Parliamentary debates
Sittings of the Chamber of Deputies of April 3, 2019
- Abstract of the sittings
- Full-text of the sittings
- Published in Monitorul Oficial no.49/2019
Video - Flash & IOS
Vous etes ici: | Prima pagina > Parliamentary debates > Sittings of the Chamber of Deputies of April 3, 2019 |
Sittings of the Chamber of Deputies of April 3, 2019
![]() |
7. | Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.104/2018 privind implementarea programului guvernamental "gROwth - Contul individual de economii Junior Centenar" (PL-x 49/2019). (rămas pentru votul final) | ![]() |
||
see bill no. 49/2019 |
................................................ | |
![]() |
7. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 104/2018 privind implementarea Programului guvernamental "gROwth - Contul individual de economii Junior Centenar"; PL-x 49/2019. Guvernul? Vă rog, domnule secretar de stat. Și apoi, Comisia pentru buget. |
![]() |
Domnul Ion Ghizdeanu (președintele Comisiei Naționale de Prognoză): Vă mulțumesc, domnule președinte. Proiectul de lege reglementează modul de funcționare a Contului individual de economii Junior Centenar, deschis pentru toți copiii, la Trezorerie. Pentru toți copiii până la vârsta de 18 ani. Este vorba de peste 3 milioane de conturi. Titularii de cont beneficiază de o primă de stat în valoare de 600 lei anual, în completarea sumei pe care au depus-o, dacă au depus minimum 1.200 de lei. Ceea ce este semnificativ este că acest cont se va deschide și pentru copiii ocrotiți prin serviciile publice și private specializate pentru protecția copilului. Având în vedere conținutul proiectului de lege și în consens cu raportul Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, vă adresez rugămintea unui vot favorabil pentru acest proiect de lege. Vă mulțumesc. |
![]() |
Da. Domnul Lazăr. Și apoi, la dezbateri, domnul Vîlceanu. Raportul Comisiei pentru buget, domnul președinte Lazăr. |
![]() |
Mulțumesc, domnule președinte. În conformitate cu prevederile art. 95 și ale art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată, spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 104/2018 privind implementarea Programului guvernamental "gROwth - Contul individual de economii Junior Centenar". Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect legiferarea unui tip special de cont de investiții - Contul individual de economii Junior Centenar, titularul contului fiind orice copil care îndeplinește cumulativ următoarele condiții: a) este cetățean român; b) nu a împlinit vârsta de 18 ani. Titularii de cont beneficiază de o primă de stat în valoare de 600 lei anual, până la împlinirea vârstei de 18 ani, cu condiția ca suma depusă în cont în anul respectiv să fie de minimum 1.200 de lei. La soldul contului se aplică o rată de dobândă al cărei nivel se stabilește la 3% pe an. Important de subliniat - că de acest program vor beneficia și copiii ocrotiți prin serviciile publice și private specializate pentru protecția copilului. Depunerea anuală minimă de 1.200 de lei se efectuează din bugetul Ministerului Muncii și Justiției Sociale. În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților spre dezbatere și adoptare Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 104/2018 privind implementarea Programului guvernamental "gROwth - Contul individual de economii Junior Centenar", în forma adoptată de Senat. Amendamentele respinse se regăsesc în anexă. În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare. |
![]() |
Dezbateri generale, domnul Vîlceanu. |
![]() |
Doamnelor și domnilor colegi, Sunt convins că aveți impresia că avem de-a face cu un alt act de generozitate al Guvernului, care s-a gândit la copiii noștri și dorește să-i ajute să-și continue studiile, să crească nivelul de trai. Da? Ei, lucrurile nu stau așa. De fapt, este o schemă de escrocare a populației României. Este inadmisibil să deschizi un cont unei persoane care nu-și dorește să-și deschidă un cont, și, pur și simplu, cu forța, da, hai, deschidem un cont, cuiva. Doi. Este inadmisibil să propui o schemă de acumulare a statului, prin care ia bani de la cetățeni și promite dobândă peste 18 ani. Da? Și este inadmisibil să propui populației o dobândă de 3%, cât timp inflația este peste 4%, în momentul de față. Adică, domnule Ghizdeanu, vă rog, dumneavoastră, să veniți să le explicați colegilor acum de ce sunteți atât de generoși cu băncile din străinătate și luați... și vă împrumutați bani cu 5%, iar de la populația României vreți să vă împrumutați cu 3% dobândă? Veniți dumneavoastră și explicați-le colegilor - care sunt convins că sunt foarte curioși - că dumneavoastră lucrați pentru poporul român. Da? Veniți să le explicați cum, Doamne, iartă-mă, te împrumuți la băncile străine, acelea pe care le înjurați dumneavoastră, cu 5% pe 30 de ani, iar de la populația României vrei să iei bani cu 3% pe an, sub nivelul inflației. Da? Haideți și explicați-le, vă rog! (Aplauze.) |
![]() |
Da. Doamna Csép Éva, Grupul UDMR. Vă rog, doamnă. |
![]() |
Mulțumesc frumos, domnule președinte de ședință. Stimați colegi, Este bine să începem să ne gândim și la viitorul copiilor noștri. Este bine să ne învățăm să economisim din timp bani pentru ca acești copii, când ajung în pragul unei vârste de peste 18 ani, să aibă din ce să-și finanțeze, eventual, studiile. Totodată, cred că este o inițiativă bună, dar ar mai trebui să lucrăm la ea, deoarece, din moment ce se deschide pe numele titularului un cont la Trezoreria Statului, mai lipsesc niște "amănunte". Pentru că nu există un contract care se va încheia între statul român și titularul contului, care să aibă o garanție pentru titularul contului care depune aceste sume. Deci, în esență, cred că acest proiect de lege este bun. Acest proiect este bun, dar totodată trebuie îmbunătățit. Așadar, UDMR va lucra la o modificare legislativă pe baza acestui proiect, deoarece credem că siguranța oamenilor care depun și investesc pentru copiii lor trebuie să fie garantată de stat. Vă mulțumesc. |
![]() |
Da. O să invit toți colegii vorbitori. La final, domnul Ghizdeanu. Îl rog să se pregătească să răspundă tuturor întrebărilor puse de colegii parlamentari. Deci, domnul Năsui. Se pregătește al doilea vorbitor de la Grupul PNL, domnul Oprea. |
![]() |
Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui: Mulțumesc, domnule președinte de ședință. Este un program care ar putea fi numit un Robin Hood invers. De ce? Pentru că e o redistribuire de bani de la toți, adică inclusiv de la săraci către bogați. Practic, cei care reușesc să economisească 1.200 de lei pe an, deci 100 de lei pe lună, mai primesc încă 600 de lei, dar nu acum, când împlinește copilul vârsta de 18 ani. Cine își permite să economisească 100 de lei pe lună? Nu cineva care se află pe salariul minim, de exemplu, pentru care 100 de lei pe lună înseamnă aproximativ 10% din salariu. Deci, 10% din salariu, pe care nu-i mai atinge, nu mai are acces la ei decât în momentul în care copilul împlinește vârsta de 18 ani. Singurul lucru bun care se întâmplă totuși cu acest proiect este faptul că și copiii din centrele de plasament primesc din partea statului banii aceștia. Acesta este un lucru lăudabil. Acesta este lucrul care poate ar fi făcut... Ar fi fost bine să fie proiectul numai pe lucrul acesta. Dar criza de bani este mare. Și, atunci, practic, ce s-a urmărit prin acest program este tocmai să se atragă economiile populației în acest program. Dar, din nou, pentru a-i ajuta pe cei mai înstăriți, și nu pe cei mai săraci, cei care ar avea mai multă nevoie de ei. Motiv pentru care USR va vota împotrivă. Vă mulțumesc. |
![]() |
Domnul Oprea, vă rog. |
![]() |
Da. Mulțumesc pentru privilegiul de a vorbi. Dar să știți că lucrurile acestea stau mult mai încâlcit decât par la prima vedere. Cu atât mai mult cu cât ieri s-a anunțat, din partea Ministerului Finanțelor, consolidarea campaniei de luare a banilor de la populație, prin acțiunea "Tezaur". Și probabil că mulți dintre colegii noștri nu au fost atenți să vadă și care sunt ofertele pentru sumele depuse la "Tezaur": 3,5% pe an, 4% pe doi ani; 5% pe trei ani. Iar noi oferim 3%. Domnule, parcă am fi copii de grădiniță și nu suntem în stare să interpretăm valorile pe care ni le oferă cu generozitate Ministerul Finanțelor, iar noi nu le pricepem. Acesta este motivul pentru care niciodată nu cred că vreun liberal ar vota o astfel de propunere legislativă. Deci PNL nu o să voteze. |
![]() |
Domnul Movilă Petru, PMP. |
![]() |
Domnule președinte, Stimați colegi, La dezbaterea din comisii, din păcate, unele observații pe care le-am formulat nu au fost luate în calcul. Și vă prezint un exemplu. Județul Iași, cu o populație de aproape un milion de locuitori, câteva sute de mii de copii care se încadrează la această prevedere, are doar patru trezorerii. Sunt localități în județul Iași care sunt la peste 80 de kilometri de trezorerie - localități în mediul rural, localități sărace. Este unul din argumentele pentru care în comisie nu am votat pentru, din considerentul că această lege nu se poate aplica. Sunt și alte argumente care au fost prezentate de colegii noștri. PMP nu va vota acest proiect de lege. Vă mulțumesc. |
![]() |
Și ultimul vorbitor - Grupul PSD, doamna Lia Olguța Vasilescu. |
![]() |
Stimați colegi, Chiar cred că nu s-a înțeles această inițiativă a Guvernului, care există în Programul de guvernare, și care vine în sprijinul familiilor și în sprijinul copiilor. Contul Junior se deschide din oficiu, într-adevăr, pentru absolut toți copiii din România. Asta nu înseamnă că vreun părinte este obligat de cineva să depună suma de 1.200 de lei, la care se adaugă un bonus primit de la stat, de 600 de lei. Vă rog să-mi arătați o bancă din România, oricare, care să dea primă la depunere de 50%, că eu merg acolo și-mi pun toți banii. Și cred că oricare dintre dumneavoastră ați face același lucru. (Aplauze.) Să știți că deja sunt câteva mii de persoane din România care au început să alimenteze acest cont, pentru că au înțeles care sunt beneficiile. Într-adevăr, abia la vârsta de 18 ani poți să retragi acești bani pentru care primești - atenție! - nu numai o dobândă care este mai mare decât la celelalte bănci, dar o primă de 50% la depunere. Însă dacă copilul este bolnav - și sunt tot felul de alte criterii acolo -, poți să retragi suma și mai devreme. Din punctul meu de vedere este o opțiune a părintelui, dacă dorește sau nu dorește să activeze acest Cont Junior. Și, tot din punctul meu de vedere, este un lucru benefic, pe care sunt absolut convinsă că mulți părinți din România îl vor aprecia. Cei care nu vor să acceseze acest cont n-au niciun fel de problemă, n-au niciun fel de obligație. Vă mulțumesc. (Aplauze.) |
![]() |
Da. E procedură de urgență, stimați colegi. Grupul USR și Grupul ALDE. Grupul USR, doamna Prună. (Vociferări.) Nu, USR nu a vorbit. (Vociferări.) Nu, nu, nu. Vă rog, vă rog. Și domnul Băișanu mai este. Și atât. |
![]() |
Doamna Cristina-Mădălina Prună: Mulțumesc frumos, domnule președinte de ședință. O mică clarificare, pentru că se pare că doamna Vasilescu nu a înțeles. Înțelegem foarte bine rolul acestui program. Și mai înțelegem și că vor fi doar anumiți părinți care își vor permite să economisească acești 100 de lei pe lună. Avem 1.800.000 de oameni care lucrează pe salariul minim, credeți dumneavoastră că-și vor permite să economisească lunar 100 de lei pentru copiii lor? Deci e o iluzie că, de fapt, îi ajutăm pe cei mai nevoiași și că, de fapt, facem bine prin acest program. În plus, acești bani pot fi accesați doar în momentul în care copilul împlinește 18 ani. Deci, e o manieră mascată prin care statul se împrumută de la populație. (Aplauze.) |
![]() |
Da. Grupul ALDE, domnul Băișanu. (Vociferări.) E procedură de urgență, îmi pare rău. |
![]() |
Domnul Ștefan-Alexandru Băișanu: Domnule președinte, Stimați colegi, Grupul ALDE va susține această propunere. Este una benefică. Îmi pun totuși o întrebare. Domnule, când face PSD-ALDE ceva, și ceva bun, și nu poate fi negat în totalitate, se găsesc chichițe - ba că e blondă, ba că e brunetă, ba că nu merge, ba că scârțâie. Domnilor de la opoziție, ca să nu mai dau nume de partide, veniți, domnule, și voi, o dată în viața voastră, în Parlamentul acesta, cu o soluție și vă garantăm că o vom susține. Căutați doar nod în papură și nu înțelegeți că nu există nicio bancă în România care să-ți ofere 50% din cât ai depus, că suma este una mică, de 100 de lei, și cine își dorește o poate face, e opțională și nu e obligatorie. Vă mulțumesc. |
![]() |
Vă mulțumesc. Am finalizat. (Vociferări. Domnul deputat Petru Movilă solicită să ia cuvântul.) Nu e cu drept la replică. Mulțumesc. Domnul Ghizdeanu, vă rog. Da, procedură. Deci, domnule, dacă nu-mi invocați procedura, vă opresc microfonul, ca să știți. Vă rog. Procedură. Îmi invocați articolul care a fost încălcat și vă dau cuvântul. |
![]() |
Deci, ca vicelider, am voie să propun... |
![]() |
Propuneți orice, haideți, vă rog, pe procedură. Îmi spuneți ce s-a încălcat pe procedură și... |
![]() |
Domnule președinte, Mă bucur că sunteți riguros. |
Da. |
|
![]() |
E un lucru foarte bun. Voiam să vă propun retrimiterea la comisie pentru două săptămâni. |
Bine. Mulțumesc. |
|
... tocmai... |
|
Mulțumesc. |
|
![]() |
Dar de ce îmi închideți microfonul, că nu am terminat? Nu cred că este o colegialitate corespunzătoare modul în care dumneavoastră vă comportați astăzi. Nu am venit nici să vă acuz, nici să vă fac în fel și chip. Pur și simplu, ținând cont de toate recomandările colegilor, de ce s-a spus aici, pornind de la faptul că este o idee bună, vă solicit, două săptămâni, retrimiterea la comisie. Absolut normal. |
![]() |
Bun. Mulțumesc. Să înceapă votul. |
![]() |
51 de voturi pentru, 83 de voturi împotrivă, două abțineri. A fost respinsă propunerea. Am finalizat dezbaterile. Am avut toate grupurile parlamentare, au fost intervenții, riguroși. Domnul Ghizdeanu, ultima... Vă rog să răspundeți. |
![]() |
Domnul Ion Ghizdeanu: Mulțumesc, domnule președinte. La prima întrebare, legată de dobândă. Aș vrea să menționez că eroarea provine din confuzia între credit și împrumut și depozite, așa cum s-a și spus. Și aici vorbim despre depozite pe termen foarte lung, nu pe un an, doi. Depozite care au fixată la 3% dobânda, în condițiile în care acum avem la depozite sub 2%, deci este o dobândă dublă. Menționez, de asemenea, că, având în vedere evoluțiile pe termen lung, nu se poate discuta că această dobândă este sub inflație. Să nu uităm că este vorba de 10-15 ani, dacă nu chiar 18 ani, pentru copiii care vor depune în viitor. Referitor la conturi. Menționăm că aceste conturi nu sunt activate. Există diferență între termeni. Conturile sunt deschise, adică sunt disponibile în trezorerie, dar ele se activează, efectiv, da, atunci când se face prima depunere. Referitor la dificultățile de depunere, inclusiv în județul Iași. Al doilea articol din proiectul de lege spune că depunerile se fac nu numai în trezorerii, ci și la poștă, chiar și la factorii poștali. Deci există o rețea extinsă a Poștei Române care facilitează această depunere în conturile respective. Referitor la salariul minim, discuțiile foarte, foarte lungi despre imposibilitatea de a depune. Aș vrea să menționez doar atât. Că salariul minim, de la 1.450 de lei, în 2016, este în acest moment de 2.080 de lei, și în construcții este, de 3.000 de lei. Considerăm că este un salariu minim suficient pentru a se putea depune sumele respective. Referitor la contract. Aici este într-adevăr o problemă care nu se poate... Garanția o reprezintă chiar această lege pentru funcționarea programului și Contului de economisire Junior Centenar. În al doilea rând, având în vedere că el este un cont care se desfășoară în sistem electronic, nu este posibil a se face. După cum știți, contractele se fac în formă scrisă, iar aceste conturi sunt păstrate în Trezoreria Sectorului 1. Cred că nu este posibil ca două milioane de părinți să vină la Trezoreria Sectorului 1 pentru a face aceste contracte, în condițiile în care acest program guvernamental este garantat prin lege. Referitor la faptul că programul nu este accesat sau că nu reprezintă un beneficiu. Aș vrea să menționez doar că acum câteva zile - 28 martie, ultima situație -, să completez datele, avem peste 10,3 mii conturi deschise, Junior, ceea ce este semnificativ. Și ca răspuns la întrebările legate de dificultatea de a ajunge... Nu există județ, nu există județ unde să nu fie peste 100, 200 de conturi deschise doar după două luni de funcționare. Vă mulțumesc. |
![]() |
Da. Mulțumesc. Am finalizat. Avem 7 amendamente respinse. Dacă articolul unic se susține? Nu. La art. 1? Domnul Prisnel, vă rog. Deci la art. 2 aveți dumneavoastră, da? Vă rog. |
![]() |
Domnul Adrian-Claudiu Prisnel: "La art. 2 alin. (3) se modifică și va avea următorul cuprins: «(3) Dreptul la prima de stat se constituie la finele anului calendaristic de economisire în care s-au efectuat depunerile, mai puțin pentru anul în care titularul împlinește vârsta de 18 ani. Prima de stat se plătește în contul individual de economii Junior Centenar, anual... »". |
![]() |
Da. Supun votului amendamentul respins. Fiți atenți, supun votului amendamentul respins. Să înceapă votul. |
![]() |
52 de voturi pentru, 83 de voturi împotrivă. A fost respins. Mergem mai departe. Da, vă rog, mai aveți la alin. (4) și la alin. (7). La care...? Vă rog. |
![]() |
Domnul Adrian-Claudiu Prisnel: "(4) Sumele depuse în contul individual de economii Junior Centenar, cu excepția sumelor reprezentând prima de stat, sunt purtătoare de dobândă". |
![]() |
La alin. (4) este acesta, nu? |
![]() |
Domnul Adrian-Claudiu Prisnel: Da. |
Bun. |
|
![]() |
Domnul Adrian-Claudiu Prisnel: "La soldul anual al contului se aplică o rată de dobândă al cărei nivel se stabilește la 3% pe an. Dobânda se calculează și se plătește anual. Dobânda se va asigura din bugetul Secretariatului General al Guvernului prin bugetul Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză, al cărei președinte are calitatea de ordonator terțiar de credite". |
![]() |
Supun votului dumneavoastră acest amendament respins. |
![]() |
62 de voturi pentru, 80 de voturi împotrivă. A fost respins. Acesta a fost alin. (4). La alin. (7). Dacă se intervine? Nu. La art. 3 alin. (2). Dacă se intervine? Nu. La art. 3 alin. (3). Dacă se intervine? Nu. A rămas în forma comisiei, la votul final. Următorul. |