Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of December 18, 2019
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.144/30-12-2019

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2019 > 18-12-2019 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of December 18, 2019

13. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.33/2007 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (Pl-x 15/2019/11.11.2019). (rămasă pentru votul final)
 
see bill no. 15/2019

 

După o scurtă pauză

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

4, 10 și 11 de pe ordinea de zi. Celelalte nu au raport.

Vă rog.

Doamna Carmen Mihălcescu...

4. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei; PL-x 15/2019/11.11.2019.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva să ia cuvântul?

Dacă nu, din partea comisiei de fond, domnul deputat Iulian Iancu, președintele Comisiei pentru industrii, vă rog, prezentarea raportului.

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Suntem în dezbaterea unei cereri de reexaminare. Avem în discuție o lege care a fost adoptată de Camera Deputaților și de Senat, respectând prevederile art. 75, 76 alin. (1) din Constituția României.

A fost transmisă spre promulgare Președintelui Românei, care s-a adresat Camerelor pentru o reexaminare, aducând în discuție câteva elemente, din care am să rețin doar faptul că s-a solicitat reexaminare privind neîngrădirea ANRE de către nicio altă autoritate, raportul anual de activitate al ANRE, de asemenea, atribuțiile președintelui ANRE, precum și modalitățile de revocare a membrilor Comitetului de Reglementare, punându-se în discuție exercitarea funcției cu gravă neglijență, care are ca urmare perturbarea semnificativă a sectoarelor sau a piețelor de energie electrică, termică sau a gazelor naturale și încălcarea gravă sau îndeplinirea cu rea-credință a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență de către membrii Comitetului.

De asemenea, Președintele a solicitat să se reanalizeze modalitatea în care ANRE ar putea aviza studiile de fezabilitate, precum și modul de implicare al altor autorități centrale asupra autonomiei, independenței și dreptului de avizare al ANRE pentru acte normative.

În urma dezbaterii cererii de reexaminare formulate de Președintele României, membrii comisiei propun plenului adoptarea proiectului cu amendamente admise și respinse.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Domnule Roman, domnule lider, veniți.

Domnul Bumb, vă rog.

Dezbateri, da?

Vă mulțumesc mult.

Domnul Sorin-Ioan Bumb:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Cererea de reexaminare a fost pe deplin justificată, pentru că activitatea ANRE este foarte importantă, și Legea nr. 33 care stabilește atribuțiile ANRE trebuia modificată pentru că au apărut câteva inadvertențe care aveau implicații asupra întregii populații, atât asupra abonaților casnici, cât și asupra celor industriali.

Și, de aceea, sunt câteva amendamente - și aș vrea ca toată lumea să fie în cunoștință de cauză în momentul în care votează această lege.

Prima chestiune a fost legată de activitatea ANRE, care nu va fi îngrădită de nicio altă autoritate, doar în ceea ce privește exercitarea atribuțiilor de reglementare. Pentru că nu există instituție să nu se supună niciunui control. Ceea ce înseamnă că își menține pe deplin autonomia în ceea ce privește reglementarea atât în domeniul energiei electrice, cât și a gazelor.

A doua chestiune. Raportul anual al ANRE trebuie să cuprindă și execuția bugetară, precum și să fie prezentat până la 31 iulie, în loc de 1 noiembrie. Pentru că ANRE este sub control parlamentar, iar în raportul anual, pe care îl prezenta de fapt cu un an în urmă, nu era cuprinsă și execuția bugetară.

A treia chestiune. ANRE poate să cumpere, să închirieze sau să construiască un sediu central. Am fost cu toții de acord, pentru că este o instituție foarte importantă care în mod cert va reglementa piața energiei electrice și a gazelor pe o perioadă îndelungată și are nevoie de un flux tehnologic normal și de condiții optime în care să-și desfășoare activitatea.

A patra chestiune este una dintre cele mai importante chestiuni care au fost reglementate. Parlamentul poate să revoce din calitatea de membru al Comitetului de Reglementare pentru exercitarea funcției cu gravă neglijență, care poate perturba piața energiei electrice sau a gazelor, și pentru exercitarea cu rea-credință a funcției în luarea deciziilor în Comitetul de Reglementare. Iarăși era o chestiune, pentru că fără această chestiune introdusă cei 7 membri ai Comitetului de Reglementare erau intangibili.

Și, la urmă, avizele nu sunt date de președintele ANRE, ci de Comitetul de Reglementare al ANRE. Și mi se pare corect. Atât avizele, cât și punctele de vedere să fie emise de Comitetul de Reglementare.

PNL va vota această lege pentru că tot ceea ce a fost cerut în cererea de reexaminare ni se pare că s-a reglementat în mod optim. Și cred că aceste lucruri vor duce la o mai bună desfășurare a activității ANRE.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Doamna deputat Prună Mădălina, vă rog.

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte.

Acest proiect de lege a fost îndelung discutat la Comisia pentru industrii și servicii. USR a avut o serie de amendamente care au trecut. Execuția bugetară va fi în raportul pe care ANRE îl va prezenta anual. Independența instituției este una foarte importantă în ceea ce privește activitatea de reglementare, însă celelalte activități trebuie să fie supuse unui control din partea instituțiilor abilitate ale statului.

Însă cu ceea ce nu putem să fim de acord este ca ANRE să-și construiască din taxa aceea de 2%, instituită prin O.U.G. 114, un sediu.

Credem că ANRE poate foarte bine să închirieze acest sediu de pe piața liberă. ANRE nu trebuie să aibă în activitățile sale construirea unui sediu, activitatea sa principală fiind cea de reglementare.

Nu mai spun că construirea unui sediu, în general, generează niște costuri, din cauza achizițiilor umflate, care am văzut că de multe ori se practică în sistemul public. Și multe alte lucruri pe care n-am putea să le controlăm, deoarece această instituție, nu-i așa, este una autonomă și independentă.

De cealaltă parte, stimați colegi, nu pot să nu remarc, chiar astăzi, de la tribuna Parlamentului, faptul că la ANRE, în Comitetul de Reglementare, se află un domn, domnul Neacșu, care, la momentul votării sale, numirii sale de către Parlamentul României, avea o condamnare penală și nu era reabilitat.

CCR a amânat de 5 ori pronunțarea pe această speță, și domnul Neacșu se află încă în acea funcție. Practic, dumnealui este pe un rest de mandat, și acest mandat expiră în aprilie.

Este rușinos acest lucru. Și cred că Parlamentul României ar trebui să se sesizeze în cazul acesta și să discutăm acest lucru care, din punctul nostru de vedere, este unul de neacceptat.

USR se va abține de la votul pe acest proiect de lege.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc.

Dacă nu mai sunt intervenții...

Dacă la titlu? Nu.

La amendamentele admise.

De la 1 la 10? Nu.

De la 1 la 20? Nu.

La respinse sunt două amendamente. Nu.

Rămâne la votul final.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mercredi, 19 février 2020, 18:29
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro