primită de la domnul deputat Dănuț Aelenei (neafiliat)
Includerea României în Programul de scutire de vize al SUA trebuie să devină prioritatea numărul unu a Bucureștiului, a Ministerului de Externe, a ambasadorului României în SUA și a președintelui țării în relația cu Washingtonul

Așa cum cred că se știe de către majoritatea opiniei publice românești, Programul de scutire de vize al SUA permite cetățenilor țărilor aprobate ca beneficiare ale acestui Program să intre și să rămână în SUA, fără viză, timp de până la 90 de zile, cu o autorizație de călătorie valabilă pentru doi ani.

În prezent, 40 de țări sunt beneficiare ale acestui Program de scutire de vize, țări printre care, din nefericire, nu se găsește și România!
În 2021 și 2022, SUA au extins numărul de membri din Program, inclusiv cu Croația. Cu toate acestea, șase aliați NATO rămân în afara Programului: Albania, Bulgaria, Muntenegru, Macedonia de Nord, România și Turcia.
Fără să fac comparații neproductive, trebuie să remarc, totuși, faptul că România este, fără doar și poate, o omisiune nedreaptă. Dacă nu cumva, o omisiune revoltătoare, fie și numai dacă amintim numele celor 5 țări ținute în afara Programului de scutire de vize... Nu insist!
Oficial, România rămâne exclusă din Program, din cauza unei rate de refuz de viză de peste 3% ( mai exact, 10,14% în anul fiscal 2020). Conform legislației SUA, tările aplicante trebuie să aibă o rată de refuz de viză mai mică de 3%.
Cu toate acestea - pentru cei neavizați (!) - Congresul American are mai multe opțiuni pentru a anula excluderea României din Programul de scutire de viză, cum ar fi exercitarea dreptului Secretarului Departamentului pentru Securitate Internă al SUA, care coordonează Programul, de a invita țările cu o rată de refuz de viză mai crescută decât procentul de 3%, să se alăture totuși programului, cu condiția ca acestea să aibă, în același timp, o rată mică de depășire a timpului de ședere în SUA a celor care au primit viza.
Mai mult, Congresul ar putea evalua, de asemenea, criterii alternative de eligibilitate care să ia în considerare obiective majore de securitate națională, cum ar fi procentul din PIB aferent cheltuielilor pentru apărare ale membrilor NATO sau contribuția multilaterală a țărilor candidate la efortul militar dedicat sprijinirii Ucrainei în războiul de apărare împotriva Rusiei. Desigur, includerea finală a unei națiuni în Programul de scutire de viză, chiar și după îndeplinirea tuturor criteriilor, rămâne la discreția Departamentului pentru Securitate Internă și a președintelui Statelor Unite. Știm, asta!
Tocmai de aceea, din perspectiva României, admiterea țării noastre în Programul de scutire de viza ar trebui să fie prioritară. România este un aliat valoros al SUA, care investește în apărare și care continuă să construiască modalități de extindere și de consolidare a parteneriatului strategic cu SUA. Iar locul și rolul României, așa cum aminteam mai sus, în efortul de susținere a Ucrainei - efort logistic, diplomatic, uman și militar, pus în slujba țării vecine și împotriva invadatorilor ruși - este unul excepțional. Excluderea sine die din Programul de scutire de viză pare să ne arate o imagine strâmbă a diplomației noastre și sugerează în mod complet eronat că România ar fi un aliat minor, neimportant al SUA și al NATO. Iată un mesaj care nu are nicio legătură cu realitatea din teren în domeniul parteneriatului nostru strategic cu Statele Unite și cu apartenența României la NATO!
În aceste vremuri excepționale și grave, includerea României în Programul de scutire de vize al SUA trebuie să devină prioritatea numărul unu a Bucureștiului, a Ministerului de Externe, a ambasadorului României în SUA și a președintelui țării – ca șef de facto al diplomației autohtone - în relația cu Washingtonul. Țară noastră oferă enorm în relația cu SUA și cu NATO, fără să pară a beneficia, din nefericire, de întreaga considerație a aliaților și a Washingtonului - fie și numai din perspectiva neacordării scutirii de viză pentru cetățenii români.