Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 decembrie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.1/03-01-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
24-04-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 10-12-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 decembrie 2018

13. Reexaminarea Legii pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul educației, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.528 din 17 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.676 din 3 august 2018 (Pl-x 73/2018/3.09.2018). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 73/2018

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

15. Reexaminarea Legii pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul educației, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 528 din 17 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 676 din 3 august 2018; PL-x 73/2018/3.09.2018.

Avem amendamente admise și respinse.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu dorește.

Comisia pentru învățământ?

Doamna președinte Gavrilă, vă rog, raport comun, Comisia pentru învățământ și Comisia juridică.

Doamna Camelia Gavrilă:

Voi puncta succint, pentru că raportul este destul de complex.

Cele două comisii - Comisia pentru învățământ, Comisia juridică - au analizat în ședințe separate Legea pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul educației, aflată în procedură de reexaminare, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 528 din 17 iulie 2018.

Legea are ca obiect de reglementare modificarea și completarea art. 99 din Legea educației naționale, în sensul organizării în subordinea Ministerului Educației Naționale a centrelor atestate de formare continuă în limbile minorităților naționale, cu personalitate juridică.

Vorbim de lege organică.

Camera Deputaților este prima Cameră sesizată.

S-au formulat critici de neconstituționalitate de natură extrinsecă - acestea au fost respinse, nu mai intru în detalii, raportul le conține detaliat - și critici de natură intrinsecă. Și din acestea o parte nu au fost considerate viabile de către Curtea Constituțională.

Mă refer la art. 2 acum, cu referire la art. 321 din Ordonanța de urgență nr. 75, prin care se consideră că s-a realizat o extindere a obiectului de reglementare care nu a fost avută în vedere în varianta inițiatorului, respectiv asigurarea formării continue în limbile minorităților naționale, în această nouă formă, într-o formă puțin clară, insuficientă și care creează impredictibilitate, legat de efectele fuziunii sau divizării, prin care se poate ajunge la alte entități cu personalitate juridică, și care să nu mai îndeplinească condițiile necesare inițiale.

Se fac referiri aici la responsabilitățile ARACIP - Autoritatea de Acreditare - care acordă fie autorizare de funcționare, fie acreditare și care dacă, într-o anumită măsură, la reorganizarea prin fuziune ar putea rămâne valabilă, în privința divizării, efectele sunt mai puțin predictibile. Sunt detaliate aceste aspecte, motiv pentru care s-a considerat că articolul respectiv nu este constituțional.

Comisiile au analizat. În acest sens s-au făcut completări, reformulări, amendamente care fac parte din raportul prezentat.

Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a dezbătut legea, în data de 27 noiembrie. Cu majoritatea voturilor, s-a acceptat raportul și s-au acceptat amendamentele admise și respinse care fac parte integrantă din acest raport.

De asemenea, membrii Comisiei juridice s-au întâlnit în ședință separată, în 4 decembrie, și au aprobat, cu majoritate de voturi, raportul de adoptare a Legii pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul educației, cu amendamente admise și respinse din anexă, deci, de asemenea, parte integrantă din acest raport.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Dacă sunt intervenții din partea colegilor? Nu sunt.

Avem 11 amendamente admise.

Dacă la titlul legii avem intervenții? Nu.

La...

A, domnul Ganț, vă rog.

Domnul Ganț.

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte.

Stimate doamne și stimați domni deputați,

Apreciem ca bună soluția care a fost găsită, în sensul că a se înființa astfel de centre de formare continuă în limba minorităților naționale o să contribuie la creșterea calității învățământului de această factură.

Faptul că se folosește pluralul e interesant, în sensul că în momentul de față există un singur astfel de centru - cel pentru formare în limba germană, de la Mediaș.

Asta înseamnă că putem de acum să salutăm înființarea unor noi astfel de centre.

Vreau să spun că acela de la Mediaș e un exemplu de bună practică. La inițiativa minorității germane, cu sprijinul Guvernului României și cel al Republicii Federale Germania, s-a creat cu mulți ani în urmă acest centru - deja sunt 20. A dat rezultate foarte bune, așa că nu putem decât să recomandăm ca acest exemplu de bună practică să se multiplice.

Pe de altă parte, insistăm asupra faptului că această entitate cu personalitate juridică se află direct în subordinea Ministerului Educației și, în consecință, nu va putea să fie, știu și eu, adus într-o altă construcție administrativă, împreună cu alții, în subordinea altora, pentru că face obiectul tratatului bilateral dintre cele două țări, deci trebuie să rămână o entitate cu personalitate juridică de sine stătătoare.

Pe de altă parte, în chestiunea legată de formarea duală. Aici, dincolo de faptul că e bizar să vorbim de formare duală făcută de stat. Dual tocmai asta înseamnă, că alte entități, nu statul, se ocupă de asta.

Dar mai bine așa decât nimic. E o soluție bună pentru rezolvarea parțială a deficitului de forță de muncă calificată.

Tocmai ce am înființat prin lege un centru național în subordinea prim-ministrului. În consecință, e bine să rămână acolo, să nu-l mutăm iarăși la Ministerul Educației, cunoscând de altfel aversiunea Ministerului Educației pentru această formare profesională. Nu are rost să insistăm, știm și cine e de vină pentru asta.

Așa că, cu atât mai mult, salutăm faptul să rămână în subordinea prim-ministrului, deși, sigur, naște discuții referitoare la dubla subordonare, ingerință a unora în treaba celorlalți, chestiuni legate de acreditare și așa mai departe, amănunte care însă trebuie rezolvate prin legislația subsecventă.

În consecință, trăgând linie, vom vota în favoarea acestui proiect.

Vă mulțumesc frumos.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule Ganț.

Dacă mai sunt alți colegi care intervin? Nu.

Dacă la titlul legii vrea să intervină cineva? Nu. Adoptat.

Articolul I?

De la 3 la 10? 11? Rămâne la votul final; are caracter organic.

Și ultimul.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 24 aprilie 2019, 21:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro