Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 decembrie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.182/11-12-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 03-12-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 decembrie 2018

17. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.85/2018 pentru abrogarea unor dispoziții legale în domeniul investițiilor finanțate din fonduri publice (PL-x 613/2018). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 613/2018

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

23. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 85/2018 pentru abrogarea unor dispoziții legale în domeniul investițiilor finanțate din fonduri publice; raport fără amendamente; are caracter ordinar; ne aflăm în procedură de urgență; PL-x 613/2018.

Din partea Guvernului?

Procedură, domnul Florin Roman.

Vă rog.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor colegi,

Standardele de cost, scoaterea, introducerea lor vor genera întotdeauna discuții foarte ample. Există o parte a administrației publice locale care se blochează din cauza acestor standarde de cost neactualizate din 2009. Și cei care trăiesc în România reală știu că foarte multe licitați la nivelul administrației...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Pe procedură, domnule Roman, vă rog frumos.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Numai o secundă doamnă, dați-mi voie, că totuși trebuie să explic colegilor de ce.

Sau, dacă vreți, spuneți dumneavoastră. Dar eu zic că atunci când dezbatem o lege trebuie să fim...

Întâmplător sunt și la Comisia pentru administrație.

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Nu o dezbatem, ați cerut cuvântul...

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Păi, haideți, vă rog frumos.

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

... pe procedură.

 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Nu știu...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

N-am intrat în dezbaterea acesteia.

Vă rog frumos...

 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Păi, doamnă, nu...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

... aveți cuvântul.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Doamnă președinte,

Totuși suntem în Parlament, doamnă. Dacă aici nu putem dezbate, unde să dezbatem, pe stradă? (Vociferări.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog frumos.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Deci, stimați colegi, Partidul Național Liberal vă propune să retrimitem comisiei, două săptămâni, acest proiect de lege, din următorul motiv. Dacă vom trece în forma propusă de Guvern, vor fi colegi care probabil vor spune: "Hoții, primarii! Își scot standardele de cost, ca să fure!" pentru că așa spun unii colegi, de la tribuna Parlamentului.

Dacă lăsăm actuala formă, blocăm tot ceea ce înseamnă licitații pentru administrațiile publice.

Primarii își doresc aceste standarde de cost, dar și le doresc actualizate în fiecare an, pentru că, de anul trecut, salariul minim s-a dus cu 30%, prețul curentului a crescut cu 30%, prețul gazului a crescut cu 24%, cei care toarnă asfalt știu că bitumul era 1,200/tonă la semnare, acum este 2.400 și se blochează toate lucrările de investiții de la nivel local.

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Avem o solicitare.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Din acest motiv, stimați colegi, vă propun să fiți de acord să retrimitem comisiei, două săptămâni, să introducem acea precizare, cu reactualizarea anuală a standardelor de cost, astfel încât să deblocăm și investițiile și să nu mai poată spune nimeni în țara aceasta că primarii fac și dreg.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Avem o solicitare de retrimitere la comisie, din partea Grupului PNL. Vot, vă rog.

Propunerea a fost respinsă cu 61 de voturi pentru, 81 de voturi împotrivă și un coleg fără opțiune.

Vă rog frumos, reprezentantul Guvernului, aveți cuvântul.

Doamna Sirma Caraman:

Mulțumesc.

Prezentul proiect de lege vizează abrogarea actelor normative privind standardele de cost pentru obiectivele de investiții finanțate din fonduri publice, respectiv abrogarea art. VI din Ordonanța nr. 6 prin care aceste standarde deveniseră obligatorii și, respectiv, abrogarea actelor subsecvente, Hotărârea de Guvern nr. 369/2010 și Hotărârea de Guvern nr. 1394/2010, prin care au fost stabilite aceste standarde de cost, lăsând ca piața și concurența să stabilească prețurile.

Vă mulțumesc frumos.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Din partea Comisiei pentru buget, prezentarea raportului?

Domnule Sorin Lazăr, vă rog.

Domnul Sorin Lazăr:

Mulțumesc, doamnă vicepreședinte.

Referitor la acest proiect de lege - Conform art. 75 din Constituția României, republicată, și art. 92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat acest proiect de lege, în ședința din 22 octombrie 2018.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementarea abrogarea art. VI din O.U.G. nr. 6/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri privind realizarea investițiilor finanțate din fonduri publice.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, membrii comisiei au examinat proiectul de lege menționat mai sus, în ședința din data de 20 noiembrie 2018.

La lucrările comisiei și-au înregistrat prezența un număr de 24 de deputați, din totalul de 25 de membri.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 85/2018 pentru abrogarea unor dispoziții legale în domeniul investițiilor finanțate din fonduri publice, în forma adoptată de Senat.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Dezbateri generale?

Domnul Benedek Zacharie.

Domnul Benedek Zacharie:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Renunțarea la acest, să-i zicem, fenomen - standard de cost - este foarte bine-venită, având în vedere că acest standard de cost n-a fost reactualizat de când a fost inventat, ducând la scăderea prețurilor lucrărilor pe construcții.

Mai mult decât atât, acest standard de cost nu are absolut nicio legătură cu prețurile unitare date de statistică.

Deci, această propunere legislativă va fi votată de Grupul UDMR.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Claudiu Năsui.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Practic suntem în fața unui proiect de lege care abrogă standardele de cost, pentru simplul motiv că Guvernul nu le-a mai actualizat. Deci Guvernul le-a actualizat ultima dată în 2010, iar acum, ceea ce ni se spune este că e mai ușor să le eliminăm cu totul din legislație decât să le actualizăm.

Standardele de cost aveau un rol și au un rol în orice instituție, corporație privată mare, să-ți estimeze costurile, să-ți fundamenteze o lucrare, și puteau fi foarte bine folosite.

Decât să le eliminăm, mai bine le actualizam. Nu trebuia dat nici O.U.G., putea fi făcut prin H.G. Doar că pentru actualizare trebuia cineva să-și facă treaba, lucru pe care se pare că Guvernul acesta nu-l vrea.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Roman. Nu? Renunțați?

Domnul Victor Paul Dobre.

Domnul Victor Paul Dobre:

Colegul meu, domnul deputat Florin Roman, v-a spus argumentele noastre.

Eu aș vrea să mai adaug un singur argument. În Țara Românească, de ani și ani de zile, se fac cei mai puțini kilometri de autostradă, cu cele mai mari costuri. Este vorba nu să dăm liber legilor pieței, este vorba despre investiții din fonduri publice, care trebuie să aibă reguli, care trebuie să aibă standarde. Și trebuie să ne gândim la banii acestei țări, pe care îi plătește fiecare contribuabil, fiecare firmă, fiecare întreprinzător.

Nu știu de ce vă grăbiți, pentru că timp ar fi. Bugetul încă nu a venit. Până va ajunge bugetul la unitățile administrativ-teritoriale, mai trebuie să treacă prin consilii județene, va dura.

Dar, haideți să facem o treabă în care să nu mai risipim, în care să nu mai cheltuim la voia întâmplării sau din alte motive!

Aveți un moment de rațiune!

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Movilă.

Domnul Petru Movilă:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Vom vota împotriva acestei ordonanțe.

O să vă aduc câteva argumente importante.

Primul. O să vorbesc despre studiul de fezabilitate al celebrei autostrăzi Ungheni-Iași-Târgu Mureș, finalizat în 2011, care, în filozofia de atunci, vorbea despre o autostradă care costă în jur de 11 miliarde de euro.

După ce România a adoptat standardele de cost și au fost introduse în ecuația de traseu valorile de kilometru - fie că vorbim despre pantă, despre rampă, despre șes, despre podiș, ce vreți dumneavoastră -, costurile acestui proiect, conform studiului de fezabilitate, erau sub 5 miliarde de euro.

Un al doilea exemplu. Achizițiile publice și licitațiile publice. Sunt foarte multe situații în care, la licitații publice, vin tot soiul de firme-fantomă care nu au niciun fel de caracteristică pozitivă, licitează la prețuri minimale, prețuri care, dintr-un calcul elementar, nu rezultă că pot realiza, la valoarea respectivă lucrările, contractate, strică - în sensul bun - atmosfera instituției publice care achiziționează.

Și fiecare dintre dumneavoastră aveți exemplul unor primării, instituții publice, consilii județene care au fost obligate ca, pe Legea achizițiilor, să atribuie lucrarea respectivă, prestarea de servicii, unui câștigător care, ulterior, nu a putut să-și execute lucrarea, să presteze serviciul. Ba din contră, a mai dat și faliment și a plecat cu banii respectivi, iar șeful instituției care a făcut achiziția a trebuit să răspundă penal sau cu averea personală.

Cred că este absolut necesar să avem un standard minim pentru acest lucru, și din raționamentul că, pe Legea achizițiilor publice, nu am reușit să scoatem această prostie perpetuată, prețul cel mai mic.

Dacă o instituție publică are un milion de euro pentru o lucrare și se adjudecă cu 500.000 de euro, nici firma care a câștigat nu face lucrarea de calitate, nici salariile pentru muncitorii firmei respective nu sunt corespunzătoare, pentru că, din valoarea alocată, un milion de euro, jumătate din bani se întorc - și vorbim, de exemplu, despre fonduri europene - se întorc, în condițiile în care, spuneam, lucrările sunt proaste, iar firmele, licitând fără aceste standarde de cost, dau salarii mici muncitorilor români care, astfel, pleacă în străinătate, în loc să-i plătim la prețuri decente.

Vă rog, analizați încă o dată aceste lucruri!

Și o să vedeți că o decizie bună va veni și în sprijinul Asociației Constructorilor din România, care, acum câteva săptămâni, s-au întâlnit cu prim-ministrul României, cu ministrul finanțelor, cu alți miniștri și au avut garanția că vor avea o legislație bună și corectă.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Nu mai sunt alte intervenții la dezbateri generale.

Nefiind amendamente, proiectul merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 28 martie 2020, 11:24
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro