Domnul Andrei Daniel Gheorghe: Vă mulțumesc, domnule secretar de stat. Știți că am un mare respect pentru dumneavoastră, domnule profesor Petru Andea, și știu că sunteți unul dintre oamenii pentru care aceste valori creștine contează cu adevărat în spațiul public românesc. Ceea ce mi s-a părut absolut ciudat îl reprezintă felul în care sunt dispuse cele două chestiuni abordate în studiu: pe de o parte, creștinismul și valorile creștine în Europa, iar pe cealaltă parte, islamul și expansiunea sa. Dacă la creștinism avem o abordare mai curând relativistă și mai restrânsă, care nu ține cont de faptul că trăim într-o civilizație creștină, că suntem un continent, suntem o civilizație, o societate întemeiată pe valorile moștenite de la Hristos, iar cealaltă - aspectul pe undeva, mai academic, și mai laborios, și mai bine fundamentat, după părerea mea, din punctul de vedere al ceea ce înseamnă modul de prezentare a unui domeniu, al islamului și al impactului pe care l-a avut în vremea respectivă. Aici eu cred că există o problemă, în ceea ce înseamnă planurile cadru și programa școlară. Și ar trebui ca dumneavoastră, cei din minister, să fiți mai atenți în momentul în care se propun anumite teme de studiu. De ce spun asta? Pentru că în momentul în care educația poate fi într-un fel manipulată prin diverse mijloace care țin, îmi permit să spun, de corectitudine politică, deoarece cred că acest rol pe care islamul îl primește în acest context nu este determinat nici de un element de cultură generală necesară elevilor de clasa a V-a, în speță, nu este determinat nici de o cerere a comunității musulmane - de altfel, foarte loială statului român, de la noi din țară -, ci ține pur și simplu de acest mental al lumii noi, al lumii corect politice, al lumii care se debarasează treptat de valorile și de rădăcinile creștine. Și aici, dumneavoastră, cei din minister, trebuie - îmi pare rău s-o spun - trebuie să aveți grijă să vedeți cine și în ce fel inserează în manuale aceste chestiuni care pe undeva pot determina mentalitatea pe termen mediu și lung a tinerilor. Eu, personal, mi-aș dori ca în aceste manuale școlare tinerii și copiii să cunoască și rolul pe care l-a avut poporul român în civilizația creștină, să cunoască despre sfinții români, despre martirii români, să cunoască prezența în implicarea Principatelor Române - Țara Românească, și Moldova, și Transilvania - la cruciade, în special cruciadele târzii. De asemenea, mi s-ar părea pe undeva esențial, decât să acceptăm astfel de norme ideologice corect politice, ca tinerii să cunoască cum un copil de vârsta lor - și mă refer la Matei Brâncoveanu...
|