Loránd-Bálint Magyar
Loránd-Bálint Magyar
Ședința Camerei Deputaților din 28 februarie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.36/07-03-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 28-02-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 februarie 2018

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.17 Magyar Loránd-Bálint - declarație politică intitulată "Anularea unor trenuri, începând cu 1 martie 2018";

 

Domnul Ben-Oni Ardelean:

  ................................................

Din partea Grupului parlamentar al UDMR, domnul Magyar Loránd-Bálint.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Magyar Loránd-Bálint:

Mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică de azi se intitulează "Anularea unor trenuri, începând cu 1 martie 2018".

Am constatat cu stupoare recenta decizie a CFR Călători cu privire la anularea mai multor trenuri de călători începând cu 1 martie 2018.

Peste tot în Europa, transportul de călători pe calea ferată - considerat ca fiind mai ecologic, mai eficient și mai sigur decât cel rutier - este puternic promovat. Acesta constituie un domeniu în care se investesc sume importante, de la cercetare-dezvoltare, la investiții în infrastructură și în material rulant. Mai mult, cetățenii sunt încurajați să apeleze la acest mijloc de transport, iar eforturile statelor se îndreaptă tocmai spre confortul și siguranța pasagerilor.

Din păcate, în România mergem în direcția inversă. Sectorul transportului feroviar este subfinanțat: investițiile care există nu au termen realist de finalizare, mentenanța este mult sub necesar și, de fapt, infrastructura încet-încet se degradează, fără perspectiva ca măcar cei 11.000 de kilometri, din cei aproximativ 20.000 de kilometri existenți în 1989, să funcționeze la parametri cât de cât apropiați de cei din țările occidentale. Cât despre materialul rulant, în prezent este depășit moral, cât și insuficient.

Voi prezenta două exemple concludente.

Un tren de interes local, CFR, invocând motivul reducerii costurilor, a decis anularea trenului pe relația Halmeu - Satu Mare, în zilele de sâmbătă, duminică și sărbătorile legale. După această decizie a Companiei de Transport Feroviar, la cabinetul meu parlamentar am primit numeroase plângeri din partea călătorilor nemulțumiți.

Cetățenii din Satu Mare au, firește, dreptate. Pe această rută au fost vândute, doar în 2018, peste 200 de abonamente, iar acestea sunt valabile și în zilele de sâmbătă, duminică și sărbători legale. Potrivit datelor CFR Călători, lunar, pe această rută circulă peste 8.000 de călători.

Un tren de interes interregional, exemplul mai grav.

Astfel, printre trenurile care vor fi desființate, cel dintre București și Satu Mare, cu nr. 1745, mi se pare și cel mai concludent. Acesta circulă pe o rută deosebit de importantă, cea care face zilnic legătura între Transilvania și Capitală, trecând prin Brașov.

Anul acesta România sărbătorește 100 de ani de la Marea Unire, dar, din punctul de vedere al transportului, țara pare să fie doar foarte mare, în schimb nu și unită.

Vi se pare normal ca, în secolul XXI, o distanță de 700 de kilometri să fie parcursă în 14 ore?

Vi se pare normal să fie o mare problemă să străbați țara în lung și în lat, să treci dintr-o provincie istorică în cealaltă?

Da, cu trenuri care circulă cu 30 de km/h, cu aproape 100 de curse care se desființează, cu planuri de a realiza căi ferate de mare viteză la ani-lumină distanță de posibilitățile reale ale țării, cu lipsă de viziune asupra dezvoltării infrastructurii feroviare.

Mulțumesc pentru atenție.

Magyar Loránd, deputat al UDMR de Satu Mare.

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Mulțumim, domnule deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 19 octombrie 2019, 10:42
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro