Sigla Camerei Deputaților

Camera Deputaţilor

Language:
  • RO
  • EN
  • FR
  • Parliamentary bodies
    • The Speaker
    • Standing bureau
    • Committee of leaders of the parl. groups
    • Parliamentary goups
    • Parliamentary committees
    • Members
      • by Alphabetical order
      • by Constituencies
    • Joint parliamentary bodies
      • Parliamentary Committees
      • Friendship Parliamentary Groups
      • Parliamentary delegations
      • Others groups
    • Other legislatures
      • 2016 - 2020
      • 2012 - 2016
      • 2008 - 2012
      • 2004 - 2008
      • 2000 - 2004
      • 1996 - 2000
      • 1992 - 1996
      • 1990 - 1992
  • Parliamentary business
    • Bill tracking
    • Parliamentary control
      • Questions & Interpellations
      • Motions
      • EU subsidiarity check
      • Authorities under parliamentary control
    • Plenary activities
      • Agenda of the meetings
      • Minutes of the debates
      • Video & audio
      • Electronic voting
    • Committees activities
      • Meetings
      • Documents
      • Video & audio
  • Public information
    • General Secretariat
      • Attributions
      • Leadership
    • Public relations
    • Internship la Camera Deputaților
    • Petitions and hearings
    • Public procurement
    • Declarations of interest
    • Income and expenses
    • Recruitment
    • Logo
  • Legal notice
  • Historic
  • Contact
Alexandru Sassu
Alexandru Sassu

Parliamentary debates

  • Interogare stenograme
  • Inregistrari video ale sedintelor in plen
  • Monitorul Oficial - Partea a II-a

Joint sittings of the Chamber of Deputies and the Senate of September 28, 2000

  • Abstract of the sittings
  • Full-text of the sittings
You are here:: Prima pagina > Parliamentary debates > Joint sittings of the Chamber of Deputies and the Senate of September 28, 2000

Joint sittings of the Chamber of Deputies and the Senate of September 28, 2000

 Relevant paragraphs for the following query: 
Speaker: Alexandru Sassu

Dezbaterea și adoptarea proiectului de Hotărâre referitoare la raportul Comisiei parlamentare de anchetă instituită prin Hotărârea Parlamentului României nr.23/2000.

Domnul Alexandru Sassu:

Doamnelor și domnilor parlamentari,

Domnilor președinți,

Am două lucruri să spun: în primul rând că așa cum de altminteri ieri a rezultat din dezbateri, marea majoritate a grupurilor parlmentare au fost de acord cu ceea ce prezenta raportul, mai ales că toate grupurile parlamentare au avut reprezentanți în comisia respectivă. A lua act, în aceste condiții, este un termen care derogă Parlamentul de răspunderea care a dat-o comisiei respective, deci raportul poate fi respins sau poate fi însușit. Altfel, înseamnă că raportul este o chestiune care rămâne în aer, Parlamentul n-are nici o legătură cu el și nu are nici un fel de implicare în această chestiune.

Pe de altă parte, soluțiile despre care vorbeam acum mai bine de două săptămâni, poate erau valabile atunci. Însă, de data asta, dezbaterea raportului s-a făcut la mai bine de două săptămâni după ce a fost depus. La ora actuală, lucrurile stau cu totul altfel. Nu uitați că așteptările acestor oameni, acestor păgubiți nu se numără în săptămâni, nici în luni, se numără în zile și va trebui să găsim o soluție cât mai rapidă. Ceea ce propune Parlamentul la sfârșit este o hotărâre care se referă la rezolvarea acestor probleme și ea trebuie să fie adoptată ca atare.

Deci, eu sunt pentru menținerea termenului de își însușește, sigur, dacă este votat de Parlament ca atare.

  ................................................
 

Domnul Alexandru Sassu:

Îmi pare rău să spun că art. 2 care este, de fapt, până la urmă, esența acestei dezbateri, a fost reformulat în ideea unei reformulări tehnice în așa fel încât, practic, a devenit o chestiune fără finalitate. Fără să revin la textul pe care îl propusese comisia inițial, am să fac câteva amendamente pe acest text, pentru a ne duce înapoi la ceea ce, de fapt, era discuția inițială.

Deci, aș spune ca art. 2 să sune în felul următor: "Guvernul României și Ministerul Public, cu sprijinul Curții de Conturi, Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, Băncii Naționale a României și a altor autorități publice vor extinde ancheta pe întreaga perioadă de funcționare a FNI și FNA la toate persoanele fizice și juridice implicate, precum și la persoanele fizice și juridice care au profitat de activitatea frauduloasă a administratorilor FNI și FNA și vor stabili răspunderile ce le revin".

Alineatul 2: "Concluziile acestor anchete, măsurile adoptate și soluțiile de rezolvare a problemei sociale create vor fi prezentate imediat ce vor fi finalizate Parlamentului României".

Alineatul 3: "În termen de 30 de zile de la adoptarea prezentei hotărâri, Guvernul României va prezenta Parlamentului României soluțiile de despăgubire imediată a celor care au fost fraudați în acest caz".

 
  ................................................
 

Domnul Alexandru Sassu:

Am să încerc să spun de ce, cei care au adoptat această propunere de modificare a proiectului de hotărâre, au respins acest lucru. Din două motive: pe de o parte, pentru că, având în vedere separarea puterilor în stat, noi nu putem da ordin Parchetului sau celorlalte instituții abilitate să facă anumite acțiuni - de exemplu, să blocheze, să aresteze sau alte lucruri de genul acesta -, ci putem indica în ce direcție să se ducă ancheta; pe de altă parte, textul pe care îl propunem este acoperitor în ceea ce privește cererea făcută de domnul Oprea, aici, în text, spunem la un moment dat: "Extinderea anchetei pentru întreaga perioadă de funcționare, la toate persoanele fizice și juridice implicate și la persoanele fizice și juridice care au profitat de activitatea frauduloasă ș.a.m.d." Este o chestiune care acoperă acest lucru, însă nu este o ilegalitate. Parlamentul nu poate da ordin organelor abilitate, ce tip de acțiune să facă. Acesta a fost motivul.

 
  ................................................
 

Domnul Alexandru Sassu:

Înainte de aceasta, aș vrea să spun două lucruri. Unu, că, având în vedere că în conformitate cu hotărârea pe care o dăm, Guvernul României, statul va fi obligat să meargă la despăgubirea celor păgubiți de la FNI, eu cred că interesul lui este să recupereze banii și va începe ancheta cu cei care au luat sumele cele mai mari de bani. De aceea, cred că nu mai are rost să insistăm asupra acestui lucru. În al doilea rând, în ceea ce privește problema FNA, în hotărâre vorbim și despre extinderea anchetei organelor abilitate la FNA și, în consecință, sperăm ca acest lucru să se rezolve pe această cale.

După dezbaterile care au avut loc, art. 2 are următorul conținut: "Guvernul României și Ministerul Public, cu sprijinul Curții de Conturi, al Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, al Băncii Naționale a României și al altor autorități publice, vor extinde ancheta pentru întreaga perioadă de funcționare a FNI și FNA, la toate persoanele fizice și juridice implicate, precum și la persoanele fizice și juridice care au profitat de activitatea frauduloasă a administratorilor FNI și FNA și vor stabili răspunderile legale ce le revin acestora."

 
  ................................................
 

Domnul Alexandru Sassu:

Da.

 
  ................................................
 

Domnul Alexandru Sassu:

"Concluziile acestor anchete și măsurile adoptate vor fi prezentate Parlamentului României imediat ce vor fi finalizate."

 
  ................................................
 

Domnul Alexandru Sassu:

Da.

 
  ................................................
 

Domnul Alexandru Sassu:

"Guvernul României va prezenta Parlamentului României, în termen de 15 zile de la publicarea prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, soluțiile de rezolvare a problemei celor care au fost păgubiți."

 
  ................................................
 

Domnul Alexandru Sassu:

PNȚCD-ul are un alt punct de vedere.

 
  ................................................
 

Domnul Alexandru Sassu:

Mie mi se pare foarte interesant că Guvernul României ne transmite pe alte căi că este de acord cu o soluție sau alta și, dacă avea această soluție, ar fi trebuit să o dea înainte, ca oamenii aceștia care sunt aici să nu mai stea atâtea zile și să sufere de atâta vreme și probabil că lucrurile erau mult mai liniștite în acest moment. (Aplauze puternice ale grupului de investitori FNI. Se strigă: "Bravo!") Pe de altă parte, dacă primul-ministru al României avea o soluție, era bine să vină ieri în fața Parlamentului și să ne-o spună și eram și noi mai liniștiți. (Se strigă: "Bravo!")

Însă, există câteva lucruri pentru care am respins această soluție. În primul rând că o astfel de hotărâre nu poate echivala pentru CEC ca un ordin în urma căruia să facă anumite plăți și anumite transferuri de sume din conturile sale. Pentru așa ceva este nevoie de o lege, în mod clar, sau de o hotărâre a Consiliului de administrație al CEC sau de o altă chestiune de tipul acesta, care, oricum, trebuie să aibă la bază o lege.

Altfel, înseamnă, practic, că se trimite a hotărâre Guvernului, apoi, Guvernul va trebui să ne spună dacă se poate, după care noi, eventual, să dăm o lege sau să hotărâm ca Guvernul să dea o ordonanță de urgență. Astfel că timpul pe care îl propunem pentru rezolvarea acestei situații s-ar prelungi foarte mult.

Pe de altă parte, e o soluție parțială și nu cuprinde și ceilalți pași. Ceea ce cerem noi în proiectul de hotărâre pe care l-am elaborat este rezolvarea unei situații, cu toate termenele, cu toate problemele, astfel încât oamenii să știe foarte bine despre ce e vorba, astfel încât Parlamentul să știe la ce se așteaptă și care sunt urmările acestor chestiuni.

Acesta este motivul pentru care nu am fost de acord cu această chestiune. Dacă Guvernul consideră că aceasta este soluția, să ne-o propună! (Aplauze. Investitorii FNI prezenți în sală strigă: "Bravo!")

 
  ................................................
 

Domnul Alexandru Sassu:

Aș vrea să pun acest alin.3 în legătură cu alin.4, care spune ceva de genul că Guvernul va consulta Asociația Investitorilor în legătură cu soluțiile propuse, și atunci vă dați seama de ce este nevoie ca astfel de soluții să fie date de Guvern, și nu să impunem noi niște soluții.

În plus față de toate argumentațiile aduse aici, noi cerem în alin.4 ca Asociația Investitorilor să fie consultată în legătură cu soluțiile propuse anterior venirii acestor soluții în Parlament. (Aplauze din partea grupului de investitori FNI.)

Pe de altă parte, apropo de ceea ce spunea doamna Daniela Popa, și eu am spus inițial că ar fi bine să curgă termenul de 15 zile de la publicarea prezentei hotărâri. Din nefericire, din punct de vedere al regulamentului și al Constituției, acest lucru nu este valabil; el se face o dată cu apariția în Monitorul Oficial.

Ceea ce însă putem face și este în puterea Parlamentului este ca această hotărâre să apară imediat în Monitorul Oficial, având în vedere că Monitorul Oficial este subordonat Parlamentului. (Aplauze din partea grupului de investitori FNI.)

 
  ................................................
 

Domnul Alexandru Sassu:

Aș vrea să citez forma propusă de grupul care a lucrat această hotărâre și să trecem la vot în această formă, sigur, ținând cont și de amendamentul depus de colegii noștri de la PNȚCD.

Deci, forma propusă de noi este: "Guvernul României va prezenta Parlamentului României, în termen de 15 zile de la publicarea prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, soluțiile de rezolvare a problemei celor care au fost păgubiți în acest caz.".

 
  ................................................
 

Domnul Alexandru Sassu:

Trebuie votat art.2 în totalitate.

 
  ................................................
 

Domnul Alexandru Sassu:

Art.3 are un alineat în plus. Eu voi citi întâi alineatul care a fost deja propus: "Secretariatele generale ale celor două Camere ale Parlamentului României vor transmite Guvernului și autorităților publice cu competențe în domeniul analizat de comisie: a) raportul Comisiei parlamentare de anchetă privind modul de reglementare și supraveghere a pieței de capital de către Comisia Națională a Valorilor Mobiliare și a pieței monetare de către Banca Națională a României, pornind de la constatările stării de încetare a plății a FNI – SOVINVEST, precum și pentru verificări la societățile comerciale cu capital majoritar de stat și instituțiile publice implicate în cazul FNI – SOVINVEST; b) stenograma dezbaterilor din ședințele comune ale celor două Camere ale Parlamentului României din 27 și 28 septembrie 2000; c) copii de pe documentele anexate raportului.".

Acesta este alineatul care există deja în propunere.

Propunerea comisiei este să introducem un alineat nou: "Guvernul României și autoritățile publice cu competențe în domeniu analizat de comisie vor transmite Parlamentului, în termen de 30 de zile, propuneri de modificare și completare a legislației în domeniul economico-financiar, în scopul prevenirii situațiilor de acest fel.".

 
   
Chamber of Deputies

Chamber of Deputies

Postal address

Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania

Links

  • President of Romania
  • Senate
  • Government of Romania
  • Constitutional Court
  • Legislative Council
  • Monitorul Oficial - Official Gazette

Camera Deputaților

HTTPS access
  • Sitemap
  • Parliamentary bodies
  • Parliamentary business
  • Public information
  • Archive

Copyright © Chamber of Deputies