Dezbateri parlamentare
Sedinta Camerei Deputatilor din 26 februarie 2002
- Sumarul sedintei
- Stenograma completa
- publicata în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.22/2002
Sunteti aici: | Prima pagina > Dezbateri parlamentare > Sedinta Camerei Deputatilor din 26 februarie 2002 |
Sedinta Camerei Deputatilor din 26 februarie 2002
1. | Intervenții ale domnilor deputați: | ![]() |
|||
![]() |
1.11 | Toró Tiberiu - problematica recensământului populației și a locuințelor din România; | ![]() |
................................................ |
Îl invit pe domnul deputat Toró Tiberiu, se pregătește doamna Paula Ivănescu. |
Mulțumesc, domnule președinte. Stimați deputați, Subiectul luării mele de cuvânt este problematica recensământului populației și a locuințelor din România. Cred că există consens în societatea română privind importanța acestui subiect, subiect de importanță națională, pentru că este baza unor strategii sectoriale și globale, strategii pe termen mediu și pe termen lung. Și, prin urmare, desfășurarea recensământului în condiții optime satisface categoria de interes național. Guvernul a încercat să reglementeze organizarea și desfășurarea recensământului în mai multe acte normative, prin Hotărârea Guvernului nr. 680/2001, respectiv corectează și aduce o serie de modificări prin Hotărârea Guvernului nr. 69/2002 din 24 ianuarie. Este regretabil că finanțarea cheltuielilor necesare desfășurării în bune condiții a recensământului nu este rezolvată în mod satisfăcător. În mod normal ar fi trebuit alocat un fond special din bugetul de stat și inclus în Legea bugetului de stat și obligate prin lege, administrațiile publice locale, respectiv serviciile descentralizate, de a desfășura, a organiza acest recensământ. În Hotărârea Guvernului nr. 680, în art. 19 se prevede bugetul necesar organizării recensământului, și anume: "majoritatea cheltuielilor se suportă din sumele defalcate din impozitul pe venit, pentru echilibrarea bugetelor locale și repartizarea acestora pe localități se face prin Hotărârea Consiliului județean". Din păcate, Legea bugetului nu prevede obligativitatea includerii în bugetele administrației publice locale județene, respectiv a localităților, a acestor sume, prin urmare aceste sume nici nu au fost incluse în bugetele locale. Respectiv, acea majorare de 1% din cota de impozit pe venit necesar echilibrării, deci acest fond de echilibrare, a fost proiectat în bugetele locale pentru alte probleme. Se cunoaște că administrațiile locale au mari greutăți pentru a face față atribuțiilor ce îi revin în procesul de descentralizare a unor serii de servicii. Ministerul Finanțelor Publice, respectiv Ministerul Administrației Publice Locale încearcă să redreseze această situație, printr-o adresă comună, nr. 120 din 22 ianuarie, pentru Ministerul Finanțelor Publice, respectiv 237/22 ianuarie, a Ministerului Administrației Publice Locale și prin această adresă comună dispune de rectificarea bugetelor locale, adică alocarea acestor sume necesare, tocmai pe contul acelei majorări de 1% din fondul de echilibrare. Astfel, bugetele administrației publice locale sunt nevoite să-și bulverseze bugetele locale, să facă rectificare de buget, la numai nici o lună după aprobarea acestora, pentru a acoperi cheltuielile necesare procesului de recensământ subliniez încă o dată, o problemă eminamente națională și nu locală. În concluzie, rugăm Guvernul, respectiv Ministerul Administrării Publice să corecteze această situație nefericită cât mai urgent și printr-o hotărâre să aloce suma respectiv necesară pentru recensământ, din fondul de rezervă bugetară și să aloce eșalonat în lunile ce urmează și să transfere către bugetele locale ca administrațiile publice locale să-și poată desfășura activitatea în condiții normale până la sfârșitul anului. Vă mulțumesc. |
Vă mulțumesc și eu. |