Plen
Ședința Camerei Deputaților din 29 iunie 2022
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.103/22-07-2022

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-09-2022
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2022 > 29-06-2022 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 29 iunie 2022

19. - Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 33/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 219/2015 privind economia socială (PL-x 230/2022) (rămas pentru votul final);
- Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea art. 6 din Legea nr. 219/2015 privind economia socială (PL-x 78/2022) (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 78/2022 230/2022

 

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

  ................................................

20. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 33/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 219/2015 privind economia socială; PL-x 230/2022 și

- Proiectul de Lege pentru modificarea art. 6 din Legea nr. 219/2015 privind economia socială; PL-x 78/2022; procedură de urgență.

Din partea Comisiei pentru industrii, Comisiei pentru muncă și Comisiei pentru politică economică, prezentarea raportului.

Vă rog, domnule președinte.

Domnul Adrian Solomon:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Cele două inițiative legislative au același obiect de reglementare, respectiv modificarea și completarea Legii nr. 219/2015, astfel:

Proiectul de lege PL-x 230/2022 reglementează aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 33/2022, care vizează, în principal:

- redefinirea domeniului economiei sociale și completarea categoriilor de persoane juridice care pot fi întreprinderi sociale;

- completarea principiilor care stau la baza economiei sociale;

- dezvoltarea incluziunii și coeziunii sociale;

- introducerea întreprinderilor sociale ca beneficiar al mecanismelor de sprijinire, dezvoltate de către autoritățile locale;

- modificarea condițiilor de acordare a atestatului de întreprindere socială, fiind diminuat procentul alocat rezervei statutare sau realizării scopului social la minimum 70% din profitul sau excedentul realizat;

- modificarea criteriilor de acordare a certificatului de întreprindere socială de inserție;

- măsuri de finanțare a întreprinderilor sociale și a întreprinderilor sociale de inserție și mecanisme de sprijinire și încurajare a acestora.

PL-x 78/2022 propune modificarea art. 6 alin. (1) lit. j) și alin. (2) din Legea nr. 219/2015, în sensul redefinirii "grupului vulnerabil".

Cele trei comisii propun aprobarea, cu amendamente, a Proiectului de Lege PL-x 230/2022 și respingerea Proiectului de Lege PL-x 78/2022.

Legea face parte din categoria legilor ordinare.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Prin urmare, în urma preluării din PL-x 78/2022 a unor amendamente la PL-x 230/2022, propunem adoptarea Proiectului de Lege PL-x 230/2022 și respingerea Proiectului de Lege PL-x 78/2022.

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Faceți propuneri pentru timpi, vă rog, domnule președinte.

Domnul Adrian Solomon:

Cinci minute.

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Cinci minute timpi pentru dezbatere.

Vot, vă rog.

170 pentru.

Adoptat.

Din partea grupurilor parlamentare, domnul deputat Manea.

Vă rog.

Domnul Cătălin-Zamfir Manea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Proiectul de lege, într-adevăr, vizează redefinirea unor noțiuni importante precum grupul vulnerabil și apartenența la grupul vulnerabil, situație specifică pentru multe dintre comunitățile de romi din România.

Aș vrea să subliniez faptul că economia socială, pe care o cunoaștem ca fiind economia solidară sau cel de-al treilea sector între public și privat, s-a dezvoltat, în primul rând, din necesitatea de a identifica o serie de soluții la problemele sociale și economice ale comunităților ignorate și insuficient acoperite de sectorul public sau de cel privat.

În opinia mea, într-adevăr, principalul obiectiv al economiei sociale nu este profitul, ci îmbunătățirea condițiilor de viață pentru cetățenii care provin din aceste grupuri vulnerabile. Și nu trebuie să ne ascundem și ar trebui spus răspicat că, în continuare, în România, sărăcia este o caracteristică definitorie mai ales pentru cei din mediul rural, și mai ales pentru comunitățile de romi.

Înțeleg și situația de urgență pentru adoptarea acestui proiect de lege, care este justificată prin obligativitatea respectării termenelor de îndeplinire a jaloanelor din PNRR, și, nu în ultimul rând, îmi doresc ca îmbunătățirea și revizuirea legislației în domeniul economiei sociale să contribuie, într-adevăr, la asigurarea forței de muncă necesară angajatorilor din întreprinderile sociale și, implicit, la creșterea incluziunii sociale, dat fiind faptul că în România, în momentul de față, există aproximativ 2.500 de astfel de întreprinderi sociale.

M-aș fi bucurat, în egală măsură, să fi avut ceva mai multă experiență și expertiză, să fi cercetat mai mult cum funcționează cel de-al treilea sector, economia socială, în țări precum Italia, Franța, care au deja o experiență foarte vastă.

Consider că, în continuare, este loc de îmbunătățire legislativă, în beneficiul celor mai necăjiți oameni din această țară.

Mulțumesc.

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Molnar Radu.

Vă rog.

Domnul Radu-Iulian Molnar:

Mulțumesc, domnule președinte.

Nu mi-a fost dat să spun până acum lucrul acesta, în acest mandat, dar o spun astăzi pentru prima dată. Traseul acestei ordonanțe de urgență este chiar un exemplu de parlamentarism funcțional. Adevărul e că Guvernul ne-a trimis un O.U.G. foarte slab, un O.U.G. care afecta însăși esența și principiile fundamentale ale economiei sociale, dar odată ajuns în Parlament, a fost îmbunătățit în mod substanțial.

Și doresc să le mulțumesc pe această cale colegilor și colegelor din Comisia pentru muncă, care s-au arătat foarte deschiși pentru a ne asigura că ajungem la o formă chiar bună a acestei legi, și mai ales că au fost integrate unele propuneri ale USR, cele din PL-x 78/2022, propuneri prin care se extinde și se flexibilizează noțiunea de grup vulnerabil. Mai exact, în momentul de față, analizarea vulnerabilității se face exclusiv din perspectiva sărăciei, lucru care este profund greșit. Boala, discriminarea, lipsa experienței sau deprofesionalizarea sunt și acestea criterii care pot duce la o stare vulnerabilă pentru familii și pentru persoane. România chiar are multe strategii naționale care menționează categorii vulnerabile, cum ar fi persoanele care trăiesc în comunități marginalizate, persoanele eliberate din detenție, persoanele de etnie romă sau chiar tinerii NEETs.

Odată cu trecerea acestei legi, cu amendamentele aduse de USR în Parlament, toate aceste categorii sociale vor putea beneficia de avantajele economiei sociale și vor putea fi integrate și reintegrate în societate, nu vor mai fi asistați social, își vor putea câștiga independența prin accederea la un loc de muncă.

USR va susține această ordonanță de urgență.

Mulțumesc.

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Vă mulțumesc.

Domnul Andrușceac.

Vă rog.

Domnul Antonio Andrușceac:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Încep prin a mulțumi tuturor colegilor din Comisia pentru muncă și domnului președinte pentru seriozitatea cu care s-au aplecat asupra acestor probleme.

Economia socială nu este doar o bifă în calendarul și pe agenda noastră politică. Trebuie să devină o realitate, pentru că acolo vorbim despre întreprinderi de inserție socială, despre scoaterea din zona de asistență socială a unor oameni din categorii defavorizate, introducerea lor pe piața reală a muncii, redarea demnității acestor oameni, pe de o parte, iar, pe de altă parte, plusvaloarea adusă societății.

Ne dorim ca aceste întreprinderi de inserție socială să poată deveni autosustenabile, dar nu doar acesta este scopul existenței lor, pentru că și partea socială, pe lângă partea aceasta de buget, este extrem de importantă și trebuie să ne aplecăm și asupra laturii sociale și a tot ceea ce creează beneficiu pentru persoane aflate temporar în dificultate.

Salut această inițiativă. Iar, dacă vorbim despre continuarea acestor inițiative, care să vină în ajutorul persoanelor cu dizabilități, a grupurilor defavorizate, o putem face adăugând poate niște modificări, prin care instituții ale statului să cumpere o parte din ceea ce le este necesar, de la aceste întreprinderi de inserții sociale, din banii pe care i-ar datora statului pentru neangajarea persoanelor cu dizabilități.

Încă o dată mulțumesc tuturor colegilor pentru felul în care s-au aplecat asupra acestui proiect și vom vota de fiecare dată când este vorba despre economie socială și despre mecanisme reale de implementare.

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Vă mulțumesc.

Domnul Grosaru.

Vă rog.

Domnul Andi-Gabriel Grosaru:

Domnule președinte,

Vă mulțumesc foarte mult.

Vorbim principial că putem să ne aplecăm mai mult, că trebuie să facem anumite activități, dar legat numai de aspecte de principiu.

În ceea ce privește economia socială și având în vedere că sunt anumite sectoare de populație care se gândesc la un job, se gândesc la cum să-și ocupe timpul liber, să poată să câștige sume de bani pentru a putea să trăiască - acum este un fenomen la modă, apărut în ultimii ani, și este vorba despre gig economy, care dă posibilitatea celor care sunt dezocupați să se ocupe de tot felul de activități, de freelance, aspecte, joburi accesibile pentru fiecare dintre ei.

Deci acest proiect de lege cred că ar fi fost mai bun dacă ar fi fost completat cu aceste posibilități de a-și câștiga existența.

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Vă mulțumesc.

Trecem la dezbaterea pe articole.

La titlu, dacă sunt observații sau intervenții? Nu. Adoptat.

La articolele admise, de la 1 la 45, observații sau intervenții? Nu. Adoptate.

Respinse.

Articolul 1, observații sau intervenții? Nu. Adoptat.

Proiectul de Lege PL-x 230/2022 rămâne la votul final cu propunere de adoptare, iar PL-x 78/2022 rămâne la votul final cu propunere de respingere.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 29 septembrie 2022, 23:59
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro