Eugen Neață
Eugen Neață
Ședința Camerei Deputaților din 28 februarie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.36/07-03-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
22-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 28-02-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 februarie 2018

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.74 Eugen Neață - declarație politică cu titlul "Modificarea și completarea unor dispoziții din Codul penal și din Codul de procedură penală, impuse de decizii ale Curții Constituționale și ale CEDO";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Eugen Neață:

"Modificarea și completarea unor dispoziții din Codul penal și din Codul de procedură penală, impuse de decizii ale Curții Constituționale și ale CEDO"

Parlamentul României, ca organ reprezentativ suprem al poporului român și unica autoritate legiuitoare a țării, și-a propus, printre altele, să procedeze la perfecționarea legislației penale, prin implementarea Deciziilor Curții Constituționale și a Directivelor Parlamentului European și ale Consiliului care vizează această materie. În acest sens, în cadrul Parlamentului, s-a constituit o comisie formată din parlamentari cu pregătire juridică, care au elaborat până în prezent trei proiecte de modificare și de completare a prevederilor Codului penal și ale Codului de procedură penală.

Un prim Proiect de Lege este cel pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul penal, în vederea transpunerii Directivei nr. 2014/42/UE a Parlamentului European și a Consiliului, din 3 aprilie 2014, privind înghețarea și confiscarea instrumentelor și produselor infracțiunilor săvârșite în Uniunea Europeană.

Al doilea Proiect de Lege are în vedere implementarea Deciziilor Curții Constituționale în legislația penală și procesual penală. În materia Codului penal, până în prezent, au fost elaborate aproximativ zece Decizii ale Curții Constituționale, iar în materia Codului de procedură penală au fost date aproximativ patruzeci de decizii ale Curții Constituționale.

În sfârșit, al treilea proiect cuprinde propuneri de modificare și de completare a unor dispoziții din Codul penal și din Codul de procedură penală, pentru a le pune de acord cu prevederile Directivei UE/2016/343 a Parlamentului European și a Consiliului din 9 martie 2016 privind consolidarea anumitor aspecte ale prezumției de nevinovăție și a dreptului de a fi prezent la proces în cadrul procedurilor penale.

Prin acest proiect sunt propuse modificări și completări ale următoarelor texte din Codul penal: art. 268 - Inducerea în eroare a organelor judiciare; art. 273 - Mărturia mincinoasă; art. 277 - Compromiterea intereselor justiției și art. 283 - Represiunea nedreaptă. Modificările preconizate a opera la Codul de procedură penală, ca urmare a implementării acestei Directive a Parlamentului European, sunt mult mai numeroase, ele vizează conținutul a 60 de articole.

În legătură cu modificările propuse în aceste proiecte de lege au fost depuse amendamente, s-au făcut observații și s-au sugerat îmbunătățiri privitoare la conținutul lor.

Ținând seama de faptul că toate cele trei proiecte de lege vizează modificări și completări ale Codului penal și ale Codului de procedură penală, determinate de nevoia implementării în conținutul acestora a deciziilor Curții Constituționale și a unor Directive ale Parlamentului European și ale Consiliului, consider că mai justificat ar fi ca toate aceste proiecte să fie incluse într-un singur proiect de lege.

Se poate reflecta și la soluția potrivit căreia să fie elaborate două proiecte de lege - unul care să cuprindă modificările și completările dispozițiilor din Codul penal și altul care să conțină propuneri de modificare și completare a prevederilor din Codul de procedură penală.

Considerăm că apare ca justificată corelarea dispozițiilor art. 113 din noul Cod penal cu dispozițiile din normele de incriminare a unor fapte contra libertății și integrității sexuale.

În expunerea de motive a proiectului noului Cod penal, se preciza că limita de 15 ani a victimei în cazul actului sexual cu un minor, la varianta tip, se corelează cu dispozițiile Codului familiei, care a admis căsătoria cu dispensă a femeii de la 15 ani, dispoziții care în prezent nu mai sunt în vigoare, iar limita minimă a căsătoriei este de 16 ani.

Ținând seama de cele ce au precedat, sugerez Comisiei care se ocupă cu definitivarea proiectelor de lege ca, pe lângă modificarea și completarea unor prevederi din Codul penal și Codul de procedură penală, prin care se urmărește implementarea deciziilor Curții Constituționale și a unor Directive ale Parlamentului European și ale Consiliului, să aibă în vedere și nevoia înlăturării necorelărilor între unele texte din partea generală a Codului penal și din partea specială a acestuia, precum și corectarea inconsecvențelor în ceea ce privește incriminarea unor fapte.

În cazul în care Comisia apreciază că modificările nu sunt oportune în această etapă, este necesar ca într-o perioadă relativ scurtă să fie depus un nou proiect de lege care să corecteze textele la care am făcut referiri.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 24 octombrie 2019, 2:45
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro