Sunteți în secțiunea: Prima pagina > Relații publice > Versiunea pentru printare

primit de la președintele Comisiei pentru muncă și protecție socială, domnul deputat Adrian Solomon (Grup PSD)

În cadrul lucrărilor Comisiei pentru muncă și protecție socială, din 27 septembrie 2016, s-au dezbătut și au fost finalizate discuțiile asupra Propunerii legislative privind modificarea Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă. Obiectul de reglementare al inițiativei îl constituie modificarea alin.(1) al art.3 din Legea nr.142/1998, în sensul majorării valorii nominale a unui tichet de masă la suma de 13 lei.

În cadrul dezbaterilor, valoarea de 13 lei a fost crescută la 15 lei/tichet, printr-un amendament depus de doamna deputat Andreea Paul, aprobat de membrii comisiei.
Prin această inițiativă legislativă se urmărește creșterea nivelului puterii de cumpărare asigurat prin intermediul tichetelor de masă, care a scăzut în ultimii 5 ani din cauza necorelării valorii nominale a tichetelor de masă cu inflația și cu majorarea costurilor alimentelor. Impozitarea cu 16% a valorii tichetelor de masă, aplicată angajaților începând cu anul 2010, reprezintă încă un motiv semnificativ de depreciere a valorii reale a tichetelor. Ca o consecință imediată, s-a produs o scădere a puterii de cumpărare a angajaților care beneficiază de tichete de masă. La data introducerii tichetelor de masă în România (1998), ponderea acestora în salariul mediu brut al României era de cca. 26%, respectiv 97% din salariul minim brut. La nivelul anului 2015, ponderea era de l% din salariul mediu brut, respectiv 20% din salariul minim brut.
De asemenea, la nivelul anului 1998, tichetele de masă puteau acoperi aproximativ 50% din cheltuielile cu produse alimentare ale unei gospodării, comparativ cu nivelul curent, în care acestea acoperă doar 27% din aceste tipuri de cheltuieli.
În forma ințială a legislației, indexarea tichetelor de masă era obligatorie în fiecare semestru, însă O.U.G. nr. 121/2011 a modificat art. 3 alin. (2) al Legii nr. 142/1998, iar din 29 decembrie 2011 indexarea trimestrială a tichetelor de masă a devenit opțională.
Indexarea valorii nominale a tichetelor de masă s-a realizat cu o viteză mai mică și la un nivel redus în comparație cu creșterea prețurilor la alimente.
Valoarea actuală a unui tichet de masă, de 9,41 lei (înainte de impozitare), nu era suficientă pentru a cumpăra o masă de prânz, în condițiile în care valoarea medie a unei mese de prânz este de 15 lei, iar în zone cu economie precară, cea mai ieftină masă de prânz costă 10 lei (în sistem de catering, nu la restaurant).
Un număr mare de angajați se află, deci, în imposibilitatea de a avea o masă adecvată în timpul unei zile de lucru, fie ca urmare a programului de lucru încărcat, fie pentru că nu au acces la achiziționarea unei mese. Astfel, această problemă rămâne o responsabilitate comună a angajatorului și a statului, pentru a oferi o masă decentă lucrătorilor pe parcursul unei zile de lucru.
Creșterea valorii nominale se va reflecta în mod direct în puterea de cumpărare a angajaților și, în consecință, în veniturile bugetului de stat, deoarece este supus impozitării.
Proiectul de lege a primit un Raport de adoptare din partea membrilor Comisiei , urmând a fi trimis către Biroul permanent al Camerei Deputaților pentru a fi înscris pe ordinea de zi a plenului.
Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 27 februarie 2020, 11:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro