Sigla Camerei Deputaților

Camera Deputaților

Limba:
  • RO
  • EN
  • FR
  • Structuri parlamentare
    • Președintele Camerei Deputaților
    • Biroul permanent
    • Comitetul liderilor grupurilor parlam.
    • Grupurile parlamentare
    • Comisiile parlamentare
    • Deputații
      • În ordine alfabetică
      • Dupa circumscripția electorală
    • Structurile parlamentare comune
      • Comisiile parlamentare
      • Grupurile de prietenie
      • Delegațiile parlamentare
      • Alte grupuri
    • Organizarea din alte legislaturi
      • 2016 - 2020
      • 2012 - 2016
      • 2008 - 2012
      • 2004 - 2008
      • 2000 - 2004
      • 1996 - 2000
      • 1992 - 1996
      • 1990 - 1992
  • Activitate parlamentară
    • Urmărirea procesului legislativ
    • Controlul parlamentar
      • Întrebari și interpelari
      • Moțiuni simple și de cenzura
      • Examinarea documentelor UE
      • Autorități sub control parlamentar
    • Activitate în plen
      • Ordinea de zi
      • Stenogramele ședințelor
      • Înregistrări audio-video
      • Votul electronic
    • Activitate în comisii
      • Ședințele comisiilor
      • Documente ale comisiilor
      • Înregistrări audio-video
    • Sancțiuni aplicate deputaților
  • Informații publice
    • Serviciile Camerei Deputaților
      • Atributii
      • Conducere
    • Relații publice
    • Internship la Camera Deputaților
    • Petiții și audiențe
    • Achiziții publice
    • Declarații de avere și interese
    • Informații economice
    • Proiect POCA
    • Funcționarea RA Monitorul Oficial
    • Transparența veniturilor salariale
    • Bunuri primite cu titlu gratuit
    • Prelucrarea datelor cu caracter personal
    • Oportunități de angajare
    • Sigla Camerei Deputaților
  • Pagina veche
  • Mentiune juridica
  • Istoric
  • Contact

Dezbateri parlamentare

  • Interogare stenograme
  • Înregistrari video ale sedintelor în plen
  • Monitorul Oficial - Partea a II-a

Sedinta Camerei Deputatilor din 9 septembrie 2015

  • Sumarul sedintei
  • Stenograma completa
  • publicata în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.147/2015
  • Video in format Flash/IOS Video - Flash & IOS
Sunteti aici: Prima pagina > Dezbateri parlamentare > Sedinta Camerei Deputatilor din 9 septembrie 2015

Sedinta Camerei Deputatilor din 9 septembrie 2015

12. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați (PL-x 405/2013). (rămas pentru votul final)
 
consulta fisa PL nr. 405/2013

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................
Video in format Flash/IOS

13. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați.

Inițiatori? Doamna deputat Birchall.

Video in format Flash/IOS

Doamna Ana Birchall:

Vă mulțumesc mult.

Domnule președinte de ședință,

Stimate colege,

Stimați colegi,

Astăzi este o zi importantă. Și, înainte de a vă vorbi despre acest proiect de lege extrem de important și de drag mie, dați-mi voie să urez tot ce este mai bun și mai frumos pentru toți cei care astăzi poartă numele Sfinților Părinți Ioachim și Ana.

Propunerea legislativă aflată astăzi în fața dumneavoastră pentru votul final a fost depusă de mine în luna martie a anului 2013, având semnăturile a 81 de deputați și senatori. Acest proiect legislativ aduce în prim planul legislativ și instituțional din România necesitatea reînființării unui organism de promovare a principiului egalității de șanse și de tratament între bărbați și femei, și anume, reînființarea Agenției pentru egalitate de șanse, având rolul de implementare a Legii privind egalitatea de șanse și de tratament între bărbați și femei și de monitorizare a aplicării prevederilor legislației naționale armonizate cu acquisul comunitar în acest domeniu.

Prin această propunere legislativă, noi reglementăm respectarea și în practică a unui principiu extrem de important, și anume, la muncă egală salarizare egală, eliminând, astfel, o discriminare care se înregistrează pe piața muncii unde, la aceeași muncă, aceeași calificare, există o discriminare din punctul de vedere al salarizării.

De asemenea, prin această propunere legislativă se instituție obligativitatea pentru angajator de a asigura egalitate de șanse în cadrul relațiilor de muncă și interzicerea solicitării de către angajator a unor informații privind starea civilă, familială sau care privesc planurile angajatului în acest sens.

Discriminarea, în privința accesului la instruirea și formarea profesională este interzisă, la fel ca orice altă discriminare pe bază de gen la locul de muncă.

Domnule președinte,

Stimate colege,

Stimați colegi,

Femeile din România au, fără îndoială, nevoie de această reglementare legislativă pentru a beneficia de aceleași șanse de promovare ca bărbații și pentru a beneficia de principiul european al plății egale pentru muncă de valoare egală.

De asemenea, țin să reamintesc că acest proiect legislativ și practic egalitatea de șanse în România are o miză triplă, și anume, o miză democratică, o miză economică, o miză socială.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Eu aș vrea să mulțumesc tuturor colegelor și colegilor parlamentari din toate grupurile parlamentare care au susținut în comisii proiectul legislativ, precum și colegelor și colegilor mei deputați și senatori semnatari ai acestei inițiative legislative.

De asemenea, aș vrea să mulțumesc și de la tribuna Camerei Deputaților tuturor ONG-urilor din România, în special FEMINA, care au contribuit substanțial, cu experiența și expertiza lor în acest domeniu, în procedura de elaborare și de consultare a acestei propuneri legislative.

În mod particular, aș vrea să mulțumesc Organizației de femei PSD și colegelor mele, membre ale organizației de femei PSD, care m-au sprijinit și inspirat în acest proiect de lege și eu sper, cu votul dumneavoastră de astăzi, ca această lege să devină realitate.

De asemenea, mulțumesc Guvernului, care a avizat favorabil acest proiect de lege.

Consider că mentalitățile din România s-au modificat substanțial în ultimii ani și sper ca acest proiect, care conturează un climat potrivit pentru o reală egalitate de șanse între bărbați și femei din țara noastră să devină lege prin votul dumneavoastră de astăzi și, împreună cu semnarea de către România a Convenției de la Istanbul, care prevede eliminarea oricărei forme de violență împotriva femeilor, sper eu ca și Parlamentul să ratifice Convenția de la Istanbul în regim de urgență, practic, eliminăm astăzi o altă violență împotriva femeilor, și anume, violența economică.

Eu mă bazez pe dumneavoastră și, împreună, astăzi, putem să înlăturăm o altă discriminare existentă în România și, practic, să punem o cărămidă importantă la respectarea drepturilor și egalității de șanse între femei și bărbați în România.

Eu sper că mă pot baza pe votul dumneavoastră de astăzi.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

Comisia? Domnul Solomon.

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian Solomon:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Raport comun asupra Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru muncă și protecție socială și Comisia pentru egalitate de șanse pentru femei și bărbați au fost sesizate cu dezbaterea pe fond, în procedură obișnuită, a proiectului de lege menționat.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 202/2002, republicată, în vederea creării cadrului legal privind promovarea principiului egalității de șanse și de tratament între bărbați și femei în vederea eliminării tuturor formelor de discriminare bazate pe criterii de sex, în toate politicile și programele naționale.

Principala modificare adusă prin acest proiect de lege se referă la reînființarea Agenției Naționale pentru Egalitate de Șanse între femei și bărbați - ANES - ca organ de specialitate al administrației publice centrale, în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice. Se reglementează organizarea și funcționarea acestei agenții, precum și reorganizarea Comisiei Naționale în domeniul Egalității de Șanse între femei și bărbați - CONES - și a structurilor acestea din teritoriu.

Membrii celor două comisii au dezbătut proiectul de lege în ședință comună în 16 iulie 2015 și au hotărât, cu unanimitate de voturi, aprobarea proiectului de lege, cu amendamentele redate în anexa la prezentul raport.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare; a fost adoptat de Senat în 21 octombrie 2013; Camera Deputaților este Cameră decizională.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc. Dezbateri generale? Doamna deputat Pocora.

Video in format Flash/IOS

Doamna Cristina-Ancuța Pocora:

Stimați colegi,

Este extrem de important pentru noi toți să aducem în atenția societății promovarea egalității de șanse între femei și bărbați, ca parte integrantă a politicii sociale, prin promovarea unor proiecte care să asigure funcționalitatea și eficiența legii, asigurarea unor mecanisme instituționale adecvate, astfel încât să putem face posibilă eliminarea tuturor formelor de discriminare de gen.

Trăim, însă, încă într-o Românie în care se înregistrează diferențe majore de gen - și am să dau câteva exemple.

În ceea ce privește procentul de ocupare din grupa de vârstă 20-64, populația de sex masculin este ocupată în procent de 71,4%, în comparație cu 56,3% în rândul femeilor, iar pentru segmentul de vârstă 55-64 de ani, respectiv populație activă ce poate fi definită ca vârstnică, procentul înregistrat de România a fost de 32,9% femei și 51,2% bărbați.

În ceea ce privește nivelul de educație, doar persoanele cu studii superioare, femeile și bărbații, au oportunități aproape egale, în timp ce 45,7% din femeile cu studii minime și 60,6% din femeile cu studii medii sunt angajate.

În ceea ce privește distribuția victimelor violenței în familie, în funcție de sex și vârstă, procentul femeilor majore victimizate prin violență în familie fluctuează între 34,01% și 40,76% din numărul total al victimelor cu sex și vârstă precizată, adică 3.135 și 3.816 femei agresate anual, care au fost raportate la Agenția Națională de Protecție a Familiei. Nu vorbim despre toate acele victime care nu intră în statistici.

Una dintre cauze ar putea fi dezvoltarea insuficientă a facilităților de îngrijire a copiilor la prețuri accesibile, pentru a permite o mai bună reconciliere a vieții de familie, dar și profesionale.

În ceea ce privește diferența salarială dintre femei și bărbați, aceasta a fost de 12%, 42,06% dintre femei fiind expuse riscului de sărăcie sau excluziune socială.

Din punct de vedere al participării femeilor și bărbaților la alegerile locale din luna iunie 2012, a reieșit faptul că femeile ocupă în proporție de numai 5,95% funcții publice alese. În ceea ce privește alegerile parlamentare din decembrie 2012, ponderea femeilor a fost de 11,5%.

Sunt date oficiale luate din strategia Ministerului Muncii în domeniul egalității de șanse între femei și bărbați pentru perioada 2014-2017, care ne arată că încă mai sunt multe lucruri de făcut în acest domeniu. Egalitatea de gen trebuie să constituie un obiectiv central al oricărei societăți democratice care dorește să creeze drepturi cetățenești depline și egale pentru toți și cred că suntem cu toții de acord că este strâns legată de dezvoltarea durabilă a acesteia, fiind vitală pentru punerea în practică a drepturilor omului.

Obiectivul PNL este de a crea o societate în care atât femeile, cât și bărbații, să se bucure de aceleași oportunități, drepturi și obligații în toate sferele vieții. Putem afirma că există egalitate între femei și bărbați atunci când ambele sexe sunt capabile să împartă în mod egal puterea și influența, să aibă oportunități egale în ceea ce privește independența financiară prin muncă și prin întemeierea propriei afaceri, să se bucure de acces egal la educație și oportunități de a-și dezvolta deprinderile și talentele, să împartă responsabilitatea pentru casă și copii, să fie libere de orice constrângeri, intimidări și acte de violență referitoare la gen atât acasă, cât și la locul de muncă.

Pentru toate aceste lucruri sunt coinițiator al acestui proiect de lege pe care-l dezbatem și sper să-l aprobăm astăzi, pe care Partidul Național Liberal, colegii mei din Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal îl vor vota și sper să o faceți și dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna deputat. Vă rog. Doamna Doina Pană.

Video in format Flash/IOS

Doamna Adriana-Doina Pană:

Stimați colegi,

Nu am să vorbesc în fața dumneavoastră de studii, de studii de caz, de cât de importantă este această lege, pentru că o știm cu toții.

Azi e un moment hotărâtor pentru că nu sunt numai vorbe, ci sunt și fapte. Azi, exact cum spunea colega mea, Ana Birchall, se pune cărămida de bază, pentru că se înființează această Agenție Națională pentru Egalitate de Șanse.

Partidul Social Democrat are în doctrina lui egalitatea de șanse. Deci, Grupul parlamentar al PSD, evident că va susține și va vota această lege, dar vreau să vă sugerez tuturor, ca să vă dați seama cât de importantă este, să aruncați numai o privire în sală și să vedeți structura Parlamentului. E foarte relevant pentru a ne da seama cât de importantă este egalitatea de șanse în România.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Paul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Vă dați seama că ne-au trebuit mai mult de 2000 de ani ca să înțelegem că femeile și bărbații au drepturi, obligații și trebuie să aibă șanse egale. Nici acum nu am înțeles suficient de bine. Iată că avem nevoie de o Agenție pentru Egalitatea de Șanse.

Oameni buni, o politică echilibrată de gen este o politică inteligentă. Și Partidul Național Liberal susține acest proiect de lege. Dar, când aud PSD vorbind despre o doctrină în domeniu, dați-mi voie să vă reamintesc că Partidul Național Liberal are un lider femeie. Iar ultima femeie care a candidat la PSD a pierdut în fruntea partidului.

Dați-mi voie să vă reamintesc că dumneavoastră în doctrină aveți, dar, în fapte, ba. În Guvernul actual, din 21 de miniștri, abia aveți patru doamne, sub 20%. Or, în populația României sunt peste jumătate doamne. Deci, un dezechilibru, nu grav, foarte grav de gen. Avem un Guvern care discriminează femeile, însă, situația este mult mai complicată de atât.

În raportul global al echilibrului de gen, care clasifică 142 de țări ale lunii în funcție de un criteriu mult mai complicat de indicatori ai discriminării de gen în economie, în politică, în educație și în sănătate, România abia se așază târâtă pe locul 72. Deci, 71 de țări din lume fac treabă mai bună din punctul de vedere al egalității de gen decât o face România. Scurt și închid. Faptul că 80, 90% dintre decidenții publici la nivel central și local sunt de gen masculin nu are nicio legătură cu competența pe care ne place să o clamăm atunci când avem nevoie de dezbateri publice.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Cristea.

Video in format Flash/IOS

Doamna Aurelia Cristea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimate colege,

Stimați colegi,

E o diferență mare între vorbe și fapte. Astăzi, prin această lege, nu facem altceva decât să îndreptăm un lucru pe care Guvernul PDL l-a făcut în timpul primului-ministru Boc, acela de a desființa această agenție și a asigura o capacitate instituțională de implementare a tuturor măsurilor și de măsurare și de statistici necesare pentru a putea să faci politici publice în ceea ce privește discriminarea de gen. Așa că, prin această lege, nu facem altceva astăzi decât să ne reafirmăm, în calitate de Partid Social Democrat, apartenența la valorile fundamentale ale Uniunii Europene, iar egalitatea de gen este una dintre valorile fundamentale ale Uniunii Europene.

Vă mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Molnar Zsolt:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Iau cuvântul la acest subiect ca să asigurăm egalitatea de gen și egalitatea de șanse. Chiar îmi face plăcere să vorbesc după aceste doamne superbe și salut această inițiativă, în numele Grupului UDMR. Într-adevăr, aveam nevoie de o reîmprospătare a legislației în acest domeniu, pentru că era un domeniu la care vedeam același regres pe care-l vedem în multe domenii, de la aderarea Uniunii Europene vedem regres în diferite subiecte, și e foarte bine că Parlamentul dă acest semnal, fiind o inițiativă parlamentară și fiind o inițiativă parlamentară transpartinică. Într-adevăr, munca care s-a depus pentru crearea acestei legi a fost o muncă exemplară, împreună cu ONG-urile, împreună cu toți factorii implicați în acest subiect. Și pot să vă spun că în textul legii se regăsesc și inițiativele Organizației de femei a UDMR, care, din păcate, nu este reprezentată de Parlament, dar sperăm să corectăm acest lucru.

Voci din sală:

În Camera Deputaților!

Video in format Flash/IOS

Domnul Molnar Zsolt:

În Camera Deputaților, într-adevăr, mă scuzați, în Camera Deputaților. Dar, sperăm să corectăm acest lucru de anul viitor.

În afară de acest lucru, am auzit astăzi câteva statistici destul de alarmante și, într-adevăr, adevărate. Și de aceea salutăm reînființarea Agenției pentru Egalitate de Șanse, pentru că, sperăm noi, această agenție va avea un impact direct în acest domeniu, iar prin acest impact vom reuși să dăm acea încredere doamnelor, ca ele, prin puterile proprii, să lucreze la diminuarea acestor statistici alarmante.

De aceea eu, personal, salut această inițiativă. Mă bucură foarte mult că am reușit să ajungem în faza în care o vom vota și sunt convins că întreaga societate din România va avea de câștigat dacă trece această lege astăzi.

Vă mulțumesc foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

Doamna Drăghici, scurt.

Video in format Flash/IOS

Doamna Sonia-Maria Drăghici:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Eu mă bucur foarte mult astăzi că nu avem o polemică între partide, între femeile din diferite partide și nici nu trebuie să procedăm așa, astfel încât să ne numărăm câte dintr-un partid, câte din altul sunt pentru sau împotriva unei legi care, de fapt, favorizează absența discriminării, adică ne face ca femeile să avem aceeași șansă de promovare politică, promovare socială, promovare economică. Iată că Agenția de Egalitate de Șanse funcționează. Acesta este lucrul cel mai important; și funcționează deja de o perioadă bună de timp. A început să implementeze proiecte europene, a început să facă reconversii profesionale, a început să adune femei pe care să le pună să muncească în alte locuri decât cele pe care și le pierduseră datorită guvernelor anterioare. Deci, eu cred că s-au făcut deja... lucrurile sunt în desfășurare, în derulare. Doamna deputat de la Partidul Național Liberal spunea că nu avem femei promovate politic. Iată-ne aici, suntem aici, de față. Suntem în număr suficient de mare, mai mare decât cel pe care-l aveți dumneavoastră. Deci, suntem suficient de multe social-democrate care să luăm cuvântul, să spunem: "am făcut o treabă bună". Ceea ce urmează să facem este să votăm această lege, pentru care mulțumesc atât femeilor, cât și bărbaților din Parlament.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

Domnul Dobre.

Interesantă dezbatere între doamne. Îmi imaginez cum vor fi dezbaterile când vor fi și mai multe doamne în Parlament.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Eu aș vrea numai să fac o precizare pentru doamna ministru Cristea. Când s-a desființat agenția era Guvernul Boc I și Partidul Social Democrat avea Ministerul Muncii, prin domnul Sârbu, cu care a inițiat desființarea agenției.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumim.

Încheiem dezbaterile generale. Nu mai avem dreptul, domnule deputat. Ați vorbit, deja am vorbit prea mulți.

Intrăm la dezbaterile pe articole.

Domnul președinte al comisiei vrea să facă o precizare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian Solomon:

Domnule președinte, s-a strecurat o eroare materială. În Anexa nr. 2 a raportului, amendamente respinse, număr curent 5 devine număr curent 2 și apoi renumerotarea, care curge logic.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

Intrăm în dezbaterea pe articole. Avem 68 de amendamente admise și 6 respinse.

Vă propun calupuri de 20. Da? Vot.

detalii vot
Video in format Flash/IOS

După aceea o să spuneți că de ce nu am cerut. E-n regulă.

Deci, de la 1 la 20. Intervenții? Nu.

De la 20 la 40. Intervenții? Nu.

De la 40 la 60. Nu.

De la 60 până la final. Nu.

Am crezut că vreți să interveniți.

Vă mulțumesc.

Legea merge la votul final.

Camera Deputaților

Camera Deputaților

Adresa postală

Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti

Legaturi utile

  • Președintele României
  • Senatul României
  • Guvernul României
  • Curtea Constituțională
  • Consiliul Legislativ
  • Monitorul Oficial

Camera Deputaților

HTTPS access
  • Harta site
  • Structuri parlamentare
  • Activitate parlamentară
  • Informații publice
  • Arhiva

Copyright © Camera Deputaților