Barna Tánczos
Barna Tánczos
Ședința Camerei Deputaților din 11 aprilie 2022
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.55/03-05-2022

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
16-04-2024
15-04-2024
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 11-04-2022 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 aprilie 2022

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Barna Tánczos

3. Prezentarea și dezbaterea moțiunii simple intitulate "AMAR DE MEDIU. Ministrul Tánczos Barna trebuie să plece cât încă mai avem păduri de apărat", inițiată de 54 de deputați, membri ai Grupului parlamentar al USR (MS 4/2022) (respinsă).  

Domnul Tánczos Barna (ministrul mediului, apelor și pădurilor):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor,

Stimați colegi parlamentari,

Dați-mi voie să vă adresez câteva cuvinte în legătură cu această moțiune a trompetiștilor disperați.

Acum ceva vreme, USR era un partid bine construit, bine gândit, bine articulat, un partid cu viziune și misiune clară. Eram parteneri, am scris împreună un program de guvernare, am muncit cot la cot la acest program de redresare a României.

Și vă spun, vă spun extrem de sincer, am apreciat și apreciez în continuare profesionalismul multora din băncile din partea stângă a sălii.

Lucrez extrem de bine cu mulți dintre dumneavoastră. Vorbim săptămânal, câteodată zilnic.

Dar, după decizia de anul trecut, de ieșire de la guvernare, ceva, ceva s-a stricat.

Eu, în naivitatea mea, am crezut că problema protecției mediului nu este o problemă politică și am spus acest lucru inclusiv la audierile din decembrie, motiv pentru care - știți foarte bine - toate obiectivele de mediu din Programul de guvernare pe care l-am scris împreună sunt în continuare în Programul de guvernare.

Am lucrat împreună, la Vila Lac, la acest program de guvernare și, dacă faceți o comparație și sunteți sinceri, o să vedeți că nu am ținut cont de opinii politice și împreună cu colegii mei din UDMR, din PNL, PSD, și dumneavoastră, din USR, am făcut un program de guvernare care să țină cont de interesul României și interesul mediului înconjurător.

Așa am crezut eu, că lucrăm împreună - eu susțin inițiativele bune ale USR, iar colegii din USR susțin inițiativele bune ale Guvernului. Discutăm, purtăm dialoguri constructive, ne sunăm reciproc, dacă sunt neînțelegeri, dacă sunt probleme, dacă avem păreri și opinii divergente de armonizat.

Și așa am lucrat timp de câteva luni, după ieșirea USR din coaliția de guvernare. Dar undeva a apărut o fractură, s-a rupt ceva. Conducerea partidului știe sigur ce, eu doar pot să fac o presupunere rațională și rezonabilă - a început scăderea vertiginoasă în sondaje a USR. Românii v-au taxat pentru deciziile greșite pe care le-ați luat. Ați ieșit de la guvernare, ați organizat alegeri, ați demis un președinte proaspăt ales, ați falimentat câteva administrații locale - Timișoara, cu frigul în case, Bucureștiul, cu gunoiul pe stradă. Ați rămas în opoziție, izolați, alături de un partid nedorit de niciun politician european. Într-un cuvânt, ați eșuat. (Vociferări.)

Și, din cauza eșecului și scăderii în sondaje, v-a copleșit disperarea, disperarea și spaima că veți ieși din această scenă politică și disperarea că veți fi un fel de PP-DD, un partid cometă care apare și dispare. Și disperarea i-a activat pe trompetiștii binevoitori și diletanți ai partidului. Și tot disperarea v-a copleșit în momentul în care ați venit cu această moțiune simplă.

Vă spun sincer, ca politician, aș putea să vă înțeleg, pentru că noi avem această problemă, acest stres, această provocare, de a depăși, din 4 în 4 ani, 5% - pragul electoral. Nu este plăcut, dar ne-am obișnuit cu această provocare.

Dar pentru o echipă, un partid care visa să conducă de unul singur o țară, 8% în sondaje și trendul descendent spre pragul electoral este, într-adevăr, un factor semnificativ de stres - ca să folosesc o expresie elegantă.

Spuneam că vă înțeleg, ca politician, dar nu vă pot înțelege, ca om și ca fost coleg de Guvern, și nu pot să înțeleg în ce măsură sau de ce ați ajuns în această situație.

Și dacă eșecul nu era de ajuns, unii diletanți, trompetiști din USR, au fost copleșiți de o disperare acută de a aduna like-uri, mințind cu nerușinare, în speranța vă vor reuși să mai salveze câteva ceva din puținele procente pe care le mai au în sondaje.

Domnule președinte... (Se adresează domnului deputat Cătălin Drulă.)

Domnule președinte... (Vociferări.)

Iertat să-mi fie gestul, dar în următoarele minute o să mă adresez dumneavoastră, pentru că știu că ați preluat recent acest partid, știu că sarcina nu este ușoară, dar nu este atributul meu să identific persoanele care v-au convins să depuneți această moțiune simplă, mai ales din cauză că toate informațiile din moțiunea simplă sunt false, multe dintre ele, pure minciuni.

Dar omul disperat reacționează la primul impuls și, din păcate, așa ați făcut și dumneavoastră, în momentul în care ați dat crezare multora dintre colegii dumneavoastră!

Și mă adresez dumneavoastră, domnule președinte, pentru că astăzi reprezentați USR și - vorba unui fost coleg de bancă - nu e nimic personal, așa este în politică.

Până nu am primit raportul referitor la Direcția Silvică Caraș-Severin și Garda Forestieră Timiș, respectiv nu am văzut cum ați activat tot partidul pentru a apăra o rețea de tip mafiot, nu am înțeles de ce nu ați mișcat niciun deget timp de 8 luni la Ministerul Justiției pentru a ajuta Ministerul Mediului în lupta împotriva crimei organizate.

Am făcut foarte multe propuneri și știți foarte bine, domnule președinte, știți foarte bine, domnule ministru, fost ministru, că, din luna ianuarie 2021, am început și am solicitat să veniți în sprijinul procurorilor și polițiștilor pentru a finaliza dosarele de la procurori, pentru a trimite în instanță infractori și pentru a ajuta Ministerul Mediului, pentru că noi trimitem mii de plângeri penale anual și, din păcate, multe, prea multe dintre ele se termină cu neînceperea urmăririi penale sau prin clasare.

Ați blocat toate inițiativele Ministerului Mediului. Recunosc, aveți cel mai abil sistem politic prin care protejați infractorii - un partid cu mulți politicieni de bună-credință, dar cu persoane care, în momentul în care pun mâna pe putere, îi protejează pe cei care ne distrug sănătatea și viitorul.

M-am convins, de asemenea, că aveți mulți colegi de bună-credință, dar nepricepuți, diletanți. Vor binele comunității, fără doar și poate, dar nu știu să scrie un proiect de lege. Încearcă să rezolve problema arderilor ilegale de deșeuri, distribuind bomboane, în loc să aplice legea și să fie foarte fermi și să trimită în pușcărie pe cei care ne otrăvesc în fiecare zi.

Dar haideți să revenim asupra fiecărui aspect în parte!

Dragi colegi de la USR,

Trebuie să vă mulțumesc, în primul rând, că mi-ați creat această posibilitate, să vă prezint bilanțul unui an de muncă. Și pot să vă spun că, făcând un bilanț din ceea ce am asumat împreună și din ceea ce am redactat împreună la Vila Lac, peste 50% din punctele de acolo sunt bifate, sunt realizate, într-un singur an de mandat, un an și 3 luni.

Nu e ușor, vă mărturisesc, pentru că e complicat să contracarez valul de fake news pe care tocmai l-am auzit. Dar am învățat că în politică trebuie să alegi calea grea dacă vrei să ai rezultate, iar aceste rezultate nu se ating prin mesaje senzaționaliste și fără fond, lansate pe conturile de social media.

Calea ușoară ne-ați arătat-o dumneavoastră, când ați fugit din fața răspunderii guvernării și v-ați mulțumit cu a face tam-tam pe rețelele sociale. Ați avut posibilitatea de a face ceva pentru viitor, pentru viitorul copiilor noștri, dar ați ales varianta abandonării căii grele și ați ales calea ușoară.

Din păcate, am constatat că legislația, termenele și procedurile din acest domeniu le sunt total străine celor care au scris textul acestei moțiuni simple.

Știu că va fi o provocare să le explic, pentru că fac confuzie în norme, inducând astfel opinia publică în eroare și mai mult, lansând niște fake news-uri pe care le rostogolesc, după aceea, cu entuziasm proletar, în bula simpatizanților. Dar vom face cu ei și un mic abecedar al mediului, astăzi.

Și să începem cu primul subiect, care v-a interesat cel mai mult - cazul de la Timișoara și cazul de la Caraș-Severin.

Stimați colegi,

Credeți că se vor rezolva problemele de mediu dacă îi puneți în priză pe toți simpatizanții voștri, să protesteze și să comenteze un material făcut de o publicație și să insinuați că politicul are ceva de făcut cu cele prezentate în material?

Dragi colegi,

Trebuie să vă spun aici, clar și răspicat, din păcate, iarăși v-ați poziționat greșit.

Voi, cei care vă autoproclamați luptători împotriva corupției, tocmai v-ați asociat cu un domn care urmează să fie anchetat penal. Și vă și spun de ce. Încă din timpul efectuării acelui material jurnalistic, am explicat, inclusiv reporterului, că am primit informații referitoare și la domnul de la Timișoara și la domnul de la Caraș-Severin, care îmi dau... sau m-au dus cu gândul că este vorba despre o luptă mafiotă pe plan local.

Este și motivul pentru care obiectivul meu la lansarea controlului a fost ca amândoi să fie, pe perioada controlului, înlăturați de la conducerea instituțiilor. Unul a fost detașat la București, ca să nu poată să influențeze pe plan local controlul; celălalt a fost demis și a fost înlocuit prin promovarea unui director din sistem. Nu a venit nimeni de afară, nu a fost nimeni adus, fără experiență, din afara instituției.

Din controlul pe care l-am dispus la Garda Forestieră Timișoara și la Direcția Silvică Caraș, a reieșit că domnul care conducerea Garda Forestieră Timișoara se afla într-o stare de incompatibilitate, deoarece există indicii clare, dovezi, că a realizat venituri din surse care contravin legii. Mai exact, omul pe care îl apărați a primit bani de la o firmă a fratelui său, pentru activitățile care nu au fost compatibile cu funcția deținută. Și, ca să nu se afle, omul a trecut în declarații o firmă fictivă, o firmă pe care, după declarația scrisă de dânsul, nu am putut să o identificăm.

Se poate considera caz penal - fals în declarații? Nu știu, o să decidă procurorii care sunt în măsură să investigheze asemenea fapte.

Mai mult, omul dumneavoastră, pe care îl protejați, a fost asociat într-o firmă care acorda consultanță în domeniul forestier altor operatori economici, inclusiv în ceea ce privește valorificarea masei lemnoase provenite din ocoalele silvice aflate în subordinea domnului cu pricina.

Din câte știu eu, așa arată un caz clasic de conflict de interese, unde cel care are conducerea unei instituții, care ia decizii, dispune controale, semnează procese-verbale și trimite oameni la verificat, eventual, la procurori, are, în același timp, un frate care oferă servicii de consultanță exact firmelor care sunt controlate. Și dacă n-ar fi contractele comerciale secrete, aș putea să vă dau un citat dintr-un contract semnat de fratele dânsului, prin care obligă toți beneficiarii acestor servicii de consultanță ca în cazul în care, cumva, vine Garda Forestieră în control, să nici nu se gândească să nu-și cheme fratele, la reprezentarea intereselor firmei respective, tocmai la Garda Forestieră.

Din câte știu eu, acestea sunt cazuri clasice de conflict de interese.

Și cred că se pot întruni inclusiv elementele constitutive ale infracțiunii de folosire a funcției pentru favorizarea unor persoane. Dar nu sunt procuror, nu sunt polițist judiciar, își vor face ei treaba și, în cazul în care este nevinovat, cu siguranță, poate să aibă și trebuie să aibă încredere în statul de drept și nu va fi nicio problemă.

De asemenea, fratele dânsului avea obiceiul de a intra în SUMAL, în numele unor companii, fără să aibă oficial credențiale alocate. De asemenea, reprezenta companii doar din domeniul forestier în acțiuni de licitație, de cumpărare de masă lemnoasă. De unde credeți? De la Direcția Silvică Caraș-Severin, acolo unde are dânsul un conflict cu fostul director - sau viitorul, dacă va câștiga în instanță detașarea -, cu domnul pe care l-a reclamat.

Cireașa de pe tort este faptul că omul pe care îl apărați dumneavoastră, alături de fratele său, a încheiat nu mai puțin de 65 de contracte de consultanță cu aceste firme. Rezultatul, într-un final, cu siguranță, este obținerea unor foloase materiale în contul firmei pe care o are fratele dânsului.

Se pare, stimați colegi de la USR, că tocmai dumneavoastră apărați lupul care este paznic la oi. Cel puțin așa reiese din acest control pe care tocmai l-am terminat.

Preferați să rămâneți cu dânsul sau cerem instanței și statului de drept să facă lumină în acest caz?

Cred că aici putem să fim parteneri, să nu facem moțiuni simple unul împotriva celuilalt și împreună să cerem procurorilor să facă lumină într-un caz de genul acesta.

Cu siguranță, nici la Direcția Silvică Caraș lucrurile nu au fost în regulă, tocmai la acele licitații unde mai apărea și fratele domnului Ienea. Am verificat modul de derulare a licitațiilor, modul în care majoritatea licitațiilor s-au terminat cu negociere directă, fără o licitație competitivă. Este posibil ca unele dintre ele să fie parafate chiar de domnul Ienea, nu domnul comisar de la Gardă, domnul care reprezenta interesele companiilor respective.

De asemenea, am avut situații în care apăreau și dispăreau din licitații cantități de masă lemnoasă din zone strict protejate și doar intervenția promptă a colegilor mei din minister a făcut posibil ca acestea să nu fie puse în valoare, să nu fie tăiate.

Doamnelor și domnilor de la USR,

Cred că suntem de acord cu toții că aceste aspecte trebuie verificate de oameni profesioniști, de procurori și de polițiști, astfel încât să aflăm cu toții dacă este vorba sau nu este vorba despre taxe de protecție într-un stil mafiot. (Aplauze.)

Păduri.

O să spun de la început, fără echivoc, că da, în România, există în continuare tăieri ilegale, pentru că garda forestieră, poliția, jandarmeria este zi de zi pe stradă, este zi de zi în controale la aceste companii și constată zi de zi încălcări ale legislației.

Este motivul pentru care zeci de mii de cazuri de amendă sunt în centralizatoarele noastre anuale. Este motivul pentru care mii de dosare penale s-au deschis și în 2021. Este motivul pentru care am reușit să creștem rata de trimitere în judecată, doar în 2021, cu peste 30%. Este motivul pentru care, alături de colegii mei din celelalte ministere, muncim ca să oprim acest fenomen.

Tocmai de aceea, în 2020, s-au înăsprit pedepsele. Avem un record de dosare penale inițiate, care vizează, așa cum am spus, mii de persoane care au încălcat legea.

Însă nu pot să nu subliniez că imaginea falsă pe care o propagați în toată țara și în străinătate, poveștile despre așa-zisele "defrișări" sunt neadevărate, pentru că nimeni nu poate să-mi arate un caz de tăiere masivă ilegală din 2021 sau din 2022. Și este rușinos ca pe baza unor informații false, mincinoase, să aduceți un asemenea deserviciu României. Practic, prin retorica dumneavoastră, dacă nu se bazează pe fapte reale, imaginea României este distrusă, bazată pe minciună.

Vă ajut, poate veți rămâne cu ceva din această discuție. Defrișare înseamnă tăierea pădurii în scopul transformării terenurilor în terenuri agricole. Așa s-a discutat sau aceste aspecte au fost discutate și la Glasgow, acolo unde s-a luat decizia ca la nivel mondial, pe toate continentele, să se lupte împotriva defrișărilor, adică a transformării pădurilor în terenuri agricole.

În România, deși există tăieri ilegale, pot să afirm că nu există acele tipuri de defrișări despre care se vorbește la nivel european.

România, într-adevăr, trebuie să lupte împotriva tăierilor ilegale și Ministerul Mediului implementează sisteme eficiente prin care combatem acest fenomen.

Și SUMAL 2.0, cel pe care l-am lansat în ianuarie 2021, un sistem informatic cu peste 150.000 de utilizatori, cu peste 6,8 milioane de interogări în Inspectorul Pădurii, cu peste 4.900 de apeluri telefonice de raportare de transporturi ilegale, este un sistem care nu permite ca niciun camion să circule pe drumurile publice fără a fi verificat.

În 2021, comparativ cu 2020, s-a înregistrat un puternic trend ascendent - creștere de 46% a numărului de infracțiuni constatate, 12.000 de cazuri de creștere de 40% a dosarelor penale înregistrate, peste 11.600 de dosare care au fost trimise la procurori, deci este vorba despre o creștere la toate capitolele, în ceea ce privește controalele efectuate de Gărzile forestiere, de Jandarmerie și Poliție.

Am modificat, de asemenea, legislația în domeniul tăierii și furtului materialului lemnos. Indiferent de volum, aceste activități, aceste fapte sunt încadrate la infracțiuni.

Au intrat în vigoare modificările Codului penal propuse de mine, în calitate de senator, prin care faptele de ultraj asupra personalului silvic investit cu exercițiul autorității publice sunt pedepsite la același nivel cu faptele similare comise asupra polițiștilor sau jandarmilor.

Și, revenind la noul Cod silvic, tot prin acesta a fost aprobată metodologia de calcul al cheltuielilor destinate asigurării serviciilor silvice pentru suprafețele de fond forestier de maximum 30 de hectare. Inclusiv, prin această modificare, au fost aduse sub pază peste 292.000 de hectare de terenuri forestiere. Iar săptămâna trecută, în ședința de Guvern, la propunerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, s-a aprobat Ordonanța de urgență prin care aprobăm măsurile pentru implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență. Prin această ordonanță, s-a dat undă verde extinderii consistente a suprafeței pădurilor din această țară.

Toate pădurile care se vor realiza prin PNRR, pe baza acestei ordonanțe, după plantare vor avea parte de o subvenție pentru sechestrarea de carbon de 465 de euro. Este o sumă care, cu siguranță, va da un nou avânt acestei activități de plantare.

Aceste prevederi legislative nu existau și nu au venit din partea USR, ci din partea Guvernului, din partea Ministerului Mediului.

În plus, cei care iau decizia de a înființa o pădure de la zero, aceste activități vor fi finanțate - plantarea în sine 100% și 20 de ani putem să asigurăm o finanțare pentru sechestrarea de carbon.

Hidrocentralele - o temă atât de dragă!

Stimate domnule președinte,

În primul rând, vă pun întrebarea dacă știți care este diferența între o hidrocentrală și un baraj... (Râsete.) ...sau corpul barajului?

Pentru că în cazul despre care vorbiți dumneavoastră, nu vorbim nici despre hidrocentrală, nici despre microhidrocentrală, vorbim despre un simplu corp de baraj. La Mihăileni nu s-a construit o hidrocentrală. Se poate, în perspectivă, dacă cineva investește. Teoretic este posibil. Dar acolo nu avem altceva decât un simplu baraj pe albia râului. Deci, cine v-a spus că acolo se face un MHC, cum se spune de obicei, v-a mințit!

Nu am făcut altceva decât ce am asumat împreună cu dumneavoastră. Și dați-mi voie să dau un citat din programul pe care l-am scris împreună - "Dezvoltarea capacității de intervenție și răspuns al structurilor responsabile cu managementul situațiilor de urgență generate de inundații, apelare împotriva inundațiilor, restaurarea și protecția zonelor inundabile, în vederea refacerii sistemelor hidrografice".

L-am scris împreună cu dumneavoastră. Este în Programul de guvernare pe care l-am făcut împreună.

Acest baraj de la Mihăileni, construit... început acum 36 de ani și corpul barajului, finalizat, cu procese-verbale și documente semnate de Apele Române pe data de 21 martie, este un baraj care protejează 16.845 de locuitori, 414 gospodării, 2.000 de hectare teren agricol, 36 de kilometri de drumuri. Ar fi protejat, dacă nu s-ar fi suspendat continuarea investiției. În felul acesta, nu mai facem relocare de drum național, nu mai facem nici relocare de linii de înaltă tensiune și așteptăm să vină viiturile și să ne salveze cineva de inundații. Cineva, cu siguranță, nu dumneavoastră!

Stimați colegi de la USR,

În moțiunea simplă faceți referire la proiectul de lege adoptat de Camera Deputaților, ca for decizional, pe care o numiți "lege toxică". Dar, vă întreb eu, cum poate fi tras la răspundere, un ministru pentru legea adoptată de Parlament? S-a schimbat ceva în orânduirea constituțională?

Am fost primul care a declarat public, în mai multe ocazii, că, în condiții normale, protecția naturii primează în fața oricărei activități economice, chiar și cea de producere de energie verde. Este și motivul pentru care ministerul nu a susținut varianta inițială a proiectului de lege. În momentul în care a ajuns în plenul Camerei, văzând că există majoritate pentru votarea acestui proiect de lege, am propus amendamente. Și am corectat inclusiv această lege cu amendamentele, făcând trimitere la acele articole din directivă care permit fiecărui stat membru să aprobe excepții.

Așa cere și Germania. Mai nou, asemenea solicitări face și Austria. Și există sentințe ale Curții Europene de Justiție care fac trimitere la aceste posibile excepții.

M-au întrebat, la un moment dat, la o emisiune, ce aleg între o lostriță și o microhidrocentrală? Și am spus atunci și vă spun și acum - lostrița - în condițiile în care nu există alternativă sau compensare pentru acel sit, pentru acel habitat, pentru acea specie.

Statutul special nu se acordă la modul general în aceste situații, ci doar pentru o perioadă scurtă, pentru un număr limitat de proiecte. Este și motivul pentru care în ultima variantă a proiectului de lege care s-a aprobat, fiind încorporate și amendamentele Ministerului Mediului, cred că avem posibilitatea, inclusiv prin compensările pe care le-am cerut noi, să găsim o cale de mijloc între a proteja și lostrița și a avea și energie regenerabilă, energie verde.

Capitolul 3 din "Cursul de protecție a mediului pentru începători" - Ariile protejate.

Stimați colegi iubitori de natură de la USR,

Știți care este diferența între un SAC sau un SCI sau Natura 2000 - Conservare specială?

Nu vă ascund faptul că suntem cei care am finalizat instituirea SAC-urilor. Suntem Guvernul și Ministerul care, după mai bine de 10 ani, am reușit să finalizăm acest proces.

Faptul că într-un timp atât de scurt am reușit să colectăm datele pentru 211, Planul de management, și să desemnăm aceste SAC-uri, cred că este un rezultat bun.

Dacă până acum niciun predecesor de-al meu nu a reușit să pună cap la cap Lista consolidată Natura 2000 în Proiectul INSPIRE, uite că proiectul astăzi se află în consultare publică pe site-ul ministerului și va fi în foarte scurt timp aprobat de Guvern.

Cu privire la afirmația din moțiunea pe care ați prezentat-o - "Conform obligațiilor asumate prin Tratatul de aderare a României la UE, România trebuia până în 2013 să desemneze Ariile Speciale de Conservare", trebuie să vă spun, dragi colegi, că, potrivit acestor prevederi, termenul de 6 ani pentru adoptarea ariilor speciale de conservare se referă la adoptarea siturilor de importanță comunitară la nivelul Comisiei Europene, și nu la nivelul pe care l-ați precizat dumneavoastră.

Astfel, la data aderării României la Uniunea Europeană, în 2007, statul român a reușit în primă fază să identifice și să declare nu mai puțin de 273 de situri de importanță comunitară și la finalul anului 2008 lista cu situri a fost publicată în Jurnalul Oficial al UE.

Stabilirea măsurilor de conservare pentru aceste situri a fost finanțată exclusiv din fonduri europene. Astfel, la sfârșitul Programului POS Mediu, au fost aprobate, pentru 210 SCI-uri, planurile de management.

În concluzie, în prezent a fost aprobată prima hotărâre privind instituirea regimului de arie protejată și declarare a ariilor speciale de conservare, ca parte integrantă a rețelei ecologice europene Natura 2000 în România, prin care se vor declara arii speciale de conservare un număr de 211 situri de interes comunitar, proiectul de HG fiind în avizare interministerială deja.

Și să mai împușcăm un mit cu care USR nu este foarte familiarizat - managementul cinegetic.

În ceea ce privește promovarea Ordonanței de urgență pentru prevenirea și combaterea atacurilor urșilor asupra persoanelor și bunurilor acestora, în intravilanul localităților, necesitatea adoptării acestui act normativ a fost dată de înmulțirea necontrolată a cazurilor de atacuri ale exemplarelor de urs asupra oamenilor, precum și asupra bunurilor ce le aparțin - am animale domestice, culturi agricole - soldate cu morți și răniți. Zeci de persoane au decedat, sute de persoane au ajuns în spital, în urma rănilor provocate de aceste animale sălbatice.

Aceste cazuri au fost favorizate de lipsa de acțiune din ultimii ani, a autorităților responsabile ale statului, care să vizeze prevenirea și descurajarea acestor atacuri. Iar extinderea acțiunii de intervenție și în afara localităților este necesară, întrucât atacurilor exemplarelor de urs nu se limitează doar în intravilan, iar acțiunea echipei de intervenție trebuie să fie continuată până la îndepărtarea pericolului existent.

Și am propus ca această acțiune să nu dureze mai mult de 24 de ore, ca ordonanța să nu fie transformată în altceva decât urmărirea scopului pentru care a fost aprobată.

Am curajul să cred că nici măcar USR nu pune viața urșilor înaintea vieții oamenilor. Poate că animalele acestea par drăgălașe din spatele unui ecran, dar în momentul în care îți intră în casă, așa cum s-a întâmplat acum patru zile sau cinci zile, în Bălan, sau când îți intră în casa scării, așa cum s-a întâmplat în Băile Tușnad, cred că suntem cu toții de acord că este nevoie de intervenție imediată pentru salvarea vieții...

  ................................................
 

Domnul Tánczos Barna:

Vă rog.

  ................................................

Domnul Tánczos Barna:

Mulțumesc.

Acest proiect extrem de important vine cu cea mai bună soluție la nivel mondial. Avem un proiect finanțat din fonduri europene pentru determinarea populației de urși bruni din România, un proiect care, pe lângă faptul că face posibilă achiziția unor garduri electrice, implementează o măsură sau o soluție internațională cu privire la determinarea populației; este vorba despre identificarea genetică a fiecărui exemplar în parte.

Aceste măsuri, împreună cu cele pe care le ia ministerul în privința acordării derogărilor, în cazul în care sunt persoane, comunități, culturi agricole puse în pericol de aceste animale sălbatice, sper să rezolve o dată pentru totdeauna această problemă a atacurilor, a deceselor și a rănirii persoanelor de către aceste animale sălbatice.

Următorul subiect este un subiect de suflet al unor USR-iști, deșeurile. Altora din partid nu le pasă. Ei lasă gunoaiele pe străzi cu săptămânile. Așa se întâmplă în anumite autorități locale, în anumite orașe conduse de colegii dumneavoastră.

Da, la acest capitol avem deficiențe mari, dar, de când am preluat ministerul, am început, chiar alături de unii parlamentari ai USR, să facem ordine și să adoptăm proiecte legislative care țintesc soluționarea fenomenului. În primul rând aș vrea să vă atrag atenția asupra celor adoptate săptămâna trecută. Am adoptat o ordonanță de urgență care conține măsuri de eficientizare a gestionării deșeurilor, incriminează fapte cu impact semnificativ asupra mediului și incriminează îngroparea, arderea și incendierea deșeurilor.

Proiectul dumneavoastră de lege a fost scris prost - așa spune și Consiliul Legislativ -, motiv pentru care, după luni de așteptare, am emis o ordonanță de urgență, pentru că ceea ce ați propus dumneavoastră era inaplicabil.

Începând de acum, unitățile de parchet din țară, Poliția și Garda Națională, au la dispoziție cadrul legal pentru a stopa mafia arderilor ilegale de deșeuri din România. Astfel, începând cu data publicării - ordonanța este deja publicată de săptămâna trecută - incendierea și îngroparea deșeurilor constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoarea de la 3 la 5 ani.

În același timp, am majorat amenzile pentru incendierea miriștilor, am impus sancțiuni majorate pentru abandonarea deșeurilor, astfel încât Garda de Mediu și procurorii să aibă la dispoziție o prevedere legală clară și să poată să încadreze faptele acolo unde trebuie.

De asemenea, am reglementat o problemă a Bucureștiului. De luni de zile așteptăm ca Primăria Generală să facă un pas și să reglementeze, să găsească soluția pentru depozitarea deșeurilor din Capitală.

Astăzi, Primăria, conform ANRSC, nu are un contract cu un depozit care să aibă o licență valabilă, motiv pentru care am creat posibilitatea ca sectoarele să își ia viața, viitorul și problemele în propriile mâini și să rezolve problema, dacă nu s-a putut face la nivelul Primăriei Generale.

Săptămâna trecută, la o zi după apariția ordonanței de urgență, cele șase sectoare, Primăria București și județul Ilfov au agreat deja să meargă în baza acestei ordonanțe de urgență înainte și să creeze un sistem funcțional pentru tot ce înseamnă București și județul Ilfov, în domeniul gestionării deșeurilor.

Tot în sprijinul UAT-urilor vin și investițiile din PNRR - centrele de colectare cu aport voluntar și insulele ecologice. Putem discuta foarte mult despre ele; multe dintre ele au fost pregătite împreună cu colegii dumneavoastră, cu care chiar am lucrat foarte bine în acea perioadă.

Poluarea aerului.

Ar putea să fie un caz de elev repetent, dar haideți să spunem că la ora de mediu nimeni nu primește calificative, vrem doar să fim din ce în ce mai bine informați.

Am auzit atât de multe dezinformări din partea USR în legătură cu aerul, încât încep să am impresia că trăim în realități paralele.

Toate studiile pe plan mondial arată că poluarea cea mai mare vine din trafic. Urmează activitatea rezidențială, încălzirea în principal, poluarea industrială și, în anumite situații, da, într-adevăr, sunt și situații de poluare masivă, accidentală, în cazul în care sunt incinerări de deșeuri. Dar acolo unde primăriile nu vor să ia nicio măsură împotriva poluării prin trafic, unde măsurile nepopulare nu sunt luate, unde suntem lăsați să respirăm zi de zi, pentru că cineva vrea să fie reales, ce facem, dragi colegi? Pentru că, în conformitate cu prevederile legale din domeniu, noi am informat toate autoritățile administrației publice locale despre necesitatea inițierii și elaborării acelor planuri integrate de calitate a aerului. Aveți cumva dumneavoastră un asemenea plan din marile orașe pe care le conduceți, că eu nu am?!

Având în vedere procedurile de infringement care vizează nerespectarea prevederilor directivelor europene în domeniul calității aerului, unde România mai mult ca sigur o să fie condamnată, din cauza Bucureștiului, care nu-și face treaba, trebuie să luăm măsuri prin care să-i forțăm, să-i obligăm, ca inclusiv măsurile nepopulare să fie implementate pentru ca țara noastră să nu fie amendată.

În cazul acestor întâlniri avute cu primarii de sector, cu primarii celor cinci orașe care sunt în cazurile de infringement - de exemplu, domnul primar n-a putut să ajungă, din păcate doamna primar n-a avut timp să participe, așa că interesul pe care îl manifestă denotă o lipsă de preocupare și o lipsă de interes, practic, pentru sănătatea cetățenilor care i-au ales.

În paralel am pornit mai multe programe prin care finanțăm rețeaua de monitorizare a calității aerului. Sunt cele mai mari programe și cele mai mari finanțări din ultimii ani. Am semnat deja un contract prin care se extinde rețeaua de monitorizare, ea fiind formată în prezent din 162 de stații. Rețeaua integrează și 48 de panouri exterioare pentru afișarea datelor.

În același timp, săptămâna trecută, printr-o hotărâre de Guvern, am aprobat un proiect de 57 de milioane de lei, prin care Garda de Mediu și Agenția vor fi dotate cu drone care să monitorizeze calitatea aerului în locații specifice... (Vociferări.)

  ................................................

Domnul Tánczos Barna:

La final? Mai am 11 minute și 33 de secunde. (Vociferări.)

  ................................................

Domnul Tánczos Barna:

Stimați parlamentari de la USR,

Chiar dacă credeți că introducerea obligativității utilizării senzorilor despre care vorbiți ne-ar aduce bine, trebuie să vă spun că senzorii neomologați nu pot oferi acuratețea datelor.

Corbu. Corbu este o locație care a fost autorizată înainte să ajung eu la minister. Avizele au fost emise inclusiv de instituțiile pe care le-ați condus dumneavoastră și n-au fost revocate nici de către guvernatorul Deltei Dunării, guvernator pe care dumneavoastră l-ați propus în funcție și a fost numit ca orice politician cu rang de secretar de stat la conducerea acelei instituții.

Între timp, Garda de Mediu, în mandatul meu, s-a dus în control și a suspendat lucrările. Probabil că în instanță lucrurile vor fi clarificate, dar trebuie să vă spun că inclusiv la Corbu măsura suspendării construcțiilor sau continuării lucrărilor a fost luată de Garda de Mediu în mandatul meu.

Moțiunea simplă a "trompetiștilor disperați" nu face altceva decât să arate că foarte mulți colegi de la dumneavoastră nu cunosc legislația și nu sunt în stare să redacteze acte normative care să fie aplicabile și implementabile în practică.

Mulțumesc. (Aplauze.)

  ................................................

Domnul Tánczos Barna:

Mulțumesc, domnule președinte.

Să începem cu Tabugan și Ienea, frații Ienea.

Din control rezultă faptul că sunt suspiciuni rezonabile, ca să formulez așa, și în cazul lui Tabugan, și în cazul fraților Ienea, cu privire la fapte penale. Va merge raportul de control la Procuratură și procurorii vor decide dacă sunt sau nu sunt.

E o șpagă la Tabugan? Faceți plângere penală! Faceți plângere penală, pentru că aveți la dispoziție această posibilitate!

Cum a ajuns doamna Groza? Exact cum a ajuns și domnul Berceanu, și domnul Gârbacea, și Raul Pop, prin decizie politică. Am fost parteneri în Guvern, au fost numiți în funcții de secretar de stat. După ce USR a ieșit de la guvernare, au fost numiți alți secretari de stat, pe criterii, aceleași criterii, politice, cu excepția doamnei Groza.

RNP - concursul este în desfășurare. Concursul pentru CA este în desfășurare, puteți să vă înscrieți, puteți să participați la concurs.

Secretari de stat - avem 5, nu vreau mai mulți, sincer. Toate cele 5 posturi de secretar de stat sunt ocupate.

Programul de pădure, dacă nu știați, este în vigoare, inclusiv în SUMAL, implementat, Hotărâre de Guvern - noaptea nu se poate tăia în pădure, nu se poate lucra și nu se poate expedia nimic - măsurile introduse de actualul ministru.

Ședințele tehnice le desfășurăm cu toți care au activități de exploatare.

Și de ce stau la masă cu penalii? Plângerile penale, atât timp cât nu sunt soluționate, cred că nu împiedică. Că nu l-au împiedicat nici pe colegul meu, cu care am stat în același Guvern, la masă. (Aplauze.) Și-a rezolvat problemele, nu mai este penal. Trebuia să nu mai stau cu domnul Barna la masă? Nu mi-aș fi permis.

Domnule Drulă, nu cred că ați luat lumină din Pădurea Băneasa, sper. Nici eu nu iau lumină. Colegul dumneavoastră a spus că ați fost în pădure, eu nu am fost. (Râsete. Aplauze. Vociferări.)

Și rugăminte către colegii care nu sunt mulțumiți de răspunsurile ministerului.

Nu sunt răspunsurile mele, răspunsurile ministerului cu privire la interpelări.

Faceți revenire, vă rog, aveți numărul meu de telefon.

Uite, am și primit mesajele cu privire la răspunsurile care nu sunt îndestulătoare și acceptabile. Faceți revenire și vă răspundem la ele.

Deșeurile și canalele? Da, am luat măsurile. Îngroparea este faptă penală, se pedepsește cu închisoare de la 3 la 5 ani.

Și, domnule deputat, dacă sunt foarte multe deșeuri îngropate, poate mergeți la primarii de acolo. Pentru că nu le-au îngropat niciun primar, nici din Sălaj, nici din Timișoara, nici din Iași.

Dacă sunt deșeuri îngropate acolo, întrebați-i pe primari. Și Garda de Mediu, dacă sesizați Garda, cu siguranță, va veni și îi va pedepsi pe cei care n-au respectat legea.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 17 aprilie 2024, 9:36
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro