Plen
Ședința Camerei Deputaților din 9 decembrie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.137/13-12-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 09-12-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 decembrie 2019

8. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr.407/2006 (PL-x 413/2019). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 413/2019

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

2. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006; PL-x 413/2019.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu.

Din partea Comisiei pentru agricultură sau a Comisiei pentru mediu. Cine?

Domnule vicepreședinte, vă rog, prezentați raportul comun.

Domnul Dănuț Păle:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Raport comun asupra Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006; PL-x 413/2019.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice și Comisia pentru mediu și echilibru ecologic au fost sesizate cu dezbaterea pe fond cu Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006, transmis cu adresa PL-x 413 din 1 octombrie 2019 și înregistrat cu nr. 4c-5/460/2.10.2019, respectiv 4c-8/505/2.10.2019.

Propunerea legislativă a fost adoptată de Senat în ședința din 25 septembrie 2019.

Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României și ale art. 92 alin. (9) pct. 2 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat.

La întocmirea raportului comun, comisiile au avut în vedere următoarele:

  • avizul favorabil al Consiliului Economic și Social - nr. 2065/24.04.2019;
  • avizul favorabil al Consiliului Legislativ - nr. 372/14.05.2019;
  • punctul de vedere al Guvernului prin care se susține adoptarea propunerii legislative.

În conformitate cu prevederile art. 61 și 63 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, comisiile au dezbătut proiectul de lege în ședință comună.

La lucrările Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, deputații au fost prezenți conform listei de prezență.

La lucrările Comisiei pentru mediu și echilibru ecologic, deputații au fost prezenți conform listei de prezență.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările și completările ulterioare, intervențiile legislative fiind argumentate prin faptul că în procesul de implementare a dispozițiilor legii s-au constatat unele neajunsuri și s-a procedat la modificarea și completarea actului normativ pentru a adopta conținutul lor la noile cerințe ale practicii.

La dezbateri au participat ca invitați, în conformitate cu prevederile art. 55 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, doamna Dracea Daniela, director, și domnul Daniel Dicu, director în cadrul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor.

În finalul dezbaterilor, membrii celor două comisii au hotărât, în unanimitate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006, cu amendamentele admise redate în Anexa nr. 1 și amendamentele respinse redate în Anexa nr. 2, care fac parte integrantă din prezentul raport.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Dezbateri generale.

Domnul Zainea, vă rog.

Domnul Cornel Zainea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Știu ce o să spuneți acum - de ce vine acest IT-ist din București să ne vorbească despre problema urșilor?

Și o să fac o scurtă mărturisire. Mi-am petrecut copilăria în Munții Harghitei, deci înțeleg foarte bine problemele oamenilor de acolo.

Salut forma pe care am agreat-o în comisiile reunite, Comisia pentru agricultură și Comisia pentru mediu.

Forma actuală este mult mai bună față de forma dezastruoasă care trecuse la Senat și care deschidea perspectiva unei noi proceduri de infringement, din partea Comisiei Europene.

Trebuie să stabilim foarte clar cum anume dorim să privim ursul - drept o mașină de ucis sau o bogăție a faunei din România.

Problema urșilor din România nu se rezolvă prin vânătoare excesivă.

Trebuie să ne gândim cum au ajuns în situația în care arealul lor să se restrângă atât de mult, iar urșii să coboare tot mai des către orașe.

De asemenea, trebuie să facem un recensământ real, care să ne spună cât de gravă este problema și cât de mult s-a depășit numărul de urși față de cât poate să suporte pădurile din România.

USR va susține și va vota această lege.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da. Vă mulțumesc.

Domnul Pașcan.

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Distinși colegi,

Precizez din capul locului că sunt un iubitor al animalelor, dar în județul Mureș, pe care îl reprezint, urșii au ajuns un adevărat pericol. Nu este săptămână lăsată de la Dumnezeu să nu se întâmple un atac la o gospodărie, să nu fie omorâți sau răniți oameni. Oameni nevinovați. Sunt 2 morți deja, din județul Mureș, oameni uciși de urși, și răniți.

Chiar săptămâna trecută un om a fost atacat în propria gospodărie. Deși îi mai fusese o dată atacată gospodăria, și-a pus gard electric de protecție, și tot a intrat și l-a hăcuit.

Sigur, de la distanță ni se pare că nu este o problemă, trebuie să-i protejăm pe urși. Și este firesc să fie așa.

Dar gândiți-vă că în Mureș, după estimările agențiilor de protecție a mediului, de la organizațiile neguvernamentale citire, de la Agenția de Protecție a Mediului Mureș, rezultă că în loc de un efectiv de 240 de urși, care ar reprezenta efectivul optim al județului Mureș, în momentul de față avem 1.300, circa 1.300.

În fiecare săptămână un urs este lovit de mașină, pe stradă. Imaginați-vă despre ce efective vorbim.

Trebuie cumva reglementată această situație, pentru că prevede Constituția României, inechivoc, iar statul trebuie să asigure siguranța cetățeanului, iar viața unui om este mai presus de orice.

S-a ajuns ca într-o stațiune ca Sovata, stațiunea balneoclimaterică Sovata, să nu mai iasă oamenii din case după ora 18.00. Stau ascunși în case, și de după perdele se uită cum defilează triumfal urșii pe străzi.

Dimineața, la prima oră, când merg copiii la școli, urșii sunt prezenți. La rândul lor, se îndreaptă și ei spre școala vieții, merg să mănânce în localitățile mureșene, în comune.

Deci nu se mai poate așa ceva.

Eu cred că noi avem această datorie, ca Legislativ, să spunem lucrurilor pe nume. Dincolo de amenințări cu infringement și cu alte lucruri de acest gen, trebuie să-i protejăm pe cetățeni, trebuie să le apărăm viața lor, în primul rând.

Și aici sigur că e un complex de măsuri care poate fi promovat. Pe de o parte, să fie hrăniți acolo, în păduri, și să rămână acolo. Dar cine să o facă? De unde aceste resurse? Cine este responsabil? Sunt responsabili cei de la asociațiile fondurilor de vânătoare? Sunt cei de la Direcția Silvică? Alte instituții? Doar să se stabilească o dată, clar, acest lucru.

Și mai mult decât atât, ce se întâmplă cu urșii care atacă oameni, gospodării, care ucid? Astăzi le este teamă, celor de la instituțiile responsabile, și să se ocupe de relocarea acestora.

Nu se mai poate, oameni buni!

Și mai mult decât atât, cei care vă gândiți că prioritar trebuie protejată viața urșilor, gândiți-vă, cu cât crește numărul acestora, cu atât distrug restul faunei, pentru că trebuie să trăiască. Fiind în vârful lanțului trofic, el nu are niciun fel de atacator. Ursul este principalul atacator din pădurile României.

De aceea, eu vă rog să cugetați cu dreaptă și justă măsură. Gândiți-vă că ne întoarcem acasă - cei care stăm în Mureș, Harghita, Covasna, Brașov și în alte județe unde se întâmplă aceste fenomene - și trebuie să-i privim în ochi pe cei care ne-au mandatat prin votul și încrederea lor să-i reprezentăm. Și nu putem ridica la infinit din umeri.

De aceea, categoric, eu pledez pentru acest proiect legislativ. Și el trebuie să treacă!

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da. De acord. Văd că toată lumea susține.

Doamna Cosma, Grupul USR.

Se pregătește domnul Dănuț Păle.

Doi vorbitori de fiecare grup.

Doamna Lavinia-Corina Cosma:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Vă dau citire unui mesaj de la ISU Mureș, care spune așa: "Atenție! A fost semnalată prezența unui urs în municipiul Târgu Mureș, pe str. Sârguinței. Sporiți atenția și nu vă expuneți la pericol! În caz de pericol, apelați 112!".

Am învățat la școală, dragi colegi, că ursul trăiește în pădure, într-o zonă de munte. Noi, la Târgu Mureș, ne confruntăm în perioada aceasta cu situația în care te duci pe stradă și te întâlnești, la propriu, cu ursul.

Știu, pare o glumă, însă este o situație foarte importantă, de viață și de moarte, pentru că au murit oameni, au fost răniți oameni și în același timp animalele au fost rănite și chiar omorâte, în urma unor accidente rutiere.

Cum am ajuns aici? Noi, ca țară, încă n-am rezolvat problema defrișărilor ilegale. Am ajuns să ne extindem tot mai mult și să distrugem habitatul lor, habitatul urșilor, iar ei, în căutare de mâncare, n-au avut altă variantă decât să umble, să se miște dintr-o zonă în alta și să-și caute mâncare.

În același timp, nicio instituție nu are o cifră exactă a numărului de urși. Dacă ceri un raport de la o instituție, îți dă o cifră, de la cealaltă îți dă altă cifră.

În 2019, nu știm câți sunt. În contractul pe care fondurile de vânătoare îl au, există acolo foarte clar stipulat care le sunt atribuțiile. Trebuie să le dea de mâncare pe perioada iernii, trebuie să-i numere, să-i cipeze, să știm câți sunt. Însă avem nevoie și de alocare de resurse. Iar Guvernul, prin ministerul de resort, trebuie să se ocupe, să verifice, să monitorizeze că toate aceste atribuții sunt îndeplinite.

Ca atare, da, dăm un vot, astăzi, favorabil, însă este doar un prim pas pentru a rezolva cu adevărat această problemă.

Până când ministerul nu verifică cine își face cu adevărat treaba... Și aștept răspuns la interpelările pe care le-am formulat - să știm pe ce ne bazăm, care sunt cifrele oficiale de la care pornim.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Păle Dănuț, Grupul PSD.

Se pregătește domnul Márton Árpád.

Domnul Dănuț Păle:

Mulțumesc, domnule președinte.

Și Grupul PSD va vota.

Dar aș vrea să vă aduc în față o realitate - Parlamentul European, 31 octombrie 2018. Să vedeți cum stăm în Franța cu populația de urși bruni din Pirinei. Este răspândită în două nuclee: un nucleu format doar din mascul și un nucleu de 17 exemplare, format din 7 masculi, 8 femele și 2 pui. În România sunt 9.000 de urși.

Ca atare, invităm statele europene să vină și să le facem relocare, pentru că doar așa putem să le oferim zestrea noastră din pădurile carpatice.

Deci PSD va vota această lege.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Da. Domnul Márton Árpád.

Domnule Păle, noi vrem să le dăm, dar nu doresc să... (Vociferări.)

Păi, n-au nevoie, da. (Râsete.)

În Germania era un singur urs.

Vă rog, domnule Márton.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Colegii noștri din USR spun corect, trebuie să vedem de ce există această situație în care ne aflăm și cum a început.

Vă spun eu, ca să știți.

Un Guvern tehnocrat, în 2016, n-a mai avut cifră de urși care poate fi colectată.

Așa cum vi s-a spus de către cei care se pricep mai bine decât mine, fiind - această comunitate de urși - nu numai în interiorul, ci și în exteriorul arcului carpatic, că și în Dâmbovița, și în Argeș, și în Prahova (Vociferări.)... au apariție, mai mult, au apărut chiar și în Arad, Timiș, unde n-au fost de vreo 40 de ani. Ei n-au alt adversar decât omul.

Ca atare, pentru întreaga faună este important ca omul să aibă grijă ca numărul lor să fie corect. Și, pentru aceasta, avem nevoie de o lege corectă.

Și am avut noi o propunere, pe care o s-o susținem, care a trecut și la Senat, care spunea clar că pentru o perioadă, cât timp se va putea ajunge la acel număr optim de urși, această vânătoare ar trebui să permită această ajungere la numărul optim.

Și, așa cum s-a mai spus, ei periclitează nu numai oamenii, periclitează și fauna din pădure, o pondere corectă a faunei din pădure.

Și ceea ce trebuie să mai spunem, acel urs care s-a obișnuit să umble prin orașe și comune și de acolo să-și ia proviziile, acela nu va mai rămâne niciodată în pădure.

Pe vremea când eu eram copil, ursul care s-a apucat să ucidă animale, eventual, oameni, imediat a fost eliminat.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da. Domnul Roman, vă rog, Grupul PNL.

Și se pregătește domnul Varujan Pambuccian.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

În calitate de parlamentar, am fost solicitat de două ori, de persoane care au fost atacate de urs.

Prima dată, îmi amintesc, un urs intrase într-o gospodărie dintr-o localitate din județul Alba. Oamenii s-au speriat, au sunat la Poliție, la 112, peste tot. A venit Jandarmeria, a dat drumul la semnalul sonor, a folosit semnale acustice, luminoase, ursul a plecat. A doua zi, la fel. N-a mai plecat ursul, s-a obișnuit cu semnalele acustice, luminoase și cu tot.

Tot calvarul acesta, pentru oameni, a ținut circa o săptămână. Pentru că - nu știu dacă dumneavoastră știți sau câți dintre dumneavoastră știți - la ora actuală, legea prevede o procedură destul de dificilă. Adică, mai întâi prefectul trebuie să semnaleze ministrului, se face o comisie la nivel local, care raportează pagubele și, pentru partea de tranchilizare, este nevoie de ordin de ministru, cu avizul Academiei Române. Deci, gândiți-vă ce înseamnă treaba asta, ca procedură! După care urmează o altă procedură. Ca să-l tranchilizezi, trebuie să scoți la licitație serviciul, trebuie să instalezi cușcă. În cușcă intră câinii, nu intră ursul. Și, uite-așa, trec două săptămâni.

În altă situație, în județul Hunedoara, la Sălașu, dacă nu mă înșel, o femeie a rămas fără umăr, fiind atacată de urs. Se întorcea cu vacile de la pășunat. Dusă la Petroșani, foarte greu s-a ajuns la Timișoara. Din păcate, n-a reușit să-și salveze ceea ce pierduse.

Există și cealaltă parte a discuției - că animalele sunt alungate din habitatul lor de tăierile ilegale de pădure.

Este foarte corectă și această abordare. Este corect și faptul că există o creștere a numărului de efective. Însă ministrul mediului, mie, cel puțin, mi-a spus că, la ora actuală, nimeni, în România, nu poate să spună efectivele exacte pentru urși. Din acest motiv, Ministerul Mediului a propus ca în această perioadă să se facă o inventariere foarte, foarte serioasă, și apoi să luăm decizii.

Din acest punct de vedere, cred că trebuie o discuție echilibrată între cele două părți, pentru că, altfel, riscăm să facem o lege care va produce efecte nu foarte bune, nici pentru oameni, nici pentru animale.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Domnul Varujan Pambuccian.

Se pregătește domnul Szabó Ödön, al doilea vorbitor de la Grupul UDMR.

  ................................................

Domnule Varujan Pambuccian, vă rog.

Domnul Varujan Pambuccian:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Până la urmă este o chestiune de civilizație. Este o chestiune de civilizație și felul în care tratăm animalele, să nu se simtă doamnele jignite, și felul în care tratăm femeile. Pentru că au fost perioade în istoria omului când femeile au fost tratate absolut aberant. Și nu există nicio scuză în faptul că nu reușim să abordăm pragmatic lucrurile acestea.

Din păcate, noi lăsăm întotdeauna lucrurile să se adune și ne gândim tot timpul la rezolvări de tipul acesta - omorâm toți câinii vagabonzi, omorâm toți urșii, omorâm tot ce putem. Este cea mai primitivă abordare cu putință.

Și, da, este corect. Abordarea ar trebui să plece de la a ști despre ce efective vorbim. Numai că noi trăim într-o țară în care nici măcar câți suntem noi, oamenii, nu știm. Și asta este, iarăși, o problemă.

Este o situație pe care n-am administrat-o. Am lăsat ca habitatul acestor animale să fie distrus, an după an, și acum ne mirăm. Și acum ne mirăm că ele vin în orașe, în sate, după mâncare. Nu-i nimic anormal în asta, dacă stăm să ne gândim, pentru că nu am îngrijit în niciun fel chestiunea asta.

Soluția nu stă în a omorî și a ne bucura că am rezolvat complet problema, pentru că nu mai există obiectul la care ne referim.

Soluția stă în a aloca fonduri - care nu sunt mari - și a aborda corect această problemă.

A nu lăsa - îmi aduc aminte, cu ani în urmă, când am cerut un moratoriu pentru tăierea pădurilor, pe 10 ani, absolut toți ați fost împotrivă, cu excepția câtorva colegi din grupul meu. Acum vorbim despre lucrul acesta, cu toții. E bine!

Haideți să vorbim la fel și despre partea aceasta, cu omorâtu-mi-am animalele și cu îngrijirea animalelor pe care le avem și haideți să vedem că lucrurile pot fi rezolvate și rațional, nu doar distrugând, ucigând și arătând cât de primitivi putem fi.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Domnul Szabó Ödön.

Se pregătește domnul Ionuț Simionca.

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Această inițiativă legislativă chiar vine să rezolve o problemă reală.

Avem foarte multe inițiative legislative pe care le abordăm. Dar, în spatele acestei inițiative legislative, sunt traume umane. Perpetuarea situației pe care o avem în momentul de față înseamnă, în perioada următoare: din nou o să avem persoane care vor fi atacate de urși, din nou vom avea persoane care vor avea pagube și din nou vom avea urși care vor fi loviți de mașini, în diverse zone ale țării.

Am avut un weekend în care 3, 4, 5 urși au fost uciși. Chiar s-a realizat "o telenovelă", la un moment dat, pentru că sistemul centralizat pe care îl avem în momentul de față a făcut posibil ca doar după o zi și jumătate să existe posibilitatea ca, printr-un ordin de ministru, un urs lovit, care nu putea să fie transportat, să fie recoltat.

Deci, din această perspectivă, lucrurile trebuie rezolvate.

Să vă dau un alt exemplu. Și o să avem o propunere care a fost adoptată de Senat, și am dori ca să rămână și în varianta finală, în Camera Deputaților. Colegul nostru o să o susțină, la momentul respectiv. Pentru că, la un moment dat, un vânător care a fost atacat de urs și și-a apărat propria viață are în momentul de față un dosar penal și este cercetat penal pentru braconaj, pentru că a omorât un urs fără să aibă avizul ministrului de resort.

Deci este inacceptabil ca, în momentul de față, lupți pentru a-ți apăra viața, să fii pus în situația să ți se realizeze dosar penal. Este în curs acest dosar penal.

Deci, noi, în momentul de față, am vrea două lucruri să rezolvăm. Pe de o parte, da, e adevărat ce a spus aici domnul coleg Pambuccian - habitatul, la un moment dat, a fost distrus. Dar nici acest habitat despre care vorbim, care este la îndemâna urșilor... este suprapopulat. Și acest lucru este foarte clar.

Cifrele pe care le-a spus colegul din PSD sunt reale. Alții vin și ne spun cum să protejăm urșii, când avem 9.000, 10.000, 13.000. Toate cifrele se mișcă undeva, toate estimările, între 9.000 și 13.000 de urși, în momentul de față, în România, iar posibilitatea ca să trăiești alături de o asemenea populație de urși, fără să ai victime, nu există.

Deci, practic, dacă perpetuăm actualul sistem, vom avea victime în perioada următoare.

Vă rog să votați inițiativa legislativă, care are raport favorabil, și să susțineți inclusiv propunerea colegului meu, prin vot.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Domnul Ionuț Simionca.

Domnul Ionuț Simionca:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Tot Grupul parlamentar al PMP va vota această inițiativă legislativă. Am susținut-o eu, personal, în comisie.

Nu e o problemă doar a celor din Mureș. Avem aceeași problemă cu animalele, cu această specie, și la Bistrița. Am avut atacuri. Ce s-a întâmplat? A fost interzisă vânătoarea și au fost foarte multe defrișări ilegale, și ursul nu avea ce face, a trebuit să-și caute de mâncare.

Soluția care ar fi? Am putea să ne gândim, în primul rând, cum să protejăm oamenii și cum să relocăm efectivele de animale.

Să știți că - eu știu, personal, din discuțiile cu vânătorii și cu cei mai vârstnici din județul nostru - oamenii deja aplică tot felul de metode convenționale de luptă împotriva acestor mamifere. Așa că, noi trebuie să ne gândim foarte bine ce facem.

Eu cred că este o lege foarte bună. Iar faptul că vom ști câte animale putem scoate din fondul cinegetic și câte vor fi vânate e un lucru foarte bun. Dar trebuie să ne gândim cum putem reloca aceste animale. Trebuie să ne gândim și la animale, dar în primul rând, la cetățeni și la români, în al doilea rând, la animale. Și să vedem cum rezolvăm această problemă.

Plus că această lege mai aduce câteva lucruri bune, de exemplu, se rezolvă despăgubirile. Dacă vedeți în primele articole din lege, vedem cine va despăgubi proprietarii de fond cinegetic.

Este o lege foarte bună, pe care noi o susținem și vă rugăm să o votați și dumneavoastră.

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Domnul Terea, ultimul vorbitor.

Și apoi intrăm în dezbatere.

Domnul Ioan Terea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Aș vrea doar să precizez câteva lucruri.

Efectivele de urs, în România, la această oră, sunt într-adevăr peste efectivul optim, cu mult. Unii spun că sunt în jur de 8.000, 9.000, 10.000 de urși. În orice caz, un lucru este cert - în 2020, între 1.000 și 1.500 de urși vom avea în plus.

Această lege este un prim pas. Am discutat în Comisia pentru agricultură, silvicultură următorul aspect. Într-adevăr, rămâne cota de intervenție, care cotă de intervenție trebuie să fie până la nivelul sporului anual. Această cotă de intervenție se aprobă prin ordin al ministrului.

S-a discutat despre cota de prevenție, da, la inițiativa colegilor de la UDMR, lucru agreat de toată lumea.

Această lege este un prim pas, având în vedere recomandările Comisiei Europene și Comisiei pentru habitate, da, fiindcă în România, trebuie să fim conștienți, habitatul și locul unde ursul poate să trăiască în condiții optime rezultă dintr-un efectiv optim. Depășirea acelui efectiv optim... trebuie să rezolvăm această problemă.

Am discutat, am adresat cereri Comisiei Europene. Cel mai elegant lucru era relocarea urșilor în afara granițelor României. Știți ce răspuns am primit? Nimeni nu vrea. Toată lumea vrea să ne dea lecții cum trebuie să gestionăm acest mamifer mare, carnivor, dar nimeni nu-l vrea.

Or, hotărârea trebuie să o luăm noi, trebuie să fim fermi, trebuie să anunțăm Comisia Europeană, exact ceea ce se întâmplă la această oră în România.

Și, repet, această lege este un prim pas, urmând a lua niște decizii foarte ferme. Viața omului trebuie să primeze!

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Nu mai sunt alte intervenții.

Avem 23 de amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt intervenții?

De la 2 până la 10 dacă sunt intervenții? Nu.

Amendamentele admise.

De la 11 la 20, intervenții?

21? 22?

La 23?

Vă rog, domnule coleg.

La 23, domnul Csaba. S-a propus eliminarea art. IV.

Vă rog.

Domnul Sebestyén Csaba-István:

Domnule președinte de ședință,

Stimate doamne,

Stimați colegi,

S-a spus astăzi de multe ori, de la acest microfon, că nu există cifre oficiale. Însă există cifre oficiale privind atacurile, de oameni mutilați, de oameni omorâți, de copii rămași orfani.

Și nu putem avea nicio cotă până nu rezolvăm cu cifrele, însă putem avea o rezolvare, dacă votați împotriva eliminării articolului care a fost votat de fapt de Senat și care sună în felul următor: "Pentru o perioadă de 5 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi se abrogă pct. 8 - «Ursul» din Anexa nr. 2", iar la Anexa nr. 1 se introduce un nou punct, pct. 19 - perioada de vânat la urs este în perioada 1 aprilie - 30 mai, 1 septembrie - 31 decembrie".

Vă rog să votați împotriva eliminării acestui articol și atunci se rezolvă problema urșilor, deocamdată.

Eu sunt de acord să protejăm fauna, dar prima dată trebuie să protejăm oamenii.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Domnule coleg, eu supun votului propunerea de eliminare, așa cum este în raportul comisiei. Dacă propunerea de eliminare nu este adoptată, putem discuta despre forma Senatului. Dar eu sunt obligat să supun votului dumneavoastră propunerea de eliminare, așa cum a ieșit din comisie. Comisia propune eliminarea.

Da. Bun.

Dacă propunerea de eliminare nu este adoptată, discutăm despre cealaltă.

Să înceapă votul.

99 de voturi pentru, 20 de voturi împotrivă, o abținere. Propunerea de eliminare a fost adoptată.

S-a finalizat dezbaterea proiectului.

Rămâne la votul final, pentru miercuri.

Am închis aici.

Urmează sesiunea consacrată răspunsurilor la interpelări.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 29 martie 2020, 11:27
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro