Parliamentary debates
Sittings of the Chamber of Deputies of April 3, 2019
- Abstract of the sittings
- Full-text of the sittings
- Published in Monitorul Oficial no.49/2019
Video - Flash & IOS
Vous etes ici: | Prima pagina > Parliamentary debates > Sittings of the Chamber of Deputies of April 3, 2019 |
Sittings of the Chamber of Deputies of April 3, 2019
![]() |
12. | Reexaminarea Legii privind Codul administrativ al României, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.681 din 6 noiembrie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.190 din 11 martie 2019 (PL- x 369/2018/2019). (rămasă pentru votul final) | ![]() |
||
see bill no. 369/2018 |
................................................ | |
![]() |
13. Reexaminarea Legii privind Codul administrativ al României, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 681 din 6 noiembrie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 190 din 11 martie 2019; PL-x 369/2018/2019; procedură de urgență. Comisia specială. Domnul președinte al Comisiei speciale, domnul Marcel Ciolacu. Propunere de respingere. Vă rog. |
![]() |
Mulțumesc, domnule președinte. Raport asupra Legii privind Codul administrativ al României; PL-x 369/2018/2019. În conformitate cu dispozițiile art. 8 din Regulamentul activităților comune ale Camerei Deputaților și Senatului, republicat, având în vedere Hotărârea nr. 20/2018 privind constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea Codului administrativ, în temeiul art. 75 alin. (1) din Legea fundamentală, Comisia specială comună a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea Codului administrativ a fost sesizată de Biroul permanent al Camerei Deputaților, prin adresa Secretarului General al Camerei Deputaților, pentru reexaminarea Legii privind Codul administrativ al României, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 681 din 6 noiembrie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, în urma reexaminării, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 681 din 6 noiembrie 2018, a respins Legea privind Codul administrativ, în data de 25 martie 2019. În vederea reexaminării Legii privind Codul administrativ al României, Comisia specială s-a întrunit în data de 1 aprilie 2019 și a luat act că, prin Decizia nr. 681/2018, Curtea Constituțională a constatat că Legea privind Codul administrativ al România este neconstituțională în ansamblul său, fiind contrară prevederilor art. 141. În consecință, membrii Comisiei speciale au hotărât cu unanimitate de voturi să propună plenului Camerei Deputaților respingerea Legii privind Codul administrativ al României. Prin obiectul de reglementare și conținutul său, Legea privind Codul administrativ al României face parte din categoria legilor organice. Camera Deputaților este Cameră decizională. Domnule președinte, Îmi pare rău de munca, și a mea, și a colegilor mei, ținând cont că decizia Curții nu a intrat pe fond. A fost, în primul rând, din cauza Secretariatului General al Senatului, care nu a cerut aviz de la CES. |
![]() |
Dezbateri generale? Domnul Dobre. Și apoi domnul Korodi. Și finalizăm și ne vedem la ora 12,00 la votul final. Un vorbitor. |
![]() |
Domnule președinte de ședință, Stimați colegi, În primul rând, trebuie să apreciem efortul făcut de structurile asociative, atât Asociația primarilor de municipii, Asociația orașelor, Asociația comunelor, Uniunea Națională a Consiliilor Județene, care timp de câțiva ani au lucrat împreună cu ministerele pentru elaborarea acestui Cod. În ceea ce ne privește, cred că pe parcursul dezbaterilor am menționat, eu și colegii mei, de foarte multe ori o serie întreagă de aspecte de neconstituționalitate pentru care s-a insistat. Greșeala de la Senat e impardonabilă. Dar, revin. Am avut, pe parcursul dezbaterilor, și am insistat asupra respectării prevederilor de constituționalitate tocmai ca acest extrem de important proiect de lege să ajungă să fie adoptat. Este păcat pentru munca celor care l-au făcut, este păcat pentru cei din administrația publică care-l așteptau. Codul administrativ este o piatră de temelie pentru ceea ce ar trebui să însemne reforma administrației publice românești, care este necesară mai mult ca niciodată. Partidul Național Liberal va respecta deciziile Curții Constituționale. Vom vota pentru respingere. Dar vreau să vă spun că vina nefinalizării acestui proiect este în cea mai mare proporție datorată majorității, datorată modului în care s-a administrat procedura de adoptare, datorată faptului că de multe ori există un autism vizavi de o serie de probleme care se ridică, ce țin de constituționalitate. Vă mulțumesc. |
![]() |
Domnul Pașcan. |
![]() |
Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință. Distinși colegi, Sigur, e păcat de munca irosită de săptămâni întregi, e un proiect vechi pentru care și ministerul de resort a lucrat vreo doi ani de zile și noi, în principiu, cei de la Partidul Mișcarea Populară, considerăm că este necesar un Cod administrativ. Dar acest Cod administrativ trebuie să privească funcționarea administrației publice din România pe termen lung. El nu se poate realiza, așa cum s-a încercat, pe picior. Nu se poate ca în Camera Deputaților să se aducă modificări de fond la unele dintre prevederi, pe care Senatul nu le-a văzut, și unde nu s-a discutat acest lucru! Nu se poate ca, prin Codul administrativ să se impună prevederi neconstituționale - cele legate de bilingvism -, chiar care transcend cadrul Uniunii Europene și al reglementărilor Uniunii Europene! De aceea, la timpul oportun și în comisie am arătat aceste lucruri care nu sunt în regulă și chestiuni care țin de neconstituționalitate. V-am spus ce înseamnă să diluezi atribuțiile Instituției Prefectului, să-l transformi pe prefect într-o mușcată la fereastră care așteaptă doar să-i vină dosarele conținând hotărârile consiliilor locale sau județene. Să-l transformi pe prefect într-un spectator sau într-un agent care să asigure bilingvizarea unor instituții publice sau servicii subordonate ale acestora. Stimați colegi, Este în interesul nostru, al tuturor, să avem un Cod administrativ performant, el să fie reformator în același timp și modernist pentru statul român și să fie o coloană vertebrală legislativă pentru tot ce înseamnă instituții ale prefectului, primării, consilii județene, ministere, Guvern etc. Vorbim aici de o legislație incumbând, practic, sute de pagini, aproape o Biblie administrativă. De aceea, eu vă rog, pentru că în spațiul public se vehiculează tot felul de discuții și i-am auzit chiar pe unii lideri ai PSD că vorbesc de intenția de a se promova un Cod administrativ printr-o ordonanță de urgență; și are un singur scop sau o motivație propagandistică această poveste privitoare la nevoia de a-i motiva pe primari, pe aleșii locali, pe demnitari, să primească pensii speciale. Ar fi o mare greșeală, o mare eroare! Partidul Mișcarea Populară militează împotriva pensiilor speciale, care reprezintă un furt, deopotrivă împotriva pensiilor speciale ale parlamentarilor, ale primarilor, președinților de consilii județene și ale oricui altcuiva! Este nedrept față de cetățeni, este nedrept față de cei pe care-i reprezentăm și este o insultă la adresa celor care mai muncesc și mai produc plusvaloare și care ajung după zeci de ani de muncă să aibă o pensie de mizerie, iar noi, cei care suntem aici proțăpiți, cocoțați să-i sfidăm. De aceea, vă rog, în mod rezonabil, să nu promovați un nou Cod administrativ printr-o ordonanță de urgență pripită. Ar fi neavenit, o insultă la adresa acestei țări! Vă mulțumesc. |
![]() |
Și eu vă mulțumesc. Domnul Roman. Primarii trebuie să aibă pensii speciale. Să vă intre bine în cap! Vă rog. Domnul Roman. |
![]() |
Mulțumesc, domnule președinte de ședință. Doamnelor și domnilor colegi, Au auzit tot felul de păreri pe timpul dezbaterii Codului administrativ, și din zona populistă, și din zona neomarxistă, și din zona celor care vorbesc fără să știe măcar ce este în cele 1.000 de pagini ale Codului administrativ. Eu vreau să le mulțumesc colegilor cu care am lucrat în Comisia de Cod administrativ și care au venit la muncă. Pentru că mulți s-au bulucit să vină pe acolo, puțini ne-am trezit, practic, să lucrăm în comisie, zi de zi, așa cum trebuie. Dar suntem criticați. E bine! E bine, că această critică ajută câteodată, dar cred că este corect ca atunci când vii să critici ceva la care trebuia să lucrezi și n-ai lucrat, cel puțin colegial ar fi să păstrezi o anumită decență. Administrația publică din România, doamnelor și domnilor parlamentari, are nevoie de Codul administrativ. Lucrăm pe o structură organizatorică din '68, de pe vremea lui Ceaușescu. Avem o structură birocratică și greoaie. Tot plângem că nu absorbim fonduri europene, dar nu ne uităm foarte serios că trebuie să ne reorganizăm, că trebuie să intrăm și noi în rândul lumii. Haideți să ne uităm ce se întâmplă în Europa, și vedem că peste tot se lucrează pe regiuni, se lucrează pe departamente. Chiar nu vrem să avem curajul să vedem ce se întâmplă în altă parte?! Codul administrativ nu înseamnă doar un anumit subiect - pensii speciale. Codul administrativ înseamnă foarte, foarte mult. O Biblie nu poate avea doar un citat; sunt foarte multe citate. Partidul Social Democrat, din punctul meu de vedere, a comis anumite exagerări în politizarea Instituției Prefectului și a deconcentratelor, dar și-a asumat-o public. A spus: "Da, domnule, noi vrem să facem treaba asta!". Partidul Național Liberal a venit și a spus: "Vrem ca redevența să se întoarcă către autoritățile locale!" și și-a asumat treaba asta. UDMR-ul a venit și și-a susținut punctul de vedere. Un Cod administrativ, fără o largă majoritate, nu poate fi un Cod administrativ! Dacă nu vom înceta cu mesajele marxiste, populiste și ale necunoscătorilor nu vom avea niciodată curajul ca acest Parlament să facă ceea ce trebuie pentru administrația publică. Îi rog pe toți cei care vorbesc de Codul administrativ măcar să aibă decența să-i întrebe pe cei care au lucrat ce e acolo și ce nu-i acolo, pentru că diferența între fapte și povești e foarte mare. Vă mulțumesc. |
![]() |
Și eu vă mulțumesc. Domnul Dobre, vă rog. Înțeleg că este o intervenție pe procedură. Da? Vă rog. Și apoi domnul Seidler. |
![]() |
Domnule președinte, Stimați colegi, Am folosit într-un mod impardonabil cuvântul "autism" și de aceea mă simt dator să-mi cer scuze celor care suferă de această boală. Vă mulțumesc. (Aplauze.) |
![]() |
Și eu vă mulțumesc. (Vociferări.) E procedură de urgență. A vorbit din partea dumneavoastră. Domnule Seidler, vă rog. Grupul USR. Și apoi domnul Korodi închide dezbaterea din partea UDMR. Vă rog, domnule coleg. |
![]() |
Domnul Cristian-Gabriel Seidler: Discutăm acum despre respingerea Codului administrativ, după ce Curtea Constituțională l-a declarat neconstituțional. Mă aștept ca însăși atacul la Curtea Constituțională să fie calificat de propaganda majorității ca fiind un abuz. Nu-i așa?! Pentru că folosirea unor drepturi constituționale este considerată un abuz de actuala putere. Ați eliminat și ați fi eliminat prin acest Cod administrativ majoritatea de două treimi la deciziile referitoare la patrimoniu, înlesnind practic legalizarea jafului pe care Gabriela Firea l-a instituționalizat la Primăria Bucureștiului, angajând zeci de mii de oameni, mai mulți la Primăria Bucureștiului decât are chiar Uniunea Europeană cu toate instituțiile sale. Țin să dau o replică celui care ar fi trebuit să coboare aici la microfon, dar conduce momentan lucrările Camerei Deputaților, atunci când spune: "Să vă intre bine în cap că e nevoie de pensii speciale!". Da, domnule Iordache, să vă intre dumneavoastră bine în cap că există o decizie a Curții Constituționale care spune că pensiile speciale ale aleșilor locali sunt neconstituționale. (Aplauze.) Să vă mai intre bine în cap, domnule Iordache, că dacă o zi vom ajunge la putere nici dumneavoastră nu veți beneficia de pensie specială! |
![]() |
Doamne ferește! |
![]() |
Domnul Cristian-Gabriel Seidler: Așa este! (Vociferări.) Încă ceva, către actuala majoritate. Deși sigur vă bazați pe faptul că Victor Ciorbea, căruia i-ați promis o pensie specială, nu va ataca la Curtea Constituțională o eventuală ordonanță de urgență, asigurați-vă, vă rog, că totuși nu veți face acest lucru, pentru că altfel veți trimite în haos întreaga administrație publică locală și nu veți face altceva decât să legiferați, practic, peste Curtea Constituțională. Asta să vă intre bine în cap! (Aplauze.) |
![]() |
Domnul Korodi. Vă rog. |
![]() |
Stimați colegi, Doamnelor și domnilor, Reforma administrației publice și reforma administrației publice locale sunt urgente. Sunt urgente pentru că de ani de zile actuala legislație este revizuită, refăcută, reșapată, dar o abordare modernă europeană încă lipsește când vorbim de administrația publică și administrația publică locală. La ora actuală România încă transpune anumite convenții internaționale în integralitate, convenții europene care privesc administrația publică locală. De aceea, a vorbi și a creiona o legislație coerentă pe descentralizare, a vorbi și a creiona o legislație coerentă pe debirocratizare, pe apropierea serviciilor publice de comunitățile locale, de a implica comunitățile locale în deciziile care le privesc, de a aduce utilizarea limbii materne în administrația publică locală și în administrația centrală la nivel local sunt cerințe esențiale și reprezintă o responsabilitate pe care România încă nu și-a îndeplinit-o. De aceea, Parlamentul, Guvernul au responsabilitatea de a decide cât se poate de urgent o nouă legislație și de a adopta un nou Cod administrativ. Acum avem o procedură de respingere pe care trebuie s-o facem, dar de săptămâna viitoare trebuie să ne reîntoarcem în Parlament și să dezbatem, să discutăm cum ducem până la capăt acele direcții care sunt foarte bine creionate în proiectul de lege care a fost definit de Parlament. Mulțumesc. |
![]() |
Domnul Băișanu. Fiecare grup parlamentar a vorbit. Închidem. Avem vot final. Vă rog, domnule Băișanu. |
![]() |
Domnul Ștefan-Alexandru Băișanu: Domnule președinte Iordache, Colegii mei trebuie să știe că nu vă vin în apărare sub nicio formă, dar vreau să-i spun domnului Seidler sau Zeidler că e bine să nu mai fie populist. A declarat aici că dacă va ajunge măcar o zi la putere parlamentarii nu vor mai avea pensii speciale, adică și dumneavoastră, domnule Iordache. Acum, trebuie să-i explic mai tânărului politician că populismele nu sunt tocmai în regulă. Și de ce? Domnia Sa ar trebui să știe că o lege care și-a făcut efectele, iar beneficiarii care au obținut un drept, nu mai put pierde acel drept. A, se poate da o lege nouă, prin care să se taie orice pensie specială, dar această lege își va face efectul doar pentru cetățenii din ziua în care legea a devenit oficială. Ceilalți, care au beneficiat și care au fost prinși în fosta lege, vor primi pensii speciale până la capăt. Adică, inclusiv dumneavoastră, domnule Seidler, veți primi pensie specială, oricât v-ați tăvăli pentru populația din România că veți tăia pensiile speciale. Vă mulțumesc. |
![]() |
Drept la replică, domnul Seidler. Vă rog. Fără îndoială, un parlamentar, dacă nu vrea să primească pensie specială, nu solicită. Vă rog. |
![]() |
Domnul Cristian-Gabriel Seidler: "Populism", spuneți dumneavoastră. Justiție socială într-un stil abominabil, spun eu. Asta înseamnă pensiile speciale. Nu, nu voi beneficia de pensie specială - dacă sunteți puțin atenți să vă dau o replică, dar se pare că nu vă interesează -, pentru că nu o voi solicita vreodată. Iar teoria drepturilor câștigate, cea la care faceți referire cu lipsă de profesionalism și în mod populist nu se referă la indemnizațiile speciale ale parlamentarilor și nu se referă nici la pensiile de serviciu. Mai citiți înainte să-i acuzați pe alții de populism și vă asigur că nici dumneavoastră nu veți beneficia de pensie specială! |
![]() |
Mulțumesc. Am finalizat. Pauză cinci minute. Începem votul final. |