Ședințele Biroului permanent
Ședința curentă
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2008-2012 > Camera Deputaților > Biroul Permanent > Calendar sedințe dec. 2009 Versiunea pentru printare
Stenograma ședinței Birourilor permanente reunite ale Camerei Deputaților și Senatului din 23 decembrie 2009 ora 9:00

2. Ordinea de zi și programul de lucru pentru ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din ziua de miercuri 23 decembrie 2009
aprobată, cu modificări consultă

Ordinea de zi și programul de lucru pentru ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din ziua de miercuri 23 decembrie 2009 Doamna Roberta Alma Anastase:

Programul de lucru - în ceea ce privește timpul maxim afectat, mergem pe cele 20 de secunde de parlamentar.

Domnul Ioan Oltean:

Dacă îmi permiteți, să acordăm 20. Cine vrea, le folosește; cine nu, renunțăm la ele.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Sigur.

Aveți în mapă.

Dacă sunt observații. Nu sunt.

Cu aceasta, am epuizat primele două puncte.

Sunt voturi împotrivă pe program, pe ordinea de zi? Nu sunt.

Vă mulțumesc.

Secretarii de ședință vor fi: domnul Sever Voinescu și domnul Popa de la Senat.

Domnul Teodor-Viorel Meleșcanu:

Dacă îmi permiteți, am o rugăminte: dacă ați putea să ne spuneți măcar orientativ, că nu aveam o decizie, dacă trece Guvernul, dacă prezintă proiectul de buget, cam care ar fi pe luna ianuarie posibilul program, ca să știm și noi, că plecăm.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Din ce am vorbit cu domnul Boc, dânsul încearcă săptămâna viitoare, luni, să înainteze bugetul Parlamentului. Ideea este ca undeva până pe data de 16 ianuarie noi să dăm votul.

Acum trebuie să gândim împreună și să facem o estimare de timp.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamna președinte, eu m-am uitat - plecând de la ce a zis în scrisoare, în cel mai bun caz, dacă cerem amendamente colegilor, oricum trebuie să ai o zi - pe 28, și zicem că pe 29 îl trimitem la comisii. Aceasta ar însemna că în perioada 4-10 ianuarie comisiile să îl dezbată. Dar, ca să îl dezbată comisiile, trebuie să le dai posibilitatea parlamentarilor să facă amendamente.

Acum, nu poți să le ceri parlamentarilor ca între 30 decembrie și 3 ianuarie să stea de Revelion și să facă amendamente, pentru că nu le răspund primarii ca să le dea amendamente, și nu pot discuta nici cu consiliile județene, că bănuiesc că toți, indiferent de culoare politică, au discuții cu județele lor. Aceasta este prima chestiune.

Atunci, ar trebui ca în prima săptămâna să putem să le dăm o săptămână de amendamente parlamentarilor până pe data de 9 ianuarie, aceasta fiind ultima zi de amendamente. După aceea să avem 2-3 zile în care comisiile să discute și să-și strângă amendamentele, și undeva pe 12 poate să ducă toate avizele către Comisia de buget finanțe, și în cel mai rău caz pe 12 sau pe 13 comisia să intre în dezbatere și dumneavoastră ar trebui să convocați plenul.

11 ianuarie este într-o zi de luni. Aceasta ar însemna ca pe 18 ianuarie să fie o convocare extraordinară.

Dar să spunem că pe 12 ianuarie începe Parlamentul. Pe 12, pe 13, pe 14, pe 15 ianuarie se discută în Comisiile de buget finanțe reunite. Puteți să convocați sesiune extraordinară pe data de 16 ianuarie sau pe data de 17 ianuarie - sâmbătă, duminică.

Dar pentru a fi mai devreme de atunci, opinia mea este că nu se poate. Iar discuția în Parlament va dura.

Eu m-am uitat în program și am discutat și cu domnul Oltean ieri, și am spus că termenele sunt atât de strâmte încât mai devreme de 20 ianuarie, indiferent cum ai face, nu se prezintă.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Board-ul este pe 15 februarie.

Ideal ar fi să putem să avem un buget aprobat de Parlament și publicat în Monitorul Oficial, deci să fie promulgată Legea bugetului de stat și a asigurărilor sociale undeva spre 20 ianuarie, pentru că în săptămâna lui 21 revine misiunea Fondului, a Băncii Mondiale și a Comisiei Europene la București. La modul ideal, ei ar trebui să aibă în perioada în care discută cu Guvernul care va fi instalat la momentul respectiv discuții pe baza unui buget aprobat.

La modul real, nu este un cap de țară dacă în săptămâna în care stau la București, pe 21-28, se întâmplă un decalaj de 2-3 zile; nu este o chestiune care să deraieze în mod fundamental discuția, pentru că ei trebuie să se bazeze pe un buget aprobat și publicat în Monitorul Oficial.

Astfel, la modul realist, cred că o decizie a noastră în intervalul 18-20, pe vot final în Parlament, ar fi acoperitoare din punct de vedere Board pe 15 februarie.

Deci ei ar dori ca la plecarea de la București să aibă un buget aprobat, o conversație cu Guvernul și cu liderii politici care să le confirme unele așteptări și condiționalități, după care se întorc la Washington unde au nevoie de două săptămâni - de la 1 februarie la 15 februarie este o procedură de aprobare tăcută - este un silence procedure la ei, și dacă Boardul are cumva observații, atunci este un interval de două săptămâni în care trebuie să pună raportul lor, astfel ca Boardul să se pronunțe după două săptămâni. Aceasta este procedura standard la ei.

Deci eu, unul, cred că problema care ni se pare că este o problemă obligatoriu de rezolvat în paralel cu aprobarea Bugetului pe 2010 este și Legea responsabilității fiscale, pentru că eu am citit cu surprindere în proiectul de program al Guvernului sau într-un comentariu de presă că acest lucru ar putea fi făcut de abia prin martie sau aprilie. Pentru că, în condițiile în care noi punem un buget în premieră, sper eu, pe criterii de multianualitate, care ar fi un lucru extraordinar de bun pentru țară, indiferent de culoarea politică și de disputa politică, și ar fi un lucru excepțional de bun - ar fi un imens pas înainte să putem să avem predictibilitate în alocarea banului public în România, dacă avem chestiuni legate de rectificările de buget și toate lucrurile pe care ni le cere Fondul Monetar, lucruri pentru care cred că nu avem dificultăți nici unul dintre noi, pentru că cu toții am sprijinit această idee, eu aș introduce în conversație și în calendarul dezbaterilor din Parlament până la momentul aprobării Bugetului și o dezbatere accelerată a Legii răspunderii fiscale. Oricum este condiție de la Fondul Monetar Legea răspunderii fiscale.

Și, atunci, pe lângă acest calendar pe care va trebui să îl stabilim după ce vom fi sesizați în mod oficial de către Guvern, astăzi fiind o discuție exploratorie dacă înțeleg bine, să ne aplecăm și asupra calendarului dezbaterii în comisiile Parlamentului a Legii răspunderii fiscale.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Ioan Oltean.

Domnul Ioan Oltean:

Doamna președintă, eu cred că putem să gândim un calendar chiar de astăzi. Luni și marți - pe 4 și 5 ianuarie - în opinia mea pot fi depuse amendamente de către parlamentari; două zile sunt suficiente.

Noi primim săptămâna viitoare bugetul.

Aici este vorba de responsabilitatea fiecărui parlamentar.

Este o chestiune de interes național. Ne putem mobiliza cu toții sau nu?

Dacă vrem să ne mobilizăm, vin și parlamentarii PSD, și parlamentarii PD-L, și toți parlamentarii vin dacă ne dorim. Dacă nu, nici în 5, nici în 6 ianuarie nu vor veni, pentru că tot vacanță parlamentară este și în 4 și în 6 și în 7 ianuarie.

În opinia mea, dacă în 4 și 5 ianuarie se depun amendamentele, de a doua zi, din 6, din 7 ianuarie pot să lucreze comisiile permanente. Comisiile sesizate în fond se pot reuni în 11 și 12 ianuarie. Pe 13 poate fi convocată ședința comună a celor două Camere și putem să lucrăm pe raportul comisiei sesizate în fond.

În opinia mea, acest program, acest calendar poate fi în măsură să asigure adoptarea bugetului până în 16-17 sau 18 ianuarie, cel târziu.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Toader, după care urmează domnul Marton Arpad și domnul Nicolăescu.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Și eu cred că trebuie să restrângem timpii. Aceste două zile pe care le-a propus domnul Oltean pot fi cu adevărat utile. Rândul trecut am avut trei zile, diferența fiind de o zi.

Ce cred eu că ar trebui să facem: în momentul când ne transmite bugetul în format electronic, fiecare grup să găsească o soluție și să transmită parlamentarilor lor forma electronică, și pot să stea și acasă și să se uite puțin pe acest buget și să intervină. Deci nu este nevoie să vină neapărat la Parlament, dacă ne îngrijim de transmiterea bugetului.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Marton Arpad.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Acestea sunt elementele pe care aș fi dorit și eu să le subliniez, adică necesitatea ca, dincolo de faptul că am înțeles că noi ne vom întâlni săptămâna viitoare pentru ca în mod formal să preluăm bugetul de la Guvern, trebuie să facem această distribuire cumva către parlamentari, fiind deci vorba de accesul parlamentarilor la buget.

Iar referitor la propunerea domnului președinte Geoană cu responsabilitatea fiscală, probabil că s-ar putea să mai primim și o altă lege. S-ar putea, nu știu. Dar nu avem Legea abilitării Guvernului. Deci s-ar putea să dezbatem.

Ambele legi sunt legi dezbătute în două Camere succesive, deci nu sunt ca Legea bugetului, dezbătută într-o singură ședință comună sau în comisii reunite.

Trebuie să vedem și acolo care este procedura.

Deci ambele Camere trebuie să fie convocate pentru rezolvarea acestor trei probleme și, atunci, în timp ce se dezbate pentru ca să primească Camera decizională, prima Cameră trebuie să dezbată și să adopte Legea răspunderii fiscale. La fel este și cu abilitarea. Când va veni, nu știu. Mi-am pus această problemă. S-ar putea să vină Guvernul; s-ar putea să nu aibă nevoie.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Avem reprezentantul Guvernului aici, și poate ne va sugera intențiile reale ale Guvernului.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Deci trebuie să ne gândim cel puțin la aceste trei elemente pentru care să avem o convocare a ședinței extraordinare a ambelor Camere nu numai pe Legea bugetului și, atunci, se poate lucra în paralel. Cât timp avem acest interval de depunere de amendamente sau dezbatere în comisii, în perioada în care lucrează doar Comisia de buget finanțe, că sunt 2-3 zile de obicei în care se lucrează doar în această comisie, se poate lucra în paralel în plenul Camerelor pentru a dezbate și adopta anumite legi, în funcție de, dar evident trebuie să avem și punctul de vedere al Guvernului.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Nicolăescu, și apoi ascultăm și punctul de vedere al Guvernului.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Poziția mea va fi constructivă, și nu vi se va părea ciudat, că voi fi de acord cu domnul Oltean, cu mici precizări, și anume: să avem garanția că pe 28 decembrie Guvernul transmite bugetul la Parlament și în același timp că îl transmite într-o formă electronică care poate fi mai departe utilizată, pentru a fi distribuit în formă electronică colegilor noștri deputați și senatori.

Este aici reprezentantul Guvernului. Trebuie să-și noteze și să rețină că aceste proceduri sunt strict necesare ca să putem să intrăm în calendarul pe care ni-l propunem.

Al doilea lucru: pe 29 decembrie, marțea viitoare, să se organizeze o ședință comună a celor două Birouri, ca să stabilească calendarul, și de astăzi trebuie să știm acest lucru.

Aceasta înseamnă că pe 4-5 ianuarie colegii noștri pot să facă amendamente, pe 6-7 ianuarie pot fi convocate comisiile de specialitate și să facă rapoartele care să fie înaintate către comisiile reunite de buget finanțe. Aceste două comisii pe 11-12 ianuarie pot lucra, și din 13 ianuarie până când s-o termina - pe 15, 16, 17 ianuarie, și poate că așa ar trebui să arate programul, să finalizăm bugetul în plenul celor două Camere.

Fac această mențiune pentru că într-adevăr am înțeles cu toții că fără buget vom avea probleme complicate, și datoria noastră de parlamentari, indiferent cum arată Guvernul, este să ferim oamenii, cetățenii de probleme grele.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc pentru această intervenție.

Domnul Iliescu, vă rog.

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Vă mulțumesc mult.

Vreau să vă spun că în prima ședință care va avea loc - ori diseară ori mâine - Guvernul va aproba cele două bugete - bugetul de stat și bugetul asigurărilor.

Am reținut și este foarte corectă sugestia domnului Nicolăescu - ca cel mai târziu luni bugetul să ajungă și în varianta electronică pentru a putea fi distribuit cât mai urgent tuturor deputaților și senatorilor.

Pot să vă informez că Legea responsabilității fiscale este gata în forma amendată de Fondul Monetar. Știți foarte bine - a existat o inițiativă a unor senatori și deputați PSD dar pe o formă mai veche; și PD-L-ul are o inițiativă. Pe aceasta vrem să o discutăm. Probabil diseară sau mâine va fi forma finală pe care, tot așa, o depunem cu aceeași urgență la Parlament.

Legea abilitării Guvernului de a emite ordonanțe este și ea pregătită. Sigur, are nevoie de girul noilor miniștri, și tot așa vrem să o depunem.

Ne-ar fi extrem de util dacă în acel interval - 4-5 ianuarie, în paralel cu depunerea amendamentelor la Comisiile juridice de la Senat, reprezentanții ministerelor ar putea veni să-și susțină punctul de vedere, pentru ca în prima săptămână, cel târziu până pe 10 ianuarie, să putem discuta Legea abilitării în Senat și imediat după aceea și în Camera Deputaților.

Oricum, vă mulțumesc foarte mult pentru spiritul constructiv.

Cred că este nevoie ca până pe 16 - eu am avansat o dată pe care Guvernul a discutat-o într-o ședință anterioară - să finalizăm Legea bugetului de stat - este o lege extrem de importantă, și mai departe, cu publicarea în Monitorul Oficial, cred că România poate să-și onoreze obligațiile asumate.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Doamna Aura Vasile, vă rog.

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, doamna președintă.

În Biroul politic al partidului meu s-a hotărât să facem tot ce este posibil pentru a putea să adoptăm bugetul, așa cum de altfel am promis și am spus că România are nevoie de un buget pentru a putea să rezolvăm problemele cetățenilor.

Acced la ceea ce s-a discutat.

Nu știu ce a spus domnul vicepreședinte Oltean, dar sunt de acord cu domnul Nicolăescu, motiv pentru care să spunem că cei care suntem în Birourile permanente putem să sacrificăm toate zilele până în data de 31 decembrie.

Mai departe, legat de forma electronică, pentru a da colegilor noștri, am solicitat încă de data trecută ca această dischetă să aibă link-uri pentru a putea să intrăm pe fiecare minister, pentru că anul trecut dura două ore și jumătate ca să ajungem la o anexă pentru a putea să facem amendamente.

A treia problemă - Legea responsabilității fiscale.

Domnule secretar de stat,

Dacă în Parlament, în acest moment, sunt două inițiative - una a PSD-PC și una a Partidului Democrat - cred că, corect ar fi ca Guvernul să vină și să facă amendamente pe cele două proiecte, nu să introducă un alt proiect.

Deci, rugămintea mea este, așa cum de altfel s-a exprimat și domnul președinte Băsescu și domnul viitor premier Boc, respectul față de Parlament și de inițiativele parlamentare.

Legat de ordonanța privind abilitarea, am să vă rog - de acum - să transmiteți în ședința de guvern ca ceea ce va fi trecut acolo să fie trecut în condițiile în care pentru 20 de zile să existe respectul față de Parlament și să nu se încerce modificări esențiale, modificări structurale și teoretic care să afecteze cetățenii, mai ales cetățenii săraci.

Deci, noi suntem de acord a lucra inclusiv pe 31 de dimineață, dacă este nevoie.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc pentru această intervenție. Da, domnule Barbu, ziceți!

Domnul Gheorghe Barbu:

Data trecută s-au aprobat în Birouri separate faptul că bugetul se tipărește de către Guvern în 185 de exemplare, la fel ca anul trecut și ne trimite CD-uri, CD-urile le-am făcut noi - Camera și Senatul - dar pe CD-urile respective, repet încă odată, să fie pentru că este această problemă majoră, să organizeze de o asemenea manieră încât să fie link-uri de trimitere către anexe și către ministere, pentru că atunci nouă ne vine ușor, nu mai trebuie să lucrăm, îl multiplicăm împreună în 500 și cât e nevoie de CD-uri și o să fim gata cu el în maximum o zi de la data primirii din punct de vedere al multiplicării. După ședință, care va fi marți, probabil, îl punem pe site și deja, în aceste condiții pot să-l acceseze deputații în teritoriu - și noi distribuim CD-urile și de acolo încolo, grupurile pot să-l aibă la dispoziție.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Deci, de principiu, ca să concluzionăm, pe 29 - cel mai probabil - vom avea o ședință de Birou. O oră pe care o propuneți?

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Proiectul de buget, domnule Iliescu? Când suntem sesizați în mod oficial? Nu vorbesc când avem toate copiile și toate link-urile, când suntem sesizați din punct de vedere oficial, formal cu proiectul de buget?

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Domnule președinte, cred că luni va ajunge la Parlament. Interesul nostru este să declanșăm cât mai repede procedura de dezbatere a bugetului.

Domnul Mircea-Dan Geoană:

Luni ce dată este?

Domnul Gheorghe Barbu:

28.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și atunci rămâne marți la ora 11.00 de principiu? 10.00?

Bun, deci, de la ora 11.00.

Este deja 9,35, la 9.30 trebuia să începem ordinea de zi, mai este punctul 3 de pe ordinea de zi.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 9 septembrie 2024, 17:07