Plen
Ședința Camerei Deputaților din 18 septembrie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.101/25-09-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-03-2021
02-03-2021 (comună)
01-03-2021 (comună)
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 18-09-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 septembrie 2019

11. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea lit.i) a alin.(1) al art.260 din Legea nr.53/2003 - Codul muncii (Pl-x 399/2018). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 399/2018

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

Poziția 5, Propunerea legislativă pentru modificarea lit. i) a alin. (1) al art. 260 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii; Pl-x 399/2018.

Avem un singur amendament respins. Are un caracter organic.

Din partea comisiei, domnul președinte.

Domnul Silviu Vexler. Prezentarea raportului.

Vă rog.

Domnul Silviu Vexler:

În temeiul art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru muncă și protecție socială a fost sesizată, prin adresa Pl-x 399/2018, cu dezbaterea pe fond, în procedură obișnuită, cu Propunerea legislativă pentru modificarea lit. i) a alin. (1) al art. 260 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea art. 260 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, propunându-se ca nerespectarea dispozițiilor privind munca suplimentară să fie sancționată contravențional cu amendă de la 1.500 de lei la 3.000 de lei pentru fiecare persoană identificată ca prestând muncă suplimentară.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma finalizării dezbaterilor, comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea propunerii legislative în forma depusă de inițiatori.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

La dezbateri generale...

Doamna Violeta Răduț. Vă rog.

Doamna Violeta Răduț:

Mulțumesc frumos, doamnă președinte.

Protejarea angajaților reprezintă o preocupare constantă pentru parlamentarii Partidului Social Democrat, iar în acest sens au fost implementate mai multe măsuri cu acest obiectiv.

Am participat la dezbaterile din comisie, iar proiectul de act normativ pe care-l dezbatem acum în plen are un impact pozitiv asupra tuturor persoanelor care, sub o formă sau alta, au fost determinate să presteze munca suplimentară.

Numeroase studii demonstrează că asigurarea unui raport armonios între orele petrecute la locul de muncă și viața personală are efecte benefice asupra fiecărui individ.

Majorarea sancțiunii pentru munca suplimentară neremunerată și modificarea modalității de aplicare va descuraja prestarea orelor suplimentare dincolo de limita legală și, așa cum am precizat anterior, va avea consecințe benefice deopotrivă pentru sănătatea angajaților, cât și pentru angajatori, având în vedere că sunt date certe în acest sens.

De aceea, Grupul parlamentar al PSD susține această inițiativă.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Doamna Andrea Csép. Vă rog.

Doamna Csép Éva-Andrea:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Vorbim despre angajați. Angajați din care România are prea puțini și ajungem în faza în care nu mai putem să executăm lucrări, nu mai putem să lucrăm la dezvoltarea comunităților, pentru că nu mai avem destui angajați.

Din acest proiect de lege, pe care-l discutăm astăzi, reiese faptul că foarte multe unități nu oferă remunerație pentru munca suplimentară prestată de către angajați.

Pe de altă parte, avem o problemă mult mai mare, problema de expunere la accidentele de muncă, deoarece acești oameni lucrează mai mult de 40 de ore pe săptămână și, pe lângă acestea, dacă chiar ar fi dispuși să mai lucreze două, trei ore în plus pentru niște bănuți în plus pentru familia lor, acestea nu sunt remunerate.

Potrivit modificărilor pe care le veți vota astăzi, stimați colegi, acea amendă pe care o primea până acum angajatorul, în cazul în care au venit inspectorii de la inspecția muncii și au constatat că nu este în regulă și au oameni care prestează muncă suplimentară, amenda a fost între 1.500 și 3.000 de lei.

Potrivit acestui proiect de lege, pe fiecare persoană care a fost identificată că lucrează ore suplimentare neremunerate va fi aplicată această amendă. De exemplu, o firmă cu 10 angajați ar fi primit o amendă între 1.500 și 3.000 de lei, potrivit acestui proiect de lege va primi între 15.000 și 30.000 de lei.

Grupul UDMR va sprijini această inițiativă.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Domnul Seidler Cristian.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Dragi colegi,

În primul rând, țin să apreciez faptul că a fost prima discuție substanțială de politică publică în materie de muncă, pe care am trăit-o în Comisia pentru muncă, după trei ani de zile.

Pe fond, expunerea colegei noastre de la UDMR este reală, adică ar urma ca amenda pentru nerespectarea orelor suplimentare să fie per persoană.

Dincolo de faptul că acest lucru se întâmplă doar în cazul în care inspectoratul teritorial de muncă, prin ai săi inspectori, constată că aceste ore au fost trecute în pontaj, plătite ca atare, s-au plătit taxe și contribuții pe orele respective și că dacă amenda ar crește substanțial ar încuraja angajatorul ca, dimpotrivă, în timp ce în continuare beneficiază de munca suplimentară a angajatului său să nu plătească aceste ore sau să le plătească în sens informal, cred, uitându-mă la celelalte puncte din același articol, că ar trebui limitată valoarea maximă a amenzii.

Dacă vă uitați, peste tot în Codul muncii, la art. 260, la toate literele sale, acolo unde amenda este per angajat, există o limitare a valorii maxime la de 10 ori valoarea maximului amenzii, acolo unde este trecut un interval.

Așadar, din intervalul 1.500 la 3.000 de lei urmează, prin acest proiect de lege, să se ajungă de la 1.500 la 3.000 de lei per persoană, dar proiectul, așa cum a trecut de Comisia pentru muncă, nu prevede o limitare, ceea ce înseamnă că în cazul a 100 de persoane s-ar plăti nu de 10 ori valoarea, ci de 100 de ori valoarea, lucru neîntâlnit în niciun alt punct al Codului muncii.

De aceea, doamnă președinte, o să vă rog să-mi dați cuvântul și la susținerea amendamentelor respinse, pentru a-l susține, în sensul de a limita valoarea amenzii la maximum de 10 ori valoarea superioară a intervalului.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Doamna Vasilescu.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Stimați colegi,

Nu știu ce se întâmplă cu mine astăzi, dar sunt de acord cu opoziția. A doua oară. De data aceasta, cu USR-ul, pentru că, într-adevăr, amendamentul domnului Seidler este pertinent.

Așa este, trebuie să descurajăm patronii să îi mai cheme la serviciu suplimentar, fără să îi plătească, pe angajați.

Așa este, însă trebuie să înțelegem că sunt unele cazuri, cum sunt cele pentru sudori, de exemplu, când nu găsesc personal calificat și atunci acceptă și sudorii să facă muncă suplimentară și să fie plătiți suplimentar, bineînțeles.

Aici se pune problema amenzilor. Eu cred că dacă nu introducem un cuantum maxim al amenzilor, cei care vor avea foarte mult de plătit vor fi firmele mici, de fapt. Adică, o firmă mică, unde vii și îi dai o amendă de, nu știu, 600-700 de milioane de lei vechi, e clar că faliment scrie pe ea.

Deci amendamentul este pertinent și am rugămintea și la colegii mei de grup, dacă se poate, să-l susținem, pentru că până la urmă efectul legii este același, doar că protejăm și noi IMM-urile.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Nu mai sunt alte intervenții.

Avem un amendament respins.

Domnule Seidler, doriți să-l mai susțineți?

 

Domnul Cristian-Gabriel Seidler (din sală):

Da.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Da? E dreptul dumneavoastră.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Mulțumesc.

Aș dori să-l susțin doar pentru a-l citi. Nerespectarea dispozițiilor privind munca suplimentară..., cu amendă de la 1.500 lei la 3.000 lei - spune punctul i) al art. 260, care începe, de fapt, spunând: "Constituie contravenție și se sancționează astfel următoarele fapte...".

Amendamentul meu spune: "pentru fiecare persoană identificată, fără a depăși suma de 30.000 de lei". Practic, fără a depăși suma de 30.000 de lei.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Supun votului dumneavoastră amendamentul respins al colegului nostru de la USR.

Vot, vă rog.

Amendamentul a fost respins cu 72 de voturi pentru, 77 de voturi împotrivă și 3 abțineri.

Rămâne propunerea pentru ședința de vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 5 martie 2021, 15:23
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro