemnat pentru funcția de prim-ministru,

Doamnelor și domnilor candidați pentru funcția de ministru,

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Preafericirea Voastră,

Înalt Preasfinția Voastră,

Domnule președinte al Curții Constituționale,

Domnule Avocat al Poporului,

Stimați invitați,

Vă rog să-mi permiteți să declar deschisă ședința comună a Senatului și Camerei Deputaților și să vă anunț că, din totalul de 465 de senatori și deputați, și-au înregistrat prezența la lucrări până în acest moment 329 de membri ai Parlamentului.

Proiectul ordinii de zi și proiectul programului de lucru pentru ședința comună de astăzi, stabilite de Birourile permanente ale celor două Camere, cu participarea liderilor grupurilor parlamentare, au fost distribuite tuturor senatorilor și deputaților.

Întreb dacă sunt obiecții cu privire la ordinea de zi.

Doamna Turcan.

Doamna Raluca Turcan:

Domnilor președinți ai celor două Camere,

Stimați colegi,

Pe procedură, constatăm încălcarea art. 86 alin. (2) din Regulamentul ședințelor comune, și anume lipsa audierii și avizului consultativ pentru un membru propus al Guvernului, domnul Marcel Ciolacu. Această încălcare a Regulamentului ședințelor comune conduce, în primul rând, la o necunoaștere exactă a atribuțiilor unui membru propus al Guvernului, plătit din bani publici, și, de asemenea, amintește și de o veche practică bolșevică prin care partidul strecura un comisar politic trimis special să-i controleze pe miniștri. (Rumoare, discuții în sală.)

Ca urmare, vă solicităm... (Aplauze în sală.) Evident că ne exprimăm speranța că domnul Ciolacu nu va deveni un fel de responsabil cu ideologia PSD și interesele politice în Guvernul României și, ca atare, vă solicităm amânarea, suspendarea acestor dezbateri, audierea propunerii de ministru, vicepremier în acest Guvern și reluarea ședinței de plen. De altfel, acest punct este pe poziția 2 a ordinii de zi și cred că am avea timp până dezbatem primul punct de pe ordinea de zi să se întâmple aceste audieri.

Nu este o chestiune politicianistă. Dimpotrivă, este o chestiune care ține de lege și democrație. Regulamentul și Constituția României nu sunt paleative. Regulamentul, Constituția României trebuie să fie repere pentru orice dezbatere în Parlamentul României.

Evident că s-ar putea să invocați și situații precedente, însă, spre dezamăgirea dumneavoastră, trebuie să vă menționez că este pentru prima dată la învestirea unui Guvern când premierul desemnat vine cu o listă de miniștri și când Biroul permanent reunit transmite comisiilor și plenului o listă fără un ministru propus.

Așadar, majoritatea parlamentară din Biroul permanent reunit a consfințit faptul că din Cabinetul propus lipsește un ministru și cred că veți fi dornici să remediați această situație. Puteți să-l audiați pe domnul vicepremier Ciolacu și apoi să reluăm ședința de vot.

Vă mulțumim.

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Față de observația ridicată de colega noastră, doamna deputat, am să-mi permit să vă citesc din Regulamentul comun, art. 86 alin. (2):

"Fiecare candidat pentru funcția de ministru, înscris în lista Guvernului, va fi audiat, în ședință comună, de către comisiile permanente ale celor două Camere al căror obiect de activitate corespunde sferei de competență a viitorului ministru."

Punctul 1. Domnul Ciolacu este candidat pentru funcția de viceprim-ministru, fără portofoliu, deci nu există o comisie care să-l poată audia în acest sens, în sensul în care este articolul din Regulament. (Discuții în sală.)

Punctul 2... punctul 2. Există un precedent în acest sens. În decembrie 2012, Guvernul care a fost atunci învestit avea o funcție de prim-ministru și, la fel, viceprim-ministrul nu a fost audiat de nicio comisie.

În plus față de aceasta, vreau să adaug că există o decizie a Curții Constituționale care specifică, explicit, că avizele pentru candidații la funcția de ministru nu sunt obligatorii.

Așadar, supun votului dumneavoastră ordinea de zi pentru ședința de astăzi. (Rumoare, discuții în sală și la prezidiu.)

Din sală: Procedură! (Rumoare, discuții în sală.)

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

I-am dat cuvântul. Îmi pare rău. Nu am... Nu este drept la replică...

Din sală: Procedură! Procedură...

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

V-am făcut precizările necesare. (Rumoare, discuții în sală.)

Vă rog foarte mult! Vă rog foarte mult! Întreb dacă sunt obiecții la proiectul ordinii de zi. (Discuții la prezidiu.)

Domnul Ioan-Iustin Talpoș (de la prezidiu):

Pe procedură.

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Dacă vreți pe procedură, îmi indicați ce articol vreți să contestați.

Doamna Turcan, pe procedură.

Doamna Raluca Turcan:

Art. 86 alin. (2) și, de asemenea, alin. (3). În plus, o decizie a Curții Constituționale prin care, într-adevăr, avizul este consultativ. De aceea, am spus că este firesc să-l audiem pe ministrul propus pentru a fi vicepremier și, ulterior, să revenim în plen.

În alin. (2) ați făcut referire la posibilitatea sau la avizul consultativ acordat în funcție de competențe. Și aici interpretarea pe care sunt nevoită să v-o dau, domnule președinte de ședință, este că fie domnul Ciolacu nu are competențe în acest Guvern, fie ați eludat comisii care ar putea să discute, în mod transparent și asumat, mandatul domnului Ciolacu în Guvernul României.

De aceea, am spus la începutul acestei ședințe că orice ministru într-un guvern trebuie să știe exact de ceea ce se ocupă. Au mai fost situații de vicepremieri. Domnul Markó Belá nu a fost audiat, într-adevăr, în comisii de specialitate. Domnul Oprea a fost audiat în comisii de specialitate. Au avut, de asemenea, mandate de vicepremieri. Însă niciodată în ședințele de învestire nu a lipsit de pe lista de miniștri transmisă plenului un ministru propus în acest Guvern. Or, acesta este precedentul pe care dumneavoastră îl creați și pe care vă încăpățânați să-l urmați, de a nu transmite plenului reunit un ministru dintr-un Cabinet. Chiar dacă nu are... decideți că nu are competențe care să fie evaluate în comisiile de specialitate, însă e inadmisibil să existe o disonanță între lista transmisă de candidatul de prim-ministru și lista de miniștri transmisă plenului de către Biroul permanent reunit.

Vă rugăm să intrați în legalitate. Nu este o chestiune foarte dificilă, și sunt convinsă că, astăzi, colegii vor sta în plenul Parlamentului să dea votul de învestitură acestui Guvern. (Aplauze.)

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Doresc să subliniez următorul lucru: cred că faceți o serie de confuzii, multe confuzii, și vă atrag atenția că numele domnului Ciolacu lipsea din lista miniștrilor care urmează să fie audiați, și nicidecum din lista de propuneri, în calitate de membri ai viitorului Guvern.

Având în vedere că și dumneavoastră ați recunoscut faptul că în trecut au fost situații în care viceprim-miniștrii nu au fost audiați, având în vedere și prevederile art. 86 alin. (2) pe care vi l-am citit, cât și alin. (3), consider că procedura este încheiată și parcursă și, de aceea, vă invit să vă pronunțați dacă sunt obiecții cu privire la ordinea de zi.

Dacă nu sunt obiecții cu privire la ordinea de zi, supun votului dumneavoastră ordinea de zi pentru ședința comună de astăzi.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă? Mulțumesc.

Abțineri? (Discuții la prezidiu.) Una. Două?

Voturi pentru 328. Voturi împotrivă 104. Abțineri, două.

Prin urmare, cu majoritate de voturi, ordinea de zi a fost aprobată.

Dacă în legătură cu programul de lucru sunt obiecții. Dacă nu sunt obiecții, supun votului dumneavoastră programul de lucru.

Cine este pentru? (Discuții la prezidiu.)

Voturi pentru 238.

Voturi împotrivă 104.

Abțineri?

Nu am supus la vot, pardon, voturile împotrivă.

Voturile împotrivă?

Câte voturi împotrivă?

238 pentru, 104 împotrivă.

Abțineri? Nicio abținere.

Cu majoritate de voturi, programul de lucru a fost aprobat.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 18 august 2022, 13:05
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro