Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2021
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.33/22-03-2021

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-05-2022
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2021 > 10-03-2021 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2021

5. Reexaminarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România - S.A. și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere S.A., precum și modificarea și completarea unor acte normative, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 392 din 6 iunie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 579 din 9 iulie 2018 (PL-x 26/2017/2018) (rămasă pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 26/2017

 

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

  ................................................

10. Reexaminarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România - S.A. și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere S.A., precum și modificarea și completarea unor acte normative, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 392 din 6 iunie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 579 din 9 iulie 2018; PL-x 26/2017/2018. Suntem în procedură de urgență.

Are cuvântul reprezentantul inițiatorului, Guvernul României.

Domnul Irinel Ionel Scrioșteanu (secretar de stat, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii):

Bună ziua, doamnelor și domnilor!

Legea are ca obiect de reglementare reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, prin modificarea și completarea O.U.G. nr. 84/2003, cu modificările și completările ulterioare, și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere S.A., ca societate pe acțiuni cu personalitate juridică de interes strategic național, în vederea dezvoltării pe termen lung a rețelei de transport TEN-T, centrală și globală, în conformitate cu obiectivele asumate de Comisia Europeană.

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii este de acord cu raportul comisiilor sesizate în fond.

Vă mulțumesc.

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Vă mulțumesc și eu.

Are cuvântul reprezentantul comisiei sesizate în fond, Comisia pentru constituționalitate sau Comisia pentru transporturi.

Prezentarea raportului comun suplimentar, vă rog.

Domnul Ringo Dămureanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În conformitate cu prevederile art. 135 alin. (1) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru constituționalitate și Comisia pentru transporturi și infrastructură au fost sesizate cu reexaminarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România S.A. și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere S.A., precum și modificarea și completarea unor acte normative, ca urmare a deciziei Curții Constituționale nr. 392 din 6 iunie 2018, publicată în Monitorul Oficial, transmisă cu adresa PL-x 26/2017/2018.

Această lege, adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată, a fost trimisă spre promulgare Președintelui României, la data de 18 aprilie 2018.

În temeiul art. 77 alin. (2) din Constituția României, președintele a trimis în data de 7 mai 2018 o sesizare de neconstituționalitate referitoare la prevederile acestei legi.

Ca urmare a sesizării, Curtea Constituțională a emis Decizia nr. 392 din 6 iunie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 579/2018, prin care admite obiecția de neconstituționalitate formulată de președinte și constată că prevederile legii sunt neconstituționale.

Potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 91 alin. (9) pct. 2 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat Legea pentru aprobarea ordonanței de urgență, reexaminată în data de 8 octombrie 2018.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii Comisiei pentru transporturi și infrastructură au dezbătut actul normativ în ședința din 11 decembrie 2018.

În urma dezbaterilor, membrii comisiei au analizat cererea de reexaminare și au hotărât cu majoritate de voturi adoptarea legii, cu un amendament respins, prevăzut în anexa care face parte integrantă din raport.

În ședința plenului Camerei Deputaților din ziua de miercuri, 4 septembrie 2019, în temeiul art. 70 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, s-a hotărât retrimiterea actului normativ la comisie, în vederea unei noi examinări și a depunerii unui raport suplimentar.

Guvernul, prin punctul de vedere transmis cu adresa nr. 32 din 17 ianuarie 2020, precizează că susține proiectul de lege în forma adoptată de Senat.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii Comisiei pentru constituționalitate au examinat cererea de reexaminare și documentele anexate, în ședința online din data de 16 februarie 2021.

Membrii Comisiei pentru transporturi și infrastructură au dezbătut cererea de reexaminare în ședința din 9 martie 2021.

În urma finalizării dezbaterilor, membrii celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților raportul comun suplimentar privind cererea de reexaminare asupra Legii pentru aprobarea O.U.G. nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere S.A., precum și modificarea și completarea unor acte normative, formulată de președintele României, prin care se propune adoptarea legii, cu amendamentele admise și respinse prevăzute în Anexa nr. 1 și Anexa nr. 2, care fac parte integrantă din raportul comun suplimentar.

În raport cu obiectul și conținutul său, actul normativ face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Vă mulțumesc și eu. Dacă vreți să propuneți și timpul afectat dezbaterilor?

Domnul Ringo Dămureanu:

Facem mențiunea că proiectul a fost adoptat de comisie în varianta adoptată de Senat, cu amendamente admise.

Timpul propus este de 3 minute.

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Da.

Vă supun votului dumneavoastră propunerea făcută.

Vot, vă rog.

Rezultatul votului: 189 prezenți, pentru - 188, un vot împotrivă.

A fost adoptat timpul afectat dezbaterii acestei legi.

Dacă din partea grupurilor parlamentare dorește cineva să ia cuvântul?

Domnul deputat Benedek Zacharie, Grupul UDMR.

Vă rog.

Domnul Benedek Zacharie:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Grupul UDMR va vota această propunere legislativă, având în vedere că orice modificare probabil va fi benefică funcționării CNAIR, având în vedere cum funcționează azi.

Dar în continuare vom fi atenți la ce se întâmplă și la CNIR.

În cazul în care cei care sunt azi angajați la CNAIR vor trece la CNIR, nu o să se întâmple nimic. Nu o să se accelereze implementarea investițiilor pentru că vor fi aceiași oameni care de 30 de ani sau de 20 de ani pregătesc caietele de sarcini așa cum le pregătesc, dând posibilitatea ca toate sau aproape toate să fie contestate.

Ieri, în dezbaterea din comisie, un coleg a întrebat, oare de unde se pot lua alți oameni?

Stimați colegi, există ingineri constructori la firme de consultanță, există ingineri constructori la firme de construcții, în zona privată, și există studenți - în jur de 200 - care termină anual Facultatea de Construcții, la diferite secții, dar la secția de CFDP - Căi Ferate, Drumuri și Poduri adică - în jur de 200 de studenți termină anual. Deci, există o bază.

Așa încât, ar fi foarte bine dacă nu oamenii care lucrează la ora actuală la CNAIR vor lucra la CNIR. Că dacă acești oameni se vor duce la CNIR vom păți cum am pățit în domeniul CFR, al Căilor Ferate, cu ARF.

Vă mulțumesc.

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Vă mulțumesc și eu.

Are cuvântul domnul deputat Muncaciu Sorin-Titus, Grupul AUR.

Domnul Sorin-Titus Muncaciu:

Această companie nou constituită - trebuie să fim foarte atenți pentru că Diavolul se află în detalii. De fapt, modul în care este aceasta construită favorizează privatizarea ei.

Deci, noi, cu bună știință, vom aproba un mecanism care ulterior va privatiza această companie, cum am făcut și cu celelalte.

Numai că aici am o mică problemă de semantică. Privatizare cu capital străin este colonizare. Atunci când o companie străină sau un fond de investiții intră într-una din companiile noastre și începe să extragă rentă, aceea nu mai este privatizare, aceea este colonizare.

Este exact ce domnii liberali vor să facă cu celelalte companii.

Colonizarea este atunci când un fond străin extrage rentă ŕ la long de la populația țării noastre.

De aceea, vă rog să fiți foarte atenți la această lege.

Este... vă spun, Diavolul este în detalii.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Domnul deputat Mina Marian, Grupul PSD, vă rog.

Domnul Marian Mina:

Bună ziua, dragi colegi!

Inițial am crezut că împărțirea CNAIR în două va aduce beneficii pentru infrastructura din România și nu numai. Însă, analizând mai în profunzime proiectul de lege, am constatat că drumul spre Iad întotdeauna este pavat cu intenții bune. Iar singurul scop al acestei despărțiri, ca să zic așa, a CNAIR, este împărțirea ciolanului între PNL și USR și angajarea activului de partid, a amantelor, a tuturor pipițelor și a oamenilor de casă.

În fapt, ce se dorește acolo? Se dorește ca actualul CNAIR să rămână la Partidul Național Liberal, ca domnul Orban să-și mențină oamenii de încredere pe funcții - actual CNAIR care derulează investiții de peste 4 miliarde de euro - iar noul CNAIR să meargă la oamenii domnului Drulă, respectiv la USR, pentru că pe Planul de Reziliență dânșii au trecut acolo 4,5 miliarde de euro.

Oameni buni, actualul CNAIR are un potențial uriaș dacă este lăsat în pace. Dacă nu mai este politizat, dacă directorii generali sunt aleși după criterii bine stabilite și sunt oameni profesioniști, dacă nu se mai schimbă organigrama la fiecare 6 luni, după cum le convine celor care conduc ministerul sau directorilor generali, să știți că are un potențial uriaș.

Vreau să știți că veniturile proprii ale CNAIR actual, dacă ar fi colectate, depășesc peste un miliard de euro. Însă pe nimeni nu interesează lucrul acesta.

Eu cred că trebuie să votăm împotriva acestui proiect de lege pentru că nu asistăm decât la o... încă o ciolaniadă a Coaliției de guvernare.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Da.

Domnul deputat Moșteanu Liviu-Ionuț, Grupul USR PLUS.

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu:

Trebuie să clarificăm un pic lucrurile.

Antevorbitorul meu a lucrat în CNAIR, susținut politic de un fost șef de filială județeană, de la Giurgiu. Cu rezultate modeste. De aceea vorbește despre politizarea din fosta companie de infrastructură.

Acum, acest proiect este o aprobare de ordonanță de urgență din 2016, dragi colegi. O ordonanță de urgență din 2016 care spune că fosta companie de infrastructură, CNADNR, se va împărți în două - o companie care se va ocupa de întreținerea infrastructurii existente și o companie care se va ocupa de proiectele noi. Pentru că - cei care ați lucrat în business-ul privat știți cu toții - e nevoie de alte competențe și cei care sunteți apropiați de infrastructură știți cu toții că România nu are autostrăzi pentru că în CNADNR, în fostul CNADNR nu a fost capacitate instituțională de a se lucra de la egal la egal și uneori de a se lupta de la egal la egal cu marii constructori, care veneau blindați cu proceduri, cu procese, cu avocați, cu oameni foarte, foarte experimentați.

Ei, bine, acum vom avea și noi o astfel de companie și astfel de oameni, așa cum spunea și colegul de la UDMR, bine pregătiți, care să se ocupe de următoarele proiecte mari, pe care, știți cu toții, le așteptăm. Așteptăm să trecem munții din Transilvania în Moldova. Așteptăm să legăm Moldova de Muntenia. Sunt proiectele care sunt în derulare - Pitești - Sibiu, sunt foarte, foarte multe proiecte mari pe care le vrem terminate. Și compania aceasta și operaționalizarea acestei companii cu oameni competenți, plătiți corect, la nivelul pieței, ne va asigura că vom avea aceste autostrăzi.

Mulțumesc. (Aplauze.)

O voce de la USR PLUS:

Bravo! (Aplauze.)

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Da.

Vă mulțumesc și eu.

Domnul deputat Gabi Andronache, Grupul PNL, pe procedură. (Vociferări.)

Păi, nu, intrăm...

Voiați să faceți o propunere legată de acest proiect?

 

Domnul Gabriel Andronache (din sală):

Nu.

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Suntem în dezbaterea proiectului și intrăm la dezbaterea pe amendamente. (Vociferări.)

Ba da, că avem amendamente.

Domnul Gabriel Andronache:

Domnule președinte,

Procedura pe care vreau eu să o propun are legătură cu un alt proiect de pe ordinea de zi.

După ce închideți discuția pe acest proiect o să revin la microfon.

Mulțumesc.

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Da.

Vă mulțumesc și eu.

Da, fiind vorba despre un proiect de lege care are amendamente admise și respinse, conform art. 120 din Regulament, am alocat timp dezbaterii pe articole

Și intrăm în dezbaterea pe articole.

Sunt două amendamente admise.

Dacă la amendamentul nr. 1 sunt observații, intervenții? Nu sunt.

La amendamentul nr. 2? Nu sunt.

Avem un amendament respins. Dacă se susține? Nu se susține.

În acest caz, proiectul de lege rămâne la votul final.

Și am încheiat procedura pe acest proiect de lege.

Îl rog acum pe colegul nostru, domnul deputat Gabriel Andronache să intervină pe procedură.

Vă rog.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 23 mai 2022, 4:30
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro