Capitolul I Organizarea Camerei Deputaților
SECȚIUNEA 1
Constituirea Camerei Deputaților
Art. 1. - Camera Deputaților nou-aleasă se întrunește în ziua
și la ora stabilite prin actul de convocare emis de Președintele
României, în conformitate cu prevederile Constituției României,
republicată.
Art. 2. - (1) Până la alegerea Biroului permanent lucrările
Camerei Deputaților sunt conduse de cel mai în vârstă deputat, în
calitate de președinte de vârstă, asistat de cei mai tineri
4 deputați, în calitate de secretari.
(2) Imposibilitatea exercitării atribuțiilor de către președintele de
vârstă sau de către unul ori mai mulți secretari prevăzuți la
alin. (1) atrage de drept înlocuirea acestora cu deputatul cel mai
în vârstă sau, după caz, cu cei mai tineri deputați din rândul
celor prezenți.
(3) În intervalul de timp prevăzut la alin. (1) nu pot avea loc
dezbateri parlamentare, cu excepția celor care privesc validarea
mandatelor de deputat.
Art. 3. - (1) Pentru validarea mandatelor, Camera Deputaților
alege în prima sa ședință o comisie compusă din 30 de deputați,
care să reflecte configurația politică a Camerei Deputaților, așa
cum aceasta rezultă din constituirea grupurilor parlamentare.
(2) Comisia de validare funcționează pe întreaga durată a
mandatului Camerei Deputaților.
Art. 4. - (1) Numărul deputaților care vor fi desemnați în
Comisia de validare de către fiecare grup parlamentar se
stabilește în funcție de proporția membrilor săi în numărul total al
deputaților.
(2) Propunerile pentru stabilirea numărului de deputați care
revine fiecărui grup parlamentar se fac, în condițiile art. 12, de
către liderii acestor grupuri și se transmit secretarilor Camerei
Deputaților.
(3) Președintele de vârstă prezintă Camerei aceste propuneri
în ordinea descrescătoare a numărului membrilor grupurilor
parlamentare, iar plenul Camerei Deputaților hotărăște asupra lor
cu votul majorității deputaților prezenți.
(4) Propunerile pentru componența nominală a Comisiei de
validare se fac de către grupurile parlamentare, în limita numărului
de locuri aprobat.
(5) Componența Comisiei de validare este aprobată cu votul
majorității deputaților prezenți.
Art. 5. - Comisia de validare își alege un președinte, un
vicepreședinte și un secretar, care alcătuiesc biroul comisiei, și se
organizează în 9 grupe de lucru, compuse din câte 3 membri, cu
respectarea proporției prevăzute la art. 4 alin. (1).
Art. 6. - (1) Biroul Comisiei de validare repartizează grupelor
de lucru dosarele referitoare la alegerea deputaților, primite de la
Biroul Electoral Central, cu excepția celor privind membrii grupelor
de lucru.
(2) Verificarea legalității alegerii deputaților care compun
grupele de lucru se face de către biroul Comisiei de validare.
(3) Biroul Comisiei de validare și grupele de lucru sunt
obligate să prezinte comisiei propunerile privind validarea sau
invalidarea mandatelor de deputat, în scris, în termen de cel mult
3 zile de la constituirea comisiei. Aceste propuneri se adoptă cu
votul majorității membrilor biroului sau al grupelor de lucru.
(4) După expirarea termenului de 3 zile, discutarea dosarelor
nesoluționate se face în plenul Comisiei de validare.
(5) Comisia de validare verifică și se pronunță în următoarele
situații:
a) asupra contestațiilor conținute în dosarele primite de la
Biroul Electoral Central, nesoluționate sau a căror soluționare s-a
făcut cu încălcarea dispozițiilor legale referitoare la procedura de
soluționare;
b) asupra îndeplinirii de către fiecare deputat a condițiilor de
eligibilitate și a depunerii la dosar a tuturor documentelor cerute
de legislația în vigoare pentru validarea mandatelor.
Art. 7. - (1) Comisia de validare, în cel mult 4 zile de la
constituirea sa, întocmește un raport în care vor fi nominalizați
deputații pentru care se propune validarea, invalidarea sau, după
caz, amânarea validării mandatelor, cu motivarea pe scurt a
propunerilor de invalidare sau de amânare.
(2) Comisia de validare propune validarea mandatelor
deputaților ale căror dosare sunt complete și se constată că
alegerea respectivilor deputați a fost făcută în conformitate cu
prevederile legale.
(3) Comisia de validare propune invalidarea alegerii unui
deputat în cazul în care constată încălcarea prevederilor legale
privind condițiile de eligibilitate și în cazul în care există o
hotărâre judecătorească de condamnare, rămasă definitivă și
irevocabilă, privind săvârșirea de către respectivul deputat a unor
infracțiuni legate de derularea procesului electoral.
(4) Amânarea validării mandatului unui deputat se propune de
către Comisia de validare plenului Camerei Deputaților, pentru o
dată ulterioară, dacă nu s-au putut clarifica, în termenul prevăzut,
toate aspectele legate de soluționarea unor contestații și dacă
deputatul în cauză nu a depus toate documentele cerute de
legislația în vigoare pentru validarea mandatului său. În termen
de cel mult 10 zile de la clarificarea problemelor care au justificat
amânarea, Comisia de validare va propune validarea sau
invalidarea mandatului, după caz.
Art. 8. - Raportul este aprobat de către Comisia de validare
cu votul majorității membrilor acesteia.
Art. 9. - (1) Camera Deputaților se întrunește în ședință, de
drept, în a 5-a zi de la constituirea Comisiei de validare, pentru
dezbaterea raportului acesteia.
(2) Raportul Comisiei de validare se prezintă de către
președintele acesteia plenului Camerei Deputaților.
Art. 10. - (1) În cazul deputaților pentru care nu există
motive de invalidare potrivit art. 7 alin. (3), se întocmește, pe
circumscripții electorale, o listă cu numele și prenumele acestora,
asupra căreia Camera Deputaților se pronunță printr-un singur
vot. În cazul deputaților pentru care a fost propusă invalidarea
mandatului, Camera Deputaților dezbate și se pronunță prin vot
pentru fiecare caz în parte.
(2) Validarea sau invalidarea mandatelor de deputat se face
cu votul majorității deputaților.
Art. 11. - (1) Camera Deputaților este legal constituită după
validarea a două treimi din mandatele de deputați și după
depunerea jurământului de către aceștia.
(2) Deputații care refuză depunerea jurământului sunt
considerați invalidați. Refuzul depunerii jurământului se constată
de către președintele de ședință.
SECȚIUNEA a 2-a
Grupurile parlamentare
Art. 12. - (1) Grupurile parlamentare sunt structuri ale
Camerei Deputaților. Ele se pot constitui din cel puțin 10 deputați
care au candidat în alegeri pe listele aceluiași partid politic, ale
aceleiași formațiuni politice, alianțe politice sau alianțe electorale.
(2) Deputații unui partid politic sau ai unei formațiuni politice
nu pot constitui decât un singur grup parlamentar.
(3) Deputații care au candidat pe listele unei alianțe politice
sau alianțe electorale și fac parte din partide politice diferite pot
constitui grupuri parlamentare proprii ale partidelor politice din
care fac parte.
(4) Deputații partidelor politice, formațiunilor politice, alianțelor
politice sau alianțelor electorale care nu întrunesc numărul
necesar pentru a forma un grup parlamentar, precum și deputații
independenți se pot reuni în grupuri parlamentare mixte ori se pot
afilia altor grupuri parlamentare constituite potrivit alin. (1).
(5) Deputații care reprezintă organizațiile cetățenilor aparținând
minorităților naționale, care au obținut mandatul de deputat în
conformitate cu art. 62 alin. (2) din Constituția României,
republicată, pot constitui un singur grup parlamentar.
Art. 13. - (1) Deputații care nu au devenit membri ai unor
grupuri parlamentare constituite la întrunirea Camerei Deputaților,
deputații ale căror grupuri parlamentare s-au desființat, precum și
deputații deveniți independenți, prin demisie, prin excludere din
partid, prin părăsirea unui grup parlamentar, dacă nu s-au
constituit în grupuri parlamentare în conformitate cu prevederile
art. 12 alin. (1)-(4), au următoarele drepturi:
a) să intervină la dezbaterile generale, respectiv la dezbaterea
moțiunilor, într-un interval de 20 de secunde, având posibilitatea
să-și cumuleze aceste secunde pentru o singură intervenție
realizată printr-un reprezentant comun;
b) să delege un reprezentant comun, în calitate de observator
fără drept de vot la lucrările Comitetului liderilor grupurilor
parlamentare;
c) să participe la delegațiile în străinătate ale grupurilor de
prietenie, ale comisiilor permanente sau pe bază de invitații
personale, cu acordul Biroului permanent.
(2) Deputaților prevăzuți la alin. (1) li se vor pune la dispoziție
pentru folosință comună, de către secretarul general, pe baza
deciziei Biroului permanent, o sală de ședință, logistica adecvată,
un autoturism și personal tehnic compus dintr-un șofer și o
secretară.
Art. 14. - (1) În prima sa ședință, fiecare grup parlamentar,
după constituire, procedează la desemnarea conducerii proprii
alcătuite din lider și, după caz, din unul sau mai mulți vicelideri și
un secretar.
(2) Liderul grupului parlamentar are următoarele atribuții:
a) prezintă Camerei Deputaților denumirea grupului
parlamentar, componența numerică, nominală și conducerea
acestuia, precum și orice modificări care survin pe parcursul
mandatului;
b) propune Camerei Deputaților reprezentanții grupului
parlamentar în Comisia de validare;
c) reprezintă grupul parlamentar și negociază în numele
acestuia;
d) nominalizează reprezentanții grupului său parlamentar în
comisiile permanente ale Camerei Deputaților, în comisiile
speciale sau de anchetă ale acesteia ori în comisiile comune ale
Camerei Deputaților și Senatului;
e) nominalizează reprezentanții grupului său parlamentar în
instituțiile sau autoritățile publice aflate în subordinea
Parlamentului României, în grupurile de prietenie
interparlamentare, în structuri parlamentare internaționale la care
România este parte;
f) face propuneri și prezintă candidații grupului său
parlamentar pentru funcțiile de conducere și pentru reprezentanții
acestuia în diverse structuri ale Camerei Deputaților, funcții care îi
revin de drept, conform ponderii grupului său parlamentar în
configurația politică inițială a Camerei Deputaților și negocierilor
între liderii de grup;
g) solicită revocarea din funcție sau înlocuirea reprezentanților
grupului său parlamentar din structurile Camerei Deputaților;
h) participă la ședințele Biroului permanent al Camerei
Deputaților și la dezbaterile acestuia fără a avea drept de vot;
i) poate cere plenului Camerei Deputaților: pauză pentru
consultări, verificarea cvorumului, ținerea unor ședințe nepublice
ale plenului, încheierea dezbaterilor în Camera Deputaților;
j) informează membrii grupului său parlamentar asupra
activităților Camerei Deputaților și ale structurilor acesteia;
k) prezintă plenului Camerei Deputaților reprezentantul grupului
său parlamentar care participă la dezbaterile generale;
l) prezintă amendamentele grupului său parlamentar la
proiectele de lege și propunerile legislative aflate în dezbaterea
comisiilor permanente ale Camerei Deputaților;
m) propune retrimiterea la comisie a unui proiect de lege sau
a unei propuneri legislative, în condițiile prezentului regulament;
n) propune plenului Camerei Deputaților modalitatea de vot;
o) prezintă punctul de vedere al grupului său parlamentar cu
privire la propunerea de ridicare a imunității parlamentare a unuia
dintre membrii propriului grup;
p) își poate delega atribuțiile unuia dintre membrii conducerii
grupului său parlamentar; în lipsa acestora se pot delega
atribuțiile sale oricărui membru al grupului.
(3) Unul dintre viceliderii grupului parlamentar îl înlocuiește de
drept pe lider în lipsa acestuia sau ori de câte ori este nevoie. În
absența atât a liderului grupului parlamentar, cât și a viceliderilor
și a secretarului acestuia, grupul parlamentar decide desemnarea
unui înlocuitor pe durata absenței acestora.
(4) Secretarul grupului parlamentar ține evidența prezenței
deputaților grupului, asigură redactarea proceselor-verbale și
îndeplinește orice alte atribuții ce sunt stabilite de grupul
parlamentar căruia îi aparține.
Art. 15. - În prima ședință de constituire a Camerei
Deputaților, grupurile parlamentare sunt prezentate în ordinea
mărimii acestora, rezultată în urma alegerilor.
Art. 16. - (1) Grupurile parlamentare, în funcție de ponderea
lor în Camera Deputaților, au la dispoziție personal angajat pentru
munca de secretariat și de specialitate, logistica necesară în
vederea desfășurării activității și autoturisme, potrivit hotărârii
Biroului permanent.
(2) Numirea și schimbarea din funcție a personalului angajat
se fac la propunerea liderului grupului parlamentar respectiv, în
condițiile legii. În condițiile în care un angajat care lucrează
pentru grupul parlamentar nu mai este agreat de către
parlamentarii acelui grup sau dacă acel grup parlamentar se
desființează, angajatul sau angajații acelui grup parlamentar vor fi
transferați pe funcții echivalente, prin grija secretarului general al
Camerei Deputaților.
Art. 17. - Președintele Camerei Deputaților împreună cu
liderii grupurilor parlamentare repartizează, la începutul primei
sesiuni a legislaturii, locurile în sala de ședințe pentru fiecare
grup parlamentar.
Art. 18. - Formarea de grupuri parlamentare ale unor partide
care nu au obținut mandate în urma alegerilor este interzisă.
Art. 19. - (1) Orice modificare intervenită în componența unui
grup parlamentar se aduce la cunoștință președintelui Camerei
Deputaților sub semnătura liderului grupului și, după caz, a
deputatului care își schimbă apartenența la grupul parlamentar.
(2) Președintele Camerei Deputaților informează deputații, în
ședință publică, asupra modificărilor intervenite în componența
grupurilor parlamentare.
(3) Orice deputat are dreptul să aducă la cunoștință plenului
Camerei Deputaților orice modificare privind apartenența sa la un
grup parlamentar.
SECȚIUNEA a 3-a
Alegerea președintelui Camerei Deputaților și a celorlalți membri ai Biroului permanent
Art. 20. - (1) După constituirea legală a Camerei Deputaților
se aleg președintele Camerei Deputaților și apoi ceilalți membri ai
Biroului permanent al acesteia.
(2) Președintele Camerei Deputaților face parte din Biroul
permanent al Camerei Deputaților și este președintele acestuia.
Din Biroul permanent al Camerei Deputaților mai fac parte
4 vicepreședinți, 4 secretari și 4 chestori.
(3) Biroul permanent al Camerei Deputaților este format în
urma negocierilor dintre liderii grupurilor parlamentare,
respectându-se configurația politică a Camerei Deputaților, așa
cum rezultă din constituirea inițială a grupurilor parlamentare.
(4) Calitatea de președinte al Camerei Deputaților sau cea de
membru al Biroului permanent încetează în urma demisiei, a
revocării sau a pierderii calității de deputat.
Art. 21. - (1) Președintele Camerei Deputaților este ales pe
durata mandatului Camerei, prin vot secret, cu buletine de vot pe
care sunt înscrise, în ordine alfabetică, numele și prenumele
tuturor candidaților propuși de grupurile parlamentare. Fiecare
grup parlamentar poate face o singură propunere.
(2) Este declarat ales președinte al Camerei Deputaților
candidatul care a întrunit votul majorității deputaților.
(3) Dacă nici un candidat nu a întrunit, după două tururi, votul
majorității deputaților, se organizează noi tururi de scrutin, în
urma cărora va fi declarat președinte al Camerei Deputaților
candidatul care a obținut majoritatea voturilor deputaților prezenți,
în condițiile întrunirii cvorumului prevăzut la art. 67 din Constituția
României, republicată.
Art. 22. - Odată cu alegerea președintelui Camerei
Deputaților, activitatea președintelui de vârstă ales conform art. 2
încetează de drept.
Art. 23. - (1) Alegerea vicepreședinților, a secretarilor și a
chestorilor care compun Biroul permanent se face la propunerea
grupurilor parlamentare, în conformitate cu ponderea acestora
potrivit configurației politice inițiale a Camerei Deputaților și
negocierii liderilor grupurilor parlamentare.
(2) În vederea depunerii propunerilor, Camera Deputaților
aprobă numărul de locuri din Biroul permanent, negociat de liderii
grupurilor parlamentare, așa cum revin, pe funcții, grupurilor
parlamentare constituite potrivit configurației politice inițiale a
Camerei Deputaților.
(3) Propunerile nominale pentru funcțiile prevăzute la alin. (1)
se fac de către liderii grupurilor parlamentare, în limita numărului
de locuri stabilit potrivit alin. (2). Lista candidaților propuși pentru
Biroul permanent se supune în întregime votului Camerei
Deputaților și se aprobă cu majoritatea voturilor deputaților. Dacă
nu se realizează această majoritate, se organizează un nou tur
de scrutin, în care lista este aprobată cu majoritatea voturilor
deputaților prezenți. Votul este secret și se exprimă prin bile.
Art. 24. - Vicepreședinții, secretarii și chestorii Camerei
Deputaților sunt aleși la începutul fiecărei sesiuni ordinare, la
propunerea grupurilor parlamentare cărora le-au fost repartizate
locurile respective, în conformitate cu prevederile art. 23.
Art. 25. - Președintele Camerei Deputaților și orice alt
membru al Biroului permanent pot fi revocați înainte de expirarea
mandatului, cu votul majorității deputaților. Votul este secret și se
exprimă prin buletine de vot în cazul președintelui Camerei
Deputaților și prin bile în cazul celorlalți membri ai Biroului
permanent. Propunerea de revocare se face în scris și este
însoțită de semnăturile inițiatorilor.
Art. 26. - (1)*) Revocarea din funcție a președintelui Camerei
Deputaților poate fi propusă, când se schimbă majoritatea politică din
Camera Deputaților, de către majoritatea deputaților.
(2)*) Revocarea din funcție a președintelui Camerei Deputaților
poate fi propusă și la cererea a minimum o treime din numărul total al
deputaților, în una dintre următoarele situații:
a) încalcă prevederile Constituției României;
b) încalcă grav sau în mod repetat prevederile Regulamentului
Camerei Deputaților sau ale Regulamentului ședințelor comune ale
Camerei Deputaților și Senatului.
(3) Revocarea președintelui Camerei Deputaților poate fi
cerută de grupul parlamentar care l-a propus.
(4)*) Propunerea de revocare se depune la Biroul permanent, care
verifică, din punct de vedere formal, îndeplinirea condițiilor prevăzute
la alin. (1), (2), (3) și (7), după caz, urmând ca acesta să introducă în
proiectul ordinii de zi a următoarei ședințe de plen propunerea de
revocare. Dezbaterea asupra propunerii de revocare se va realiza cu
respectarea prevederilor art. 227. Dezbaterea se realizează pe baza
unui aviz consultativ al Comisiei juridice, de disciplină și imunități, în
legătură cu situațiile prevăzute la alin. (2) lit. a) și b).
(5) Președintele Camerei Deputaților căruia i s-a cerut
revocarea nu poate conduce ședința Biroului permanent sau cea
a plenului în care se discută revocarea sa. El va fi înlocuit prin
votul Biroului permanent de unul dintre vicepreședinți.
(6) Dacă propunerea de revocare este aprobată de plenul
Camerei, se organizează alegerea unui nou președinte, în
conformitate cu prevederile art. 21.
(7)*) În cazul în care este revocat președintele Camerei
Deputaților, la cererea majorității politice nou-formate, din rândul
căreia a fost ales noul președinte, aceasta va ceda o funcție de
vicepreședinte pentru tot restul legislaturii grupului parlamentar care a
deținut funcția de președinte al Camerei Deputaților, pentru a se
respecta configurația politică, în conformitate cu prevederile art. 20
alin. (3). Funcția de vicepreședinte, care este cedată, va fi stabilită
prin renegociere în interiorul majorității politice respective și va fi
precizată în cererea de revocare înaintată Biroului permanent. În
cazul în care noul președinte ales aparține unui grup parlamentar din
cadrul majorității politice care a propus revocarea, respectarea
configuraței politice se realizează prin renegociere în cadrul acestei
majorități.
*) Declarat neconstituțional prin Decizia Curții Constituționale nr. 602 din 14 noiembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.027 din 18 noiembrie 2005; și-a încetat efectele juridice în data de 2 ianuarie 2006, conform art. 147 alin. (1) din Constituția României, republicată.
Art. 27. - (1) Revocarea din funcție a oricăruia dintre ceilalți
membri ai Biroului permanent poate fi solicitată de grupul
parlamentar care l-a propus.
(2)*) Revocarea din funcție a oricăruia dintre ceilalți membri ai
Biroului permanent poate fi propusă și la cererea a minimum o treime
din numărul total al deputaților, în una dintre următoarele situații:
a) încalcă prevederile Constituției României;
b) încalcă grav sau în mod repetat prevederile Regulamentului
Camerei Deputaților sau ale Regulamentului ședințelor comune ale
Camerei Deputaților și Senatului.
(3) Propunerea de revocare se depune la Biroul permanent,
care verifică, din punct de vedere formal, îndeplinirea condițiilor
prevăzute la alin. (1) sau (2)*), după caz, urmând ca acesta să
introducă în proiectul ordinii de zi a următoarei ședințe de plen
propunerea de revocare. Dezbaterea asupra propunerii de
revocare se va realiza cu respectarea prevederilor art. 227.
Dezbaterea se realizează pe baza unui aviz consultativ al
Comisiei juridice, de disciplină și imunități, în legătură cu situațiile
prevăzute la alin. (2)*) lit. a) și b).
(4) Membrii Biroului permanent al Camerei Deputaților cărora li
s-a cerut revocarea nu pot conduce sau, după caz, nu pot
participa la conducerea lucrărilor Biroului permanent sau a
ședinței în plen a Camerei Deputaților în care se discută
revocarea lor; ei vor fi înlocuiți, prin votul Biroului permanent, de
unul dintre membrii Biroului permanent care îndeplinește condițiile
regulamentare, dar pot fi prezenți în calitate de parte interesată.
(5) Dacă propunerea de revocare este aprobată de plenul
Camerei Deputaților, se organizează alegerea unui nou membru
al Biroului permanent al Camerei Deputaților, cu respectarea
configurației politice inițiale a Camerei, în conformitate cu
prevederile art. 23.
(6) Dacă un grup parlamentar din Camera Deputaților s-a
desființat, funcțiile aferente acelui grup parlamentar se redistribuie
celorlalte grupuri parlamentare rămase, în mod proporțional.
*) Declarat neconstituțional prin Decizia Curții Constituționale nr. 602 din 14 noiembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.027 din 18 noiembrie 2005; și-a încetat efectele juridice în data de 2 ianuarie 2006, conform art. 147 alin. (1) din Constituția României, republicată.
Art. 28. - (1) Funcția de președinte al Camerei Deputaților,
devenită vacantă în timpul legislaturii din alte motive decât
revocarea, se ocupă cu respectarea dispozițiilor art. 20 alin. (3) și
ale art. 21.
(2) Funcțiile din Biroul permanent devenite vacante în timpul
sesiunii din alte motive decât revocarea se ocupă la propunerea
grupului parlamentar căruia i-a fost repartizată funcția respectivă,
în condițiile prevăzute la art. 23.
Art. 29. - Odată cu alegerea Biroului permanent, activitatea
secretarilor desemnați în condițiile art. 2 alin. (1) încetează.
Art. 30. - Hotărârile prevăzute la art. 1-29 se adoptă prin
vot deschis, în afară de cazurile în care se prevede altfel.
SECȚIUNEA a 4-a
Biroul permanent al Camerei Deputaților și Comitetul liderilor grupurilor parlamentare
Art. 31. - (1) Biroul permanent al Camerei Deputaților are
următoarele atribuții:
a) propune Camerei data începerii și data încheierii sesiunilor
parlamentare;
b) solicită președintelui Camerei convocarea unei sesiuni
extraordinare;
c) supune aprobării Camerei Deputaților regulamentul acesteia,
precum și propunerile de modificare;
d) prezintă Camerei Deputaților spre aprobare proiectul de
buget al acesteia și contul de încheiere a exercițiului bugetar.
Proiectul de buget se distribuie către deputați împreună cu nota
de fundamentare și anexele acestuia, cu cel puțin 7 zile înainte
de data supunerii spre aprobare plenului Camerei;
e) pregătește și asigură desfășurarea în bune condiții a
lucrărilor Camerei Deputaților;
f) primește sub formă electronică și asigură difuzarea pe
site-ul Camerei Deputaților a proiectelor de legi, propunerilor
legislative, proiectelor de hotărâri ale Camerei Deputaților,
amendamentelor primite de la Guvern și rapoartelor comisiilor
parlamentare, în ordinea depunerii acestora la Secretariatul
general al Camerei Deputaților. Documentele menționate pot fi
transmise și pe suport hârtie, la solicitarea scrisă a deputaților,
formulată la începutul fiecărei sesiuni;
g) hotărăște, în cazul inițiativelor legislative, reținerea lor spre
dezbatere și adoptare ca primă Cameră sesizată sau trimiterea la
Senat a celor pentru care Camera Deputaților este Cameră
decizională;
h) difuzează la casetele deputaților programul de lucru,
ordinea de zi, informarea cu privire la inițiativele legislative
înregistrate la Biroul permanent al Camerei Deputaților, proiectele
de hotărâri ale Camerei Deputaților, legile adoptate cu privire la
care deputații pot sesiza Curtea Constituțională, precum și alte
documente care nu sunt menționate la lit. f);
i) întocmește proiectul ordinii de zi a ședințelor Camerei
Deputaților și al programului de lucru al acesteia, pe care le
transmite Comitetului liderilor grupurilor parlamentare spre
dezbatere și aprobare;
j) rezolvă orice sesizare privind situația de incompatibilitate,
vacantare, blocaj, obstrucționare sau comportament abuziv din
partea biroului comisiei sau a unui grup de deputați al unei
comisii permanente, nerezolvată de comisia respectivă;
k) organizează relațiile Camerei cu parlamentele altor state și
cu organizațiile parlamentare pe baza consultării, în funcție de
natura acțiunilor avute în vedere, a Comitetului director al
Grupului Român al Uniunii Interparlamentare, a grupurilor
parlamentare, a Comisiei de politică externă și a altor comisii
permanente, informând Camera Deputaților asupra măsurilor
stabilite, inclusiv cu privire la componența nominală a delegațiilor;
l) supune spre aprobare Camerei Deputaților componența
delegațiilor permanente la organizațiile parlamentare mondiale sau
regionale, pe baza consultării grupurilor parlamentare și cu
respectarea configurației politice inițiale a Camerei;
m) avizează și supune aprobării plenului Camerei structura
organizatorică, statul de funcții și regulamentul serviciilor Camerei
Deputaților;
n) conduce și controlează serviciile Camerei Deputaților;
o) aprobă regulamentul privind paza și accesul persoanelor în
sediul Camerei Deputaților;
p) propune Camerei Deputaților numirea secretarului general și a secretarului general adjunct;
r) îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de prezentul
regulament, alte dispoziții legale sau însărcinări date de Camera
Deputaților.
(2) La lucrările Biroului permanent participă reprezentantul
Guvernului pentru relația cu Parlamentul, liderii grupurilor
parlamentare constituite în Cameră, iar la lucrările care vizează
activitățile comisiilor participă președinții comisiilor permanente ale
Camerei Deputaților.
(3) Dezbaterile din Biroul permanent se consemnează în
stenograme și se introduc pe site-ul Camerei Deputaților, cu
excepția celor declarate confidențiale.
(4) Deputații pot consulta stenogramele sau pot obține o copie
de pe acestea, cu excepția celor declarate confidențiale de către
Biroul permanent, care pot fi numai consultate.
Art. 32. - Biroul permanent se convoacă la cererea
președintelui Camerei Deputaților sau la cererea a cel puțin
4 membri ai săi.
Art. 33. - Președintele Camerei Deputaților are următoarele
atribuții:
a) convoacă deputații în sesiuni ordinare sau extraordinare,
conform prevederilor prezentului regulament;
b) conduce lucrările plenului Camerei Deputaților, asistat
obligatoriu de 2 secretari, și asigură menținerea ordinii în timpul
dezbaterilor, precum și respectarea prevederilor prezentului
regulament;
c) acordă cuvântul, moderează discuțiile, sintetizează
problemele puse în dezbatere, stabilește ordinea votării,
precizează semnificația votului și anunță rezultatul acestuia;
d) conduce lucrările ședințelor Biroului permanent;
e) sesizează Curtea Constituțională în condițiile prevăzute la
art. 146 lit. a), b), c) și e) din Constituția României, republicată;
f) asigură trimiterea de îndată la Senat, spre dezbatere, a
proiectelor de legi adoptate sau respinse de Camera Deputaților
ori, după caz, Președintelui României, spre promulgare, a legilor
votate, în termenele legale;
g) reprezintă Camera Deputaților în relațiile interne și externe;
h) prezintă rapoarte justificative, anual, în fața plenului asupra
utilizării fondului președintelui;
i) îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de prezentul
regulament, precum și însărcinările date de plenul Camerei
Deputaților.
Art. 34. - Vicepreședinții îndeplinesc, prin rotație, atribuțiile
președintelui, la cererea sa sau în caz de indisponibilitate a
acestuia, precum și alte sarcini încredințate de Biroul permanent.
Art. 35. - Secretarii întocmesc lista înscrierilor la cuvânt, pe
baza solicitărilor, în ordinea în care acestea au fost făcute;
prezintă propunerile, amendamentele și orice alte comunicări
adresate plenului Camerei Deputaților, efectuează apelul nominal,
consemnează rezultatul votului, țin evidența hotărârilor adoptate,
veghează la întocmirea stenogramelor ședințelor plenului Camerei
Deputaților, îl asistă pe președintele Camerei Deputaților în
realizarea atribuțiilor ce îi revin și îndeplinesc orice alte sarcini
primite de la acesta sau de la Biroul permanent.
Art. 36. - (1) Chestorii verifică modul de gestionare a
patrimoniului, funcționarea și calitatea serviciilor Camerei
Deputaților și fac propuneri corespunzătoare Biroului permanent.
Aceștia exercită controlul financiar asupra cheltuielilor efectuate,
prezintă Biroului permanent proiectul de buget al Camerei
Deputaților și contul de încheiere a exercițiului bugetar anual,
asigură menținerea ordinii în sediul Camerei Deputaților și
îndeplinesc alte atribuții, în conformitate cu dispozițiile
președintelui acesteia sau ale Biroului permanent.
(2) În exercitarea atribuțiilor de control financiar-contabil
chestorii sunt sprijiniți de un corp de control compus din 2 experți
contabili și sunt subordonați numai plenului Camerei Deputaților.
(3) La sfârșitul fiecărei sesiuni parlamentare chestorii prezintă
plenului Camerei Deputaților un raport cu privire la rezultatele
controalelor efectuate.
Art. 37. - Comitetul liderilor grupurilor parlamentare este
alcătuit din liderii grupurilor parlamentare constituite conform
configurației politice inițiale și are următoarele atribuții:
a) aprobă ordinea de zi a ședințelor Camerei Deputaților și
programul de lucru al acesteia, precum și modificările sau
completările aduse ordinii de zi ori programului de lucru;
b) propune plenului Camerei Deputaților modul de organizare
a dezbaterilor în plenul Camerei Deputaților prin alocarea pentru
fiecare grup parlamentar, în funcție de ponderea sa în numărul
total al deputaților, a timpului afectat pentru luările de cuvânt în
ședința plenară a Camerei Deputaților; alocarea timpului afectat
dezbaterilor este obligatorie la dezbaterile politice și facultativă la
dezbaterile generale asupra unui proiect de lege sau asupra unei
propuneri legislative;
c) poate include în ordinea de zi dezbaterea unui proiect de
lege sau a unei propuneri legislative la care termenul de
depunere a raportului a fost depășit.
Art. 38. - (1) Comitetul liderilor grupurilor parlamentare
hotărăște cu majoritatea rezultată din ponderea votului fiecărui
membru prezent. Ponderea este dată de proporția grupului
parlamentar reprezentat de lider în numărul total al deputaților,
conform configurației politice inițiale.
(2) La lucrările Comitetului liderilor grupurilor parlamentare din
Camera Deputaților participă, fără drept de vot, președintele
Camerei Deputaților și, dacă este cazul, reprezentantul Guvernului
României sau președintele comisiei parlamentare care a depășit
termenul de depunere a raportului.
(3) Comitetul liderilor grupurilor parlamentare din Camera
Deputaților se întrunește săptămânal, de regulă miercurea și ori
de câte ori este nevoie, la cererea unui lider de grup
parlamentar, a președintelui Camerei Deputaților sau a Biroului
permanent al Camerei Deputaților.
(4) Comitetul liderilor grupurilor parlamentare se întrunește și
lucrează în mod regulamentar în prezența a mai mult de jumătate
din numărul liderilor grupurilor parlamentare, care reprezintă
majoritatea deputaților, fiind prezidat de președintele Camerei
Deputaților.
SECȚIUNEA a 5-a
Comisiile Camerei Deputaților 1. Dispoziții comune
Art. 39. - Comisiile Camerei Deputaților sunt organisme de
lucru ale acesteia, înființate cu scopul de a îndeplini atribuțiile
prevăzute de lege și de prezentul regulament. Comisiile Camerei
Deputaților pregătesc documentele de lucru pentru lucrările în
plen ale acesteia și exercită controlul parlamentar.
Art. 40. - (1) Camera Deputaților constituie comisii
permanente și poate institui comisii de anchetă sau alte comisii
speciale.
(2) Camera Deputaților constituie, de asemenea, comisii de
mediere sau alte comisii comune cu Senatul.
(3) Comisiile permanente ale Camerei Deputaților sunt formate
dintr-un număr de 11-33 de deputați, cu excepția Comisiei
pentru regulament, care se compune din câte un reprezentant al
fiecărui grup parlamentar din Camera Deputaților. Numărul
membrilor comisiilor permanente se stabilește, pentru fiecare caz
în parte, de plenul Camerei Deputaților, la propunerea Comitetului
liderilor grupurilor parlamentare din Camera Deputaților.
Obiectivele, numărul membrilor, componența nominală și
conducerea comisiilor de anchetă sau speciale ale Camerei
Deputaților se aprobă de plenul acesteia odată cu constituirea
acestora.
(4) Un deputat face parte, în mod obligatoriu, dintr-o singură
comisie permanentă, cu excepția membrilor Comisiei pentru
regulament, Comisiei pentru tehnologia informației și comunicațiilor
și ai Comisiei pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați,
care pot face parte și din altă comisie permanentă. Pe durata
mandatului, membrii Biroului permanent pot opta pentru una dintre
comisiile permanente.
Art. 41. - (1) Alcătuirea comisiilor Camerei Deputaților se
face cu respectarea configurației politice inițiale a acesteia.
(2) Pentru fiecare comisie numărul de locuri care revine
fiecărui grup parlamentar sau deputaților independenți se aprobă
prin hotărâre a Camerei Deputaților, la propunerea Comitetului
liderilor grupurilor parlamentare.
Art. 42. - Propunerile de membri ai comisiilor Camerei
Deputaților se vor face de grupurile parlamentare, în limita
locurilor aprobate de plenul Camerei Deputaților, potrivit
prevederilor prezentului regulament, în termenul stabilit de Biroul
permanent al Camerei Deputaților.
Art. 43. - (1) Numărul membrilor fiecărei comisii a Camerei
Deputaților este stabilit, prin acordul liderilor grupurilor
parlamentare, cu respectarea configurației politice inițiale a
Camerei Deputaților.
(2) În cazul în care nu există dezacord asupra numărului
membrilor în comisiile Camerei Deputaților potrivit alin. (1), plenul
Camerei Deputaților va aproba, prin hotărâre, componența
numerică și nominală a comisiilor acesteia cu votul deschis al
majorității deputaților prezenți.
Art. 44. - Dacă grupurile parlamentare nu ajung la un acord
asupra componenței uneia sau a mai multor comisii, Biroul
permanent supune spre aprobare și Camera Deputaților hotărăște,
cu votul majorității membrilor prezenți, asupra candidaturilor
susținute de fiecare dintre grupurile parlamentare, respectându-se
configurația politică inițială a Camerei.
Art. 45. - (1) În prima lor ședință, convocată de Biroul
permanent al Camerei Deputaților, comisiile permanente își aleg
birourile, compuse din câte un președinte, 2 vicepreședinți și
2 secretari, cu excepția Comisiei pentru regulament, al cărei birou
este compus din președinte, un vicepreședinte și 2 secretari.
Funcțiile din biroul Comisiei pentru regulament sunt ocupate în
ordinea mărimii grupurilor parlamentare.
(2) Componența biroului comisiei se stabilește prin negocieri
între liderii grupurilor parlamentare, respectându-se configurația
politică inițială a Camerei, așa cum rezultă din constituirea inițială
a grupurilor parlamentare.
(3) Propunerile nominale pentru funcțiile prevăzute la alin. (1)
se fac de către liderii grupurilor parlamentare, în cadrul numărului
de locuri stabilit potrivit alin. (2).
(4) Lista candidaților pentru biroul comisiei se supune în
întregime votului membrilor acesteia și se aprobă cu majoritatea
voturilor deputaților prezenți.
(5)*) Revocarea unui membru din biroul comisiei se hotărăște cu votul majorității deputaților din comisie, la solicitarea grupului parlamentar care l-a propus sau a mai mult de jumătate din numărul membrilor comisiei.
*) Teza finală a acestui text a fost declarată neconstituțională prin Decizia Curții Constituționale nr. 602 din 14 noiembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.027 din 18 noiembrie 2005; și-a încetat efectele juridice în data de 2 ianuarie 2006, conform art. 147 alin. (1) din Constituția României, republicată.
Art. 46. - Biroul fiecărei comisii a Camerei Deputaților:
a) propune ordinea de zi a ședințelor, prezentând comisiei
lista cuprinzând toate inițiativele legislative și celelalte probleme
de competența acesteia;
b) propune proiectul regulamentului de funcționare a comisiei
și orice modificare a acestuia;
c) propune sarcinile ce revin deputaților din comisie;
d) adoptă hotărâri în chestiuni care interesează bunul mers al
activității comisiei, stabilește atribuțiile personalului tehnic de
specialitate al comisiei și controlează îndeplinirea acestora;
e) constituie, cu aprobarea comisiei, dacă este necesar,
subcomisii, desemnându-le misiunea, componența și conducerea;
f) invită să ia parte la lucrările comisiei reprezentanți ai
societății civile, ai asociațiilor patronale, profesionale sau sindicale,
ai administrației publice centrale ori locale, precum și ai altor
persoane juridice, precum și persoane fizice, la solicitarea
membrilor comisiei, a Guvernului și a persoanelor interesate;
g) organizează, la propunerea membrilor comisiei, ședințe de
consultări cu reprezentanți ai societății civile, ai asociațiilor
patronale și profesionale, ai sindicatelor, ai administrației publice
centrale sau/și locale;
h) aprobă prezența persoanelor interesate să ia parte la lucrările
comisiei în condițiile prevăzute la art. 140 alin. (1) teza a II-a.
Art. 47. - Președintele comisiei:
a) conduce ședințele comisiei;
b) poate propune ca la lucrările comisiei, în scopul realizării
lor în bune condiții, să ia parte și alte persoane;
c) convoacă biroul comisiei pentru a stabili modalitățile de
îndeplinire a activităților reglementate la art. 46;
d) asigură reprezentarea comisiei în raporturile cu Guvernul
României, cu Biroul permanent al Camerei și cu celelalte comisii
ale Camerei Deputaților și ale Senatului;
e) îndeplinește alte atribuții cerute de desfășurarea în bune
condiții a lucrărilor comisiei prevăzute în prezentul regulament, în
Regulamentul ședințelor comune ale Camerei Deputaților și
Senatului, precum și în regulamentul comisiei;
f) solicită Biroului permanent al Camerei Deputaților, pentru
activitatea comisiei și a membrilor acesteia, personal de
secretariat și de specialitate, logistica necesară în vederea
desfășurării activității comisiei, autoturisme, în mod similar cu
liderul de grup.
Art. 48. - Vicepreședinții comisiilor îndeplinesc, pe rând,
atribuțiile președintelui, în absența sau potrivit delegării date de
către acesta.
Art. 49. - Secretarii comisiilor:
a) țin evidența prezenței membrilor comisiei la ședințele
acesteia;
b) asigură redactarea tuturor actelor comisiei;
c) numără voturile exprimate în ședințele comisiei;
d) urmăresc întocmirea proceselor-verbale, realizarea
stenogramelor sau înregistrarea ședințelor comisiei, după caz;
e) urmăresc buna funcționare a dotărilor comisiei, precum și
activitatea personalului;
f) îndeplinesc orice alte activități necesare bunului mers al
activității comisiei, ca urmare a dispozițiilor biroului sau ale
președintelui acesteia.
Art. 50. - Înainte de aprobarea ordinii de zi președintele de
ședință este obligat să supună votului toate propunerile de
modificare sau de completare a ordinii de zi.
Art. 51. - (1) Convocarea ședințelor comisiei se face cu cel
puțin 24 de ore înainte de către președintele acesteia sau, în
lipsa lui, de un vicepreședinte care îl înlocuiește.
(2) Participarea deputaților la ședințele comisiilor este
obligatorie.
(3) Pentru ca ședințele comisiei să se desfășoare în mod
regulamentar este necesară prezența majorității membrilor.
(4) Hotărârile comisiilor Camerei Deputaților se adoptă cu votul
majorității membrilor prezenți.
(5) În caz de absență nejustificată de la lucrările comisiei,
deputatului i se reține din indemnizația lunară, pentru fiecare zi
de absență, o sumă de bani ce reprezintă a 21-a parte din
indemnizația lunară, la care se adaugă diurna de deplasare.
(6) Deputatul care absentează de la lucrările comisiei poate fi
înlocuit de un alt deputat din același grup, pe baza împuternicirii
semnate de liderul grupului parlamentar.
Art. 52. - (1) Ședințele comisiilor parlamentare pot avea loc
în același timp cu cele ale plenului Camerei Deputaților, pe baza
aprobării date de Biroul permanent, la solicitarea președintelui de
comisie.
(2) Ședințele comisiilor parlamentare nu pot avea loc
concomitent cu ședința plenului dedicată votului final, potrivit
ordinii de zi. De asemenea, lucrările comisiei se suspendă de
drept în cazul în care președintele de ședință al Camerei
Deputaților solicită prezența deputaților la lucrările în plen.
(3) Activitatea comisiilor permanente ale Camerei Deputaților
se desfășoară, de regulă, la sediul Parlamentului. În cazuri
excepționale și cu aprobarea prealabilă a Biroului permanent,
activitatea comisiilor se poate desfășura în afara sediului
Parlamentului.
Art. 53. - Ședințele comisiilor Camerei Deputaților sunt
publice, cu excepția cazurilor în care plenul acestora prevede
altfel. Lucrările comisiilor Camerei Deputaților pot fi transmise pe
rețeaua internă de televiziune a Camerei Deputaților și la
posturile de radio și televiziune.
Art. 54. - (1) Miniștrii au acces la lucrările comisiilor. Dacă li
se solicită participarea, prezența lor devine obligatorie. Guvernul
trebuie înștiințat, prin președintele comisiei, cu cel puțin 24 de ore
înainte, cu privire la data, ora și locul desfășurării ședințelor
comisiilor.
(2) O dată pe sesiune miniștrii prezintă un raport de activitate
și strategia ministerului în fața comisiei de resort a Camerei
Deputaților.
Art. 55. - (1) La ședințele comisiilor vor fi invitați să participe
deputații și senatorii care au făcut propuneri, care stau la baza
lucrărilor acestora, cum ar fi autori de propuneri legislative, de
amendamente etc., precum și, la cererea președintelui comisiei,
specialiști ai Consiliului Legislativ.
(2) Comisiile pot invita să participe la lucrări persoane
interesate, reprezentanți ai unor organizații neguvernamentale și
specialiști din partea unor autorități publice sau a altor instituții
specializate. Reprezentanții organizațiilor neguvernamentale și
specialiștii invitați pot să își prezinte opiniile cu privire la
problemele discutate în comisie sau pot înmâna președintelui
comisiei documentații ce vizează tematica pusă în discuție.
(3) Numai deputații care sunt membri ai comisiei permanente
sau înlocuitorii împuterniciți au drept de vot la lucrările comisiei.
(4) Comisia poate hotărî, la propunerea biroului comisiei, a
președintelui sau a unui deputat, limitarea duratei luărilor de
cuvânt. Deputații, senatorii și invitații sunt obligați să se refere
exclusiv la chestiunea supusă dezbaterii. În caz contrar
președintele poate retrage cuvântul. Nimeni nu poate lua cuvântul
decât dacă îi este dat de președinte.
Art. 56. - (1) La începerea dezbaterii unui punct aflat pe
ordinea de zi, comisia desemnează, la propunerea președintelui
sau a unui alt membru, unul ori mai mulți raportori dintre
membrii săi.
(2) Raportorul va participa la redactarea raportului sau a
avizului comisiei, care va fi supus aprobării acesteia, și poate
susține raportul în plenul Camerei.
(3) Rapoartele și avizele vor cuprinde, în mod obligatoriu, pe
lângă opinia majorității membrilor comisiei, atât amendamentele
admise, cât și părerea contrară motivată a celorlalți deputați din
comisie și amendamentele respinse.
Art. 57. - (1) Votul în comisie este, de regulă, deschis.
(2) În anumite situații, hotărâte prin vot de membrii acesteia,
se poate recurge și la vot secret.
Art. 58. - (1) Cu privire la desfășurarea ședințelor comisiilor
se încheie procese-verbale și se pot realiza stenograme sau
înregistrări, care pot fi consultate de deputați.
(2) La sfârșitul fiecărei ședințe, prin grija biroului comisiei se
redactează sinteza lucrărilor și un comunicat de presă.
(3) Sinteza lucrărilor fiecărei comisii se publică săptămânal în
Monitorul Oficial al României, Partea a II-a. Sinteza cuprinde
problemele dezbătute, rezultatul votului asupra articolelor și
proiectelor de legi, numele și prenumele celor prezenți și ale
celor absenți.
2. Comisiile permanente ale Camerei Deputaților
Art. 59. - Comisiile permanente se aleg pe întreaga durată a
legislaturii. Denumirile și domeniile de activitate ale comisiilor
permanente sunt următoarele:
1. Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare
- restructurarea economiei la nivel macroeconomic și la nivel
sectorial; programe de reconstrucție și dezvoltare; prognoză
economică; mijloace și instituții specifice ale economiei de piață;
problemele prețurilor și concurenței; libera inițiativă; privatizarea;
activitatea economică a Autorității pentru Valorificarea Activelor
Statului și a societăților de investiții financiare, a regiilor autonome
și a societăților comerciale cu capital integral de stat sau mixt;
importul și exportul de capital;
- alte probleme privind strategia dezvoltării economice și politica reformei.
2. Comisia pentru buget, finanțe și bănci
- bugetul de stat și execuția bugetară; bugetul asigurărilor
sociale de stat și execuția acestuia; politica financiară; sistemul
de impozite și taxe, asigurări și reasigurări; echilibrul monetar,
circulația bănească, credite și sisteme de credite, dobânzi, scont;
bursa de valori și efecte; împrumuturi externe ale statului sau
garantate de stat; investiții realizate din credite bugetare.
3. Comisia pentru industrii și servicii
- industria și ramurile ei; transporturi, comerț (interior și
exterior), turism; protecția consumatorilor; strategii de dezvoltare a
industriilor și a serviciilor; asigurarea resurselor de materii prime
și energie pentru economia națională; dezvoltarea întreprinderilor
mici și mijlocii în industrie și în servicii; probleme specifice ale
privatizării în industrie și servicii, ale dezvoltării sectorului privat în
aceste ramuri; bursele de mărfuri industriale și servicii; strategii de
investiții; calitatea produselor industriale și a serviciilor; standarde
și mărci; protecția investițiilor și a mărcilor; progresul tehnic și
dezvoltarea tehnologică; eficiența și capacitatea concurențială a
produselor și serviciilor pe piața internă și externă.
4. Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice
- programe în domeniul agriculturii, horticulturii, zootehniei,
pisciculturii, silviculturii, fondului cinegetic; probleme specifice ale
privatizării în agricultură; libera inițiativă, forme de proprietate, de
asociere, creditare, arendare; gospodărirea fondului funciar;
activitatea societăților și regiilor cu capital de stat sau mixt din
agricultură, silvicultură și alimentație; servicii pentru agricultură,
îmbunătățiri funciare, industrie alimentară și silvicultură.
5. Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale
- drepturile omului și ale cetățeanului; problemele
minorităților; libertatea de conștiință; problemele cultelor religioase;
libertatea de exprimare prin alte mijloace decât prin cele de
informare în masă.
6. Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic
- autonomia locală; reforme administrative; organizarea
administrativ-teritorială; statutul funcționarului public; sisteme
urbane; rețele urbane și rurale; finanțele publice locale; sisteme
ecologice și echilibru ecologic; calitatea aerului, apei, solului;
protecția florei, faunei și așezărilor umane; recuperarea zonelor
deteriorate; tehnologii pentru controlul și eliminarea emisiilor
poluante; gospodărirea apelor; amenajarea teritoriului; construcții.
7. Comisia pentru muncă și protecție socială
- raporturile individuale de muncă (contractul individual de
muncă, timpul de lucru, concediile, protecția muncii, sistemul de
salarizare, jurisdicția muncii, statutul juridic al femeii salariate);
raporturile colective de muncă (negocierea colectivă, contractul
colectiv de muncă, jurisdicția conflictelor colective de muncă);
statutul juridic al sindicatelor și al organizațiilor patronale; sistemul
asigurărilor sociale (pensii, indemnizații, ajutor de șomaj, alocație
de stat); asistența socială (ajutoare materiale, gratuități); ajutoare
materiale pentru persoane defavorizate: bătrâni, persoane cu
handicap, minori și altele; problematica ocupării forței de muncă.
8. Comisia pentru sănătate și familie
- ocrotirea sănătății populației; asistență sanitară; forme de
organizare a rețelei sanitare; problemele sociale ale familiei,
mamei și copilului, bătrânilor și persoanelor cu dizabilități;
probleme demografice.
9. Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport
- învățământul de toate formele și gradele; cercetarea științifică; activitatea sportivă; problemele tineretului; protecția proprietății intelectuale.
10. Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă
- instituții de artă și cultură; protecția patrimoniului cultural
național; activitatea presei și a celorlalte mijloace de informare în
masă.
11. Comisia juridică, de disciplină și imunități
- constituționalitatea proiectelor de legi și a propunerilor
legislative; reglementări în domeniul dreptului civil, penal,
contravențional, procedură civilă, penală, administrativă,
organizarea judecătorească; alte reglementări cu caracter
precumpănitor juridic; probleme de disciplină parlamentară,
incompatibilități și imunități.
12. Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională
- probleme privind apărarea, ordinea publică și siguranța
națională.
13. Comisia pentru politică externă
- probleme și programe de politică externă a României;
dialogul bilateral cu comisiile similare ale parlamentelor altor state
și ale organismelor parlamentare internaționale; avizarea tratatelor,
convențiilor și altor instrumente internaționale la care aderă
România; audierea persoanelor propuse să fie numite în funcția
de ambasador al României în străinătate, în urma căreia dă un
aviz consultativ.
14. Comisia pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții
- examinarea petițiilor primite și cercetarea abuzurilor
semnalate prin aceste petiții; efectuarea unei anchete asupra
abuzurilor sesizate în cazurile în care Camera Deputaților dispune
aceasta ca urmare a prezentării, potrivit regulamentuui, a unei
cereri în fața plenului Camerei Deputaților.
15. Comisia pentru regulament
- interpretarea regulamentului, monitorizarea și analiza
intervențiilor referitoare la procedură formulate în plenul Camerei
Deputaților și elaborarea propunerilor de amendare a
regulamentului la începutul sesiunilor ordinare, când este cazul;
evidența și regularitatea cutumelor parlamentare; studierea și
informarea operativă a Camerei și a Biroului permanent despre
procedurile parlamentare din alte state sau din adunări
parlamentare paneuropene; elaborarea și prezentarea Biroului
permanent al Camerei Deputaților a propunerilor de modificare și
completare a Regulamentului Camerei Deputaților; analizarea
sesizărilor trimise de Cameră, de Biroul permanent sau de
președintele Camerei cu privire la procedurile și prevederile
regulamentului și prezentarea punctului de vedere în Camera
Deputaților; avizarea regulamentelor comisiilor permanente.
16. Comisia pentru tehnologia informației și comunicațiilor
- tehnologia informației și comunicațiilor, tehnologii avansate
specifice domeniului, alinierea la reglementările, respectiv la
standardele internaționale, și proprietatea intelectuală în domeniu.
17. Comisia pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați
- eliminarea oricăror forme de discriminare după criteriul de
sex și îmbunătățirea condiției femeii în societate;
- integrarea principiului egalității de șanse pentru femei și
bărbați în inițiativele legislative, în politicile și programele ce
interesează atât femeile, cât și bărbații;
- urmărirea aplicării prevederilor referitoare la egalitatea de
șanse și de tratament pentru femei și bărbați din documentele
internaționale ratificate de România.
Art. 60. - (1) Schimbarea unui membru dintr-o comisie a
Camerei Deputaților se face la solicitarea grupului parlamentar
care l-a propus, cu aprobarea plenului Camerei Deputaților.
(2) În cazul în care un grup parlamentar își modifică
componența sau își încetează existența, Camera Deputaților
poate hotărî asupra rămânerii în comisii a deputaților deveniți
independenți, în limita locurilor disponibile rămase.
(3) Calitatea de membru al comisiei poate înceta prin demisie
sau la propunerea grupului parlamentar din care a făcut parte
deputatul, în cazul în care acesta nu mai este membru al
grupului. În acest caz, același grup parlamentar poate propune un
alt deputat pentru a fi ales membru al comisiei.
Art. 61. - Comisiile permanente ale Camerei Deputaților
examinează proiectele de legi, propunerile legislative, proiectele
de hotărâri ale Camerei Deputaților, avizele și amendamentele, în
vederea elaborării rapoartelor sau avizelor, după caz; dezbat și
hotărăsc asupra altor probleme trimise de Biroul permanent al
Camerei Deputaților; pot efectua anchete parlamentare, precum și
alte activități, în conformitate cu prevederile prezentului
regulament și ale Regulamentului ședințelor comune ale Camerei
Deputaților și Senatului.
Art. 62. - Biroul permanent trimite, spre examinare și în
vederea elaborării rapoartelor, proiectele de legi, propunerile
legislative, proiectele de hotărâri ale Camerei și amendamentele
formulate de către Guvern comisiei permanente sesizate în fond,
în competența căreia intră materia reglementată prin proiectul sau
propunerea respectivă. Acesta poate sesiza și alte comisii pentru
a-și da avizul cu privire la lucrarea respectivă.
Art. 63. - În cazul în care Biroul permanent sesizează în
fond două sau mai multe comisii asupra unei inițiative legislative,
comisiile respective vor redacta un raport comun. În cazul în care
comisiile sesizate în fond lucrează împreună, conducerea
ședințelor se va realiza prin rotație de președinții comisiilor.
Art. 64. - (1) Orice comisie permanentă poate solicita motivat
Biroului permanent să întocmească un raport, să participe la
întocmirea unui raport comun sau să își dea avizul asupra unui
proiect de lege ori a unei propuneri legislative trimise spre
examinare altei comisii.
(2) Solicitarea se va realiza în cel mult 5 zile de la sesizarea
comisiei ce urmează să întocmească raportul sau să își dea
avizul, cu condiția încadrării în termenul de depunere a raportului.
(3) Dacă solicitarea este aprobată, respectivei comisii i se vor
trimite și amendamentele deja depuse.
(4) Dacă o comisie permanentă consideră că un proiect de
lege sau o propunere legislativă cu care a fost sesizată nu este
de competența sa, aceasta poate solicita motivat Biroului
permanent, în cel mult 3 zile de la sesizarea ei, trimiterea
respectivei inițiative legislative altei comisii.
(5) În cazul în care Biroul permanent refuză solicitările
comisiilor prevăzute la alin. (1) și (4), Camera hotărăște prin vot.
Art. 65. - (1) Comisia permanentă sesizată în fond va stabili
un termen în care să îi fie remise avizul sau avizele celorlalte
comisii care examinează proiectul ori propunerea legislativă,
consultându-se cu acestea și ținând seama de termenul de
predare a raportului.
(2) Termenul de remitere a avizului sau avizelor nu poate fi
mai mic de jumătate din termenul pe care comisia sesizată în
fond îl are pentru predarea raportului.
(3) În caz de nerespectare a acestui termen comisia sesizată
în fond își va putea redacta raportul fără a mai aștepta avizul
sau avizele respective.
(4) Deputații care nu fac parte din comisia sesizată în fond,
precum și Guvernul vor putea depune amendamente într-un
termen ce nu poate fi mai mic de jumătate din termenul pe care
comisia sesizată în fond îl are pentru predarea raportului de la
anunțarea în plenul Camerei a proiectului de lege sau a
propunerii legislative.
(5) Comisia sesizată în fond nu va putea finaliza și depune
raportul decât după expirarea unui termen ce nu poate fi mai mic
de jumătate din termenul pe care comisia sesizată în fond îl are
pentru predarea raportului.
Art. 66. - La ședințele comisiei sesizate în fond vor fi invitați
la dezbateri atât raportorii comisiilor sesizate pentru avize, cât și
specialiști ai Consiliului Legislativ, dacă este necesară prezența
acestora.
Art. 67. - (1) În raportul comisiilor sesizate în fond se va
face referire la toate avizele celorlalte comisii care au examinat
proiectul sau propunerea respectivă, la toate amendamentele
primite, admise ori respinse, la avizul Consiliului Legislativ și la
avizele altor autorități publice, dacă s-au întocmit asemenea
avize.
(2) Raportul va cuprinde propuneri motivate privind admiterea
fără modificări a actului examinat, respingerea acestuia sau
admiterea lui cu modificări și/ori completări și se înaintează
Biroului permanent.
(3) În cazul în care o comisie examinează în fond mai multe
proiecte de legi și propuneri legislative care au același obiect de
reglementare se întocmește un singur raport, cu respectarea
prevederilor alin. (1) și (2).
Art. 68. - (1) În cazul în care o comisie are spre examinare
în fond mai multe inițiative legislative care au același obiect de
reglementare, se întocmește un singur raport.
(2) Prima inițiativă legislativă va fi reținută de comisie ca
proiect de bază, pentru care se face propunere de aprobare, iar
pentru celelalte inițiative legislative se face propunere de
respingere, urmând ca prevederile pe care acestea le conțin să
fie considerate amendamente la proiectul propus spre aprobare.
(3) În cazul în care Camera Deputaților este Cameră
decizională, ea va solicita Senatului trimiterea inițiativelor
legislative care au stat la baza formei adoptate de Senat.
(4) În cazul în care pentru una dintre inițiativele legislative la
care se referă alin. (1) s-a aprobat procedură de urgență, raportul
se elaborează în procedură de urgență.
Art. 69. - (1) Biroul permanent aprobă termenele de
depunere a raportului după consultarea președinților comisiilor
sesizate în fond; modificarea acestor termene poate fi aprobată
numai de Biroul permanent de cel mult două ori, la solicitarea
scrisă a președintelui comisiei sesizate în fond. Termenele
aprobate de Biroul permanent, în cazul în care Camera
Deputaților este prima Cameră sesizată, nu pot fi, de regulă, mai
mici de 10 zile sau mai mari de 15 zile. În cazul în care Camera
Deputaților este Cameră decizională, aceste termene nu pot fi, de
regulă, mai mici de 14 zile sau mai mari de 60 de zile.
(2) Raportul va fi imprimat și difuzat deputaților cu cel puțin
3 zile înainte de data stabilită pentru dezbaterea proiectului de
lege sau a propunerii legislative, în plenul Camerei Deputaților, în
cazul proiectelor de legi și al propunerilor legislative pentru care
Camera Deputaților este prima Cameră sesizată, și cu cel puțin
5 zile în cazul celor pentru care Camera Deputaților este Cameră
decizională.
(3) Biroul permanent poate stabili adoptarea în procedură de
urgență în cazul proiectelor de legi care privesc ratificarea unor
tratate și convenții internaționale sau acorduri de împrumut.
Art. 70. - Proiectul se trimite spre reexaminare comisiei
sesizate în fond, dacă în urma dezbaterilor în plen se solicită
motivat aceasta sau intervin modificări importante pentru conținutul
său. Asupra acestei măsuri Camera Deputaților se pronunță prin
vot, la propunerea inițiatorului, a președintelui de ședință, a unui
grup parlamentar, a președintelui comisiei sesizate sau, după caz,
a raportorului acesteia. Președintele de ședință va fixa un termen
pentru întocmirea raportului suplimentar și va supune aprobării
plenului Camerei Deputaților acest termen.
Art. 71. - (1) Orice comisie permanentă poate porni, la
solicitarea unuia sau a mai multor membri ai săi, o anchetă, în
cadrul competenței sale, cu încuviințarea plenului Camerei
Deputaților, privitoare la activitatea desfășurată de Guvern sau de
administrația publică.
(2) Pentru a obține încuviințarea comisia permanentă va
prezenta o cerere motivată, adoptată cu votul majorității membrilor
săi, în care vor fi enunțate materiile ce formează obiectul
anchetei, scopul ei, mijloacele necesare și termenul până la care
raportul comisiei urmează să fie prezentat plenului Camerei
Deputaților.
3. Comisii speciale ale Camerei Deputaților
Art. 72. - (1) Camera Deputaților poate constitui comisii
speciale pentru avizarea unor acte legislative complexe, pentru
elaborarea unor propuneri legislative sau pentru alte scopuri,
indicate în hotărârea de înființare a comisiei, la propunerea a
50 de deputați din cel puțin două grupuri parlamentare.
Propunerile legislative astfel elaborate nu se mai supun examinării
altor comisii.
(2) Prin aceeași hotărâre se vor indica: denumirea și
obiectivele comisiei, precum și componența acesteia. Componența
comisiei și biroul acesteia se stabilesc la propunerea Comitetului
liderilor grupurilor parlamentare, respectându-se configurația
politică inițială a Camerei Deputaților.
(3) Comisiile speciale constituite potrivit alin. (1) au același
statut ca și comisiile permanente.
(4) Membrii comisiilor speciale își păstrează și calitatea de
membru al comisiilor permanente.
(5) Celelalte probleme legate de organizarea și funcționarea
comisiei vor fi reglementate de biroul acesteia, în măsura în care
prevederile art. 39-58 nu sunt îndestulătoare.
4. Comisii de anchetă ale Camerei Deputaților
Art. 73. - (1) În condițiile în care se consideră necesară
clarificarea cauzelor și împrejurărilor în care s-au produs
evenimente sau au avut loc acțiuni cu efecte negative, precum și
stabilirea concluziilor, răspunderilor și măsurilor ce se impun,
Camera Deputaților poate hotărî inițierea unei anchete
parlamentare.
(2) Ancheta poate fi realizată de o comisie permanentă, în
condițiile art. 71, sau de o comisie de anchetă parlamentară
înființată în acest scop.
Art. 74. - (1) Anchetele parlamentare nu pot avea ca obiect
investigarea unor fapte sau activități care fac obiectul unor
anchete judiciare sau care se află pe rolul unor instanțe de
judecată.
(2) O anchetă parlamentară încetează de drept în momentul
deschiderii unor proceduri judiciare privitoare la faptele sau
activitățile care constituie obiectul ei, situație în care Biroul
permanent al Camerei Deputaților anunță organele de urmărire
penală că pot avea acces la toate documentele referitoare la
cazul în speță, aflate în arhiva Camerei Deputaților.
Art. 75. - La cererea a minimum 50 de deputați din cel puțin
două grupuri parlamentare Camera Deputaților va putea hotărî
înființarea unei comisii de anchetă, prevederile art. 39-58 și ale
art. 72 alin. (2)-(5) fiind aplicabile.
Art. 76. - (1) În vederea audierii, Comisia de anchetă
parlamentară poate cita orice persoană care poate avea
cunoștință despre o faptă sau o împrejurare de natură să
servească la aflarea adevărului în cauza care formează obiectul
activității comisiei.
(2) Persoanele citate sunt obligate să se prezinte în fața
Comisiei de anchetă parlamentară.
(3) La cererea Comisiei de anchetă parlamentară orice
persoană care cunoaște fapte sau împrejurări în legătură cu
obiectul cercetării ori care deține un mijloc de probă este obligată
să le aducă la cunoștință sau să le înfățișeze la termenele
stabilite. Instituțiile și organizațiile sunt obligate, în condițiile legii,
să răspundă la solicitările Comisiei de anchetă parlamentară în
termenul stabilit de aceasta.
(4) Când, pentru lămurirea unor fapte sau împrejurări în
vederea aflării adevărului, este necesară întocmirea unor rapoarte
de expertiză, Comisia de anchetă parlamentară solicită efectuarea
de expertize.
(5) Dispozițiile legii referitoare la citarea, prezentarea și
ascultarea martorilor, precum și cele privitoare la prezentarea și
predarea obiectelor ori înscrisurilor sau efectuarea expertizelor se
aplică în mod corespunzător.
(6) Președintele comisiei care efectuează ancheta atrage
atenția persoanei audiate că are obligația de a spune adevărul,
de a nu ascunde nimic din ceea ce știe și că nerespectarea
acestei obligații atrage răspunderea penală.
(7) Comisia poate solicita în cursul investigațiilor și accesul, în
condițiile legii, la informații clasificate.
(8) Cheltuielile necesare efectuării expertizelor și a altor acte
procedurale, ce țin de activitatea comisiei, se aprobă de Biroul
permanent al Camerei Deputaților, la solicitarea președintelui
Comisiei de anchetă parlamentară.
Art. 77. - Lucrările Comisiei de anchetă parlamentară se
încheie cu redactarea unui raport asupra anchetei derulate, care
se dezbate de Camera Deputaților, în termen de 15 zile de la
depunere. Termenul maxim pentru realizarea unei anchete de
către o comisie este de 180 de zile, termen în care comisia
trebuie să depună raportul final. La cererea motivată a biroului
Comisiei de anchetă parlamentară, plenul Camerei Deputaților
poate să prelungească doar o singură dată acest termen cu
maximum 60 de zile.
Art. 78. - (1) Concluziile, răspunderile și măsurile conținute
în raportul privind ancheta parlamentară, dezbătute de către
Camera Deputaților, vor fi reflectate în conținutul unei hotărâri
care, după adoptare, va fi înaintată, dacă se impune, împreună
cu raportul, autorităților competente în vederea examinării și
soluționării.
(2) Pentru soluționarea problemelor rezultate din hotărârea
Camerei Deputaților și din raportul Comisiei de anchetă
parlamentară, autoritățile competente pot avea acces la toate
documentele ce au stat la baza întocmirii respectivului raport,
care se păstrează în arhiva Camerei, conform dispozițiilor legale
în vigoare.
(3) Autoritățile sesizate cu hotărârea Camerei Deputaților și cu
raportul comisiei de anchetă parlamentară au obligația să
informeze, în termen de 30 de zile de la adoptarea soluției,
Biroul permanent al Camerei Deputaților privind soluțiile adoptate
și motivarea acestora. Biroul permanent va prezenta plenului
Camerei Deputaților informarea autorităților sesizate.
Art. 79. - Dispozițiile art. 76, 77 și 78 se aplică și în cazul
comisiilor permanente care desfășoară anchete potrivit art. 71.
5. Comisii de mediere*)
*) Conform art. 155 alin. (1) din Constituția României, republicată, procedura medierii se referă doar la proiectele de legi și propunerile legislative în curs de legiferare, înregistrate înainte de adoptarea Legii de revizuire a Constituției României, rămânând aplicabilă legilor constituționale.
Art. 80. - (1) Dacă una dintre Camere adoptă un proiect de
lege sau o propunere legislativă într-o redactare diferită de cea
aprobată de cealaltă Cameră, președintele Camerei Deputaților și
președintele Senatului vor iniția procedura de mediere.
(2) În acest scop Biroul permanent va propune Camerei
Deputaților, după consultarea grupurilor parlamentare, un număr
de 7 deputați care vor face parte din comisia de mediere,
urmărindu-se respectarea configurației politice a Camerei.
(3) Deputații aprobați de Camera Deputaților, împreună cu
7 senatori desemnați de Senat, formează comisia de mediere.
Art. 81. - (1) Comisia de mediere se reunește la sediul
uneia dintre Camere la convocarea președintelui comisiei sesizate
în fond de la Camera care a adoptat ultima proiectul și stabilește
regulile după care își va desfășura activitatea, inclusiv termenul
în care urmează să prezinte raportul.
(2) Conducerea lucrărilor se realizează prin rotație de către un
deputat sau un senator, stabilit de comisie.
Art. 82. - Hotărârile comisiei se iau cu acordul majorității
membrilor acesteia. În caz de egalitate la 7 voturi decide votul
președintelui care conduce ședința comisiei în momentul votării.
Art. 83. - (1) Activitatea comisiei încetează odată cu
depunerea raportului, a cărui aprobare are loc în condițiile art. 82,
precum și în cazul în care comisia nu ajunge la un acord asupra
raportului în termenul stabilit.
(2) În cazul în care comisia de mediere nu ajunge la un
acord cu privire la textele aflate în divergență, în termenul stabilit
potrivit art. 81 alin. (1), sau dacă una dintre Camere nu aprobă
raportul comisiei de mediere, textele aflate în divergență se supun
dezbaterii în ședința comună a celor două Camere, potrivit
regulamentului acestor ședințe.
|