Plen
Ședința Camerei Deputaților din 17 octombrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.147/26-10-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 17-10-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 octombrie 2017

4. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.61/2017 pentru aprobarea unor măsuri privind mandatarea Ministerului Energiei pentru transferul unor pachete de acțiuni deținute de către statul român la societățile producătoare de agent termic la unitățile administrației publice locale în vederea înființării și organizării serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat (PL-x 287/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 287/2017

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

5. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 61/2017 pentru aprobarea unor măsuri privind mandatarea Ministerului Energiei pentru transferul unor pachete de acțiuni deținute de către statul român la societățile producătoare de agent termic la unitățile administrației publice locale în vederea înființării și organizării serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat; procedură de urgență.

Comisia?

Domnul Itu.

Domnul Cornel Itu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În conformitate cu prevederile art. 95 și art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare a fost sesizată, spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu acest Proiect de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 61/2017.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat inițiativa legislativă în ședința din 12 septembrie 2017.

Consiliul Legislativ, prin Avizul nr. 629 din 3 august 2017, a avizat favorabil proiectul de ordonanță de urgență, cu observații și propuneri.

Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului a avizat favorabil inițiativa legislativă, în 26 septembrie 2017.

Ordonanța de urgență a Guvernului prevede posibilitatea ca principalele elemente ale contractului de vânzare-cumpărare, prin care se va realiza transferul menționat mai sus, să fie aprobate prin hotărâre a Guvernului.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, membrii comisiei au examinat inițiativa legislativă menționată mai sus, în ședința din 4 octombrie 2017.

Din totalul de 19 membri ai Comisiei pentru politică economică, reformă și privatizare au fost prezenți la dezbateri 17 deputați.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi - 3 voturi împotrivă - să supună plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 61/2017 pentru aprobarea unor măsuri privind mandatarea Ministerului Energiei pentru transferul unor pachete de acțiuni deținute de statul român la societățile producătoare de agent termic la unitățile administrației publice locale, în vederea înființării și organizării serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat, cu amendamentele admise, care sunt redate în anexa ce face parte integrantă din prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, inițiativa legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Gata?

Domnul Cornel Itu:

Timp de dezbatere - trei minute.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc și la mulți ani, domnule deputat!

Dezbateri? Fără dezbateri.

Domnul Ghilea.

Domnul Găvrilă Ghilea:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Partidul Național Liberal va vota pentru adoptarea acestui proiect de lege, deoarece considerăm că este un lucru benefic să fie transferate acțiunile acestor societăți comerciale către administrațiile publice locale.

Avem exemple pozitive în acest sens - și aici aș da exemplu CET Oradea, care este administrat de Primăria municipiului Oradea -, dar avem și exemple negative.

De aceea, cred că este foarte important ca atunci când se întâmplă acest lucru, respectiv cedarea acestor acțiuni către administrațiile publice locale, să fie tratate fiecare separat și acolo unde există posibilități să poată fi administrate în bune condiții de către primărie sau de către consiliul local, să se facă de comun acord cu primăria și, evident, cu ministerul.

După cum știm cu toții, majoritatea acestor societăți comerciale au nevoie și de sprijin financiar. Dacă acest lucru este posibil, atunci e bine să fie cedate, dacă nu, există o problemă și acolo trebuie tratate cu multă atenție.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Doamna Cristina Prună.

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Stimați colegi,

Avem în fața noastră astăzi o ordonanță de urgență dată cu dedicație de către Guvernul României, către primarul general Gabriela Firea, o ordonanță de urgență prin care practic i se face cadou Compania ELCEN, aflată în prezent în subordinea Ministerului Energiei.

Istoria ne arată, din păcate, că Primăria Capitalei nu a reușit în ultimii 20 de ani să țină pe linia de plutire o regie destinată agentului termic și, culmea, acum dorește să se implice în managementul unui colos energetic, precum ELCEN.

Să nu ne mințim pe noi și să nu mințim nici locuitorii Capitalei.

Transferul ELCEN la Primăria Generală nu rezolvă problema termoficării din București. Datoriile uriașe pe care RADET le are către ELCEN vor fi șterse printr-un artificiu contabil, dar vor rămâne datoriile pe care ELCEN le are către creditorii săi, care sunt în valoare de 1,8 miliarde de lei și care nu vor dispărea peste noapte, iar aceste datorii sunt practic mai mari decât prețul de achiziție al acțiunilor ELCEN de către Primăria Capitalei.

Și poate un lucru mai puțin știut de către dumneavoastră, ELCEN este, pe lângă producător de agent termic, și un important jucător pe piața de energie.

Prin faptul că Primăria Capitalei va achiziționa acțiunile companiei, practic ne vom trezi peste noapte cu o schimbare în structura pieței de energie.

Și acum vă adresez și o întrebare: de când au început administrațiile publice locale să fie importanți jucători pe piața de energie?

Și dacă Primăria Capitalei eșuează acest proiect de fuziune al RADET-ELCEN, ce se va întâmpla, practic, cu producția de energie care este în valoare de 8% din producția totală de energie a României? Iar acest procent de 8% reprezintă, totodată, și procentul de energie pe care România îl exportă anual.

Sunteți, oare, pregătiți dumneavoastră să riscați întregul sistem energetic național de dragul unui proiect incert și neclar prezentat de Primăria Capitalei?!

Și vă mai spun ceva. Primăria Capitalei, în acest moment, practic ia o decizie politică, și nu una economică, care să fie fundamentată de vreun plan de investiții corect și un studiu de impact clar.

Vă atrag, totodată, atenția că ELCEN are în patrimoniul său cam 100 de hectare în București, 100 de hectare care acum vor fi practic administrate de Primăria Capitalei, și acest lucru ne face să credem că mai degrabă primăria vrea să pună mâna pe aceste importante terenuri în București, mai degrabă decât să rezolve termoficarea din Capitală.

Administrația Firea ar fi trebuit să vină și cu un plan de investiții clar, un plan care să prevadă surse de finanțare, să ne spună cum va accesa fonduri europene, să ne dea termene clare pe care să și le asume, dar, evident, acestea lipsesc cu desăvârșire și practic nu avem nicio garanție că serviciul de termoficare din București va fi îmbunătățit în vreun fel.

Se creează doar un mamut economic, practic imposibil de gestionat de o instituție cum este PMB, și, mai mult, există riscul de a avea o criză de proporții în aprovizionarea cu agent termic a celui mai mare și mai important oraș din România.

USR va vota împotriva acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Anton.

Domnul Anton Anton:

Bună dimineața, dragi colegi!

Îmi pare tare rău că trebuie să o contrazic pe colega mea de la USR. Și trebuie să o contrazic după un discurs frumos, ușor catastrofic, așa, în care toate lucrurile care se vor întâmpla vor fi niște lucruri rele.

Primăria Capitalei, dacă despre aceasta este să vorbim, s-a chinuit cu ceea ce se cheamă RADET, o companie care nu prea are cap, dar are coadă, și coada e la noi, prin radiatoarele noastre, pe acasă, capul fiind undeva în mâna altora, care pretindeau că ei - și anume ELCEN-ul - că ei produc energie electrică și dacă au chef ne dau și nouă, bucureștenilor, agent termic.

De... cred că 20 de ani de zile - Facultatea de Instalații pentru Construcții, la care eu am fost profesor, Facultatea de Energetică din Politehnică, o serie întreagă de consultanți, și aici îmi pare rău că din nou trebuie să o contrazic pe colega mea - există studii de fezabilitate bine făcute și bine fundamentate și care sunt publice.

Toată lumea spune: Hai să încercăm să trecem de la producție de energie - și, așa, în subsidiar energie termică pentru bucureșteni - la ceea ce se cheamă, între ghilimele, cogenerare, adică să facă energie termică pentru bucureșteni și, în subsidiar, să mărim randamentul sistemului, să producem și energie electrică.

Acesta este modelul pe care l-am aplicat în țară, cu succes. Și uitați-vă numai la Focșani, dacă vreți. Sunt foarte multe orașe care au făcut acest lucru, au unit producătorul de energie cu distribuitorul de energie termică. Numai la noi, în București, între producători și distribuitori este un gard, și la gardul ăla se negociază niște bani: Că tu-mi ești dator cu atât și tu-mi ești dator cu atât.

Eu salut această inițiativă, și mai ales o salut prin prisma faptului că deschide posibilitatea și altora de a rezolva această problemă.

ALDE va vota pentru. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Seres Dénes.

Domnul Seres Dénes:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Ordonanța de urgență nu face altceva decât să ofere posibilitatea Ministerului Energiei de a trece oneros, prin cumpărare, o parte din acțiunile statului, deținute de la aceste societăți de servicii de termoficare, în proprietatea autorităților locale, prin decizia acestora. Sigur, cu condiția să nu fie în insolvență.

Acest lucru s-a mai făcut prin anii 2000 - mi se pare că de Guvernul Năstase -, o bună parte a fost trecută la autoritățile locale, iar acum, cele care au rămas, la fel, li se oferă posibilitatea ca unitățile administrativ-teritoriale să fie majoritare, să poată administra aceste societății, ceea ce este normal ca cel ce beneficiază să și administreze aceste societăți de servicii publice.

Și UDMR-ul va vota pentru.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Borza.

Domnul Remus-Adrian Borza:

Domnule președinte,

Înțeleg că am un supliment de două minute de la grupul dumneavoastră, pentru care vă mulțumesc anticipat.

Domnul lider de grup a zis: "Două minute de la PSD".

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dumneavoastră nu vă ajung nici 200 de minute, dar...

Domnul Remus-Adrian Borza:

Din păcate, da!

O să încerc să fiu mai succint.

Dragi colegi,

Știți, e o vorbă în popor: "Tot românul s-a născut poet".

Din păcate, mai nou, toți suntem specialiști în energie.

Acum, sigur, au fost mulți colegi care au exprimat opinii pe această lege, pe acest Proiect de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 61/2017. Cel puțin în ceea ce mă privește, sper să nu mă suspectați de ignoranță. Vreo cinci ani de zile am administrat acest domeniu - strategic pentru România - și vorbesc în cunoștință de cauză, nu ca alții, din cărți sau din teorie.

Trebuie să prezentăm datele.

Ambele societăți care fac obiectul fuziunii - și ELCEN, și RADET - sunt în insolvență. Acum, ca un practician în insolvență, cu o experiență de vreo 22 de ani în spate, nu o să accept niciodată pretextul cu care ni s-a livrat această ordonanță în expunerea de motive.

Vine iarna - și noi știm că "Iarna nu-i ca vara!" - și, evident, periclităm aprovizionarea a vreo 500.000 de abonați din Municipiul București cu agent termic, fie sub forma apei calde sau a căldurii.

Vreau să vă spun că sunt societăți în insolvență. De exemplu, RAAN e chiar în faliment, la Drobeta-Turnu Severin, parlamentarii de Mehedinți pot să confirme, de cinci ani este în insolvență, în ultimul an și jumătate în faliment, și, în continuare, o societate în faliment continuă să livreze agent termic unei municipalități, Drobeta-Turnu Severin.

Deci n-ar fi acesta un imperativ și o urgență, pe repede înainte, să aprobăm această ordonanță.

Rostul acestei ordonanțe ar fi să compenseze niște creanțe reciproce, dar este, cum să spun, inechitabil, pentru că RADET-ul datorează ELCEN-ului 3,7 miliarde de lei, în condițiile în care ELCEN-ul a solicitat la masa credală a RADET-ului o sumă mai mare, de 4,8 miliarde de lei, dar a fost înscrisă doar cu 3,7.

La rândul lui, ELCEN-ul datorează către propriii lui creditori, 1,6 miliarde de lei. Bun, admitem. Haideți să facem un exercițiu de imaginație. Probabil acesta va fi rezultatul - ordonanța va fi aprobată și RADET-ul, peștele mic, va înghiți peștele mare.

Probleme? Păi, odată înghițind RADET-ul ELCEN-ul, va trebui RADET-ul să plătească datoriile ELCEN-ului, de 1,6 miliarde de lei, din care doar la furnizorii de gaze - Romgaz-ul și NG-ul, fost GDF Suez - sunt vreo 800 de milioane de lei, și încă vreo 150 de milioane de lei pentru distribuitorul de gaze - Transgaz. Deci, iată că, pasul doi, va trebui să scoatem niște bani din buzunar, și nu puțini. Adică, vreo... chiar dacă nu dăm 1,6 miliarde de lei în contul datoriilor ELCEN, cel puțin 800 de milioane trebuie să dăm. Nu mai vorbesc de creanțele bugetare.

În al doilea rând, aici trebuie cerut un punct de vedere de la Consiliul Concurenței, pentru că tare miroase a ajutor de stat.

Fraților, vorbim totuși de o masă credală revendicată, la ELCEN, de 5,3 miliarde de lei, din care admisă, după cum vă spuneam, de 4... în jur de 4 miliarde de lei. Nu poți veni acum să ștergi o datorie atât de mare. Pentru că, vă spuneam, sunt incidente aici dispozițiile care reglementează ajutorul de stat.

Bun. Prețul la care ar prelua RADET-ul ELCEN-ul. Păi, sigur, se spune în textul ordonanței că în baza unei evaluări.

Dar, dragii mei, trebuie să ne uităm totuși în curtea ELCEN-ului, ar avea dreptate doamna deputat Prună...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Remus-Adrian Borza:

... sunt totuși 100 ha cu o valoare foarte mare. Sunt vreo 10 ha în... 30 de secunde, domnule președinte... la Cotroceni, cu vreo 1.500 de euro, metrul pătrat; vorbim de patru capacități de producție care înseamnă aproape 1000 MW putere instalată. Sigur, doar pe serviciul de termoficare avem nevoie de vreo 400 MW. Iar aici randamentele ELCEN-ului sunt foarte proaste, la 50%. Scot la un preț de cost de 210 gigacaloria, câtă vreme prețul recunoscut de ANRE e de 107.

Sigur, va trebui să vină iarăși primăria, să subvenționeze, cum n-a subvenționat în ultimii 10 ani. Că de aceea RADET-ul datorează atâtea miliarde de lei ELCEN-ului.

Deci, iată că sunt foarte multe necunoscute, sunt foarte multe probleme. Nu mai vorbesc de problemele de investiții pe care trebuie să și le asume primăria și, implicit, RADET-ul în niște capacități de producție vetuste, vechi de vreo 30 de ani, cu randamente foarte proaste și cu pierderi în rețea de 30%. Avem vreo 3.000 de kilometri de rețele secundare și încă 1.000 de kilometri de rețele primare. Pierderea pe municipiul București este undeva la 37-40%.

Deci, ar trebui, înainte să se arunce primăria cu capul înainte, să facă niște calcule de eficiență și rentabilitate. Pentru că preluând acțiunile ELCEN-ului, preia și datoriile pasibile și obligațiile de mediu. Mult mai simplu.

Și aici vă dă un sfat, o recomandare, un specialist în insolvență - dacă e să-mi dați crezare. Ar fi ca RADET-ul să cumpere activele ELCEN-ului, degrevate de pasive, de datorii și de obligații de mediu.

Îl avem aici și pe secretarul de stat de la Ministerul Energiei, și probabil...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc...

Domnul Remus-Adrian Borza:

... îmi va da dreptate.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc...

Domnul Remus-Adrian Borza:

Este mult mai economic să iei doar activele, fără obligații...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat...

Domnul Remus-Adrian Borza:

... și, evident, la alt preț mult mai mic.

Mulțumesc mult. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Oricum nu contează cum votați dumneavoastră...

Domnul Tomac.

Lăsați adeziunea la USR, ca să puteți vorbi cinci minute. (I se adresează domnului deputat Remus-Adrian Borza.)

Domnul Eugen Tomac:

Domnule președinte de ședință,

Fiecare vot contează în această Cameră, inclusiv votul domnului Borza. (Aplauze.) Și ar trebui să respectăm statutul de deputat, pentru fiecare.

Partidul Mișcarea Populară va vota împotriva acestei inițiative, dintr-un motiv foarte simplu. În ultimii 10 ani, statul român a încercat să aplice o politică de descentralizare, ducând către autoritățile publice locale spitale și alte instituții, tocmai cu scopul de a le face mai eficiente.

Din nefericire, s-a dovedit că această strategie în multe cazuri a eșuat. Nu-mi dau seama cum va putea Primăria Capitalei, la ora actuală, să rezolve o problemă de sistem, în condițiile în care observăm că în Capitală avem probleme cronice cu traficul, cu transportul în comun și cu multe altele, pe care primăria de mult trebuia să le pună în aplicare.

Deci, din acest punct de vedere, pentru că nu există un studiu de impact și nu există o abordare realistă cu privire la această problematică, și nu credem că aceasta este soluția pentru a le oferi bucureștenilor un preț mai bun, până la urmă, pentru pierderile pe care le suferă RADET-ul în clipa de față, vom vota împotrivă.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Încheiem aici dezbaterile, dacă alte intervenții nu mai sunt. Proiectul de lege merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 22 noiembrie 2019, 0:56
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro