Plen
Ședința Camerei Deputaților din 19 noiembrie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.175/29-11-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
08-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 19-11-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 19 noiembrie 2018

8. Dezbateri asupra Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul ordinii și siguranței publice (PL-x 405/2018). (retrimis comisiilor)
 
consultă fișa PL nr. 405/2018

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

6. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul ordinii și siguranței publice; PL-x 405/2018. Caracter organic.

65 de amendamente admise.

Guvernul?

Domnul secretar de stat.

Apărarea?

Domnule secretar de stat?

Vă rog.

Sunteți inițiator.

Domnul Mihai Dan Chirică (subsecretar de stat, Ministerul Afacerilor Interne):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Prin proiectul de lege supus dezbaterii se urmărește consolidarea capacității operaționale a structurilor cu atribuții în domeniul ordinii și siguranței publice și îmbunătățirea reglementărilor, astfel încât să existe premise că activitatea polițistului se realizează în siguranță.

În considerarea celor anterior menționate, vă rugăm să adoptați Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul ordinii și siguranței publice, în forma propusă de Comisia juridică, de disciplină și imunități și Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Numai puțin!

Comisia? Raport comun Comisia juridică și Comisia pentru apărare, și apoi facem din partea grupurilor dezbateri.

Doamna Alina-Elena Tănăsescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Comisia juridică, de disciplină și imunități și Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională au fost sesizate, spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu acest proiect de lege.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea unor acte normative din domeniul ordinii și siguranței publice, în scopul adoptării unor măsuri care să conducă la creșterea capacității de intervenție în acest domeniu, prin instituirea instrumentelor legale necesare exercitării atribuțiilor de serviciu sau îndeplinirii misiunilor, dar și a celor necesare asigurării unei protecții juridice și fizice a personalului angajat.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil acest proiect de lege.

Comisia pentru drepturile omului și Comisia pentru administrație publică au avizat favorabil.

În urma dezbaterilor, deputații prezenți la ședința comună a celor două comisii sesizate în fond au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, un raport comun de adoptare a Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul ordinii și siguranței publice, cu amendamentele admise din Anexa nr. 1 și cu amendamentele respinse din Anexa nr. 2, anexe care fac parte integrantă din prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, inițiativa legislativă face parte din categoria legilor organice.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc mult.

La dezbateri generale, Grupul Partidul Național Liberal.

Domnul Victor Paul Dobre.

Vă rog.

Domnul Victor Paul Dobre:

Stimați colegi,

Avem pe ordinea de zi un proiect de lege foarte important și cred că era obligația Parlamentului să asigure o dezbatere serioasă, cu argumente solide, astfel încât să legiferăm în interesul cetățeanului și pentru consolidarea capacității operaționale a structurilor cu atribuții în domeniul ordinii și siguranței publice.

Se modifică, într-un singur proiect, mai multe legi și se impunea să primim explicații din partea inițiatorului, în speță, doamna ministru.

Din păcate, așa cum am semnalat, încă de la dezbaterea acestui proiect, în ședința comisiilor, este inadmisibil ca reprezentanții Guvernului să sfideze pur și simplu Parlamentul și să nu se prezinte pentru a-și prezenta viziunea în acest domeniu și resorturile care au stat la baza propunerii acestui act normativ.

Modul acesta de a dezbate pe repede-nainte un astfel de act normativ este unul abuziv și nu face decât să sporească suspiciunile asupra intereselor ascunse care au stat la baza acestui demers, iar aceasta în condițiile în care proiectul nu a avut parte de o dezbatere serioasă nici la Senat, acolo unde a fost adoptat tacit.

PNL are serioase semne de întrebare în privința oportunității adoptării acestui act normativ, în condițiile în care Guvernul pare tot mai preocupat să înăbușe vocea cetățenilor pașnici care apelează la singura modalitate democratică pentru a-și face cunoscut punctul de vedere.

Înăsprirea amenzilor, întărirea prerogativelor instituțiilor de forță ale statului nu fac altceva decât să suprime dreptul cetățenilor de a protesta pașnic și să pună în umbră reglementările care chiar propun întărirea autorității polițistului.

Ministerul ignoră cu bună știință că principala problemă cu care se confruntă Poliția Română este finanțarea. Consider că polițiștii au nevoie de un cadru legislativ care să le asigure îndeplinirea în condiții prielnice a misiunilor, iar ministerul ar trebui să știe că o protecție reală a oamenilor legii nu se poate face decât printr-o finanțare adecvată.

În momentul de față avem de-a face cu un deficit de personal de aproximativ 30.000 de oameni în sistem, dar și cu o incapacitate în asigurarea unei finanțări corespunzătoare pentru logistică. Am ajuns în situația în care aproape 40% din parcul auto este uzat, neexistând bani nici pentru cauciucuri de iarnă, benzină sau reparații auto. La nivelul ministerului se înregistrează o disfuncționalitate managerială.

Nevoia de protecție a polițiștilor este una reală. Cu toate acestea, sunt necesare și măsuri care să vizeze responsabilizarea forțelor de ordine, astfel încât să nu mai fie posibile abuzuri, și nu doar întărirea autorității statului în raport cu cetățenii.

Din aceste considerente, Partidul Național Liberal nu va vota acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Domnul Ion Stelian.

Vă rog.

Domnul Stelian-Cristian Ion:

Din păcate, și acest proiect de lege se înscrie pe aceeași traiectorie pe care ne-o propune PSD, de la începutul acestei legislaturi, și anume aceea a întăririi autorității statului, a parcurgerii unui drum foarte, foarte precis către autoritarism, în România, în ciuda declarațiilor că în centrul atenției lor se află cetățeanul, drepturile și interesele cetățeanului.

Păi, cetățeni ai României sunt - e adevărat - și infractorii, în favoarea cărora se legiferează atât de mult în ultimul timp, dar cetățeni ai României sunt și cei care îndrăznesc să nu mai creadă în minciunile PSD și ALDE. Acești cetățeni, care îndrăznesc să nu mai creadă aceste minciuni, au dreptul să protesteze.

Împotriva acestor cetățeni doamna ministru Carmen Dan, care a aplaudat la scenă deschisă intervenția abuzivă, violentă a jandarmeriei din 10 august anul acesta, vine cu un proiect care dă și mai multe puteri forțelor de ordine. Începând cu acest proiect de lege, dacă va fi votat în această formă, polițiștii vor putea să se năpustească asupra protestatarilor doar pentru că aceștia nu se conformează tuturor solicitărilor acestora. Faptul de a nu te conforma solicitării unui polițist, de a te prezenta la secție sau de a merge la secție împreună cu el va constitui un act de agresiune, deși tu manifestezi absolut pașnic. Va putea polițistul acela să folosească bastoanele împotriva acestor protestatari, fără să răspundă în fața legii?

Mai mult decât atât, cei care îndrăznesc să nu mai creadă în minciunile acestui Guvern și în minciunile acestei puteri și îndrăznesc să protesteze împotriva puterii actuale vor putea fi considerați infractori doar pentru faptul că nu se conformează indicațiilor polițiștilor de a se prezenta, de a fi conduși la secții.

Ca atare, dacă va fi votat în această variantă acest proiect de lege, cu siguranță vom vota împotrivă și vom căuta toate argumentele pentru atac la Curtea Constituțională, însă până atunci avem o dezbatere de făcut în acest Parlament, și în cazul în care ne veți admite amendamentele pe care le-am făcut, putem vota chiar pentru acele prevederi care sunt pozitive și care vin în sensul protecției polițiștilor în fața infractorilor.

Nu transformați protestatarii României, care nu sunt de acord cu puterea politică, în infractori. Pentru că, din păcate, o parte importantă a acestei legi asta face - îi transformă pe acești protestatari în victime ale forțelor de opresiune, pe care le condamnați dumneavoastră, dar, iată că legiferați în favoarea lor, și îi vulnerabilizează și îi transformă în infractori.

Să nu fii de acord cu puterea actuală, dar cu orice putere, într-o democrație, nu înseamnă să fii infractor!

Domnul Florin Iordache:

Domnul Bacalbaașa și apoi doamna Tănăsescu.

Sunt cinci minute.

Vă rog.

Domnul Nicolae Dobrovici-Bacalbașa:

Domnule vicepreședinte,

Stimați colegi,

În sfârșit, o lege absolut necesară într-o țară care este împinsă pe căi ilegale spre anarhie.

Eu, unul, am fost agresat la ieșirea din Parlament pentru ce am votat în Parlament. Chestiune de o gravitate extremă. Domnul vicepreședinte a fost agresat acasă. Agresați, și unul, și celălalt, de o bandă - #rezist -, care s-a dovedit a fi agenți plătiți ai unor structuri din străinătate care au transferat, așa cum cercetează organele de stat în acest moment, în trei ani, 14 milioane de dolari. 14 milioane de dolari nu se dau numai ca să agresezi un doctor bătrân și un avocat!

Ca atare, se dau, de obicei, banii ăștia ca să dărâmi ordinea de stat.

Constat acum că o structură care strigă "Hoții!" sunt hoții. Sunt cei care, ca eurodeputați, au votat, ca trădători de neam, împotriva propriei țări.

Iată o lege care, în sfârșit, apără structura de stat din România, pe care unii caută să o distrugă. Pentru că a protesta este una, a protesta cu încălcarea legii te transformă în infractor, și în orice altă parte ești pedepsit.

Apropo, ieri sau alaltăieri, în Franța, la demonstrații s-au folosit gaze toxice, a fost gazată populația, cum spuneau unii - un mort, 14 grav răniți, 400 de răniți și 280 de arestați. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Doamnă Tănăsescu, mai aveți două minute și apoi domnul Popescu Pavel, de la PNL. Al doilea vorbitor.

Doamna Alina-Elena Tănăsescu:

Îi primul rând, s-au spus lucruri, de la acest microfon, care nu sunt adevărate. Amintesc colegilor din cele două comisii că Ministerul Afacerilor Interne a fost reprezentat la aceste dezbateri care au durat cel puțin 5-6 ore și a fost reprezentat prin domnul secretar de stat Mihai Chiriță, prin domnul Geani Nica, secretar general adjunct în Ministerul Afacerilor Interne, și domnul Lucian Marin, de la IGPR.

Vă amintesc că toți parlamentarii, de la toate partidele, au avut amendamente depuse și au solicitat lămuriri de la reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne și inclusiv membri și parlamentari ai opoziției au fost de acord cu ceea ce dânșii ne-au prezentat.

Să nu uităm că acest proiect de lege este în principal pentru siguranța cetățeanului, pentru că o structură de stat puternică și bine organizată asigură siguranța cetățeanului.

Prin acest proiect de lege, de fapt, nu a făcut altceva, Ministerul Afacerilor Interne, decât să ne aducă la normele europene și să ne uităm ce înseamnă un aparat de stat în Franța, în Belgia și în alte țări ale Uniunii Europene.

Partidul Social Democrat susține acest proiect de lege pentru că ne interesează în primul rând siguranța oamenilor și a cetățenilor.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Popescu.

Domnul Popescu Pavel, vă rog. Al doilea vorbitor de la Grupul PNL.

Domnul Pavel Popescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Stimate coleg,

În spiritul Parlamentului și în spiritul adevărului pe care trebuie să-l apărăm cu toții, ca parlamentari, vă rog din suflet ca atunci când faceți niște afirmații de la acest pupitru, să le faceți în spiritul adevărului.

Îmi pare foarte rău pentru ceea ce vi s-a întâmplat și pentru agresivitatea cu care s-a acționat asupra dumneavoastră și asupra colegului nostru, dar, totuși, acuzațiile pe care le faceți aici sunt acuzații extrem de grave, vizavi de agenții plătiți, vizavi de aceste grupări care urmăresc stricarea ordinii de stat în România.

Domnule coleg, sunteți responsabil pentru fiecare afirmație pe care o faceți și gândiți-vă că tot ceea ce spuneți de aici se duce în media. Și una dintre afirmațiile mincinoase, sau făcute într-un mod tendențios, este cea care ține de proteste și de gazarea populației.

A veni în Parlamentul României și a invoca că o acțiune ca cea din Franța poate scuza o acțiune ca cea din România este complet greșit. Dumneavoastră și noi suntem parlamentari ai României și, da, este de datoria noastră, a tuturor grupurilor parlamentare, să facem inclusiv comisii de anchetă, atunci când apar acțiuni precum cea din 10 august.

Vă readuc aminte tuturor că 400 de oameni au fost călcați în picioare și bătuți, poate mai rău ca în Franța sau la fel ca în Franța, și nu aceasta este metoda de măsurare a agresivității îndreptate către poporul român.

Treaba noastră, domnule deputat, este aici - să aflăm adevărul aspra datei de 10 august și să luăm măsuri împotriva tuturor organelor de stat care au acționat agresiv asupra cetățenilor pe care-i reprezentăm aici.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Domnul Viziteu.

(Domnul deputat Nicolae Dobrovici-Bacalbașa solicită să ia cuvântul.)

N-am drept la replică, domnule Bacalbașa.

Vă rog.

Domnule Viziteu, mai aveți două minute. Al doilea vorbitor de la Grupul USR.

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu:

Mulțumesc.

Am auzit la colega noastră de la Partidul Social Democrat o apologie a unui stat mai puternic, în contextul în care vorbim despre o lege care oferă drepturi sporite organelor de forță, represive ale statului.

Îmi pare rău, dragi colegi, dar sunteți într-o gravă eroare. Un stat cu adevărat mai puternic este un stat care are oameni puternici, în care se investește în educația lor, în mediul lor de trai, în infrastructură, în care statul protejează afacerile, nu le suprataxează, în care statul încurajează munca, nu o suprataxează.

Dumneavoastră aveți o definiție greșită a statului, încurajând forța statului, încurajând un stat polițienesc și represiv.

Dacă ați investi acești bani și aceste resurse acolo unde trebuie, am avea cu toții cetățeni mai puternici și asta ar face un stat mai puternic, nu drepturi mai mari pentru Poliție. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Bun.

Dacă mai sunt alți vorbitori de la alte grupuri parlamentare? Nu mai sunt.

Stimați colegi,

Aveți 65 de amendamente admise și 6 respinse.

Dacă colegii vor să le susțină?

Mergem pe amendamente admise.

De la 1 la 10 dacă sunt intervenții?

Voci din sală:

Respinse!

Domnul Florin Iordache:

Numai puțin, că la respinse, primul este la art. 9.

Vreți să interveniți?

 

Domnul Stelian-Cristian Ion (din sală):

Da.

Domnul Florin Iordache:

Păi, apăsați dacă vreți!

Vreți să interveniți la art. 9, art. 91 sau unde?

Primul amendament respins se regăsește la art. 91. Propuneți dumneavoastră să se introducă un articol nou. Aici suntem. La art. 91 propuneți eliminarea.

Domnul Stelian-Cristian Ion:

Articolul 91 din acest proiect practic incriminează o faptă care până de curând, ca și în prezent, constituie contravenție, fără să existe niciun studiu criminologic care să impună o astfel de necesitate.

Deci nu avem nicio motivare clară pentru ce motiv de acum încolo fapta persoanei care, după ce a fost avertizată, împiedică în mod nemijlocit organul de ordine publică de a-și îndeplini în condițiile legii obligațiile de serviciu referitoare la legitimarea, controlului corporal al bagajelor sau vehiculului, sau conducerea unei persoane la sediul poliției sau al unui organ de stat, să constituie infracțiune, iar această infracțiune urmează să fie pedepsită cu închisoare de la trei luni la un an sau cu amendă.

Problema este că în prezent această faptă este considerată contravenție și că, pe viitor, dumneavoastră, dacă nu veți vota amendamentul nostru de eliminare, adică de păstrare a acelei contravenții, veți considera că persoana care nu se supune indicației polițistului de a se prezenta la secție, de a-l însoți pe polițist la secție sau care face acel lanț uman, pașnic, pe care l-am văzut în Piața Victoriei, spre exemplu, și nu se supune acelei solicitări, va săvârși o infracțiune. Repet, este vorba despre protestatari pașnici. Dacă există o problemă legată de acest lucru, trebuie conduși la secție. Dacă nu vor să o facă, trebuie ridicați și duși, pur și simplu, pe brațe, la secție, dacă este necesar. Dar nu-i transformăm în niciun caz în infractori, pentru că nici măcar în regimurile totalitare, în toate regimurile totalitare nu se întâmplă acest lucru.

 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Stelian-Cristian Ion:

Și e foarte grav că facem comparație cu evenimente regretabile în care au decedat oameni și care au ...

 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Stelian-Cristian Ion:

... fost încadrate cu astfel de ... (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Două minute!

Bun.

Stimați colegi,

Supun votului dumneavoastră propunerea USR de eliminare. Să înceapă votul.

Bun. 83 de voturi pentru, (Aplauze.) 76 de voturi împotrivă, 3 abțineri. Propunerea de eliminare a fost adoptată.

Supun votului dumneavoastră ...

A fost adoptată.

Mergem mai departe. (Vociferări.)Asta-i viața!

Mergem mai departe.

Art. 31 alin. (1).

Dacă se susține? Nu.

Art. 321 dacă se susține?

 

Domnul Stelian-Cristian Ion (din sală):

Da.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Domnul Stelian-Cristian Ion:

Acest articol este foarte important pentru că el instituie o prezumție de agresivitate din partea unor persoane care pot fi pașnice.

Și anume, dacă polițistul vă solicită - iată, putem fi noi înșine într-o astfel de situație - să stați cu fața la perete, să vă culcați pe jos, cu mâinile lateral și cu picioarele desfăcute și nu faceți lucrul acesta, în secunda imediat următoare se consideră că sunteți agresivi față de organul de poliție și puteți fi supuși unui tratament de forță, unor violențe considerate legitime din partea forțelor de ordine.

Pe de altă parte, este nevoie de o schimbare, în sensul protecției polițiștilor față de infractori periculoși. Uneori este posibil să fie în fața unor persoane care sunt înarmate sau au anumite elemente care duc la concluzia că ar putea fi agresive. Astfel încât, amendamentul nostru vine să corecteze acest exces și să fie considerată o astfel de prezumție numai în cazul în care există elemente concrete din care polițistul poate trage concluzia că acea persoană în fața căreia se află poate fi agresivă.

 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Concluzionați, vă rog.

Domnul Stelian-Cristian Ion:

Numai puțin!

Să citesc doar textul pe care-l propunem: "În cazul în care există motive verosimile pentru a bănui că persoana care face obiectul legitimării poate deveni agresivă, polițistul are dreptul să-i solicite acesteia să țină mâinile la vedere și, după caz, să renunțe temporar la mijloacele care pot fi folosite pentru un atac armat".

Deci acesta este textul. El înlătură posibilitatea de abuz din partea polițistului, dar, pe de altă parte, îi și conferă protecție în fața unor posibili agresori.

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Stimate coleg,

Voi supune votului alin. (1) și alin. (2). Deci supun votului amendamentul în integralitate. (Vociferări.)

Păi, e citit amendamentul! Aveți două minute! V-am rugat să vă încadrați în două minute.

Voi supune votului alin. (1) și (2). Dacă se adoptă forma dumneavoastră... Păi, aici suntem.

Domnul Stelian-Cristian Ion (din sală):

15 secunde.

Domnul Florin Iordache:

15 secunde.

Vă rog.

Domnul Stelian-Cristian Ion:

"În cazul în care există motive verosimile pentru a bănui că persoana care face obiectul controlului corporal poate deveni agresivă, polițistul are dreptul să-i solicite acesteia să adopte o poziție inofensivă care permite realizarea efectivă și în siguranță a acestui control."

 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Stelian-Cristian Ion:

"Prin poziție inofensivă se înțelege..." Esența am citit-o deja.

Domnul Florin Iordache:

Restul textului e la fel.

Supun votului amendamentul USR de la art. 321. Să înceapă votul.

(Aplauze. Râsete.)

Nu, nu, stați puțin! (Aplauze.)

Sunt 80...

Numai puțin, v-ați bucurat degeaba! Matematica e simplă.

Deci, afișați, vă rog! Afișați!

Sunt 80 de voturi pentru, 79 de voturi împotrivă, 5 abțineri.

Deci amendamentul nu a întrunit numărul..., majoritate.

Supun votului dumneavoastră art. 321, în formularea comisiei. Să înceapă votul. Să înceapă votul!

Voci din sală:

N-a trecut!

Domnul Florin Iordache:

E egalitate. (Râsete. Aplauze.)

E egalitate. Deci amendamentul comisiei nu a întrunit numărul de voturi. Aici suntem.

Doamna Alina-Elena Tănăsescu:

Domnule președinte,

Solicităm retrimiterea la comisii a acestui proiect legislativ, pentru a vedea care este situația.

Mulțumim.

Domnul Florin Iordache:

Bun.

Din partea celor două comisii s-a solicitat retrimiterea la comisie. Să înceapă votul.

99 de voturi pentru, 75 de voturi împotrivă. A fost retrimis la comisii o săptămână. Cele două comisii, veniți cu un nou raport către plen.

Voci din sală:

Cât timp?

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 14 octombrie 2019, 16:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro